Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 19:27:45
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
  

Auteur Topic: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.  (gelezen 26450 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #90 Gepost op: 17 August 2021, 20:22:13 »
Ben eerder bang voor koppelen.. Hieronder 2 rijtuigen 1:100.



En persoonlijk vind ik dit ook niet mooi.. Zoals gezegd; ik werk met Tillig EW6 en boogradii 6m. Maar ik wil dan ook niet Maastricht in 3x3,5m proppen; wat op zich dan weer wel een leuke uitdaging is. En vaak kom je met goed smoelen een heel eind. En dan moet je wat concessies doen... ;D

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #91 Gepost op: 17 August 2021, 20:51:41 »
Ik heb nergens geschreven dat ik Maastricht in een ruimte van 3 x 3,5 wil proppen.
Uitgangspunt is altijd geweest een treindienst te kunnen realiseren zoals dat in de jaren 80-90 gebruikelijk was in Maastricht.
Er is nergens gesproken over het bouwen van station Maastricht.

Maar wel is het de bedoeling om de perronconfiguratie zo te maken dat deze treindienst ook uitvoerbaar is.
Dat zijn nu eenmaal 3 doorgaande perronsporen,  en 3 kopperronsporen.

Daarbij horen ook de nodige (bovengrondse) stallingsmogelijkheden, en omloop mogelijkheden.

En ja, op vrijwel elke modelbaan is het onmogelijk om geen concessies te doen.
Ik had bijvoorbeeld ook liever rechte perrons gehad, maar dat is nu eenmaal onmogelijk.
Er moeten immers 5 rijtuig en 1 lok, inclusief de ruimte voor de lok aan het andere eind van de trein te kunnen plaatsen.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2021, 20:54:57 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #92 Gepost op: 17 August 2021, 21:28:18 »
Maar je wilde wel Post T en een perronloos spoor 9... :) Al goed; ik ben het er mee eens dat de bogen in mijn plan niet heel prettig zijn, ook voor het oog. Het wordt alleen wel lastig helpen als je niet maastricht wilt, maar wel bovenstaande kenmerken, eerst een loods van 1.30m en opstelsporen aan het Belgisch eind wilt, en nu niet... No worries; ik vind het wel leuk meedenken, dus schiet maar op alle plannen! In het ergste geval ben je er niet mee geholpen!

Maar dus grensstation, geen Baselear's, '80-'90, kopsporen en doorgangsporen en geen gebogen perronsporen (althans niet zoals ik ze getekend had!)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #93 Gepost op: 17 August 2021, 21:35:05 »
Er moeten immers 5 rijtuig en 1 lok, inclusief de ruimte voor de lok aan het andere eind van de trein te kunnen plaatsen.
5 rijtuigen is 150 cm, 1 loc is 20 cm, dus totaal heb je 190 cm nodig.
Maar dan de verdeling. In principe wil je aan beide zijden van 5 wagens een loc willen aan/afkoppelen.  Dat betekent 50 cm nagenoeg recht spoor, dan een bocht van 90 cm, en dan weer 50 cm nagenoeg recht spoor.  Anders kun je misschien wel afkoppelen, maar zeker niet aankoppelen.  Daar zou ik dan toch nog eens goed over nadenken.
Je kunt wel iets ondervangen door op het ene spoor maar in 1 richting van loc te wisselen en op een ander spoor de andere kant op.  Dan heb je dus 50 cm nagenoeg recht en 140 cm in een bocht. Want allebei zie ik in het ontwerp nog niet zo gebeuren.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #94 Gepost op: 17 August 2021, 22:05:29 »
Er moeten immers 5 rijtuig en 1 lok, inclusief de ruimte voor de lok aan het andere eind van de trein te kunnen plaatsen.
Jos.
Dat hoeft niet, tenzij je van lok wisselt als vroeger in Zandvoort en Den Haag CS.
Groet, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #95 Gepost op: 17 August 2021, 22:12:00 »
Als in: sik trekt wagons uit spoor en zet ze gereed op vertrekspoor? Bewerkelijke operatie voor een doorgangsstation...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #96 Gepost op: 17 August 2021, 22:12:58 »
Zoals ik zei: proppen... ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #97 Gepost op: 18 August 2021, 01:13:52 »
Ik heb een aantaal aanpassingen doorgevoerd.
Met name het idee van Spoorzeven sprak mij wel aan.
Door eerder uit de noordelijke spiraal te komen is de mogelijkheid gekomen om tussen de "Hosenträger" en de spiraal een recht stuk in te voegen.

Hierdoor kwam ook de mogelijkheid om een extra opstelterrein naast de werkplaats te maken.
Dat biedt de mogelijkheid om treintsellen en natuurlijk de ongebruikte loks te stallen.

De postloods is nu wat soberder ingericht, en biedt extra plaats voor het stallen van lege postwagens.

De 3 doorgaande perronsporen zijn aan de noordelijke zijde langer geworden, waardoor tefgen de wisselstraat ruimte is gekomen voor een recht stuk, dat is met name gemakkelijk voor het koppelen van de lok.

Ook is spoor 8 terug van weggeweest, daarnaast is er aan die kant meer plaats ontstaan om een "serieus" busstation te maken.



Alleen aan de zuidkant twijfel ik om toch de spiraal in het verlengde van spoor 6 te plaatsen.
En om alsnog met de aansluiting van het programmeerspoor binnendoor te gaan.

2e optie is om de hele zuidelijke bundel op 1 spoor uit te laten komen, en de aansluiting voor het programmeerspoor en de uithaalsporen in de spiraal te maken.
Dat betekend wel dat deze hele zaak enkele centimeters zakt.

Pluspunt daarvan is dat ik dan over de spiraal heenh extra scenery kan maken.

Daar ga ik dus maar weer een nachtje over slapen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #98 Gepost op: 18 August 2021, 09:39:37 »
Als in: sik trekt wagons uit spoor en zet ze gereed op vertrekspoor? Bewerkelijke operatie voor een doorgangsstation...
Nee, in beide gevallen (Den Haag en Zandvoort) is daarvan geen sprake geweest. Trein arriveerde, loc werd ontkoppeld. Andere loc aan andere kant van de trein, trein vertrekt, eerste loc naar opstelspoor (de nog bestaande sporen 25 in Den Haag Centraal en 3 in Zandvoort). Kwam geen Sik aan te pas. Dat was wel zo in Venlo vanwege de gescheiden bovenleiding. De Sik was nodig om een loc onder de juiste draad te krijgen. En bij mijn voorstel aan Jos heb ik beschreven hoe je een en ander zou kunnen laten verlopen in zijn grensstation. Komt ook geen Sik aan te pas. In Maastricht ging het overigens niet altijd zo als in Zandvoort en Den Haag, daar werd ook wel met een 600 gewerkt om de trein even weg te trekken, zodat de treinloc kon worden 'bevrijd'.
Ik zal de gehele beweging in Zandvoort in 19 Toen zetten.
Groet, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #99 Gepost op: 18 August 2021, 09:49:06 »
Maar dan heb je toch nog steeds de lengte nodig voor een lok aan weerszijde..?  ???
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #100 Gepost op: 18 August 2021, 09:50:25 »
Jos,

Ik heb ook nog een poging gewaagd..
- eerste wissel al in de bocht
- onderhouds/lok loods naar voren, eventueel achterste deel fictief; op die manier scherm je ook de scherpe bocht af van zicht. Heel treinstel lukt niet meer, wellicht kan ik nog iets winnen door te schuiven.
- post naar achteren; dit zijn slechts 2 korte sporen, kunnen goed in de hoek
- alle doorgaande recht naar uiteinden; voorste spoor is omloopspoor, hier heb je alleen losse bewegingen (uithalen vanuit loods, omlopen) weinig koppelen
- loksporen aan Belgische zijde 'om de hoek'; eventueel met viaduct scherpe bocht camoufleren
 :angel:




De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #101 Gepost op: 18 August 2021, 09:59:18 »
Maar dan heb je toch nog steeds de lengte nodig voor een lok aan weerszijde..?  ???
Niet als je de trein terugdrukt. Dat is, toegegeven, niet ideaal, maar er kunnen geen mensen daadwerkelijk instappen. En ook vroeger werd met getrokken treindelen gerangeerd. Was wel veel lastiger (en waarschijnlijk gevaarlijker) vanwege het ontbreken van centrale deursluiting, maar het gebeurde wel (bijvoorbeeld combineren in Utrecht CS van getrokken treinen naar het noorden en oosten van het land). Het is simpelweg een mogelijkheid de lengte van een loc te besparen. Niet nodig: niet doen.
Groet, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #102 Gepost op: 18 August 2021, 10:30:37 »
Maar wat je zei in Zandvoort: "Trein arriveerde, loc werd ontkoppeld. Andere loc aan andere kant van de trein". Dan heb je toch 2 loks en trein..? Of staat de nieuwe op het wissel..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #103 Gepost op: 18 August 2021, 10:36:51 »
Dat hoeft niet, tenzij je van lok wisselt als vroeger in Zandvoort en Den Haag CS.
Er staat toch tenzij? In mijn voorstel aan Jos doe ik het anders.
Groet, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #104 Gepost op: 18 August 2021, 10:57:32 »
Er staat toch tenzij? In mijn voorstel aan Jos doe ik het anders.

maar welk voorstel dan..? Ik lees alleen jos z'n nieuwe plan, maar wellicht lees ik er overheen
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn