Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.  (gelezen 18475 keer)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #90 Gepost op: 08 september 2021, 11:36:02 »
Misschien een moment om een aanvullende vragen te stellen,

  • doet Dinamo ook aan cruise-control in een blok? Of is het net zoals bij de HCCM blokkaarten en MPC blokkaarten een bepaalde snelheid sturen zonder verdere regellus?
  • kun je bij Dinamo ook met meerdere loks in 1 blok (ik denk dat er maar 1 analoge lok in een blok kan, maar heb geen idee of er ook meerdere digitale loks in 1 blok mogen?

In het verleden heb ik met veel plezier de besturing van de HCCM gebruikt, maar 1 van mijn grote frustraties was dat je voor ieder stukje waarover je (onafhankelijk) wilde rijden weer moest voorzien van een blokkaart.
Volgens mij is dat bij Dinamo nog steeds zo, voor ieder blok heb je weer een blokkaart (of een deel van een blokkaart) nodig

Toen ik jaren geleden digitaal ben gegaan was het eigenlijk heel simpel: je begint inderdaad met de beruchte 2 digitale draadjes, en dan kun je echt overal rijden met alle digitale loks die je hebt!

Wil je later een stap maken met computerbesturing, dan koop je terugmelders, en iedere sectie waarvan je wil weten of er een lok staat sluit je dan aan op een bezetmelder.

Ik ben zelf ook handig met electronica, heb redelijk snel zelf een wisseldecoder gemaakt voor 64 wissels, dus dat zijn ook de kosten niet.
Ben daar ook de boer mee op geweest, maar niemand had belangstelling (snap ik commercieel gezien ook wel ... iedereen verkoopt natuurlijk liever -meerdere- decoders dan maar -1- decoder .... :-) )

Ik las ergens in dit draadje een prijs van het digitalisering van een lok, dat zou 100 euro kosten  ???
Dat zal dan waarschijnlijk een 'uitgebreide'  behandeling zijn, maar misschien heb ik geen idee meer wat een uur arbeidsloon kost tegenwoordig.
Ik reken nog steeds met iets van 30 tot 35 euro voor een decoder

Guus
« Laatst bewerkt op: 08 september 2021, 11:38:27 door piksov »
OpenDCC fan

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #91 Gepost op: 08 september 2021, 11:40:04 »
@ Guus prijs van een decoder is niet interessant op dit moment.
En als ik zie wat een module kost waar je wissels mee aanstuurt valt ook wel mee.
Het gaat mij nu even meer om wat is voor mij persoonlijk het beste systeem wat bij mijn eisen en wensen past.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #92 Gepost op: 08 september 2021, 11:59:47 »
Mijn DCC is op de digitale infodagen maar daar staan ook twee werkende Dinamo Banen met i-Train
Mijn Dinamo baan heeft al meerdere keren op Eurospoor gestaan bij de BNLS stand, en ook een pendelbakje op Dinamo en i-Train, die is weer gedemonteerd voor een nieuw project.

Op het volgende filmpje zie simpele analoge Fleischmann lokjes automatisch rijden met i-Train en Dinamo
https://www.youtube.com/watch?v=lTIx94XiP0A

<a href="https://www.youtube.com/v/lTIx94XiP0A" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/lTIx94XiP0A</a>
« Laatst bewerkt op: 08 september 2021, 12:11:09 door Marco EB »
mvg
Marco

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #93 Gepost op: 08 september 2021, 12:04:18 »
Misschien een moment om een aanvullende vragen te stellen,

  • doet Dinamo ook aan cruise-control in een blok? Of is het net zoals bij de HCCM blokkaarten en MPC blokkaarten een bepaalde snelheid sturen zonder verdere regellus?
  • kun je bij Dinamo ook met meerdere loks in 1 blok (ik denk dat er maar 1 analoge lok in een blok kan, maar heb geen idee of er ook meerdere digitale loks in 1 blok mogen?

In het verleden heb ik met veel plezier de besturing van de HCCM gebruikt, maar 1 van mijn grote frustraties was dat je voor ieder stukje waarover je (onafhankelijk) wilde rijden weer moest voorzien van een blokkaart.
Volgens mij is dat bij Dinamo nog steeds zo, voor ieder blok heb je weer een blokkaart (of een deel van een blokkaart) nodig

Toen ik jaren geleden digitaal ben gegaan was het eigenlijk heel simpel: je begint inderdaad met de beruchte 2 digitale draadjes, en dan kun je echt overal rijden met alle digitale loks die je hebt!

Wil je later een stap maken met computerbesturing, dan koop je terugmelders, en iedere sectie waarvan je wil weten of er een lok staat sluit je dan aan op een bezetmelder.

Ik ben zelf ook handig met electronica, heb redelijk snel zelf een wisseldecoder gemaakt voor 64 wissels, dus dat zijn ook de kosten niet.
Ben daar ook de boer mee op geweest, maar niemand had belangstelling (snap ik commercieel gezien ook wel ... iedereen verkoopt natuurlijk liever -meerdere- decoders dan maar -1- decoder .... :-) )

Ik las ergens in dit draadje een prijs van het digitalisering van een lok, dat zou 100 euro kosten  ???
Dat zal dan waarschijnlijk een 'uitgebreide'  behandeling zijn, maar misschien heb ik geen idee meer wat een uur arbeidsloon kost tegenwoordig.
Ik reken nog steeds met iets van 30 tot 35 euro voor een decoder

Guus

Hoi,

1. Ja, Dinamo werk op DCC gebied exact hetzelfde als alle systemen. Ook 128 stappen, 28 functies. Het gedrag van een digitale loc word geregeld door de software en de instellingen van de decoder. Dinamo is enkel uiitvoerend hierin. Bij Analoge locs maak je gebruik van PWM, er is wel een kickstart aanwezig. Maar geen cruise-controll in Dinamo zelf. Hiervoor zijn we bezig binnen iTrain het een en ander te ontwikkelen.

2. Digitaal onbeperkt, analoog kan mits de motor karakteristiek en snelheidsmetingen identiek zijn.

Dinamo is inderdaad blok gestuurd, dit is nodig omdat je elk blok om moet kunnen polariseren, en een keuze moet kunnen maken tussen analoge PWM of digitale DCC. Per 4 blokken heb je een module nodig.

Citaat
Ik las ergens in dit draadje een prijs van het digitalisering van een lok, dat zou 100 euro kosten  ???
Dat zal dan waarschijnlijk een 'uitgebreide'  behandeling zijn, maar misschien heb ik geen idee meer wat een uur arbeidsloon kost tegenwoordig.
Ik reken nog steeds met iets van 30 tot 35 euro voor een decoder

Klopt, wij doen zelf meer tijdens een ombouw als alleen een decoder erin  zetten. We gaan hier uit van niet voor bereide locs. Die krijgen altijd een motorrevisie en een grote schoonmaak beurt voordat ze digitaal worden gemaakt. Ook gaan er nieuwe koolborstels in en eventueel nieuwe slipbandjes of lampjes. Dus die 100 euro is niet alleen een decoder, ook koolborstels en natuurlijk arbeid. Er staat daarom ook "laten doen"

Doe je het zelf dan ben je max 40 euro kwijt, los van de materialen die je nodig hebt.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #94 Gepost op: 08 september 2021, 12:07:29 »
@ Henk
dar zou dan betekenen dat elke trein een weerstandje moet hebben en dat beïnvloed dan weer de rij eigenschappen vermoed ik.

Nee, de loc zorgt voor de stroomdetectie, de software zoals iTrain heeft geen gedetecteerde wagens nodig. Het mag, maar het is geen noodzaak. Enkel detectie op dde loc is al voldoende, en die is er zodra er een motor of een lampje in de loc zit.

Wat betreft de verlichting bij analoge locs. Bij stilstand kan je die dankzij de HFI functie van Dinamo aan en uit zetten.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #95 Gepost op: 08 september 2021, 12:19:21 »
@ Marco
Filmpje ziet er leuk uit .
Jammer dat het allemaal gelijkwaardige locjes zijn.
Ik zou zoiets wel eens willen zien met bv lima roco en pico door elkaar.
Ik rijd zelf met roco, lima.piko, rivarossi en een jouef.
Die laatste is helemaal een onding (gaat ook naar een baantje voor mijn kleinkinderen) de lima's hebben op 1 na allemaal zeer beroerde rij eigenschappen (die ene heb ik omgebouwd met een ander motortje en die rijd perfect nu en heeft nu de allerbeste rij eigenschappen van allemaal en dat voor 2 e ombouwkosten echt lachen)
« Laatst bewerkt op: 08 september 2021, 12:29:23 door denobis »

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2203
  • Duitsland TP III
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #96 Gepost op: 08 september 2021, 12:20:48 »
Onderstaande modulebaan(25 x 0.6 + er achterliggend groot rangeerterrein) draait volledig met het Dinamo systeem en heeft op diverse beurzen moeiteloos gedraaid.




Grt, Ronald.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #97 Gepost op: 08 september 2021, 12:23:50 »
@ Ronald ziet er mooi uit is die foto in houten genomen?

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #98 Gepost op: 08 september 2021, 12:26:26 »
@ Martin
Super snel gereageerd op mijn verzoek via pb.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #99 Gepost op: 08 september 2021, 12:51:54 »

Jammer dat het allemaal gelijkwaardige locjes zijn.
Ik zou zoiets wel eens willen zien met bv lima roco en pico door elkaar.
Ik rijd zelf met roco, lima.piko, rivarossi en een jouef.

Ondanks dat het dezelfde lokjes zijn hebben ze allemaal verschillende rij eigenschappen, de instellingen in i-Train maken dan weer dat het "gelijkwaardig" rijdt.
Het verschil per merk had ik in mijn andere draadje al ooit onderzocht.
Er is geen peil op te trekken, wat mij opviel is dat alles van max tot 50 Km/u schaal snelheid allemaal wel prima rijdt, het is juist bij de zeer lage snelheden, dat een decoder het dan gewoon wint.
mvg
Marco

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #100 Gepost op: 08 september 2021, 12:55:32 »
En dat is vooral bij lima een probleem kruipsnelheid hebben ze niet het is direct naar 60 km of meer behalve die ene omgebouwde (lima 1600) die kan zelfs met 1 km per uur rijden en op de top 130 km per uur en heeft veel betere eigenschappen nu dan de roco 1600).
treinen die nu rijden:
Roco 1600, blokkendoos,2200, 2x 1100,hippel,sik
Rivarossi  muizenkop
lima hondekop,  koploper. ddmstam met 1600 ,2x 1200 , 1300 en irm
fleischmann sprinter. 2 oude rangeer locjes zelfde als in het filmpje
piko br186
en dan nog wat ongeregeld spul uit de oude doos.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2021, 13:35:39 door denobis »

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2203
  • Duitsland TP III
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #101 Gepost op: 08 september 2021, 13:26:56 »
Ja, deze foto is genomen tijdens Rail in 2017. Baan reed probleemloos met Dinamo en i.c.m. Koploper. Wij reden met analoge en digitale loc's doorelkaar. Publiek kon het verschil niet zien.
Grt, Ronald.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #102 Gepost op: 08 september 2021, 20:25:05 »
In middels en (iets te) uitgebreide prijs opgave van Domburg ontvangen is effe slikken maar dan heb je ook wat.
Gelukkig bezit ik al een aantal onderdelen zoals de voedingen die ook in de prijs opgaven stonden.
Maar al met al een behoorlijke investering waar ik toch even hard over ga na denken.
Zal ook eens ergens een zelfde prijsopgave voor een systeem met z21 en bij behorende modules opvragen.
Maar ben bang dat het elkaar niet veel uitmaakt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #103 Gepost op: 08 september 2021, 22:12:48 »
  • doet Dinamo ook aan cruise-control in een blok? Of is het net zoals bij de HCCM blokkaarten en MPC blokkaarten een bepaalde snelheid sturen zonder verdere regellus?
Cruise control bij een analoge loc is lastig. Het is gebaseerd op de spanning die de motor opwekt tijdens de pulspauzes. Bij een digitale loc werkt dat omdat de decoder een uitgang heeft waar hij alleen de motor op ziet. Maar bij een analoge loc wordt de motorspanning verknoeid door de verlichting waardoor de motorsturing een verkeerd signaal binnen krijgt.[/list]

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #104 Gepost op: 08 september 2021, 22:14:51 »
Klaas dit is simpel op te vangen.