Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:21:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:20:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
henk
Vandaag
om 15:04:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:58:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 14:20:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Karben
Vandaag
om 14:05:01
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 13:41:48
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:56:25
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 12:36:14
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:17:40
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:16:23
Rail away
door
R1954
Vandaag
om 12:12:10
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los?
door
008200
Vandaag
om 11:53:09
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:36:22
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af.
door
bellejt
Vandaag
om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn193
Vandaag
om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:43:08
Raadplaatje
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:04:17
Nahmertaler Kleinbahn
door
Lucien
Vandaag
om 07:58:41
Zee. Land.
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 07:32:09
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
02 December 2025, 23:31:38
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen
door
Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale
door
bask185
02 December 2025, 20:33:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Vorige
-
1
...
19
20
[
21
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N (gelezen 68678 keer)
Mispoes
Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
Offline
Berichten: 9020
Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
«
Reactie #300 Gepost op:
Vandaag
om 14:13:02 »
Later is nu. De bagagerijtuigen/bagagewagens* dus.
Ik heb in de loop der tijd acht bagagerijtuigen weten te verzamelen zonder dat er een echt plan achter zat, behalve dan dat ik ze mooi vind en unbedingt muss haben.
Het gaat om dit achttal:
Linkerrijtje:
MDyg 986
Dms 902 groen
Dms 902 blauw-beige
Dms 905 met aluminium rolluiken
Dms 905 blauw-beige
Rechterrijtje:
Dm 903
Post mr-a
Post mr-a
Alle rijtuigen zijn van Minitrix, de laatste twee komen uit een set van twee (18201) en zijn de enige Deutsche Bundespost wagens, de rest is van de DB.
Inmiddels is er een plan: de rijtuigen gaan expressgoederentrein rijden voor de Deutsche Bundespost (en een klein beetje voor PTT Post). Er zijn twee stammen geformeerd, eentje voor de zomerdienst en eentje voor de winterdienst.
Zomerdienst
vlnr Dms 905 + Dms 902 + MDyg 986
Winterdienst
vlnr Dm 903 + Post mr-a + Post mr-a
Er is ook al een omloop. Beide stammen rijden twee slagen naar Duitsland, eentje als (vorige) avond-ochtendslag en een middagslag. De eerste slag wordt gereden met versterking: een Dms 902 en Dm 905 zitten aan de staart van de trein.
Dms 905 en Dms 902
De residentie van de posttreinen wordt de goederen- c.q. loods die tussen de sporen 11 en 12 te Ksb zal staan. Ik ben er nog niet uit of dat de oude VG&L goederenloods van Tilly Models zal zijn of een zelfbouw (toen nog) modern PTT expeditieknooppuntachtig complex wordt in mini-uitvoering.
Na aankomst vroeg in de ochtend, wordt de vijfdelige trein gesplitst in twee delen: de stam gaat naar spoor 11 van de loods en de twee versterkingsrijtuigen gaan naar spoor 12 voor lossen en opnieuw beladen. De twee versterkingsrijtuigen maken daarna los van elkaar een slag in reizigerstreinen (richting Dld en NL). Na terugkomst worden ze gelost/geladen bij de loods. De stam maakt ondertussen/daarna in de middag een slag naar Duitsland. In de avond worden alle vijf rijtuigen gecombineerd tot één trein en vertrekt naar Duitsland. Omdat zowel de twee versterkingsrijtuigen als de stam, los van elkaar, allemaal een slag hebben gemaakt, keert deze trein in de vroege ochtend terug in dezelfde stand als 24 uur geleden. Dat is voor de stam niet zo van belang, maar voor de versterkingsrijtuigen des te meer omdat ik noodgedwongen met verschillende types kortkoppelingen werk. Kom ik later nog wel op terug.
Er zijn grote verschillen in de zomer- en winterdienst. Zoals hierboven te zien is, verschilt de samenstelling van de stam in de zomer nogal van die in de winter. De omloop blijft echter gelijk. De twee versterkingsrijtuigen zijn echter zowel in de zomer als de winter actief. Echter, de omloop de van de Dms 905 wijzigt in de winter nogal: in de winter vervalt de
Duitslandslag voor ICR
waar die Dms in rijdt.
Dat moet nog verder uitgewerkt worden, maar waarschijnlijk maakt deze Dms later op de dag een slag met ICR in NL. Kom ik ook nog op terug, misschien...
Er is nog een posttrein, de Nederlandse voor de PTT. Bestaande uit een bruine mP 3000, al dan niet gecombineerd met een H-Post of een tweede mP, rood-geel (dummy).
Deze posttrein maakt ook twee slagen, naar het westen. Als de Expressgoedstam (met of zonder versterking) naar Duitsland vertrokken is, komt de Motorpost tevoorschijn en gaat naar de loods.
Eigenlijk is er nòg een volledige bagagewagen aanwezig: de Dye 973 die in de
Silberlingentrein 2241/2249 Hildesheim-Hengelo
zit. Deze valt buiten het gehele bagagewagengeweld van hierboven. Mocht ik mij vervelen, dan zou ik probleemloos de Dye met de MDyg van plaats kunnen laten wisselen. De MDyg doet het bijzonder goed i.c.m. een Silberling.
Links Minitrix MDyg en rechts Piko Silberling
*doorhalen wat niet van toepassing is
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
spoorijzer
Online
Berichten: 3226
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
«
Reactie #301 Gepost op:
Vandaag
om 14:26:05 »
Leuk om weer te lezen. Ik dacht alleen bij N spoor dat er maar 1 type koppeling was? Maar dat is niet zo?
Gelogd
www.spoorijzer.nl
neudalhausenstadbahn
Online
Berichten: 2963
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
«
Reactie #302 Gepost op:
Vandaag
om 15:21:14 »
Er is 1 model standaard koppelhaak al had Arnold daar ook al uitzonderingen op. Zo gouw je iets van kortkoppelingen wil is/was er van alles en ook de manier waarop die bevestigd zijn was voor de komst van de K/NEM mechaniek heel verschillend en de lengtes van koppelingen daardoor ook. Al is er wel een oud standaard model wat op zo'n 50% van al het materieel dat ik koop of krijg zit.
Die magneet koppelingen zoals op die silberling zijn fijne dingen die in die NEM schacht passen en stroomvoerend zijn, iemand op het N-spoorforum maakt die dingen.
Groetjes Michiel
Gelogd
"
Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe
"
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Vorige
-
1
...
19
20
[
21
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N