Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 08:34:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ex-DR V100
Vandaag om 08:25:42
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door piet keppel
Vandaag om 08:16:10
Ronald doet de Fork Challenge! door spoorijzer
Vandaag om 08:12:03
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 08:09:09
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:04:56
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 07:14:31
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 06:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 38580 keer)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #210 Gepost op: 16 November 2023, 12:25:31 »
Nog een kleine aanpassing gedaan aan het schaduwstation, het oranje spoor (museumlijn?) heeft nu ook 2 schaduwstation sporen gekregen



mvg,

Matthijs

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #211 Gepost op: 16 November 2023, 13:28:11 »
Hee Matthijs,

Enig puntje van aandacht is, kan je fatsoenlijk bij alle schaduwsporen komen? Je armen zijn bv 75 cm lang, dan kan je van de voorkant niet bij de achterste sporen komen. Dus stel dat er eens wat ontspoort...... Je kan het ook modulair beginnen, bv eerst met een paar sporen en later de andere toevoegen? Is budgettechnisch ook prettig  ;D

Groeten,
Rogier

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #212 Gepost op: 16 November 2023, 13:36:57 »
Dan zou ik die 2 oranje schaduwstationsporen weg laten en alleen de paarse en gele schaduwstationsporen overlaten.
En tevens moet er ook voldoende hoogte zitten tussen zichtbare station en schaduwstation om overal goed bij te kunnen.

mvg,

Matthijs

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #213 Gepost op: 16 November 2023, 14:05:03 »
Begint zo echt wat te worden! super gaaf, om te zien wat er op pagina 1 gebeurd tot deze.
Gaaf om te zien hoe iedereen meedenkt en aanpast.

Ik zit toch nog beetje met mijn keerlus in gedachten. Ja het wordt Fleischmann Profi, dus 2 rail. en ja met een keerlus kortsluiting behalve met keerlusmodule etc. Hoe dat werkt nog geen idee maar daar zal genoeg over te vinden zijn.
Als we de laatste tekening van Matthijs pakken, en de laatste paarse wissel een 3weg wissel van maken (Stroe-kant). Daar de keerlus om de helix heen, en aanlaten sluiten op de gele bundel. Dan is die cirkel rond.


Zit ik alleen nog even met de Arnhem kant. Daar zou de wissel van de museumlijn die uitkomt op de hoofdlijn (geel) een kruiswissel kunnen worden, en die dan onder/achterlangs de helix laten lopen, en aansluiten op paars.

Mee eens? Ik zal is kijken of het met het ontwerp van Matthijs in kan passen.


Wat Rogier zegt is waar, ook ik heb geen Inspector Gadget uitschuifarmen. Maar als je de de oranje sporen nou kopsporen van maakt? dan hou je een gat over waar je kan rijken, en heeft een pendeltrein daar zijn kopspoor bijvoorbeeld.


Groeten,

Ruben

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #214 Gepost op: 16 November 2023, 15:05:48 »
Hierbij het plan van Matthijs, maar met mijn genoemde keerlussen (Zwart). Museumsporen (oranje) nog niet aangepast.



Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #215 Gepost op: 16 November 2023, 15:17:18 »
Beste Ruben,

Ik weet niet of je dat gaat redden qua hoogte omdat op die locaties je klimspiraal mogelijk nog niet voldoende hoogte hebben zodat er een spoor onderdoor kan.

Rechterzijde
Rechts zou dit op te lossen zijn door van het oranje spoor bij het zichtbare gedeelte een uithaalspoor te maken.
Zodat het in plaats van een 3 sporig klimspiraal een 2 sporig (paars + geel)klimspiraal wordt.
Dan zou je de oranje boog zoals deze nu getekend is in het schaduwstation kunnen gebruiken als keerlus.

Linkerzijde
Voor de linkerzijde is het een grotere uitdaging om een keerlus toe te voegen, vergt weer wat gepuzzel  ;D

mvg,

Matthijs

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #216 Gepost op: 16 November 2023, 15:26:07 »
Je moet er sowieso helemaal omheen (edit; om de klimspiralen); de hoogte tussen zichtbare deel en schaduwstation is niet in een halve cirkel te overbruggen, je moet anderhalf keer rond met de keerlus.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2023, 15:28:14 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #217 Gepost op: 20 November 2023, 11:34:10 »
Ben ik weer, schaduwstation aangepast, de 2 oranje sporen weggehaald.
En keerlussen toegevoegd.

Zichtbare Station
  • Oranje spoor bij zichtbare gedeelte is nu een uithaalspoor geworden
  • Paarse + Gele spoor is nu spiraal



Schaduwstation
  • De grijze sporen zijn nu de keerlussen en gaan om klimspiraal heen



mvg,

Matthijs

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #218 Gepost op: 20 November 2023, 13:06:49 »
Als de ruimte er is, zou ik grijs om oranje leggen; een aansluitende lijn geeft meer variatie.

De zijlijn kan links altijd keren; voor de paar keer dat je rechts wilt keren, kan je eventueel ook oversteken met een makkelijk te verwijderen brug?

PS oranje sluit aan op grijs net voor DKW/Engelsman; wissel vergeten te tekenen...


« Laatst bewerkt op: 20 November 2023, 13:16:43 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #219 Gepost op: 20 November 2023, 13:20:24 »
Als ik nog een paar aanpassingen doe in het schaduwstation dan past dit plan in de aangegeven ruimte.
Ik weet niet wat de exacte beschikbare ruimte is  ;) ;D

Die aansluitende lijn geeft wel meer variatie maar een 3 sporige spiraal wordt misschien ook wel erg complex.

mvg,

Matthijs

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #220 Gepost op: 20 November 2023, 14:08:42 »
Hee Ruben,

het wordt vooral de keuze wat je zelf wilt, persoonlijk zou ik het KISS houden. Dus geen keerlussen toevoegen, want dan maak je het technisch wel wat complexer. Of..... nog een etage toevoegen in je keerlus en je schaduwstation een heel niveau omlaag brengen. Dan kan je op -1 je keerlussen leggen en op -2 je schaduwstation. Dan ben je wel af van de bereikbaarheidsproblemen van je schaduwstation.

Of je dan een spiraal krijgt of meer een ovaal-spiraal, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Groeten,
Rogier

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #221 Gepost op: 20 November 2023, 15:13:36 »
Wellicht is dit een idee voor incidenteel keren?
- zijlijn 'eindigt' in keerlus; deel van de opstelsporen kan direct keerlus bereiden.
- klimspiraal links draait binnen keerlus omhoog
- de oranje opstelsporen zijn vanaf beide zijden te bereiken, dus kan een trein na het keren beide kanten op.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #222 Gepost op: 20 November 2023, 23:04:15 »
Zo kijk je even niet en zo zijn er er weer reacties geplaatst die stof tot nadenken zijn.

Wellicht is dit een idee voor incidenteel keren?
- zijlijn 'eindigt' in keerlus; deel van de opstelsporen kan direct keerlus bereiden.
- klimspiraal links draait binnen keerlus omhoog
- de oranje opstelsporen zijn vanaf beide zijden te bereiken, dus kan een trein na het keren beide kanten op.



Enige puntje is, als een goederentrein van Stroe naar beneden gaat, en oranje de keerlus opkomt, komt deze onderlangs weer bij Arnhem. En met name de goederen treinen blijven dan in de zelfde loop hangen. Andersom gaat het wel goed.

Hee Ruben,

het wordt vooral de keuze wat je zelf wilt, persoonlijk zou ik het KISS houden. Dus geen keerlussen toevoegen, want dan maak je het technisch wel wat complexer. Of..... nog een etage toevoegen in je keerlus en je schaduwstation een heel niveau omlaag brengen. Dan kan je op -1 je keerlussen leggen en op -2 je schaduwstation. Dan ben je wel af van de bereikbaarheidsproblemen van je schaduwstation.

Of je dan een spiraal krijgt of meer een ovaal-spiraal, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Groeten,
Rogier
Of op beide niveaus een deel van het schaduwstation en darin de keerlus creeeren? Eigenlijk zoals een paar posts geleden plan 2b. Deze lagen dan alleen op het zelfde niveau maar beiden met een schaduwstation (Stroe en Arnhem).
Ik heb sowieso een klimspiraal die ovaal of rond gemaakt kan worden.
KISS = Keep it simple? Keerlussen, maken het met 2 rail wel lastiger maar niet onmogelijk? Of vrij ingewikkeld?

Als de ruimte er is, zou ik grijs om oranje leggen; een aansluitende lijn geeft meer variatie.

De zijlijn kan links altijd keren; voor de paar keer dat je rechts wilt keren, kan je eventueel ook oversteken met een makkelijk te verwijderen brug?


Ik ben het wel eens, dat die oranje lijn wat meer variatie bied. Ook als wachtlijn. Voor een goederentrein die een passagierstrein voorbij moet laten gaan zodat deze naar opstel kan rijden bijvoorbeeld. Of zodat het museumstel zijn weg naar het perron kan vervolgen. Anderzijds. Modelspoor is ook concessies doen. (helaas).
Dus als het niet anders is, zal die vervallen.

 
Ben ik weer, schaduwstation aangepast, de 2 oranje sporen weggehaald.
En keerlussen toegevoegd.

Zichtbare Station
  • Oranje spoor bij zichtbare gedeelte is nu een uithaalspoor geworden
  • Paarse + Gele spoor is nu spiraal



Schaduwstation
  • De grijze sporen zijn nu de keerlussen en gaan om klimspiraal heen



mvg,

Matthijs

Op deze manier zitten de keerlussen wel goed verwerkt en vanaf Stroe als vanaf Arnhem goed te bereiken en komen dan ook weer lekker uit.
Qua ruimte zitten we nu wel bijna maximaal. De vrouw begint al lichtelijk te protesteren. Als het aan mij lag had er nog 3m aangekund. Zolder is vrij ruim. Maar beetje links en rechts smokkelen zou nog wel moeten kunnen. maar dan gaat het om 20 cm bijvoorbeeld om net nog een spoortje kwijt te kunnen. Meer zit er niet in.

Groeten,
Ruben


Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #223 Gepost op: 21 November 2023, 08:30:11 »
Enige puntje is, als een goederentrein van Stroe naar beneden gaat, en oranje de keerlus opkomt, komt deze onderlangs weer bij Arnhem. En met name de goederen treinen blijven dan in de zelfde loop hangen. Andersom gaat het wel goed.

Die snap ik niet; dan zet je m toch stil, rij je achteruit keerlus op en staat tie weer in goeie richting? Als je continue wil keren kan je beter hondebod variant vragen aan Matthijs :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #224 Gepost op: 21 November 2023, 08:39:52 »
Ruben,

Als ik nog een aantal aanpassingen doe aan het baanplan zoals ik hem nu getekend heb dan passen het zichtbare station, schaduwstation en keerlussen binnen de ruimte zoals opgegeven.
Dan hoef je er geen ruimte bij te smokkelen en is je vrouw ook weer blij  ;D

Je hebt dan een leuk en uitdagende modelbaan om te bouwen met veel mogelijkheden met maar 2 niveaus.

Die snap ik niet; dan zet je m toch stil, rij je achteruit keerlus op en staat tie weer in goeie richting? Als je continue wil keren kan je beter hondebod variant vragen aan Matthijs :)

Volgens mij is mijn variant van het schaduwstation met keerlussen een soort samengevouwen hondebot.
Die oranje sporen in schaduwstation zijn weggelaten omdat anders het schaduwstation te groot werd vanwege beperkte bereik van de armen.

mvg,

Matthijs