Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:29:39
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
04 November 2025, 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
04 November 2025, 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
04 November 2025, 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 20648 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #210 Gepost op: 18 April 2024, 14:17:23 »
Het grootste verschil zit in de nullastverliezen. ... En dat geeft meer warmteontwikkeling in het ijzer.

Duidelijk verhaal; dank!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #211 Gepost op: 19 April 2024, 08:13:06 »
Bij hogere netspanning loopt er ook een hogere primaire nullaststroom die een sterker magneetveld tot gevolg heeft. En dat geeft meer warmteontwikkeling in het ijzer.

Maar de nullaststroom is toch nog steeds een orde lager dan bij volbelast, ook bij 230V ipv 220V?
Bij volbelast is de stroomsterkte dan nog steeds veel hoger dus ook meer warmteontwikkeling dan bij onbelast.
Misschien wordt de trafo iets sneller warm als deze al (langdurig) volbelast was op 220V en dat alles nu net iets meer stroom verbruikt (bij constante R ca. 10% meer vermogen).

Ik kan het thuis niet ontdekken, bij mij worden de trafo's (M6631) niet noemenswaardig warmer en ik merk ook geen verschil tussen die voor 220V en 230V.
Lang geleden (jaren 70) had ik nog een M6117 die werd bij langer gebruik iets warm en bromde nogal, maar toen kwam er nog gewoon 220V uit de wcd.
Wellicht de brommende (loszittende) platen in de kern...

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #212 Gepost op: 19 April 2024, 09:25:44 »
Belast lijkt mij dat de uitgaande stroomsterkte omlaag gaat, tenminste als je de regelaar terugdraait om niet sneller te rijden. Als je niets doet, en dus een hoger uitgangsspanning hebt, zullen de gangbare verbruikers (motortjes, lampjes) dan ook meer stroom vragen? Alles wat zich een beetje als een weerstand U=IxR gedraagt wel, lijkt mij? Dan zal dat inderdaad ook bijdragen, zeker voor niet-regelbare trafo's.

Of snijdt dit geen hout...? Of koper ;)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #213 Gepost op: 19 April 2024, 09:53:38 »
Maar de nullaststroom is toch nog steeds een orde lager dan bij volbelast, ook bij 230V ipv 220V?
De nullaststroom is inderdaad verwaarloosbaar vergeleken met de vollaststroom. Maar het gaat niet zozeer om de nullaststroom, maar om de nullastverliezen en die treden voornamelijk in het ijzer op. Daarom noemen we dat ook wel de ijzerverliezen.

Citaat
Ik kan het thuis niet ontdekken, bij mij worden de trafo's (M6631) niet noemenswaardig warmer en ik merk ook geen verschil tussen die voor 220V en 230V.
Dat is wat ik wil zeggen. De toename van de ijzerverliezen valt in het niet bij de totale verliezen, die voornamelijk optreden in het koperdraad. De koperverliezen zullen niet groter worden zolang je niet meer stroom afneemt. Het is dus allemaal paniek om niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #214 Gepost op: 19 April 2024, 09:55:13 »
Maar nou ben ik je kwijt: worden ze niet warmer..? Is het massahysterie? :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #215 Gepost op: 19 April 2024, 09:58:54 »
Als je niets doet, en dus een hoger uitgangsspanning hebt, zullen de gangbare verbruikers (motortjes, lampjes) dan ook meer stroom vragen?
Voor lampjes gaat dit wel op. Die vormen een ohmse belasting waarbij de stroom toeneemt met de spanning.
Maar motortjes kun je niet als een ohmse belasting zien. In het algemeen geldt voor een motor: meer spanning geeft meer snelheid, als hij harder moet werken (b.v. als de trein tegen een helling op moet) dan trekt hij meer stroom.
Er is bij een motor geen rechtstreeks verband tussen spanning en stroom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #216 Gepost op: 19 April 2024, 10:02:44 »
Maar nou ben ik je kwijt: worden ze niet warmer..? Is het massahysterie? :D
Ze worden wel warmer, maar uitsluitend door de toename van de ijzerverliezen. En die is zo gering dat het verwaarloosbaar is vergeleken met de totale verliezen. Dus geen reden voor paniek. Maar dat probeer ik al de hele tijd duidelijk te maken.
Massahysterie is nogal sterk uitgedrukt. Ik zou het liever overdreven bezorgdheid noemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #217 Gepost op: 27 April 2024, 01:05:07 »
Vergis je niet in de transient bij een blokgolf.
De flanken vertegenwoordigen een zeer hoge frequentie die menig aangesloten apparaat gesloopt heeft.
Carpe Diem

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #218 Gepost op: 27 April 2024, 11:22:39 »
En terug naar het onderwerp...   :) volgens mij kan je prima een neutrale discussie voeren of die transient er toe doet in dit geval? Ik ben nagenoeg leek, maar kan zo snel niet verzinnen waarom die er toe doet in het discussie over het warm worden of onveiliger zijn van oude metalen trafo's? Dus als beide heren dat aub kunnen onderbouwen, dan leert de rest van ons hier nog wat :angel:

Misschien ook niet altijd reageren op zijsporen/ontsporingen; da's ook een soort transient..  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #219 Gepost op: 27 April 2024, 11:25:40 »
IJzerverliezen heeft net zo weinig te maken met het onderwerp als koperverliezen.
Over kennis gesproken. Ik heb in dit draadje al aangegeven dat de ijzerverliezen toenemen met de spanning. Dus ja, die worden groter door een trafo die voor 220V is ontworpen te gebruiken op 230V. Maar het verschil is zo marginaal dat je daar geen zorgen over moet hebben.
De koperverliezen hangen samen met de stroom. Zolang je de trafo niet overbelast is ook daar niks aan de hand.

Transiënten: daar heeft een moderne trafo net zo veel last van als een oude.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #220 Gepost op: 27 April 2024, 12:19:48 »
En aangezien de moderatie terecht koningsdag aan het vieren is dan maar even van mij: het slotje gaat erop maar ik ga nu niet wissen. Ook ik vier Koningsdag.

Daarna zullen we wel even zien wat er gebeurt.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #221 Gepost op: 28 April 2024, 19:40:03 »
nu we het Wilhelmus in alle 16 coupletten gezongen hebben is er nu weer tijd voor moderatie.
Dus zojuist de Zamboni weer aan geslingerd en een hoop berichten verwijderd.
Ik denk dat het meeste wel gezegd is dus lijkt me het verwijderen van het slotje niet van toepassing.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop