Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:43:02
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 12:39:14
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:12:50
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
Vandaag om 12:11:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:10:14
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:49
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068919 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5115 Gepost op: 17 april 2024, 22:06:32 »
Bij de oude 94'er kon ik het binnenstuk van de motor gewoon langs de wielen trekken. Bij deze nieuwere uitvoering zit er volgens mij wat meer massa enzo eraan voor wat beperkte vliegwiel-werking. Dus... het past er niet meer langs:



Prima, dan gaan we over tot moord en doodslag:



Nou zit er alleen nog een messing lager vast dat er nog uit moet...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5116 Gepost op: 17 april 2024, 22:12:14 »
Dag Reinout,
Ik volg dit met de nodige belangstelling.
Het tandwiel (ritzel) van je BR94 heeft 10 tanden.
De oeroude V200 zal 12 tanden hebben.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5117 Gepost op: 18 april 2024, 10:17:03 »
Na de moord en doodslag ga ik dit motortje niet meer gebruiken. Bij de v200 is dus alles nog open wat ik ga doen.
De tandjes van de v200, dat waren er dacht ik maar liefst 20 toen ik ze laatst telde. Maar het blaadje met de nummers ligt nog thuis, dus ik kan nu niet kijken. Ik zal nog eens tellen :)

Maar goed, eerst de 094 af. En wat achterstallig forumschrijfwerk doen, want ik heb inmiddels al tweeëneenhalve andere loks onder handen gehad. Micromotor.nl motor, train-o-matic lokommander decoder, enz. Komt wel.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5118 Gepost op: 18 april 2024, 20:03:30 »
Even bij m'n foto's gekeken. Van wat ik naast de 094 heb gedaan heb ik weinig foto's gemaakt, dus veel nuttige info zit hier niet bij.

Roco Köf III met matte lak ingespoten, daarna in 10 minuten wat PanPastel spul erover en daarna nog een laagje lak:



Het resultaat (geen bijster duidelijke foto):



Voor dit lokje had ik een micromotor.nl vervangingsmotortje gekocht omdat de roco motor me teveel herrie maakte en ik deze aandrijvingen eens wilde testen. Bij deze motor moest je het bestaande wormwiel hergebruiken, dus die moest van de as af. Hij zat stevig vast en ik zette "dus" flink kracht. "Dus" vloog hij met enthousiasme weg ergens de kamer in. Ik heb hem nog niet teruggevonden en wacht nu op een vervangend wormwiel van roco :)

Ik had gelijk nog twee andere micromotors gekocht, onder andere voor mijn oude roco 215 van de aller-allereerste lichting:



Die reed niet echt goed doordat er geen anti-slipbandjes onder zaten (wat bij mijn helling wel nodig is). Ik heb met "bull frog snot" geëxperimenteerd maar dat lukte me niet netjes genoeg. En een as miste een tandwiel, dat was afgebroken. Nieuw asje met tandwiel van een recente 215 als reserveonderdeel besteld, maar dat had de verkeerde maat tandwiel.

Toen maar een nieuw tweedehandsje van de een-na-oudste bouwserie gekocht om de benodigde reservewielen te bemachtigen, inclusief twee assen met een anti-slipbandje. Dat onderstel had ook een net iets betere stroomopname, dus ik heb dat onderstel gebruikt. De oude kap heb ik wel behouden om toch te kunnen claimen dat de lok uit 1973 komt. Die kap was ook beter.

Enfin, micromotor erin en boeltje opnieuw gedigitaliseerd. Maar uiteraard alleen een foto van de begintoestand gemaakt:




De derde micromotor was voor een piko 218 die ik al eens voor een vriend gedigitaliseerd had. Alleen was de decoder daarvan doorgebrand. Nieuwe erin, maar ik vertrouwde het niet helemaal. Het piko motortje zag er wat gammel uit:



Met een micromotor vervanging gokte ik dat ik van alle moeilijkheden af zou zijn. De verbouwing ging makkelijk. Wel wat meer werk dan bij een Faulhaber setje van SB modellbau, want daarbij zitten alle asjes en wormwielen enzo al gemonteerd. Bij micromotor.nl moet je zelf de verloopasjes op de motoras lijmen, idem de vliegwielen. En de motor in de behuizing (3d geprint) stoppen. Dus.... nauwkeurig werken en vooral oppassen bij het lijmen op het asje... Tot nu toe is het goed gegaan.

Het leuke van deze motortjes is de prijs. Voor vier tientjes heb je een vervangend motorsetje en het past gewoon prima. Rijgeluid is minder dan ervoor. Rijgedrag lijkt ook redelijk. Ik noem het nog niet goed, maar dat kan nog komen. De 215 en 218 zijn oude loks met ook nog al wat speling her en der, daar moet ik de decoder nog beter voor instellen. Want ik ben gelijk aan het experimenteren gegaan met train-o-matic lokommander decoders. Bij de 094 heb ik veel zitten experimenteren met de oude Fleischmann rundmotor en kreeg er nog redelijke eigenschappen uit. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd over de decoder, dus binnenkort ga ik de 215 en 218 nog een keer bewerken qua instellingen.

In ieder geval ben ik druk bezig met m'n materieelvoorraad up-to-date te krijgen :D

Reinout
« Laatst bewerkt op: 18 april 2024, 20:06:33 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5119 Gepost op: 18 april 2024, 22:06:32 »
Het lagertje dat nog vast zat in de 094 heb ik met de dremel-slijpslijf van een sleuf voorzien zodat ik met een schoevendraaier erin kon om het rond te draaien. Dat hielp:



Boeltje goed schoongemaakt en de flachlaufer vastgeplakt:



Het hulsje met het rondsel ging helaas erg lastig op de motoras. Ik moest veel kracht zetten (wat je bij zo'n motortje niet wil). Uiteindelijk met, aargh, de combinatietang gewerkt. De ene kant tegen de achterkant van de flachlaufer, waar een klein beetje as uit steekt, hopend dat dat goed genoeg ging.

Toch wist ik het rondsel naar m'n smaak nog niet ver genoeg door te schuiven, het is een randgeval of dit goed genoeg is:



Bij eerste rijproeven vond ik het ook veel lawaai maken en schokkerig en stroef rijden. Ik ben er nog niet 100% zeker van dat het aan het motortje ligt, want als ik het met de hand draai lijkt het soepel te lopen. Maar ik vrees...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5120 Gepost op: 18 april 2024, 23:17:45 »
Er is nu een 10% kortingsactie bij SB Modellbau dus ik heb naar een Flucht nach vorn gedaan en een 'premium' i.p.v. een flachlaufer aandrijving besteld. Gezien het plaatje dat op de website staat heb ik het idee dat ik de ombouw nog wel voor elkaar moet krijgen hoewel ze zelf aangeven dat het categorie III ("draaibank nodig") is. Enfin, we zien binnenkort wel of ik stom ben geweest :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5121 Gepost op: 19 april 2024, 21:19:22 »
Ik heb drie pagina's geleden een keer gezegd dat ik bezig ging met de onderlinge aansluiting van de rails aan de linkerkant van Berenbach? Nooit getoond wat ik er uiteindelijk heb gedaan:



Botte bijl! Met water het ballastbed van het hoofdspoor daar weggehaald en de rails daar opgehoogd. Het lag er toch teveel in een "dalletje" waardoor er een te grote knik was. Nu ik het heb opgehoogd loopt het allemaal soepeler. En ik heb de rails losgesoldeerd en, nu de modules vaster op hun plek liggen, beter uitgelijnd.

Het rijdt daardoor een stuk soepeler op dit punt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4663
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5122 Gepost op: 19 april 2024, 23:01:42 »
Soms wekt de botte bijl 🪓 erg goed…🤓