Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door MichielB
Vandaag om 18:57:36
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.  (gelezen 19821 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #105 Gepost op: 18 augustus 2021, 10:58:20 »
En met 1.3m+ opstelsporen voor treinstellen..  (y)



Toevoeging: extra wissels naar uithaalspoor sporen voor treinstellen gelegd
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2021, 11:26:17 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #106 Gepost op: 18 augustus 2021, 11:42:53 »
Er staat toch tenzij? In mijn voorstel aan Jos doe ik het anders.
Of bedoel je reactie #86? Maar dan koppel je toch op een bocht?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #107 Gepost op: 19 augustus 2021, 14:59:10 »
Ik vond de kopsporen wat kort geworden, en in principe hoef je daar niet zo veel te rangeren nu; behalve post of van en naar spoor 9.
Dus nog kleine aanpassing; overige aanpassingen is gewoon variaties op thema :)

Schets verwijderd; toch niet gunstig...
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2021, 16:17:28 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #108 Gepost op: 23 augustus 2021, 16:17:33 »
Jos.. ? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het geworden is.
Of ben je er nog niet uit..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #109 Gepost op: 23 augustus 2021, 20:59:01 »
De voorgaande plannen kunnen de prullenbak in.
Ik heb een ruimte gevonden die veel geschikter is.
Wordt op de zolder, heb ik 2x zoveel ruimte als nu.
En de spiralen vervallen.
Het schaduwstation komt nu gelijkvloers met de hoofdbaan.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #110 Gepost op: 23 augustus 2021, 21:45:04 »
%$^##%$^$&...    >:(

(Maar.. meer ruimte is sowieso beter voor dit plan (y))
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #111 Gepost op: 24 augustus 2021, 20:54:55 »
Weggooien die handel zou ik nu niet direct doen.
Een beetje heroriënteren en wat rechter trekken zou een veel betere benadering zijn  ;D
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #112 Gepost op: 24 augustus 2021, 21:59:10 »
Inderdaad, Frans heeft gelijk. Sommige zaken wijzigen niet, zoals het niet gebruiken van Baeseler.
Groet, Frank

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #113 Gepost op: 25 augustus 2021, 12:10:51 »
Misschien een idee om juist wel met dit idee te beginnen, met de kans om het ooit eens verder uit te breiden. Bv Maastricht in de opzet als eerste aanzet, en later de mogelijkheid om een stuk hoofdlijn te bouwen. Oftewel, wel groot plannen, maar op zo'n manier dat je in diverse fases kan bouwen en uit elke fase wel je lol kan halen.

Anders loop je het gevaar dat het een te groot project wordt, met als gevolg hoge kosten, frustraties en minder lol. Ik kan niet in je portemonnee en agenda kijken, maar 9 van de 10x is 1 van beide of zelfs beide beperkend.

Ik blijf t een leuk plan vinden  (y)

Groeten,
Rogier

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #114 Gepost op: 25 augustus 2021, 21:18:01 »
@ Spoorijzer, klopt wat je zegt.
Echter een echt Maastricht zal het nooit worden.
Het blijft concessiewerk.
Echter staat ook vast dat een doorgaand (paradespoor) er niet in zit.
Dat kan gewoon niet met de treincombinaties die ik ga hanteren.
Nou ja, het kan in principe wel, echter betekent dat het Belgische materieel niet bruikbaar zal zijn op een paradespoor.

En natuurlijk gaat er in fases gebouwd worden,  anders houdt niemand het vol.
Alleen het schaduwstation zal sowieso het 1e klaar moeten zijn, je moet er immers je treinen stallen.
Voor de baan zelf is het logisch dat je eerst met 2 doorgaande sporen begint, waarna je nadien verder op kan uitbreiden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #115 Gepost op: 25 augustus 2021, 21:28:40 »
Hoezo kan je Belgisch materieel niet op je paradespoor laten rijden..? Als het NL 1,5kV bovenleiding is, kan dat prima; zie Maastricht of Roosendaal.
Alleen heb je iets minder vermogen (in het echie dan...)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #116 Gepost op: 25 augustus 2021, 22:28:41 »
Omdat de Belgen rijden tot het 1e grensstation in Nederland.
En de Nederlanders en die ene Duitser niet verder rijden dan het laatste grensstation voor de grens.

In beide gevallen zou het dus betekenen dat als je een paradespoor aan de Nederlandse zijde maakt, dat Belgisch materiaal daar niet komt.

Nederlands, Belgisch en Duits gezamenlijk op de vrije baan laten rijden is niet zo heel realistisch in een treinenloop.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #117 Gepost op: 25 augustus 2021, 22:34:41 »
Maar je hebt een fantasie station..? Dan kan je toch ook fantaseren dat de lokwissel pas bij het eerste grote knooppunt is, en niet het grensstation? Of en bovendien; het is een paradebaan. Als je op dat moment geen ander materieel tegenkomt, is een Belgische lok onder NL bovenleiding niet gek en kan je er dus prima met al je NMBS materieel rijden. En als je er met NL materieel rijdt, is het even geen grensbaanvak. Als je perse passerende treinen wilt, da's een ander verhaal.. Maar daar zei je niets over.

(en dat je niet met Duits elektrisch materieel onder NL of BE bovenleiding rijdt, is een inkopper)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #118 Gepost op: 16 januari 2023, 00:37:31 »
Na 1,5 jaar niks is er enkele maanden geleden in samenspraak met mijn ega besloten de zolderbaan op te ruimen, en de nieuwe baan op de voorste kamer van de 1e verdieping te maken.
Het idee blijft hetzelfde, treinstammen zijn aangepast vanwege de iets beperktere ruimte.
De langse treinstam zal maximaal 5 rijtuigen zijn.

Ook zal er een ander railsystem gebruikt gaan worden:
In plaats van de Roco-Line zonder bedding ga ik Piko A-rails zonder beddng gebruiken.
Piko heeft namelilijk wel een fatsoenlijk Engels wissel in zijn programma.
Bovendien is Piko onder de lijn een stuk goedkoper dan Roco.

Hierbij horen ook nieuwe tekeningen:


Het 1e schaduwstation dat gebouwd gaat worden is de onderbaan, wat ik dus Nederland ga noemen.
Hier zal plaats zijn voor het Nederlands pasagiers en doorgaand goederenmaterieel.
Het schaduwstation heeft 6 doorgaande sporen, en 7 kopsporen.
Ook krijgt het schaduwstation een keerlus mee.





Er komt 1 dubbelsporige spiraal die alle 3 de lagen moet gaan bedienen.
Omdat er in de spiraal enkele wissels zitten die aftakken naar verschillende niveau's zijn de stroomkringen parallel aan elkaar, in plaats daarvan krijgen de schaduwstations en het bovenste niveau onder de hoofdbaan keerlussen.


Het Belgisch schaduwstation is identiek aan de Nederlandse.
Ook hier 6 doorgaande sporen, en 7 kopsporen.
In dit schaduwstation komt natuurlijk het Belgisch materieel te staan, alsook enke Duitse treinen.


Spiraal niveau 5 heeft een enkel aftakking naar het programmeerspoor op het bureau


Spiraal 6 heeft enkel aftakkingen naar de halte Zeskant, naar de bovenste keerlussen.
En is tevens het niveau voor het parallelspoor wat achter halte zeskant door loopt.


Dan komen we op halte Zeskant uit.
In dit deel heb ik noodzaak en paradebaan gecombineerd:
Ik moet uit het noordelijk deel van hetstation toch terug naar de spiraal die zich onder het zuidelijke deel bevind.
Toen ontstond het idee om een stukje paradebaan te maken met een kleine halte erbij.
Het wordt een halte met een breed middenperron waarop een Sextant stationsgebouwtje staat, dat is ook de reden om de halte de naam "zeskant" mee te geven.


Dan krijgen we op gelijk niveau als halte Zeskant de aansluiting naar het zuidelijk deel van station Maasdal.
Echter omdat Maasdal aan de zuidelijke kant uitkomt komen de stroomkringen aan die kant niet parallel op de spiraal uit, dus moet daar een dubbele keerlus in.


De hoofdbaan, station Maasdal:
Station Maasdal is een middelgroot grensstation met 3 doorgaande perronsporen, en 3 kopperronsporen.
Naast Perron 6 komt de aansluiting voor PTT post aan de zuidkant, en de aansluiting van het distributiecentrum van Brand Bier aan de noordkant.
Aan de noordkant zijn ook nog wat losse kopspoortjes om wat (Belgische) loks te kunnen parkeren.
Rechts naast het station komt een lijnwerkplaats met een 3-sporige lange onderhoudsloods waar een compleet 4-delig treinstel in kan.
Links naast de grote loods komt een korte 3-sporige loods voor het onderhoud van locomotieven.
Tussen heet station en de lijnwerkplats zal plaats zijn voor een bescheiden busstation inclusief stalling voor de bussen.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2023, 00:51:13 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #119 Gepost op: 16 januari 2023, 00:45:04 »
Hierbij volgen ook de 1e foto's van mijn nieuwe werkplek, cq treindienstleiding.








Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang