Doel:€250.00
Donaties:€142.00

Per saldo:€-108.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:07:53
Bf Kibronn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:03:58
DR5000 track output kapot? door Martin Domburg
21 mei 2024, 23:53:53
NS Gs141 door KNed
21 mei 2024, 23:52:13
Leubachtalbahn door Reinout van Rees
21 mei 2024, 23:41:01
Forum mittelrhein niet bereikbaar door Reinout van Rees
21 mei 2024, 23:27:27
18 mei modelspoorbeurs Houten door KNed
21 mei 2024, 23:23:49
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
21 mei 2024, 23:11:35
Sea-Bots door bask185
21 mei 2024, 23:08:30
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
21 mei 2024, 22:39:06
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door BartvD
21 mei 2024, 22:28:01
Onderstation Vlissingen door WimM
21 mei 2024, 22:16:02
Station Baarn HIJSM door Wim Vink
21 mei 2024, 22:14:06
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
21 mei 2024, 21:37:15
US diorama in H0 door MaraNCS
21 mei 2024, 21:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 mei 2024, 21:02:15
Frans/Belgisch H0e baantje door tothebeach
21 mei 2024, 20:54:44
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
21 mei 2024, 20:48:41
Lok voor Benelux rood/geel door metpetergaathetbeter
21 mei 2024, 20:02:23
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
21 mei 2024, 19:52:32
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
21 mei 2024, 19:48:37
Exact Train, echte NS Gs en geelbanders Gs-t, en buitenlandse varianten. door piet keppel
21 mei 2024, 19:20:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 mei 2024, 18:58:14
Frans loodsje et cetera door Noordernet
21 mei 2024, 18:29:43
Wat staat er op de omstellers van FDS zelflossers? door Olaf
21 mei 2024, 17:59:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
21 mei 2024, 17:33:28
Wat spoor 1 brouwsels door RK
21 mei 2024, 17:30:52
NS/32 door RK
21 mei 2024, 17:02:22
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door mass am see
21 mei 2024, 15:06:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
21 mei 2024, 13:45:23
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 25437 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4073
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #195 Gepost op: 02 november 2023, 16:55:04 »
Ik snap nog steeds niet waarom er gekke knikken en bochten in zitten... Maar wellicht is niet alles getekend van de dragende constructie en omgeving ??? Of het is mijn autistische-ik ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #196 Gepost op: 02 november 2023, 17:34:51 »
Die gekke bochten snap ik. Maar die ontstaan door het passend krijgen van de rails. Tenzij er andere opties zijn? Kleiner dan R2 wil ik niet gaan gezien de getrokken treinen daar niet heel lekker op gaan.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4073
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #197 Gepost op: 02 november 2023, 22:01:04 »
Goeie knipper en het is pas... :)

- zoals gezegd: waarom die tegengestelde bochten?
- waarom die kortere bundel?
- waarom niet wat eerder met de rechterbocht beginnen?




De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #198 Gepost op: 02 november 2023, 22:24:59 »
Het idee van Vincent oogt rustiger en logischer.
En ook minder kans op ontsporingen zonder de slingers.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #199 Gepost op: 02 november 2023, 23:21:55 »
Als jij aan de haal gaat met jou idee ziet het er altijd goed uit :) ik zie mijn fout ik ben van wijd naar binnen gegaan, en op een gegeven moment kan je niet krapper... Jij houd Paars langs geel en gaat dan naar buiten werken.
@vincent, jij bent nu ff gaan tekenen in optie 2. Dus eigenlijk de grote ronde (zonder keerlus) Met wellicht een fly-over om toch een keerlus te creëren. Zodat als een trein richting Stroe gaat, ook weer bij Stroe terug komt.

Ik heb hem van Vincent even in Anyrail getekend met Fleischmann Profi (waar ik mee rijd) Vreemd genoeg ontkom ik niet aan de rare knikken. Het lijkt op de tekening van Vincent maar toch ook weer niet. Raar dat ik hem niet zo strak krijg als Vincent. Of ik doe iets grandioos verkeerd, of Vincent is goed  ;D


Ben het met Eitreb eens, dat baanplan ziet er rustig uit, en nog een pluspunt, materiaalpech (ontsporingen)







Hierbij het idee om 2 schaduwstations (Stroe en Arnhem) op het zelfde niveau -1 En zijn indirect ook gelijk 2 keerlussen. Ik overweeg nog om een short cut te maken zodat eventueel de trein ook een grote ronde maken zonder te hoeven ''keren''  Die zal ik ook even inkleuren met een ander kleurtje om het duidelijk te maken.  De opstelsporen nog niet ingetekend.



PS de slinger rond de helix bij Stroe ontkom ik niet aan... zo komt het spoor helaas uit vanuit de helix.

Groeten, Ruben

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #200 Gepost op: 03 november 2023, 09:25:43 »
Misschien nog een suggestie voor Optie-2:

Nu heeft alleen het paarse spoor een schaduwstation (7 sporig) en geel niet.

Er zijn bij optie 2 nog 2 sub varianten mogelijk:
  • Optie 2a = zowel het paarse spoor als gele spoor een schaduwstation geven. Bijvoorbeeld elk een 4 of 5 sporig schaduwstation
  • Optie 2b = 1 groot schaduwstation die te bereiken is zowel vanaf het paarse als het gele spoor.

mvg,

Matthijs

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #201 Gepost op: 03 november 2023, 09:38:21 »
De simpelheid (1 niveau minder) van optie 2 spreekt mij wel aan. Je wilt je hand ook niet overspelen in een te groot project wat jaren lang geen voldoening geeft. Zelf zou ik dan voor optie 2a gaan, in beide sporen een schaduwstation. Dan kan je steeds doorwisselen met materieel en voorkom je dat je visueel hetzelfde materieel een rondje rijdt. Dat kan natuurlijk wel als je bv een loc of trein wilt laten inlopen etc.

Ik ben even kwijt hoeveel treinen je hebt en hoeveel sporen je dus wilt hebben, maar je had dacht ik zowel korte als lange treinen. Als je van het paarse schaduwstation bv 3 sporen afsnoept en aan geel toevoegt, moet je een leuke treinloop kunnen maken.

Ik denk dat profirails mooi strak is, mits je het format aanhoudt. Je linkerwisselstraat in het paarse gedeelte zou ik vervangen door allemaal rechtsleidende wissels. Je allerlangste spoor wordt misschien wat korter, maar ik denk dat je qua lengte wel goed uitkomt dan?

Groeten,
Rogier

Edit: een toevoeging: die slinger bij Sloe kan je prima verhelpen door straks een zaag in je rails te zetten. Dat kan met flexrails, maar ook in je gewone rails. Ik heb zelf ook uit bv een hele bocht eens 2 halfjes gemaakt. Doorzagen, ruimte maken voor een (platte) raillas (dwarsliggers wat uithollen) en klaar! Je kan je bochten maken zoals je wilt (y)
« Laatst bewerkt op: 03 november 2023, 09:44:24 door spoorijzer »

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #202 Gepost op: 12 november 2023, 16:41:16 »
Goedemiddag, Baanplan 2A verder uitgewerkt.

Het is die zin een plan waarbij de trein de bekende ''ovaal rijdt''.  Bovenlangs van Stroe naar Arnhem, onderlangs van Arnhem naar Stroe en omgekeerd.
Enige wat er nu ontbreekt is een keerlus waarbij de trein die naar Arnhem is gereden ook weer bij Arnhem vandaan komt en bovenlangs naar Stroe rijdt.

Wellicht een keerlus achterlangs beide klimspiralen leggen?

Hierbij het overzicht van de opstelsporen. Zo zijn er ook wat pendelsporen aan 2 kanten aangelegd om de regionale treinen te laten ''keren''.


Antwoord op de vraag van Rogier, aan materiaal hebben we het volgende. (wellicht vergeet ik nog wat).
- Plan V (2 bak)
- SGM (2 bak)
- DDM (7 bak + 1838)(wellicht wordt het een 4bak)
- TEE 4-bak
- ICRm (4 bak incl stuurstand + Traxx)
- Berlijntrein (5 bak + 1776)
- ICK (5-bak + 1830)
- NightJet ( 5-bak + Vectron)
- Dinnertrain ( 2 bak + 1700 Railpromo) (gaat wellicht 4-bak worden).
- Opel Millennium Express ( 14 containers + Class66) (Wordt mogelijk gehalveerd met ander materieel).
- HLD77 (dubbeltractie) (met 7 containers Opel) (Gehalveerd van de Millenium Express).
- Grindtrein (G1206 + 6 zelflossers)
- Militaire trein (Ludmilla + 8 zwaarlastwagens)
- ICL (5 bak + 1200)

Dan ben ik vast nog wat vergeten, maar in grote lijnen is dit het. Qua opstelsporen in schaduw te weinig. Maar er mag ook best een trein in Dieren aan het perron of op het emplacement staan. Wanneer het circus buiten bedrijf is.

Ik hoor graag weer jullie opbouwende kritiek, waarom wel waarom niet. en of jullie met mij die keerlussen eens zijn.
Ook de vraag aan jullie of jullie het met mij eens zijn om toch nog wat extra sporen in het schaduw te maken.

Dank jullie wel weer!

Met vriendelijke groet,
Ruben




spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #203 Gepost op: 13 november 2023, 14:04:21 »
Als ik je materieel bekijk kan je in het schaduwstation max 10 lange treinen kwijt. Op het paarse en gele spoor kan je natuurlijk ook een trein opstellen. Als ik snel tel, kom ik tot een stuk of 12 lange treinen. Een keer een nieuwe trein erop zetten vind ik persoonlijk niet zo erg, dus voor mij zou dat meer dan voldoende zijn. Je TEE kan bij het VSM stuk staan en de Plan V en SGM op de groene opstelsporen. Dus naar mijn idee is het zat.

de vraag is of je het vervelend vind dat je treinen straks een rondje rijden. Ik denk dat dat meevalt, want je kan immers doorwisselen via het schaduwstation. Dan valt het niet op dat een trein aan de andere kant weer boven komt. Maar dat is aan jou.

Wel vraag ik mij af of het groene en paarse schaduwstation tbv pendeltreinen niet wat fors is. Je hebt nu 2 of misschien 3 treinen ( Plan V, SGM, misschien TEE?) die daar kunnen staan. Dan is 6 sporen voor 3 treinen wat veel? Of wil je daar ook je DDM stam kwijt? Dan is 2x 3 sporen wel logisch.

Je hebt best wat lengte in het schaduwstation. Je kan ook sommige sporen in 2en delen, zodat je 2 (korte) treinen achter elkaar kan opstellen. Ik ben alleen kwijt hoe je e.e.a. wil aansturen? Hoe complexer je het maakt, des te handiger digitaal is. Maar als je analoog werkt, moet je dat goed in de gaten houden om ongelukken te voorkomen....

Groeten,
Rogier

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #204 Gepost op: 14 november 2023, 22:08:35 »
De DDM-stam en de ICR stam zouden eventueel ook nog op die kopsporen kunnen staan om kop te maken. Zodat ze de ene keer geduwd worden en andere keer getrokken.

Ik was de BR189 nog vergeten met een containershuttle. Deze zal ook uit +/- 8 wagens bestaan.

Ander idee is, om de extra boog van de VSM te schrappen (oranje) en de TEE gewoon over het hoofdspoor te laten gaan (Lila en Geel). Daarmee wordt er wel ruimte gecreeerd om bijvoorbeeld een keerlus achter het spiraal te maken.
De museum lijn die dan dood loopt (olijfgroen), zou bijvoorbeeld wel door kunnen lopen tot einde zichtbare gedeelte met een stootjuk. Zodat de loc die op het raccordement de wagens oppikt doorrijdt naar het einde en de wagens het emplacement naast het station opduwt. Of een loc die het zooitje op sleeptouw neemt daar naar toe om te trein samen te stellen. 

Ik rij digitaal met een multimaus, maar met dit plan wil ik minimaal een Ecos 2 en liefst nog gecombineerd met PC. Hoewel een Multimaus en PC ook kan?

Ik hoor graag jullie ervaringen.


Groeten,

Ruben

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #205 Gepost op: 15 november 2023, 13:15:39 »
Daar ben ik weer, ik heb mij weer even lekker uitgeleefd op het ontwerp van het schaduwstation.
Onderstaand ontwerp is daar uitgekomen, alleen de aansluiting bij Assel moet ik nog zien op te lossen:



mvg,

Matthijs

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4073
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #206 Gepost op: 15 november 2023, 13:52:55 »
Strak! (y) Misschien nog een extra verbindingswissel bij de inritten dat je beide bundels voor beide richtingen kan gebruiken..? Weet niet meer hoe het bovengronds zit..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #207 Gepost op: 15 november 2023, 17:05:33 »
Het niveau met het zichtbare station heb ik als achtergrond gebruikt.
Krapste boogstraal is 42cm.

Ik zou dan ieder schaduwstation spoor opdelen in 2 blokken.
Misschien de langste sporen in 3 blokken.

Langere treinen houden dan alle.blokken bezet en kortere b.v. stoptrein maar 1 blok.

Treinstellen, trek/duw en trek/trek treinen kunnen makkelijk pendelen deze hebben geen keerlussen nodig. Alleen voor getrokken treinen zou je keerlussen nodig hebben. Wat het misschien ook weer complex kan maken.

Mvg,

Matthijs


Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #208 Gepost op: 16 november 2023, 09:44:06 »
Hierbij nog even de meest recente baanplannen van het zichtbare station en schaduwstation.
De opmerking van Vincent m.b.t. de extra verbindingswissels heb ik ook toegepast.

Zichtbare Station



Schaduw Station


spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #209 Gepost op: 16 november 2023, 12:04:56 »
Blijft een leuk plan zo  ;D.

Als het kan, zou ik het oranje spoor als uitrijspoor richting het schaduwstation (vanaf 't Harde zeg maar) wel proberen te behouden. anders moet je elke trein terugsteken naar je goederensporen over je hoofdbaan heen. Dat is toch wat onpraktisch. Bovendien kan je zo treinen richting 't Harde wel mooi apart binnen nemen.

Ik denk dat je baanplan straks mooier wordt als je de bochten ook met Flextrail gaat leggen. Dan komt die aansluiting in Assel ook wel goed. Je kan daarmee ook je schaduwstation vloeiender (en dus minder ontsporingsgevoelig) maken.

Groeten,
Rogier