Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door sncf231e
Vandaag om 13:44:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:26:16
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Hans Reints
Vandaag om 13:15:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:08:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
  

Auteur Topic: Hollandse Hoek  (gelezen 1649 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Hollandse Hoek
« Gepost op: 12 december 2023, 09:12:46 »
Gewoon een geinig sporenplan, ter vermaak en inspiratie; Hollandse Hoek..



Een Nederlands havenstation aan zee, waar reizigers bijna direct vanaf perron op de ferry stappen. Het is gesitueerd in tijdperk IV; ook al zijn de aantallen door concurrentie met de luchtvaart iets geslonken, het bestaansrecht lijkt zich ondertussen te handhaven. Landinwaarts ligt een grote havenstad, afgekort R’dam, met een aanzienlijk groter station; dit beschikt ook over opstelterrein, depot en overige fouragering. Veel (internationale) treinen rijden echter door naar Hollandse Hoek voor aansluiting op de ferry’s, naar diverse Noord-Europese bestemmingen. De douaneformaliteiten zijn bij de internationale treinen zelfs al afgehandeld in de trein, tussen R’dam en Hollandse Hoek.

De internationale ‘gewicht’ van Hollandse Hoek is evident, maar ook nationaal is het een niet onbelangrijke en zelf populaire bestemming: vanwege de ferry het gehele jaar door en in de zomer uiteraard de nabijheid van de kust en het strand. Reizigers vervoer wordt afgehandeld met getrokken materieel en treinstellen; vanaf R’dam rijden stoptreinen, een aantal intercity’s rijdt net zoals de internationale treinen, door naar Hollandse Hoek. In de zomer rijden er zelf complete vakantietreinen (met fietsrijtuig) vanuit het zuiden met bestemming Hollandse Hoek. Opmerkelijk is ook dat dit één van de eerste trajecten waar een private partij is toegelaten: de StadStrandExpress. In de zomer pendelt een voormalige NS DEII badgasten tussen R’dam en Hollandse Hoek spoor 1. Een ideetje van een ondernemer uit R’dam…

Ook goederentransport heeft een niet onbeduidende rol gespeelt in de geschiedenis van Hollandse Hoek; veel expresgoederen gingen in het verleden met de ferry’s. Maar ook meer standaard verzendingen gingen via Hollandse Hoek; iets meer landinwaarts ligt een beschutte zeehaven, de binnenhaven. Opmerkelijk genoeg ligt Hollandse Hoek bij de monding van de vaarweg naar R’dam: maar aangezien schepen naar deze veel grotere havenstad langer onderweg zijn en vaak hogere havengelden betalen/ door een sluit moeten, zijn er nog aardig wat kustvaarders die afmeren bij de binnenhaven om tijd en geld te sparen. Uiteraard worden in sommige gevallen ook gebruik gemaakt van de spooraansluiting voor het natransport. Te denken is aan: stukgoed, hout, brandstoffen, vis en in beperkte mate container- en bulkoverlag. Het goederenvervoer op het station zelf is helaas drastisch afgenomen: expresgoederen gaan niet langer met de ferry’s. De douaneloods langs spoor 10 wordt nauwelijks nog gebruikt en de sporen naar de kade zijn reeds buiten gebruik; heel soms wordt via die sporen nog brandstof, onderdelen of andere voorraad voor de schepen aangevoerd. De kleine losstraat, met loskade (spoor 11 en 12) is nog wel in gebruik; die wordt vooral voor intern NS transport gebruikt, heel soms voor derden.

Het station heeft 4 perronsporen: spoor 1 wordt gebruikt voor kortere lokale treinen, ook de StadStrandExpress komt aan en vertrekt hier. Spoor 2, 4 en 5 wordt gebruikt voor (getrokken) intercity’s en internationale treinen. Goederentreinen komen binnen op spoor 6 en 7; eventueel op spoor 3 als dit vrij is. Spoor 9 wordt gebruikt voor het kortstondig wegzetten van loks en treinstellen; daarom is dit ook voorzien van het veiligheidswissel. Het niet-geëlektrificeerde spoor 8 wordt gebruikt voor het wegzetten van goederenwagons; soms wordt het ex-douane spoor 10 hier ook voor gebruik. Getrokken reizigersmaterieel wordt eigenlijk niet weggezet op het station; versterkings- en koersrijtuigen komen mee vanaf R’dam en worden zelden achter gelaten, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Overnachtingen komen wel voor: de laatste boottrein blijft langs het perron staan, gereed voor de vertrek de volgende ochtend, na aankomst van de eerste ferry. Het personeel gaat met de late boemel (of taxi) terug naar R’dam.

Zoals reeds gemeld, wordt het reizigersvervoer met treinstellen en getrokken materieel afgehandeld, waarbij eigenlijk alle typen tractie voorbij komen. Uitzonderingen en voordehand liggend daar gelaten: motorpost en dieseltreinstellen zijn zeldzaam, Beneluxmaterieel zie je hier uiteraard niet.
In geval van getrokken treinen kunnen locomotieven na binnenkomst op een paar manieren omlopen:
  • In uitzonderlijke gevallen is voor reizigerstreinen een ‘verse’ lok beschikbaar; deze plaats zich eenvoudig aan het vrij uiteinde en vertrekt weer met de trein. De originele lok komt dan weer vrij en wordt tijdelijk weggezet of vertrekt naar R’dam.
  • In de meeste gevallen is er geen ‘verse’ lok beschikbaar:
    o   De rijtuigen of wagons worden door de rangeerlok op spoor 14 getrokken; de lok steekt ook via vrije deel van spoor 14 of via de vrije baan naar spoor 3 of 9. Nadat de trein weer teruggeduwd is op een vertrekspoor steekt de lok weer terug voor de trein
    o   Bij binnenkomen op spoor 2, 4 en 5 kan de locomotief via de verbindingswissel omlopen; eventueel moet de trein iets teruggezet worden of voor lange treinen door de rangeerlok iets uitgetrokken worden om het verbindingswissel vrij te maken
    o   Iets omslachtiger; bij binnenkomst op een spoor zonder verbindingswissel, kan de trein ook zelf via spoor 14 of vrije baan naar een spoor met verbindingswissel steken.
  • Goederentreinen komen binnen op spoor 6,7 of 3; de rangeerlok zet de trein op een vrij goederenspoor (6,7, 8 of 3), door uit te halen via spoor 14/ vrije baan en verdeelt eventueel wagons over de lossporen. Met wagons bestemd voor de binnenhaven, vertrekt de lok vanaf één de bovengenoemde sporen.
  • Aangezien het emplacement van de binnenhaven niet geëlektrificeerd is, komen goederentreinen in veel gevallen ook vanaf R’dam met een diesel onder de draad; in een enkel geval als de dienstregeling het toelaat, wordt verzuimd om te lopen en worden de wagons teruggeduwd over de vrije baan naar de havenaansluiting.

Ik heb dit ooit verzonnen en na een periode dat ik dacht dat ik het wilde bouwen, zag ik af van een kopstation; ik wil niet altijd moeten stoppen met de trein.. Het sporenplan is getekend met Roco Line 10 graden wissels, maar leent zich ook voor andere geometrie; wellicht ook mooi in Marklin M :) Eventueel kan het kadespoor ook uitgevoord worden; een dikke ferry als achtergrond! Of wellicht te gebruiken voor een ander thema..
« Laatst bewerkt op: 12 december 2023, 09:16:32 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2023, 14:43:53 »
Hup, bouwen!  ;)
Groeten, Martien

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2023, 15:57:31 »
Wel een leuk concept. Je zou er aan de kopsekant ook nog een wisselstraat kunnen maken. Dan kan je wel door rijden….

Arjan

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2023, 16:16:56 »
Dan is het geen kopstation meer ;)

Een spoor toch door laten lopen...naar het strand.
Groet,
      Ronald

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2023, 17:50:26 »
Voel je vrij om het naar eigen smaak en inzicht toe te passen...  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2023, 09:04:53 »
In de regel heb je, als je 6,5m aan de ene kant aan ruimte hebt, ook 6,5m aan de andere kant. Daar kun je toch wel een paradetrajectje kwijt en een rondlopend opstelstation?
Overigens weet ik uit ervaring dat niets vervelender is dan een kopstation met een keerlus aan de andere kant van de baan. Maar ook dat een kopstation gekoppeld aan een opstelterrein heel goed kan werken door de afwisseling in treinen en de handelingen die gepaard gaan met het afwerken van het aanbod. Voorwaarde: opstelterrein en verschillende treinen.
Het ontwerp is in ieder geval leuk en werkbaar. En heel herkenbaar ook.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2023, 09:06:35 door Huup »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2457
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2023, 09:29:21 »
Het zou een gedeeltelijk kopstation kunnen worden, zoals Enschede.


plattegrondstation.nl
« Laatst bewerkt op: 13 december 2023, 09:31:12 door 1200blauw »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2023, 09:38:12 »
En heel herkenbaar ook.

Herkenbaar weet ik niet; het volgt in feite de regels van ieder ander kopstation. Het had ook in een Franse of Belgische stad kunnen liggen... (het wel Benelux aan) Qua NL havenstations: uithalen is Zandvoort en HvH, de binnenkomst onder een viaduct is meer Ijmuiden.. Ok; herkenbaar :) Of inderdaad gebruiken als doorgangsstation: een spiegel plaatsen als suggestie, of 1 of meerdere sporen daadwerkelijk doortrekken.

En qua mogelijkheden na de bocht; je kan er ook een 'compacte' beursbaan van maken als je met een spiraal terug gaat naar een schaduwstation onder het eigenlijke station. Kan je op dat niveau keren met een extra boog om de spiraal.

Maar mijn grote bezwaar: panto's en de rijrichting.. Detail, maar dat gepiel zag ik ook tegenop  :D :D :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2023, 12:06:36 »
Pantoos en rijrichting? Ikke niet snap nie.....

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2023, 15:54:44 »
Trein komt binnen, achterste panto omhoog; lok rijdt terug of trein vertrekt, andere panto omhoog...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #10 Gepost op: 13 december 2023, 17:08:36 »
Vertrekken met beide pantografen op, maar tussendoor, bij het af- en aankoppelen, allebei neer. En bij vertrek bij 30 km/u de voorste weer laten zakken. Met de 1300 van Artitec goed na te bootsen ;D.
Groet, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #11 Gepost op: 13 december 2023, 18:33:02 »
Tuurlijk, al mijn loks weg doen en vervangen door Artitec 1300's.... had ik ook kunnen verzinnen  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2324
  • DB Tijdperk III
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #12 Gepost op: 13 december 2023, 22:18:09 »
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal