Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Steven
Vandaag om 18:01:19
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:00:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:58:52
FS couchette rijtuig 2e klasse door martijnhaman
Vandaag om 17:57:05
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Chris80
Vandaag om 17:44:57
Frans loodsje et cetera door HuubvG
Vandaag om 17:43:57
MB-module: Hielan Ware door sdz1976
Vandaag om 17:04:03
De fabriek - Spoor 0 door sdz1976
Vandaag om 17:02:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:58:38
Smalspoorbaantje op mijn HO baan. door basjuh1981
Vandaag om 16:56:56
(TTAS) Depot door sdz1976
Vandaag om 16:54:48
NS-3737 Snelheidsmeter door FritsT
Vandaag om 16:49:43
NS-6000 in Spoor-1 door Ivo tB
Vandaag om 16:46:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 16:44:05
Module MOx door Wim Vink
Vandaag om 16:33:06
PB models: koplopers (voorbespreking) door Montanbahn
Vandaag om 15:44:29
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 15:41:57
koolborstels door zuylen
Vandaag om 15:32:43
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 15:20:13
voeding aanpassen? door Pauldg
Vandaag om 14:53:13
Belgische I4, 60-er jaren, van LS-Models, wat toe te voegen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:50:14
Digikeijs? door Reinout van Rees
Vandaag om 14:49:01
De ene beugelkoppeling is de andere niet door Noordernet
Vandaag om 14:43:31
Testdiorama door Cyril Mariën
Vandaag om 14:29:16
Dassen vs NS door Joop_L
Vandaag om 13:56:19
Probleem BR24 Roco en Seuthe. door W.Schoen
Vandaag om 13:38:31
Open Dagen 25 en 26 maart 2023 door Wijbe
Vandaag om 13:26:42
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:13:06
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Eric B
Vandaag om 12:41:56
Vervoer van levende dieren door Hans Reints
Vandaag om 12:21:44
  

Auteur Topic: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.  (gelezen 15628 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #225 Gepost op: 25 januari 2022, 13:54:51 »
Op de overgang van blok 16 via wissel w7 naar de linkerkant van wissel w15 behoort een blokscheiding geplaatst te zijn. Want anders is het rijden van twee treinen van b.v.
a) blok 16 naar blok 9 en
b) blok 23 naar blok 13 niet mogelijk.

En zoiets geldt ook rechts van de melders b8m1 en b12m1. Want waarom bij b4m1 wel een blokscheiding en bij die andere drie niet?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #226 Gepost op: 25 januari 2022, 14:29:07 »
als je goed kijkt zit er een railscheiding na w7 de bedoeling is dat na w7 de trein op blok 12 rijd of op blok 16 blijft en na w13 op blok 13 rijd.
vanaf blok 23 via wissel s w16 en w15 naar blok 16 is mogelijk. als je goed kijkt zit er een rail scheiding tussen w 15 en w 16.
dit is ook zo bij b8m1 en b12m1.
En dit is nog een eerste opzet gemaakt in een cad programma.
kom ik tijdens het bedraden een fout tegen dan kan ik dat snel veranderen in de tekening.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 14:40:35 door denobis »

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8202
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #227 Gepost op: 25 januari 2022, 14:44:36 »
Dus nu is het niet meer ervaringen gevraagd, maar mijn ervaringen (o.i.d.)


Misschien een nieuw topic, met links naar beide?
Jeroen

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #228 Gepost op: 25 januari 2022, 15:05:21 »
klopt is ook meer voort bordurend op.
Tot nu toe zijn mijn ervaringen redelijk positief.
hier de link naar het vervolg.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99817.msg3222284683#msg3222284683
De grote ombouw.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 15:07:10 door denobis »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #229 Gepost op: 25 januari 2022, 15:30:16 »
vanaf blok 23 via wissel s w16 en w15 naar blok 16 is mogelijk.
b) blok 23 naar blok 13 niet mogelijk.
Ik bedoelde a) EN b) tegelijkertijd:
a) blok 16 naar blok 9 en
b) blok 23 naar blok 13 niet mogelijk.
Want in beide gevallen wordt de TM44 gebruikt voor wissel w15 (en wissel w13).
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 15:32:18 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #230 Gepost op: 25 januari 2022, 15:32:28 »
Dit klopt toch?
Trein rijd van blok 16 via wissel w13 naar blok 24.
Of trein rijd van blok 23 via w16 naar blok 16.
Het is de bedoeling dat een aantal treinen vanaf blok 13 naar blok 15 rijden dan door naar blok 16 en dan door naar blok 24 waar na ze onder de tafel op elkaar wachten en dan via blok 23 en w 16 weer de ronde compleet maken.
Er zitten trouwens 6 tm44 modules
Inmiddels nieuw baan ontwerp gemaakt








« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 17:32:51 door denobis »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #231 Gepost op: 26 januari 2022, 23:37:57 »
a) Dit klopt toch?

b) Of trein rijd van blok 23 via w16 naar blok 16.
a) Deels. Dus niet alles.

b) Vanuit blok 23 kun je via wissel w16 (naar blok 24 of) naar blok 13. Daarna kun je pas via blok 15 naar blok 16.
Maar in/naar blok 16 kun je niet gaan rijden als er dan nog een trein vanuit blok 23 naar blok 13 rijdt. Want wissel w16 wordt in beide situaties gebruikt/van dezelfde spanning voorzien/op dezelfde uitgang van de TM44 geschakeld:
1) van blok 15 naar blok 16;
2) van blok 23 naar blok 13.

De extra railscheiding tussen de wissels w15 en w13 behoort links van wissel w15 geplaatst te worden (nabij melder b16m1).
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2022, 23:40:50 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #232 Gepost op: 27 januari 2022, 15:27:57 »
Baan ontwerp veranderd.
Het geheel klopte niet met de werkelijkheid.




Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7037
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #233 Gepost op: 27 januari 2022, 15:46:28 »
Eh.... dit lijkt precies op je ontwerp van twee berichten erboven dat ook al nieuw was? Zie ik iets over het hoofd?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #234 Gepost op: 27 januari 2022, 17:32:05 »
oeps dat klopt 2 berichten daar boven stond een andere,
vreemd.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #235 Gepost op: 30 januari 2022, 03:28:48 »
Blokscheidingen overal aan de stompe kant van een wissel.

Dus die van rechts van w10 naar de linker kant. Idem bij w11. Er behoort nog een blokscheiding te liggen rechts van w14 naar blok b24. Idem rechts van w6 en links van w5. Idem links van w3. De blokscheiding rechts van w1 moet naar de linker kant van w1 verplaatst worden.

Het zal wel een puzzel zijn om met de beschikbare TM44's uit te komen. Maar als je alles maakt zoals nu nog in de tekening staat dan beperk je het aantal gelijktijdige rijwegen en het bezet zijn van diverse blokken. Treinen met een analoge besturing zullen serieuze problemen gaan geven.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.