Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Esu Loksound - NS Wadloper? door Casmir
Vandaag om 18:50:13
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 18:42:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 53524 keer)

1200blauw

• Online Online
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #285 Gepost op: 04 August 2025, 13:51:41 »
Inderdaad strak werk 'Poes! Het lijkt wel H0 (y)
Overigens smoelt dit ook rond de frontseinen veel beter dan het af-fabriek H0-model van Piko. Die heeft teveel make-up op.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #286 Gepost op: 05 August 2025, 20:12:15 »
Dank u allemaal weer. :angel:

Overigens smoelt dit ook rond de frontseinen veel beter dan het af-fabriek H0-model van Piko. Die heeft teveel make-up op.
Wat bedoel je precies met make-up, zilverkleurige verf?

Super strak dat chroom om die ramen in N! Hoe krijg je dat voor elkaar, speciale stift oid?
Dat heeft Piko voor mij gedaan... :angel:

Ik heb van een blauwe 1152 een geel-grijze 1129 gemaakt. Conrad dumpte een maand of twee geleden nieuwe Piko modellen van de 1152. € 104,= incl. verzending. Ik heb er eentje gekocht en tegelijk bij wat 1100-onderdelen besteld, w.o. een kap van de geel-grijze 1136 met neus, verlengde bufferbalken en ronde buffers voor de 1115 en 1138. De blauwe loc had -uiteraard- zilverkleurige raamranden en die heb ik overgezet. Al met al bleven de kosten voor de nieuwe loc onder de € 200,= waarbij ik tal van reserve onderdelen overhield w.o. de kap van de blauwe 1152.

Het moeilijkste van het klusje was het frontnummer aanbrengen. Het moet recht en op de goede hoogte.

Dan merk je pas weer hoe klein N is... Dat is de reden dat ik een kant-en-klaar nummer uit het Kleinspoorsetje heb gekozen. Nu was 11219 een prima nummer, ik ben de loc een paar keer tegengekomen toen ik het fototoestel bij de hand had. Ik was eerst van plan ook deze loc van ronde buffers te voorzien, maar omdat ik enkele buffers niet van de balk afkreeg èn ik een mooie foto van de loc tegenkwam in mijn kroonjaar '81-'82, was de keuze snel gemaakt.

De grote witte cijfers op de flanken gingen er moeilijker af dan de kleine zwarte op de fronten. Gelukkig maar, want het geel is veel kwetsbaarder dan het grijs.

Pas na minutenlang wrijven met wattenstaafjes + wasbenzine, begonnen de witte cijfers te wijken.

Ik dacht dat ik de onderdelenlijsten van de platte en geneusde versie goed had vergeleken om de onderdelen die afwijken bij te bestellen. Ik had op één wezenlijk onderdeel niet gerekend: het frame. Op zich logisch natuurlijk dat het frame van de botsneus langer is, maar mij is het op dat moment ontgaan. :-[ De kap bleek echter goed te passen op het kleinere frame. Het heeft alleen consequenties voor de verlichting, omdat de lichtgeleiders een grotere afstand moeten overbruggen. Maar voordat ik weer onderdelen ging bestellen, besloot ik eerst maar eens het resultaat te bekijken. Dat viel mij niet tegen, de verlichting is veel minder fel, maar wel duidelijk zichtbaar. Eigenlijk helemaal niet verkeerd, maar oordeel zelf:

Ik laat het dus zo. Overigens is het frame met motor en electronica afkomstig van oorspronkelijke 1152 en niet van de nieuwe. Mijn oude was namelijk voorzien van sound, zoals uit de locomloop blijkt, komt de blauwe 1152 slechts weinig op de baan en dan ook nog alleen maar in de zomer en dat vind ik een beetje zonde. De sound moest dus naar een 1100 die veel vaker op de baan zal komen en omdat de blauwe 1115 ook al sound heeft, is de keuze gevallen op een geel-grijze met neus. Dat werd niet de 1129 maar de 'confectie' 1136. Mijn ervaring met omgebouwd materieel is dat je er toch nog weer vaker bij moet, dan ik inschat. Een overgespoten loc, wat de 1129 in feite is, met die nieuwe vernislaag, is altijd kwetsbaarder dan een zelfde model uit de winkel. En dus ging het aangepaste ex-1152 frame naar de 1136 en kwam de 1129 op het standaardframe van de 1136. Er is dus een levendige ruilhandel in onderdelen tussen de twee 1152'en, de 1129 en 1136 tot stand gekomen. Als we ook nog eens de bufferbalken meetellen is bijna elke hier aanwezige 1100 betrokken geraakt bij de onderdelenstoelendans. Ik moet de soundloze 1115 nog omnummeren in 1117 en van de 1127 de derde pit geheel geel verven/spuiten en dan is het 1100-programma afgerond.
« Laatst bewerkt op: 05 August 2025, 20:14:41 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

• Online Online
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #287 Gepost op: 05 August 2025, 21:40:36 »
Een heel gerangeer met de verschillende kappen en onderstellen, maar uiteindelijk toch een stel fraaie locs op de baan! (y)
Zo op de foto lijkt de verlichting van de 1129 1136 prima inderdaad. Niets meer aan doen.

Wat bedoel je precies met make-up, zilverkleurige verf?

Ja.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #288 Gepost op: Vandaag om 16:48:43 »
Is het zo erg in H0?
Wat van mij niet hoeft zijn de goedbedoelde weergaves van details die zo klein zijn dat ze beter weggelaten hadden kunnen worden zoals de klemmen op de lampringen. :-\

In de afgelopen tijd heb ik wat rijtuigen gekocht, geruild en verkocht, waarna er wat verschuivingen konden worden doorgevoerd. Het wordt steeds een beetje beter… 8)
Zal niet alles in één keer behandelen, want dan worden jullie tureluurs… :angel:
Eerst maar even de IC ’79, het prachtige Intercitysysteem van de DB dat in 1979 ingevoerd werd met de slogan “Jede Stunde, Jede Klasse”. Ik heb wel wat met goed doordachte vervoerssystemen zoals de Noord/Oost-Randstad verbinding als onderdeel van het Nederlandse IC-net anno 1970 en ook het Duitse IC ’79 systeem.     
Onlangs heb ik met de aanschaf van de Bm235 (Abteilwagen 2e klasse) de serie van Piko compleet gemaakt. Ik heb hier lange tijd mee gewacht om de Bm235 toch wat uit de toon valt in vergelijking met de Apmz121, Avmz111, BPmz291 en ARmz218.

Het rijtuig doet mij meer denken aan een buurlandtrein. Toch hoort de Bm235 hier ook bij, sterker nog, zonder de Bm235 (verbouwd uit de Bm234) was de tweede helft van de slogan onmogelijk na te komen door de DB in 1979. De eerste Großraumwagens 2e klasse Bpmz291 kwamen pas in 1981 op de baan.
Piko heeft in 2024 onder de artikelnummers 40660 t/m 40665 zes rijtuigen uitgebracht waarmee min of meer een complete IC’79 is samen te stellen. Min of meer: een beetje binnenlandse IC had zo’n 10 rijtuigen. Evenwel is met het gehele palet een representatieve IC naar Nederland uit te beelden, zoals de IC Rembrandt. Onder de nummers 40664 en 40665 gaat hetzelfde type schuil: de Bpmz291, echter, de modellen hebben een verschillend rijtuignummer.  Piko heeft een leuk filmpje op YouTube gezet over de serie rijtuigen die als voorbeeld de IC 589 met de naam Ernst Barlach hebben. Deze reed van München via Würzburg, Fulda en Hannover naar Hamburg.   

Bij mij ontbrak dus nog de Bm235 (artikel 40663) die ik begin vorige week bij Gleis 11 in München (Märklin Store München) bestelde. Deze aanbieder was met nog een aantal het laagst in prijs op E-bay Duitsland en ik vond het wel een leuk idee om het rijtuig dit koersbord uit München te laten komen, en nog wel van spoor 11…

De trein komt, zoals bekend, niet bij in de dienstregeling, maar als speciale feesttrein ter gelegenheid van de elektrificatie te rijden. Ik ga wel voor een klassieke opstelling: de restauratie die de eerste  van de tweede klasse scheidt en de rijtuigen (Apmz en Bpmz) aan de buitenkant om gedraaf van/naar de restauratie door de open afdelingen te beperken.

vlnr: Bpmz+Bpmz+Bm+ARmz+Avmz+Apmz.
Niet klassiek is de loc die ik er voor ga zetten: de “Europaloc “ DB serie 184 zodat een DB elektrische loc ook in Nederland kan rijden, daarnaast is die 184 ongelooflijk mooi in dat chique blauw. Eigenlijk had hier de 103 voor gemoeten. Met krabben en bijten is het mogelijk deze lange trein in het station een plek te geven in het station en in het schaduwstation Oost mits die binnen het tijdslot (aankomst .07 en vertrek .22) zich manifesteert.

Een Minitrix Avmz met afgeronde daken is d.m.v een ruil met een N-spoor collega bij mij in de verzameling gekomen. Dit rijtuig ga ik heel af en toe in zomerdienstregeling in de Noordzee Expres (D238/239) inzetten ter vervanging van de voorgeschreven groene AB die om de een of andere reden niet beschikbaar is. Omdat er dan een teveel aan 1e klas zou ontstaan, wordt in de tweede AB, de blauw-beige, de eerste klas gedeklasseerd tot 2e klas.

Ik wist mij nog een foto te herinneren van een Am die (eveneens deels) gedeklasseerd was. Er waren papiertjes aan de binnenkant van de ramen geplakt en dat heb ik nagebootst door ouderwetse ‘eentjes’ uit het klassebordensetje van Kleisnpoor horizontaal en onregelmatig qua hoogte en scheef aan de binnenkant van de passagiersramen, aan beide zijden van het rijtuig, aan te brengen. Aan het raam naast de deur hangt nog een A-viertje met extra info.   

Ik heb door wat verschuivingen met rijtuigen in de Nord-West (D236) o.a. een blauw-beige AB-rijtuig over. Het is hetzelfde rijtuig als in de Noordzee, met hetzelfde rijtuig nummer. Eén van die AB’s heb ik dus gedeklasseerd en gaat de standaard blauw-beige AB vervangen als de Avmz in de trein komt. Gezien het feit dat beide AB’s het rijtuignummer 51 80 31-40 514-6 hebben zouden we kunnen zeggen dat het gedeklasseerde rijtuig zichzelf vervangt in de Noordzee Expres…

In de Noordzee is verder ook nog wat gewijzigd: in de winter komt daar niet de blauw-beige Dms in de trein maar een groene BDms. Deze groene BDms lost de blauw-grijze (Popfarbe) BDms na de zomer af. Ik heb dus drie versies van de Noordzee, waarbij de winterversie tevens het materieel levert voor de D230, vandaar de naam Hamburgstam (HH).

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 17:07:50 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.