Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:21:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:20:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 15:04:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Scratchbuilt
Vandaag om 14:58:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Henk Veenstra
Vandaag om 14:20:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 13:41:48
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:36:14
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Rail away door R1954
Vandaag om 12:12:10
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door 008200
Vandaag om 11:53:09
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:36:22
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:04:17
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:58:41
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:32:09
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
02 December 2025, 20:33:11
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 68678 keer)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #300 Gepost op: Vandaag om 14:13:02 »
Later is nu. De bagagerijtuigen/bagagewagens* dus.

Ik heb in de loop der tijd acht bagagerijtuigen weten te verzamelen zonder dat er een echt plan achter zat, behalve dan dat ik ze mooi vind en unbedingt muss haben.
Het gaat om dit achttal:


Linkerrijtje:
MDyg 986
Dms 902 groen
Dms 902 blauw-beige
Dms 905 met aluminium rolluiken
Dms 905 blauw-beige

Rechterrijtje:
Dm 903
Post mr-a
Post mr-a

Alle rijtuigen zijn van Minitrix, de laatste twee komen uit een set van twee (18201) en zijn de enige Deutsche Bundespost wagens, de rest is van de DB.
Inmiddels is er een plan: de rijtuigen gaan expressgoederentrein rijden voor de Deutsche Bundespost (en een klein beetje voor PTT Post). Er zijn twee stammen geformeerd, eentje voor de zomerdienst en eentje voor de winterdienst.

Zomerdienst

vlnr Dms 905 + Dms 902 + MDyg 986

Winterdienst

vlnr Dm 903 + Post mr-a + Post mr-a

Er is ook al een omloop. Beide stammen rijden twee slagen naar Duitsland, eentje als (vorige) avond-ochtendslag en een middagslag. De eerste slag wordt gereden met versterking: een Dms 902 en Dm 905 zitten aan de staart van de trein.

Dms 905 en Dms 902


De residentie van de posttreinen wordt de goederen- c.q. loods die tussen de sporen 11 en 12 te Ksb zal staan. Ik ben er nog niet uit of dat de oude VG&L goederenloods van Tilly Models zal zijn of een zelfbouw (toen nog) modern PTT expeditieknooppuntachtig complex wordt  in mini-uitvoering.


Na aankomst vroeg in de ochtend, wordt de vijfdelige trein gesplitst in twee delen: de stam gaat naar spoor 11 van de loods en de twee versterkingsrijtuigen gaan naar spoor 12 voor lossen en opnieuw beladen. De twee versterkingsrijtuigen maken daarna los van elkaar een slag in reizigerstreinen (richting Dld en NL). Na terugkomst worden ze gelost/geladen bij de loods. De stam maakt ondertussen/daarna in de middag een slag naar Duitsland. In de avond worden alle vijf rijtuigen gecombineerd tot één trein en vertrekt naar Duitsland. Omdat zowel de twee versterkingsrijtuigen als de stam, los van elkaar, allemaal een slag hebben gemaakt, keert deze trein in de vroege ochtend terug in dezelfde stand als 24 uur geleden. Dat is voor de stam niet zo van belang, maar voor de versterkingsrijtuigen des te meer omdat ik noodgedwongen met verschillende types kortkoppelingen werk. Kom ik later nog wel op terug. :angel: Er zijn grote verschillen in de zomer- en winterdienst. Zoals hierboven te zien is, verschilt de samenstelling van de stam in de zomer nogal van die in de winter. De omloop blijft echter gelijk. De twee versterkingsrijtuigen zijn echter zowel in de zomer als de winter actief. Echter, de omloop de van de Dms 905 wijzigt in de winter nogal: in de winter vervalt de Duitslandslag voor ICR waar die Dms in rijdt.

Dat moet nog verder uitgewerkt worden, maar waarschijnlijk maakt deze Dms later op de dag een slag met ICR in NL. Kom ik ook nog op terug, misschien... :angel: :angel:

Er is nog een posttrein, de Nederlandse voor de PTT. Bestaande uit een bruine mP 3000, al dan niet gecombineerd met een H-Post of een tweede mP, rood-geel (dummy).

Deze posttrein maakt ook twee slagen, naar het westen. Als de Expressgoedstam (met of zonder versterking) naar Duitsland vertrokken is, komt de Motorpost tevoorschijn en gaat naar de loods.

Eigenlijk is er nòg een volledige bagagewagen aanwezig: de Dye 973 die in de Silberlingentrein 2241/2249 Hildesheim-Hengelo zit. Deze valt buiten het gehele bagagewagengeweld van hierboven. Mocht ik mij vervelen, dan zou ik probleemloos de Dye met de MDyg van plaats kunnen laten wisselen. De MDyg doet het bijzonder goed i.c.m. een Silberling.


Links Minitrix MDyg en rechts Piko Silberling
   
   

*doorhalen wat niet van toepassing is
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 3226
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #301 Gepost op: Vandaag om 14:26:05 »
Leuk om weer te lezen. Ik dacht alleen bij N spoor dat er maar 1 type koppeling was? Maar dat is niet zo?

neudalhausenstadbahn

  • Online Online
  • Berichten: 2963
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #302 Gepost op: Vandaag om 15:21:14 »
Er is 1 model standaard koppelhaak al had Arnold daar ook al uitzonderingen op. Zo gouw je iets van kortkoppelingen wil is/was er van alles en ook de manier waarop die bevestigd zijn was voor de komst van de K/NEM mechaniek heel verschillend en de lengtes van koppelingen daardoor ook. Al is er wel een oud standaard model wat op zo'n 50% van al het materieel dat ik koop of krijg zit.

Die magneet koppelingen zoals op die silberling zijn fijne dingen die in die NEM schacht passen en stroomvoerend zijn, iemand op het N-spoorforum maakt die dingen.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"