Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 16:42:25
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 16:39:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 16:29:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bask185
Vandaag om 16:10:48
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 16:01:02
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:49
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marcel112
Vandaag om 15:43:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:41:47
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
  

Auteur Topic: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.  (gelezen 25611 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #75 Gepost op: 17 August 2021, 09:33:51 »
Je zou kunnen overwegen alleen voor de Engelse wissels Tillig te gebruiken, net zoals de bouwer van depot Beekbergen van de VSM nu doet. Zie zijn draadje daarover. Of misschien Peco. Anderen zijn daar misschien meer in thuis, zelf ben ik een Profirail gebruiker.

Profi-gleis heb ik nu, die gaat er uit om 2 redenen:
-Modelleisenbahnen heeft ze uit productie genomen,  dus wordt steeds slechter verkrijgbaar.
-Stoomloks hebben grote moeite met Engelse wissels van de Profi-gleis.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5100
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #76 Gepost op: 17 August 2021, 09:59:37 »
[Off-topic]
Voor het aansturen kan je voor een lagere prijs esu switch pilots gebruiken icm met servo's. Servo's kosten ca een euro of twee (in tegenstelling tot de standaard magnetische aandrijvingen die tegenwoording tot 20€ kunnen kosten en de switch pilot zelf is een kleine 10 euro goedkoper dan een gelijksoortig apparaat voor magneetwissels. De switch pilots hebben ook een uitgang om met een relais punstukken te polariseren. Wat ik wil zeggen, het is echt prima te doen tegenwoordig.
[\Off-topic]

Ik zat nog even te kijken naar het baanplan en er is nog steeds te weinig ruimte voor een knap perron. Wat je kan overwegen is om spoor 10 in zijn geheel weg te laten. De engelse wissels er om heen, kan je vervangen door normale wissels en dan heb je de ruimte om spoor 6 te verleggen (of te leggen waar spoor 10 nu ligt) dan past er een knap eiland perron tussen.

Een ander spoor die je kan inkorten, is het spoor links van huidig spoor 10. Als je links de drieweg vervangt door een normale wissel kan je dat spoor inkorten Dit heeft wel invloed op het omlopen van de wagons die van en naar het post perron moeten. En je moet natuurlijk steken om er te komen, maar als je vanaf NL/D komt, moet je dat sws doen. Het hoeft natuurlijk niet, je wint er ook weer niet zoveel ruimte mee. Ik vind persoonlijk altijd wel leuk als je moet steken om ergens te komen, maar dat ben ik.



En ik zou zelf een van de sporen langs de werkplaats en misschien een van de lok opstelspoortjes weglaten om het simpelweg niet zo druk te maken.



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #77 Gepost op: 17 August 2021, 10:15:07 »
Over die Baeseler's; je kan ook de EKW's eruit halen en allen met HEKW's werken!
Zie alleen net dat ik in mijn ethousiasme spoor 9 ben kwijt geraakt...  ;D



De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #78 Gepost op: 17 August 2021, 12:20:58 »
Inderdaad een goede oplossing: een halve DKW (EKW), want dat is wel het reguliere type. Alleen de wachtspoortjes voor de locs zouden omgedraaid moeten liggen, kijk maar eens in Emmerich en Bad Bentheim hoe men dat heeft opgelost.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2021, 16:52:49 door spoorzeven. Reden: Foutje hersteld »
Groet, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #79 Gepost op: 17 August 2021, 12:27:34 »
Bekend met de genoemde plaatsen, maar aangezien de spiraal aan de voorzijde ligt en vermoedelijk door scenery worden aangekleed, zou je die dan  niet zien. Overigens is dit ook niet ongebruikelijk. 't Gaat erom dat je de lok ergens kan parkeren en dat de 'nieuwe' kan passeren. Als er niet gelijktijdig een andere treinbeweging is, zou dit ook op vrije baan kunnen, achter elkaar..

Aangezien je al 2 sporen aan die zijde hebt, vind ik de 3 aanvullende loksporen ook overdreven. Mijns inziens leuker om de wachtende lok ergens op 1 van de passeersporen te zetten; zodra de binnenkomende lok op 1 van de uitgaande sporen staat kan je de andere via het andere spoor keren en ervoor zetten.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2021, 12:30:52 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #80 Gepost op: 17 August 2021, 13:46:46 »
Over die Baeseler's; je kan ook de EKW's eruit halen en allen met HEKW's werken!
Inderdaad een goede oplossing: halve EKW,

....eeeh  nieuwe wissels uitgevonden ?
Volgens mij heb je een DKW = DoppelKreuzungsWeiche   en een EKW + EinfachKreuzungsWeiche.

Blijkbaar kunnen jullie ook nog een halve EKW maken.  Die zou toch een VKW heten ?   = ViertelKreuzungsWeiche.

Ik vraag me alleen af wat ik me daarbij voor moet stellen.  Kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten ?


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #81 Gepost op: 17 August 2021, 13:56:44 »
Waarom al die vreemde talen?

Hou het in het Nederlands. En bij Engels wissel, half Engels wissel, kruiswissel, wissel, kruising. Geen verbasteringen/germanismen a.u.b.
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #82 Gepost op: 17 August 2021, 13:59:21 »
EKW = Engels kruiswissel (ik realiseer mij nu dat dit niet de juiste naam is...  :angel:)
HEKW = half EKW
Dus HEKW + HEKW = EKW of 2x HEKW = EKW = MC2

Afijn, is duidelijk lijkt mij... Laten we Nederlands aan houden, dus EW, HEW, KW.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2021, 14:02:25 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #83 Gepost op: 17 August 2021, 14:26:15 »
Spoor 9 en opstelsporen zijn weer terug, zonder EW en dus geen Beaseler's..

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #84 Gepost op: 17 August 2021, 14:40:47 »
Geen verbasteringen/germanismen
Is geen germanisme.  Is gewoon Duits.
En ik pleit ook voor de Nederlandse benamingen.  Maar dan wel de juiste.  En liefst niet afgekort, omdat die helemaal niet in zwang zijn en snel verward kunnen worden met de wèl gangbare Duitse afkortingen. (zie voorgaande, waar zowel foutieve benamingen, verbasteringen en afkortingen gebruikt worden)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #85 Gepost op: 17 August 2021, 15:02:57 »
Wellicht was het Limburgs..  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #86 Gepost op: 17 August 2021, 17:22:55 »
Weer even zitten spelen in Anyrail. Geheel gelegd met vaste rails, flexrail alleen als snel substituut voor vier rechte rails.



Alleen halve Engelse en gewone wissels gebruikt, ook een driewegwissel kunnen vermijden.
Werkplaats vergroot, moet de illusie van een groter complex geven, maar je kunt er wel degelijk het nodige stallen, zowel binnen als (deels) buiten.
Ook locsporen toegevoegd, waar locs kunnen wachten op hun volgende trein. Idealiter alle drie lang genoeg voor twee locs, maar dat lukt voor 34 niet.
Even een paar voorbeelden: trein uit België op spoor 5, NMBS loc naar 24, NS loc van 34, NMBS loc verdwijnt als spoor 5 weer vrij is naar 41.
Trein uit NL op spoor 6, NS loc naar 41 en dan via 8 naar 34. NMBS loc van 41 naar 6. Enzovoort.
Werkplaats bereikbaar van 1, 2 en 3.
Op cruciale plekken groen geplant om zaken uit het zicht te houden (zoals treinen vanaf spoor 5 verder NL in die een S-slinger maken naar de vrije baan bij het laatste wissel), maar uiteraard moeten ook de scherpe bogen richting spiraal verder worden gecamoufleerd.
Op 35 kan bij voorbeeld mooi een wagen geladen met een stroomlijnkop (Artitec) staan.
Het programmeerspoor heeft het (links) overleefd.
Groet, Frank

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #87 Gepost op: 17 August 2021, 17:55:18 »
Dat ziet er niet verkeerd uit zeg.  (y)

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #88 Gepost op: 17 August 2021, 18:03:23 »
Ik vind die wissel voor het kruiswissel wel een estetische vondst;
- maar aftakkend binnenkomen op een HEW, krap langs een greedstaande lok.. brrrr
- een enkel lokspoor voor spoor 5 lijkt mij luxe
- door het enkelspoor aan de Belgische kant is ook een beetje de Grossstadt-alure (sorry voor het Germaanse..) kwijt van het eerdere plan van Jos.

mijn suggestie met jouw voorliggende aftakking en seinhuis tussen loods sporen en emplacement, en spoor 9 bewust laten sneuvelen (het heeft nou toch weinig meer te maken met Maastricht):



plaatje vervangen: wissel teveel
« Laatst bewerkt op: 17 August 2021, 18:05:45 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5100
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #89 Gepost op: 17 August 2021, 18:59:11 »
Vincent, mag ik wel zeggen dat de perrons sporen in jou voorbeeld net even te gebogen zijn voor het mooie? Ik denk dat een 1:100 rijtuig al zeuren wordt met deze boogstralen.

Mvg,

BAs
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)