Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Rob Ellerman
Vandaag om 18:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 20547 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #210 Gepost op: 18 April 2024, 14:17:23 »
Het grootste verschil zit in de nullastverliezen. ... En dat geeft meer warmteontwikkeling in het ijzer.

Duidelijk verhaal; dank!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #211 Gepost op: 19 April 2024, 08:13:06 »
Bij hogere netspanning loopt er ook een hogere primaire nullaststroom die een sterker magneetveld tot gevolg heeft. En dat geeft meer warmteontwikkeling in het ijzer.

Maar de nullaststroom is toch nog steeds een orde lager dan bij volbelast, ook bij 230V ipv 220V?
Bij volbelast is de stroomsterkte dan nog steeds veel hoger dus ook meer warmteontwikkeling dan bij onbelast.
Misschien wordt de trafo iets sneller warm als deze al (langdurig) volbelast was op 220V en dat alles nu net iets meer stroom verbruikt (bij constante R ca. 10% meer vermogen).

Ik kan het thuis niet ontdekken, bij mij worden de trafo's (M6631) niet noemenswaardig warmer en ik merk ook geen verschil tussen die voor 220V en 230V.
Lang geleden (jaren 70) had ik nog een M6117 die werd bij langer gebruik iets warm en bromde nogal, maar toen kwam er nog gewoon 220V uit de wcd.
Wellicht de brommende (loszittende) platen in de kern...

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #212 Gepost op: 19 April 2024, 09:25:44 »
Belast lijkt mij dat de uitgaande stroomsterkte omlaag gaat, tenminste als je de regelaar terugdraait om niet sneller te rijden. Als je niets doet, en dus een hoger uitgangsspanning hebt, zullen de gangbare verbruikers (motortjes, lampjes) dan ook meer stroom vragen? Alles wat zich een beetje als een weerstand U=IxR gedraagt wel, lijkt mij? Dan zal dat inderdaad ook bijdragen, zeker voor niet-regelbare trafo's.

Of snijdt dit geen hout...? Of koper ;)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26867
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #213 Gepost op: 19 April 2024, 09:53:38 »
Maar de nullaststroom is toch nog steeds een orde lager dan bij volbelast, ook bij 230V ipv 220V?
De nullaststroom is inderdaad verwaarloosbaar vergeleken met de vollaststroom. Maar het gaat niet zozeer om de nullaststroom, maar om de nullastverliezen en die treden voornamelijk in het ijzer op. Daarom noemen we dat ook wel de ijzerverliezen.

Citaat
Ik kan het thuis niet ontdekken, bij mij worden de trafo's (M6631) niet noemenswaardig warmer en ik merk ook geen verschil tussen die voor 220V en 230V.
Dat is wat ik wil zeggen. De toename van de ijzerverliezen valt in het niet bij de totale verliezen, die voornamelijk optreden in het koperdraad. De koperverliezen zullen niet groter worden zolang je niet meer stroom afneemt. Het is dus allemaal paniek om niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #214 Gepost op: 19 April 2024, 09:55:13 »
Maar nou ben ik je kwijt: worden ze niet warmer..? Is het massahysterie? :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26867
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #215 Gepost op: 19 April 2024, 09:58:54 »
Als je niets doet, en dus een hoger uitgangsspanning hebt, zullen de gangbare verbruikers (motortjes, lampjes) dan ook meer stroom vragen?
Voor lampjes gaat dit wel op. Die vormen een ohmse belasting waarbij de stroom toeneemt met de spanning.
Maar motortjes kun je niet als een ohmse belasting zien. In het algemeen geldt voor een motor: meer spanning geeft meer snelheid, als hij harder moet werken (b.v. als de trein tegen een helling op moet) dan trekt hij meer stroom.
Er is bij een motor geen rechtstreeks verband tussen spanning en stroom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26867
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #216 Gepost op: 19 April 2024, 10:02:44 »
Maar nou ben ik je kwijt: worden ze niet warmer..? Is het massahysterie? :D
Ze worden wel warmer, maar uitsluitend door de toename van de ijzerverliezen. En die is zo gering dat het verwaarloosbaar is vergeleken met de totale verliezen. Dus geen reden voor paniek. Maar dat probeer ik al de hele tijd duidelijk te maken.
Massahysterie is nogal sterk uitgedrukt. Ik zou het liever overdreven bezorgdheid noemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #217 Gepost op: 27 April 2024, 01:05:07 »
Vergis je niet in de transient bij een blokgolf.
De flanken vertegenwoordigen een zeer hoge frequentie die menig aangesloten apparaat gesloopt heeft.
Carpe Diem

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #218 Gepost op: 27 April 2024, 11:22:39 »
En terug naar het onderwerp...   :) volgens mij kan je prima een neutrale discussie voeren of die transient er toe doet in dit geval? Ik ben nagenoeg leek, maar kan zo snel niet verzinnen waarom die er toe doet in het discussie over het warm worden of onveiliger zijn van oude metalen trafo's? Dus als beide heren dat aub kunnen onderbouwen, dan leert de rest van ons hier nog wat :angel:

Misschien ook niet altijd reageren op zijsporen/ontsporingen; da's ook een soort transient..  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26867
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #219 Gepost op: 27 April 2024, 11:25:40 »
IJzerverliezen heeft net zo weinig te maken met het onderwerp als koperverliezen.
Over kennis gesproken. Ik heb in dit draadje al aangegeven dat de ijzerverliezen toenemen met de spanning. Dus ja, die worden groter door een trafo die voor 220V is ontworpen te gebruiken op 230V. Maar het verschil is zo marginaal dat je daar geen zorgen over moet hebben.
De koperverliezen hangen samen met de stroom. Zolang je de trafo niet overbelast is ook daar niks aan de hand.

Transiënten: daar heeft een moderne trafo net zo veel last van als een oude.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #220 Gepost op: 27 April 2024, 12:19:48 »
En aangezien de moderatie terecht koningsdag aan het vieren is dan maar even van mij: het slotje gaat erop maar ik ga nu niet wissen. Ook ik vier Koningsdag.

Daarna zullen we wel even zien wat er gebeurt.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2604
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #221 Gepost op: 28 April 2024, 19:40:03 »
nu we het Wilhelmus in alle 16 coupletten gezongen hebben is er nu weer tijd voor moderatie.
Dus zojuist de Zamboni weer aan geslingerd en een hoop berichten verwijderd.
Ik denk dat het meeste wel gezegd is dus lijkt me het verwijderen van het slotje niet van toepassing.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop