Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Mark D.
Vandaag om 15:59:56
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 15:50:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
  

Auteur Topic: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.  (gelezen 19911 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4677
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #120 Gepost op: 16 januari 2023, 06:59:06 »
Indrukwekkend baanplan. Ben benieuwd naar de bouw-updates.  (y)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1356
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #121 Gepost op: 16 januari 2023, 08:32:25 »
Indrukwekkend! Ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Sta je (nog) open voor meedenken, of ligt je baanplan al vast?

Groeten,
Rogier

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #122 Gepost op: 16 januari 2023, 08:37:02 »
Indrukwekkend! Ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Sta je (nog) open voor meedenken, of ligt je baanplan al vast?

Groeten,
Rogier

Baanplan ligt in principe vast, maar tips en verbeterpunten zijn altijd welkom.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #123 Gepost op: 16 januari 2023, 08:44:25 »
Mijn ruimte is iets groter, en vind het al lastig om een baan te verzinnen. Knap dat je in zo'n ruimte deze baanplan weet te proppen (y)
Ik hou het zelf wat kleiner, maar ook ik moet nog aan de bak om iets leuks te verzinnen.

Ik ben benieuwd !

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1356
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #124 Gepost op: 16 januari 2023, 10:31:07 »
Baanplan ligt in principe vast, maar tips en verbeterpunten zijn altijd welkom.

Ok  ;D. Het zijn vooral punten ter aandacht, oftewel heb je daar aan gedacht en hoe heb je dat eventueel opgelost? Dus meer om fouten te voorkomen. Uiteindelijk is het jouw baan, dus jouw feestje  ;D.

  • In beide schaduwstations liggen volgens mij 13 sporen naast elkaar. Heb je nagedacht over de bereikbaarheid als ergens een trein ontspoort? Misschien kan je de kopsporen naar links verplaatsen, zodat je tussendoor nog met een arm kan oid?
  • Algemeen punt, in de werkelijkheid volgt na een bocht/boog of wissel(straat) eigenlijk altijd een recht stuk spoor. Dit om ontsporingen te voorkomen. Waar mogelijk kan dit je bedrijfszekerheid verhogen, ook in model.
  • Het programmeerspoor is nu maar vanuit 1 richting berijdbaar, of je moet het verkeer in naar het schaduwstation. Had je dat meegenomen?
  • Het paradebaanvak met perron is een leuk idee, maar de slinger is wel erg fors en de perronlengte klein. Naar mijn gevoel wordt dit te klein/geprop. Misschien is 2 zijperrons beter voor een mooie flow?
  • Als je in het station de kopsporen en doorgaande sporen wisselt, loopt de uitgaande boog om de PTT post een stuk ruimer en dus fraaier.
  • Kan je straks nog bij de sporen van de onderhoudsloods komen als er een loc ontspoort?
  • Hetzelfde geldt voor het station. Dit is denk ik erg breed om het van de voorzijde te bereiken (of komt de baan relatief laag?)
  • Past de keerlus (vanaf het PTT post station richting België) qua hoogte en hellingsgraad wel onder het station? Het lijkt alsof het paradespoor en het station ervoor zorgen dat dit een hele lastige steile helling wordt


Dan nog een algemeen punt, het gehele is fors groot. Waar mogelijk kan het een idee zijn om het in delen aan te pakken, waarbij je bv wel naar tevredenheid al kan rijden zonder eerst jaren te bouwen?

Dat waren mijn gedachtekronkels tot nu toe  ;D

Groeten,
Rogier

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #125 Gepost op: 16 januari 2023, 11:46:55 »
  • Algemeen punt, in de werkelijkheid volgt na een bocht/boog of wissel(straat) eigenlijk altijd een recht stuk spoor. Dit om ontsporingen te voorkomen. Waar mogelijk kan dit je bedrijfszekerheid verhogen, ook in model.

Die regel ken ik niet en zou ook eigenlijk niet weten waarom dat 1:1 zo is..? In model kan het zijn dat buffers blijven haken bij twee direct op elkaar volgende tegengestelde bochten, in werkelijkheid is dat naar mijn weten megenomen in de geometrie van materieel en infrastructuur. Wellicht is een toelichting handig..?

Als voorbeeld dat het allemaal dicht op elkaar kan liggen, het geweldige Montparnasse..


« Laatst bewerkt op: 16 januari 2023, 11:51:22 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #126 Gepost op: 16 januari 2023, 12:21:36 »
Roger, je wel een paar goede punten.
Daar is zeker wel over nagedacht, en zal die ook toelichten.


In beide schaduwstations liggen volgens mij 13 sporen naast elkaar. Heb je nagedacht over de bereikbaarheid als ergens een trein ontspoort? Misschien kan je de kopsporen naar links verplaatsen, zodat je tussendoor nog met een arm kan oid?

Ja, daar is over nagedacht,  maar tijdens de bouw kan nog veel veranderen.
Het is inderdaad een probleem dat als wat mis gaat dat je op diverse plaatsen er maar moeilijk bij kan.
Ik denk dat meer mensen met dat probleem stoeien.
Het zal vooral een kwestie van testen blijven.
In de 1e instantie had ik dan ook gedacht om het 1e schaduwstation eerst goed te testen, met een tijdelijk gesloten lus, en pas als alle "problemen" er uit zijn de spiraal pas aanleggen.
Tevens is het doorgaande spoor direct naast de kopsporen altijd vrij


Algemeen punt, in de werkelijkheid volgt na een bocht/boog of wissel(straat) eigenlijk altijd een recht stuk spoor. Dit om ontsporingen te voorkomen. Waar mogelijk kan dit je bedrijfszekerheid verhogen, ook in model.

Klop deels, ligt er ook aan welk railmateriaal je gebruikt en welk rijdend materieel.
Met regulier materieel zal op die punten in de regel weinig mis gaan, die situatie heb ik al getest op de proefbaan die op de zolder ligt.
Er is getest op Fleischmann Profi-gleis, en die is in de regel net wat heftiger in de wissels dan de Piko A-gleis.
Het struikelblok hierbij is dan ook de beschikbare ruimte.

Het programmeerspoor is inderdaad maar vanuit 1 punt te berijden.
Dat is op zich geen probleem,  dat wordt in de regel toch alleen maar gebuikt om te programmeren en treinen op te zetten zodat je met je handen van de baan af blijft.
Ja, je komt dan in het middelste schaduwstation uit, om vervolgens door te rijden.
Enig nadeel is dat je getrokken treinen achteruit naar dat schaduwstation moet rijden, waar na ze verder normaal hun route kunnen vervolgen.


Het paradebaanvaak is maar een kort stukje.
Moet je eigen meer zien als een diorama verwerk in een groter geheel.
De perrons zijn alleen maar bedoeld voor stoptreinmaterieel dat maximaal 2 bakken lang is (met uitzondering van de Plan U, die is 3 bakken)
De rest gaat er wel doorheen,  maar stopt niet.


Als je in het station de kopsporen en doorgaande sporen wisselt, loopt de uitgaande boog om de PTT post een stuk ruimer en dus fraaier.

Klopt, heb je gelijk in.
Maar er wordt veel gerangeerd, dat wil je niet te ver weg op je baan hebben.
In een kopspoor waar alleen treinstellen komen gaat in de regel weinig mis.


Kan je straks nog bij de sporen van de onderhoudsloods komen als er een loc ontspoort?
Hetzelfde geldt voor het station. Dit is denk ik erg breed om het van de voorzijde te bereiken (of komt de baan relatief laag?)

Dat is inderdaad een probleem,  daar zal ik een stellage of ladder voor moeten gaan gebruiken om er aan te kunnen.
Aan de muur wordt dan ook een stalen buis bevestigd waar die aan gehangen kan worden.


Past de keerlus (vanaf het PTT post station richting België) qua hoogte en hellingsgraad wel onder het station? Het lijkt alsof het paradespoor en het station ervoor zorgen dat dit een hele lastige steile helling wordt

De helling lijkt mij geen probleem omdat de paradebaan 15 cm onder de hoofdbaan komt.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1356
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #127 Gepost op: 17 januari 2023, 10:48:02 »
Die regel ken ik niet en zou ook eigenlijk niet weten waarom dat 1:1 zo is..? In model kan het zijn dat buffers blijven haken bij twee direct op elkaar volgende tegengestelde bochten, in werkelijkheid is dat naar mijn weten megenomen in de geometrie van materieel en infrastructuur. Wellicht is een toelichting handig..?

Ik ken het vanuit de praktijk bij het leggen van smalspoor. Inderdaad ivm het risico op overbufferen, maar ook het uit de rails trekken van een (zware) stam. Ik was ,isshcien niet helemaal duidelijk, want ik bedoelde voornamelijk de hoofdlijn. Vandaar dat ik refereerde naar wissel(straten).

Het staat mij bij dat het ook in de theorie terug komt bij het normaalspoor. De TU Delft heeft een faculteit die zich met spoorwegen bezig houdt en Dhr Esveld (als ik het goed heb onthouden) heeft daarover een uitgebreid boek geschreven. Maar dit is kennis vanuit mijn stagetijd in de spoorsector, inmiddels al meer dan 15 jaar terug, dus dat doe ik uit mijn hoofd  ;D


@NS 1607. Mooi dat je over de punten hebt nagedacht. Misschien kan je ergens in je tafel een mansgat maken, zodat je wel vanaf de achterzijde bij bv de kopsporen en de werkplaats kan. Met een ladder oid is de lol snel over. Murphy is altijd dichterbij dan je denkt  ;)

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #128 Gepost op: 17 januari 2023, 11:29:47 »
Idee ?

Mijn gedachten daarbij:
- waar dient dat kopspoor voor tussen bij jou spoor 2 en 3 ?  Heb ik weggelaten.  Het perron voor spoor 1/2 kun je dan een wat realistischer breedte geven.  Maar beter is nog om wat meer sporen naar rechts boven te verleggen om je perrons bij de doorgaande sporen ook wat breder te maken.
- Ook als je het zo laat noem dan geen perrons maar sporen: dus bij jou Spoor 1-2   spoor 4-5    spoor 6-7   , want anders heeft dat tussen liggende kopspoor geen nummer. (als voorbeeld Utrecht:  spoor 5 = perronspoor, spoor 7 = perronspoor, spoor 6 ligt er tussen.
- De aansluiting op de werkplaats heb ik een extra spoor gegeven om loc's wat makkelijker/directer voor een andere trein te krijgen.

Prachtig plan.


NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #129 Gepost op: 17 januari 2023, 12:10:40 »
@VvKan,

Het tussenspoortje tussen 2 en 3 had ik bedacht om een niet gebruikt treinstel te kunnen parkeren. (buiten de spits bijvoorbeeld)

De nummering van de andere sporen gebeurt in de vorm van het bloknummer.
Alleen voor de perronsporen had ik een eigen nummering in gedachte.

Ja, het ontkoppelen/koppelen van loks zou leuk zijn, maar dat ga ik uit praktische overweging maar laten zitten denk ik.
Getrokken treinen zullen gewoon doorrijden.

Er is namelijk (nog) geen mooi systeem om loks te kunnen ontkoppelen.
Een ontkoppelplaat in de rails vind ik niet mooi, en elke locomotief voorzien van een digitale koppeling wordt weer te duur.
Heeft iemand andere oplossingen hiervoor, dan sta ik daar wel open voor.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2023, 12:12:31 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #130 Gepost op: 17 januari 2023, 12:17:23 »
@Spoorijzer,

@NS 1607. Mooi dat je over de punten hebt nagedacht. Misschien kan je ergens in je tafel een mansgat maken, zodat je wel vanaf de achterzijde bij bv de kopsporen en de werkplaats kan. Met een ladder oid is de lol snel over. Murphy is altijd dichterbij dan je denkt  ;)

Dat zou inderdaad ook een idee zijn, maar dan moet je elke keer tussen de hoofdbaan en het middelste schaduwstation door kruipen.
Aangezien de tussenruimte slechts 45 cm zal zijn is dat tamelijk krap.
Daarbij staan er op die laag dan nogal wat treinen,  dus dat wordt sowieso krap.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #131 Gepost op: 17 januari 2023, 15:31:00 »
Er klopt iets niet in de wisselstraat richting de werkplaats. Treinen zullen namelijk nooit direct de werkplaats in rijden. De machinist zal de trein altijd eerst naar het station rijden, en vanuit daar naar de werkplaats rangeren.

Als je ervoor kiest om treinen wél direct naar de werkplaats te rijden, dan klopt het nog steeds niet, omdat je vanaf de werkplaats niet op het rechter spoor richting schaduwstation kunt komen.
Vriendelijke groet, Servé.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #132 Gepost op: 17 januari 2023, 17:35:49 »
Klopt Servé.
Dat is inderdaad een minpuntje.
Je zal vanuit de werkplaats eerst naar het linkerspoor op moeten om vervolgens terug te rangeren naar het parallespoor tussen het station en de post in, om vervolgens via het rechter spoor weg te kunnen rijden.

Maar in de regel zal het zelden voor komen dat treinen vanuit de lijnwerkplaats direct wegrijden zonder daarbij eerst via het station te gaan.

Ik ga het wel aanpassen.
Het paralelspoor achter halte Zeskant ga ik volledig laten vervallen.
Alle treinen moeten dus dan via Zeskant gaan rijden.
In plaats daarvan plaats ik tussen beide bogen een overloopwissel zodat vanuit de werkplaats via het linkerspoor toch gewisseld kan worden naar het rechterspoor.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2023, 17:39:21 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #133 Gepost op: 17 januari 2023, 18:53:02 »
Ik heb hem na aanleiding van enkele tips aangepast.


Op niveau 6 van de spiraal is de aftakking van het parallelspoor wat achter halte Zeskant door loopt verdwenen.
Ook is dat hele parallelspoor verdwenen, alle treinen die aan de noordkant wegrijden zijn "verplicht"via Zeskant te rijden.


De Keerlus aan de Belgische kant is door het verdwijnen van die aftakking wat langer geworden.
Hierdoor zal ook de afdaling minder steil worden.


Halte Zeskant blijft in principe ongewijzigd in het zichtbare deel.
In het onzichtbare deel heb ik tussen beide bogen een extra overloopwissel gemaakt om mogelijk te maken dat treinen vanuit de lijnwerkplaats toch vanuit het linkerspoor kunnen overlopen naar het rechterspoor. (Servé, bedankt voor de opmerking)


Op het station is wel het een en ander aangepast.
Het kopspoor tussen spoor 2 en 3 is gebleven, dat heeft als doel om buiten de spits een ongebruikt treinstel te kunnen parkeren.
Verder is de noordelijke wisselstraat aangepast zodat vanuit het noordelijk rechterspoor de sporen 5, 6, het parallelspoor en de aansluiting van PTT Post ook bereikbaar zal zijn.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #134 Gepost op: 01 mei 2023, 00:33:43 »
Het baanplan is na een goede tip van een medemodelspoorder veranderd.
De schaduwstations blijven hetzelfde.
Station Zeskant blijft zoals het is, maar het parallelimport achter Zeskant door komt terug.

Station Maasdal gaat een kopstation worden,  ook voor goederen.
De postoverslag van de PTT komt tussen het Station en de lijnwerkplaats.

De drankoverslag van Brand Bier gaat naast de kopsporen voor de goederenafhandeling.

Het Station zelf gaat 7 perronsporenkrijgen, waarvan 4 lange  van 2.25 m.
Spoor 7 wordt het douanespoor, want open grenzen heb ik nog niet.

Het Station krijgt aan de noordkant 3 ingaande en uitgaande sporen:
Dubbelspoor naar Halte Zeskant, en verder.
En een enkelspoor richting België.

Tekeningen volgen in de loop van de week.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang