Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Module “Wijhe” door Ruben90
Vandaag om 21:53:48
Ontwerp print tbv binnenverlichting door De eerste Ivo
Vandaag om 21:50:20
2500 kap kleinspoor op nieuwe Roco 2400 door De eerste Ivo
Vandaag om 21:47:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door WeKra
Vandaag om 21:42:17
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MOVisser
Vandaag om 21:38:29
Rijnstraat door Vroeger
Vandaag om 21:16:04
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 20:38:31
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 20:09:47
Leopold Halling modeltrams stopt. door Marc tramt
Vandaag om 20:07:08
Model Loco Br 55 1086 DRG. door puntenglijder
Vandaag om 19:59:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:56:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 19:44:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:24:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Van Es
Vandaag om 17:58:08
minitrix 16289 BR 218 betty boom geluid harder zachter CV ????? door Bahn-AG
Vandaag om 17:49:15
Haagsche Tram Nr. 810 Lijn Baanplan door 1200 DENHAAG
Vandaag om 17:40:32
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 16:52:30
Thornton USA 2024 door Hans Reints
Vandaag om 15:32:26
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:11:41
22 juni modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
Vandaag om 14:31:58
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:25:48
YaMoRC YD7010 door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:00:46
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Jeroen Water
Vandaag om 13:57:53
Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 door Martin Welberg
Vandaag om 13:56:34
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:43:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:24:05
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 13:23:29
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 12:51:13
Vandaag 50 jaar geleden door R1954
Vandaag om 11:33:32
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Herb73
Vandaag om 11:11:42
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 13361 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6625
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #195 Gepost op: 18 April 2024, 08:17:21 »
Net als vroeger. Met een klem aan een radiatorbuis van de cv.  :D
Boomshanka!

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #196 Gepost op: 18 April 2024, 08:21:01 »
Gelet op curve en de uitschakeltijd zal een 6 ampere automaat eerder uitgaan dan een van 16 ampere.

De enige situatie waarbij dat optreedt is dat de treinbaan 'slechts' overbelast is en geen 'harde' kortsluiting aan de primaire zijde veroorzaakt en dus meer dan 6A verbruikt maar minder dan 16A.
Dan moet je wel erg veel trafo's hebben staan om meer dan 1380W te verbruiken.
Anders gaan wrs de trafo's als 'smeltzekering' werken...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21746
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #197 Gepost op: 18 April 2024, 08:32:12 »
Als je denkt dat het kan gebeuren dat de primaire beveiliging wel reageert bij 6A en niet bij 16A, dan heb je een probleem in je modelbaaninstallatie dat je moet oplossen. Komen we misschien toch weer terug bij het eerste bericht. Alleen begrijp ik uit dit draadje dat zelfs oude trafo’s in een metalen behuizing in de regel goed genoeg zijn.

Verder begrijp ik dat apart afzekeren van een treinbaan nooit zo goed. Een doorsnee zolderbaan gebruikt primair hooguit 1A en heeft aan enkele stopcontact, gewoon beveiligd beneden in de meterkast, meer dan genoeg. Met goede apparatuur is de kans op primaire sluiting of overbelasting ook minimaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6625
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #198 Gepost op: 18 April 2024, 08:43:59 »
En voor het betere knutselwerk: op een audioforum waar ik wel eens kom speelt ook het probleem met 220 volt voedingstrafo's die te heet worden. De truuk die daar wordt toegepast is om een extra trafotje van 230-12 volt, 1A op te nemen. De 230 volt gewoon aansluiten op de netkant en de 12 volt in tegenfase in serie schakelen met de primaire kant van de hoofdtrafo. Dan loopt er weer iets minder dan 220 volt doorheen. Alleen toe te passen door mensen die alle bovenstaande termen begrijpen  ;D
Boomshanka!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4135
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #199 Gepost op: 18 April 2024, 09:54:03 »
Waarom wordt dat ding eigenlijk heter..?

Mijn huis-tuin-&-keuken poging voor een regelbare wisselstroomtrafo: als ingaande spanning omhoog gaat, gaat uitgaande spanning omhoog (bij gelijk aantal wikkelingen), dus zal je 'm iets terugdraaien om zelfde spanning te houden. Maar stroom aan uitgaande kant blijft dan ook hetzelfde? En met hogere ingangsspanning vraagt tie daar juist minder stroom...? Dus waarom dan die extra warmte?

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5904
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #200 Gepost op: 18 April 2024, 10:03:02 »
Ja daar begon het topic mee, trafo wordt heet bij 230V zei Jos. Maar bij veel van z'n stellingen geeft hij geen uitleg.  ;)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6625
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #201 Gepost op: 18 April 2024, 10:06:59 »
Iets met een vuistregel voor draaddikte en aantal wikkelingen bij een verwacht voltage, vermogen, kernmateriaal, verzadiging et cetera. In ieder geval klopt het niet meer bij een ander voltage
Boomshanka!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4135
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #202 Gepost op: 18 April 2024, 10:22:58 »
Maar kan toch niet dat we al 14 pagina's vullen, terwijl niemand weet waarom dat ding warm wordt?!  ;D

@Klaas?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6625
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #203 Gepost op: 18 April 2024, 10:27:40 »
Hij wordt warm door inductie (daar kan je ook op koken). Het transformeren van spanning is nooit ideaal. Een deel van de energie verdwijnt als warmte. Wanneer je er meer in stopt, krijg je ook meer warmte terug.
Boomshanka!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25465
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #204 Gepost op: 18 April 2024, 10:40:00 »
Het grootste verschil zit in de nullastverliezen. Als een trafo onbelast is, dus als er aan de uitgang geen stroom wordt afgenomen, dan gedraagt hij zich als een smoorspoel. Er loopt dan een geringe primaire wisselstroom die als gevolg heeft dat de magnetisering van het ijzer steeds wordt omgekeerd. En die omkering van de magnetisering veroorzaakt warmteontwikkeling in het ijzerpakket. Bij hogere netspanning loopt er ook een hogere primaire nullaststroom die een sterker magneetveld tot gevolg heeft. En dat geeft meer warmteontwikkeling in het ijzer.

Maar ik ben nog steeds van mening dat de verhoging van de netspanning naar 230V niet tot gevolg kan hebben dat de trafo spontaan in brand vliegt.
Daarbij moet je bedenken dat in het 220V tijdperk de tolerantie op de spanning ook +/-10% was. De spanning kon toen ook al 242V worden. Dus wat mij betreft geen reden tot paniek.

En nog maar eens: dit topic focust op trafo's in een metalen kast, maar hetzelfde verhaal geldt net zo goed voor 220V trafo's met een kunststof kast. En daarvan zijn er waarschijnlijk nog veel meer in gebruik.

« Laatst bewerkt op: 18 April 2024, 10:45:06 door Klaas Zondervan »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3048
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #205 Gepost op: 18 April 2024, 11:13:25 »
Ik heb een blauwe Märklin 6631 trafo al bijna twee jaar in dienst. Ook 220 V en kunststof behuizing. Die voelt hooguit een beetje lauw aan na lang aan te hebben gestaan.
Bij de buren zeggen ze soms dat het veiliger is om een witte trafo te gebruiken vanwege de hogere spanning. Ik zie echter het probleem niet en laat mij daardoor niet weerhouden een meer nostalgische trafo te gebruiken.
Groeten,
Richard

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6625
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #206 Gepost op: 18 April 2024, 11:20:00 »
Marge en gebruik zal ook zeker uitmaken. Bij dat audioforum wordt de eerder beschreven truuk toegepast bij een versterker uit de jaren '70 waar de voedingstrafo origineel al (te) krap is bemeten voor het vermogen van het apparaat. Die werd in het 220 volt tijdperk al bloedheet. Dan wil je liever niet de norm van 10 procent plus gaan opzoeken.
Boomshanka!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25465
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #207 Gepost op: 18 April 2024, 11:20:42 »
Het probleem met de oudere Märklin trafo's zat in de omschakelpuls. Die is nominaal 24V, maar in de praktijk bleek die vaak veel hoger te zijn. Voor de originele omschakelrelais was dat geen probleem, maar voor decoders was het funest.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3048
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #208 Gepost op: 18 April 2024, 11:24:18 »
Dat is dan geen punt. Moderner dan de omschakelrelais wil ik toch niet :laugh:
Groeten,
Richard

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1575
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #209 Gepost op: 18 April 2024, 12:55:27 »
Het probleem met de oudere Märklin trafo's zat in de omschakelpuls. Die is nominaal 24V, maar in de praktijk bleek die vaak veel hoger te zijn. Voor de originele omschakelrelais was dat geen probleem, maar voor decoders was het funest.
En die is bij een moderne (witte) trafo echt niet lager.
Die 24V klopt zolang de trafo belast wordt. Een omschakelrelais doet dat wel, een decoder niet.
Overigens bestaat de blauwe 6631 ook met een 230V typeplaatje.

De moderne witte trafo's zijn in zoverre veiliger dat er tegenwoordig geen terugtransformeren meer mogelijk is. Dus van 16 naar 220V.

Bart