Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:26:27
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 10:08:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 18805 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4994
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #210 Gepost op: 18 April 2024, 14:17:23 »
Het grootste verschil zit in de nullastverliezen. ... En dat geeft meer warmteontwikkeling in het ijzer.

Duidelijk verhaal; dank!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #211 Gepost op: 19 April 2024, 08:13:06 »
Bij hogere netspanning loopt er ook een hogere primaire nullaststroom die een sterker magneetveld tot gevolg heeft. En dat geeft meer warmteontwikkeling in het ijzer.

Maar de nullaststroom is toch nog steeds een orde lager dan bij volbelast, ook bij 230V ipv 220V?
Bij volbelast is de stroomsterkte dan nog steeds veel hoger dus ook meer warmteontwikkeling dan bij onbelast.
Misschien wordt de trafo iets sneller warm als deze al (langdurig) volbelast was op 220V en dat alles nu net iets meer stroom verbruikt (bij constante R ca. 10% meer vermogen).

Ik kan het thuis niet ontdekken, bij mij worden de trafo's (M6631) niet noemenswaardig warmer en ik merk ook geen verschil tussen die voor 220V en 230V.
Lang geleden (jaren 70) had ik nog een M6117 die werd bij langer gebruik iets warm en bromde nogal, maar toen kwam er nog gewoon 220V uit de wcd.
Wellicht de brommende (loszittende) platen in de kern...

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4994
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #212 Gepost op: 19 April 2024, 09:25:44 »
Belast lijkt mij dat de uitgaande stroomsterkte omlaag gaat, tenminste als je de regelaar terugdraait om niet sneller te rijden. Als je niets doet, en dus een hoger uitgangsspanning hebt, zullen de gangbare verbruikers (motortjes, lampjes) dan ook meer stroom vragen? Alles wat zich een beetje als een weerstand U=IxR gedraagt wel, lijkt mij? Dan zal dat inderdaad ook bijdragen, zeker voor niet-regelbare trafo's.

Of snijdt dit geen hout...? Of koper ;)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #213 Gepost op: 19 April 2024, 09:53:38 »
Maar de nullaststroom is toch nog steeds een orde lager dan bij volbelast, ook bij 230V ipv 220V?
De nullaststroom is inderdaad verwaarloosbaar vergeleken met de vollaststroom. Maar het gaat niet zozeer om de nullaststroom, maar om de nullastverliezen en die treden voornamelijk in het ijzer op. Daarom noemen we dat ook wel de ijzerverliezen.

Citaat
Ik kan het thuis niet ontdekken, bij mij worden de trafo's (M6631) niet noemenswaardig warmer en ik merk ook geen verschil tussen die voor 220V en 230V.
Dat is wat ik wil zeggen. De toename van de ijzerverliezen valt in het niet bij de totale verliezen, die voornamelijk optreden in het koperdraad. De koperverliezen zullen niet groter worden zolang je niet meer stroom afneemt. Het is dus allemaal paniek om niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4994
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #214 Gepost op: 19 April 2024, 09:55:13 »
Maar nou ben ik je kwijt: worden ze niet warmer..? Is het massahysterie? :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #215 Gepost op: 19 April 2024, 09:58:54 »
Als je niets doet, en dus een hoger uitgangsspanning hebt, zullen de gangbare verbruikers (motortjes, lampjes) dan ook meer stroom vragen?
Voor lampjes gaat dit wel op. Die vormen een ohmse belasting waarbij de stroom toeneemt met de spanning.
Maar motortjes kun je niet als een ohmse belasting zien. In het algemeen geldt voor een motor: meer spanning geeft meer snelheid, als hij harder moet werken (b.v. als de trein tegen een helling op moet) dan trekt hij meer stroom.
Er is bij een motor geen rechtstreeks verband tussen spanning en stroom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #216 Gepost op: 19 April 2024, 10:02:44 »
Maar nou ben ik je kwijt: worden ze niet warmer..? Is het massahysterie? :D
Ze worden wel warmer, maar uitsluitend door de toename van de ijzerverliezen. En die is zo gering dat het verwaarloosbaar is vergeleken met de totale verliezen. Dus geen reden voor paniek. Maar dat probeer ik al de hele tijd duidelijk te maken.
Massahysterie is nogal sterk uitgedrukt. Ik zou het liever overdreven bezorgdheid noemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
  • Carpe diem
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #217 Gepost op: 27 April 2024, 01:05:07 »
Vergis je niet in de transient bij een blokgolf.
De flanken vertegenwoordigen een zeer hoge frequentie die menig aangesloten apparaat gesloopt heeft.
Carpe Diem

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4994
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #218 Gepost op: 27 April 2024, 11:22:39 »
En terug naar het onderwerp...   :) volgens mij kan je prima een neutrale discussie voeren of die transient er toe doet in dit geval? Ik ben nagenoeg leek, maar kan zo snel niet verzinnen waarom die er toe doet in het discussie over het warm worden of onveiliger zijn van oude metalen trafo's? Dus als beide heren dat aub kunnen onderbouwen, dan leert de rest van ons hier nog wat :angel:

Misschien ook niet altijd reageren op zijsporen/ontsporingen; da's ook een soort transient..  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #219 Gepost op: 27 April 2024, 11:25:40 »
IJzerverliezen heeft net zo weinig te maken met het onderwerp als koperverliezen.
Over kennis gesproken. Ik heb in dit draadje al aangegeven dat de ijzerverliezen toenemen met de spanning. Dus ja, die worden groter door een trafo die voor 220V is ontworpen te gebruiken op 230V. Maar het verschil is zo marginaal dat je daar geen zorgen over moet hebben.
De koperverliezen hangen samen met de stroom. Zolang je de trafo niet overbelast is ook daar niks aan de hand.

Transiƫnten: daar heeft een moderne trafo net zo veel last van als een oude.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #220 Gepost op: 27 April 2024, 12:19:48 »
En aangezien de moderatie terecht koningsdag aan het vieren is dan maar even van mij: het slotje gaat erop maar ik ga nu niet wissen. Ook ik vier Koningsdag.

Daarna zullen we wel even zien wat er gebeurt.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #221 Gepost op: 28 April 2024, 19:40:03 »
nu we het Wilhelmus in alle 16 coupletten gezongen hebben is er nu weer tijd voor moderatie.
Dus zojuist de Zamboni weer aan geslingerd en een hoop berichten verwijderd.
Ik denk dat het meeste wel gezegd is dus lijkt me het verwijderen van het slotje niet van toepassing.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop