Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
Vandaag om 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
Vandaag om 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 52573 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #285 Gepost op: 04 August 2025, 13:51:41 »
Inderdaad strak werk 'Poes! Het lijkt wel H0 (y)
Overigens smoelt dit ook rond de frontseinen veel beter dan het af-fabriek H0-model van Piko. Die heeft teveel make-up op.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #286 Gepost op: Vandaag om 20:12:15 »
Dank u allemaal weer. :angel:

Overigens smoelt dit ook rond de frontseinen veel beter dan het af-fabriek H0-model van Piko. Die heeft teveel make-up op.
Wat bedoel je precies met make-up, zilverkleurige verf?

Super strak dat chroom om die ramen in N! Hoe krijg je dat voor elkaar, speciale stift oid?
Dat heeft Piko voor mij gedaan... :angel:

Ik heb van een blauwe 1152 een geel-grijze 1129 gemaakt. Conrad dumpte een maand of twee geleden nieuwe Piko modellen van de 1152. € 104,= incl. verzending. Ik heb er eentje gekocht en tegelijk bij wat 1100-onderdelen besteld, w.o. een kap van de geel-grijze 1136 met neus, verlengde bufferbalken en ronde buffers voor de 1115 en 1138. De blauwe loc had -uiteraard- zilverkleurige raamranden en die heb ik overgezet. Al met al bleven de kosten voor de nieuwe loc onder de € 200,= waarbij ik tal van reserve onderdelen overhield w.o. de kap van de blauwe 1152.

Het moeilijkste van het klusje was het frontnummer aanbrengen. Het moet recht en op de goede hoogte.



Dan merk je pas weer hoe klein N is... Dat is de reden dat ik een kant-en-klaar nummer uit het Kleinspoorsetje heb gekozen. Nu was 11219 een prima nummer, ik ben de loc een paar keer tegengekomen toen ik het fototoestel bij de hand had. Ik was eerst van plan ook deze loc van ronde buffers te voorzien, maar omdat ik enkele buffers niet van de balk afkreeg èn ik een mooie foto van de loc tegenkwam in mijn kroonjaar '81-'82, was de keuze snel gemaakt.

De grote witte cijfers op de flanken gingen er moeilijker af dan de kleine zwarte op de fronten. Gelukkig maar, want het geel is veel kwetsbaarder dan het grijs.


Pas na minutenlang wrijven met wattenstaafjes + wasbenzine, begonnen de witte cijfers te wijken.

Ik dacht dat ik de onderdelenlijsten van de platte en geneusde versie goed had vergeleken om de onderdelen die afwijken bij te bestellen. Ik had op één wezenlijk onderdeel niet gerekend: het frame. Op zich logisch natuurlijk dat het frame van de botsneus langer is, maar mij is het op dat moment ontgaan. :-[ De kap bleek echter goed te passen op het kleinere frame. Het heeft alleen consequenties voor de verlichting, omdat de lichtgeleiders een grotere afstand moeten overbruggen. Maar voordat ik weer onderdelen ging bestellen, besloot ik eerst maar eens het resultaat te bekijken. Dat viel mij niet tegen, de verlichting is veel minder fel, maar wel duidelijk zichtbaar. Eigenlijk helemaal niet verkeerd, maar oordeel zelf:



Ik laat het dus zo. Overigens is het frame met motor en electronica afkomstig van oorspronkelijke 1152 en niet van de nieuwe. Mijn oude was namelijk voorzien van sound, zoals uit de locomloop blijkt, komt de blauwe 1152 slechts weinig op de baan en dan ook nog alleen maar in de zomer en dat vind ik een beetje zonde. De sound moest dus naar een 1100 die veel vaker op de baan zal komen en omdat de blauwe 1115 ook al sound heeft, is de keuze gevallen op een geel-grijze met neus. Dat werd niet de 1129 maar de 'confectie' 1136. Mijn ervaring met omgebouwd materieel is dat je er toch nog weer vaker bij moet, dan ik inschat. Een overgespoten loc, wat de 1129 in feite is, met die nieuwe vernislaag, is altijd kwetsbaarder dan een zelfde model uit de winkel. En dus ging het aangepaste ex-1152 frame naar de 1136 en kwam de 1129 op het standaardframe van de 1136. Er is dus een levendige ruilhandel in onderdelen tussen de twee 1152'en, de 1129 en 1136 tot stand gekomen. Als we ook nog eens de bufferbalken meetellen is bijna elke hier aanwezige 1100 betrokken geraakt bij de onderdelenstoelendans. Ik moet de soundloze 1115 nog omnummeren in 1117 en van de 1127 de derde pit geheel geel verven/spuiten en dan is het 1100-programma afgerond.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 20:14:41 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #287 Gepost op: Vandaag om 21:40:36 »
Een heel gerangeer met de verschillende kappen en onderstellen, maar uiteindelijk toch een stel fraaie locs op de baan! (y)
Zo op de foto lijkt de verlichting van de 1129 1136 prima inderdaad. Niets meer aan doen.

Wat bedoel je precies met make-up, zilverkleurige verf?

Ja.