Wat denk je?https://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmetro#/media/Bestand:Bogie-metro-Meteor-p1010692.jpghttps://en.wikipedia.org/wiki/Rubber-tyred_metro#/media/File:ST_SN5000_20061102_001.jpg
... in het draaistel is ook duidelijk te zien dat de wielen niet op 1 as zitten; om wringen in bochten te voorkomen.
Om even op de flenzen bij het smalspoormaterieel terug te komen. Bij mijn weten zijn de boogstralen en de kwaliteit van de ligging van het spoor dermate dat grotere wielflenzen nodig zijn om het geheel in het spoor te houden. Vetergang is, gezien de lagere snelheden en de vele kronkels, daar een minder probleem, hoewel de wielen wel conisch zijn bedacht/gemaakt.
Ik zie een elektromotor midden in het draaistel met aan weerskanten assen met een differentieel.
Als je goed kijkt naar het eerste plaatje zie je wel rails liggen. Volgens het wikipedia-art. waar dit plaatje vandaan komt, is dat om verder te kunnen rijden als er eens een band lek is. Het wiel direct achter het wiel met de band ( die grijze met de flens) komt dan in actie, zeg maar.
Wat denk je?https://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmetro#/media/Bestand:Bogie-metro-Meteor-p1010692.jpg
Maar: bij dieselloks is het vermogen/koppel wat door de overbrenging moet vermoedelijk aanzienlijk groter?