Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 05:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:28:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daafs128
Vandaag om 01:22:08
Rondom Charlois door ReneN
Vandaag om 01:04:15
Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting door Reinout van Rees
Vandaag om 00:50:16
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 00:37:14
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 00:18:57
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:17:15
Werkplaats - (Baanplan H0) door DJV
Vandaag om 00:13:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:11:48
GOLS station Haaksbergen, de bouw door Jan D
Vandaag om 00:09:27
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
04 december 2021, 23:52:00
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 december 2021, 23:48:35
Kleinbahn: het is voorbij door Freek Heite
04 december 2021, 23:46:48
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
04 december 2021, 23:07:15
DK DR4018, hoe juiste wijze seinen adresseren? door AlbertG
04 december 2021, 23:00:32
Expo Houten zaterdag 11 december gaat door - wie gaat er mee door Hasenwald
04 december 2021, 22:54:25
Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder door bask185
04 december 2021, 22:49:10
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Jan D
04 december 2021, 22:44:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
04 december 2021, 22:31:21
Figuurzaagjes; kwaliteitsverschillen, waardoor? door kawaaad
04 december 2021, 22:26:23
LS Models / Models World 2021 door Rob Ellerman
04 december 2021, 22:19:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 december 2021, 22:17:39
Aanpassen uitgaande spanning Z21 Signal Decoder 10837 door Klaas Zondervan
04 december 2021, 22:05:21
VERPLAATST: Bijzonderheden op de boot.. door Bert van Gelder
04 december 2021, 21:32:35
Vannacht marathon uitzending Rail-away door hrp
04 december 2021, 20:51:56
ExactTrain 2021 door Bartje81
04 december 2021, 20:25:09
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door WimM
04 december 2021, 20:23:22
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
04 december 2021, 20:06:24
Niet schrikken, het is al zo oud als de wereld door bigboynl
04 december 2021, 20:04:25
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 8245 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #135 Gepost op: 18 augustus 2021, 12:45:50 »
Zie zo snel niet hoe het contactvlak wiel-rail is gemodelleerd.. Denk overigens dat ze hiervoor bestaande geometrie hebben gebruikt en dat de vraag niet zozeer was: hoe moet die geometrie er dan uit zien?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #136 Gepost op: 18 augustus 2021, 12:48:06 »
Dit is wel interessant: "Conventional and unconventional wheelset were used into the research investigated by Jawahar et al. [4] in which nonlinear mathematical model used to evaluate the wheel-rail contact forces. In addition the results showed that unconventional system improves the dynamic features positively than the conventional system but at the same time the unconventional system shows a tendency for a constant lateral displacement of a wheelset from the centre. "

Bron: HUNTING PHENOMENON STUDY OF RAILWAY CONVENTIONAL TRUCK ON TANGENT TRACKS DUE TO CHANGE IN RAIL WHEEL GEOMETRY, KARIM H. ALI ABOOD*, R. A. KHAN  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #137 Gepost op: 22 augustus 2021, 08:07:14 »
Ook leuk: vergelijk profielen...  Hier Nederlands en US materieel. Kan mij voorstellen dat je met 100+ wagons door Tehachapi Loop wat meer tegen je flenzen gaat lopen.. ;D En de onderlinge flenzen op het US draaistel lijken ook verschillend; slijt of verschillende profielen..?


Bron: Nico Spilt


Pinterest, saved by Michael Sharratt

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #138 Gepost op: 22 augustus 2021, 10:48:54 »
Vaak in een "hondekop" gezeten . Reden rustig totdat die vertrokken uit Amersfoort naar Utrecht . Dan was het gedaan met het rustig rijden . Totaal ander type spoor daar en dat veroorzaakte het onrustig rijden .

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3170
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #139 Gepost op: 22 augustus 2021, 11:14:40 »
Lang,lang geleden  (1961) reed ik in een Mat 24  in een militaire trein nog wel eens Amf uit ,in de richting Baarn /Hilversum.
Waardoor het kwam weet ik niet ,maar over een afstand van een paar honderd meter klonk er  toen veel geraas ,ongeveer over de lengte van het emplacement.

Wiel profielen :
Een flinke tijd geleden heeft de Engelse stoomlok van de Flying Scottsman in de USA gereden. Het wiel profiel moest worden aangepast.
Mss niet veel ,maar er waren verschillen ,zeker ook met het Engelse wielprofiel.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #140 Gepost op: 22 augustus 2021, 11:18:58 »
Ook leuk: vergelijk profielen...  Hier Nederlands en US materieel. Kan mij voorstellen dat je met 100+ wagons door Tehachapi Loop wat meer tegen je flenzen gaat lopen.. ;D En de onderlinge flenzen op het US draaistel lijken ook verschillend; slijt of verschillende profielen..?
Ik neem aan dat je het onderste draaistel als Amerikaans benoemt? Het oogde voor mij al smapsporig en als ik hem door Google afbeeldingen haal kom ik bij de FFestiniog in Wales uit (597mm spoorwijdte).
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #141 Gepost op: 22 augustus 2021, 12:36:03 »
Nu je het zegt... inderdaad: FFESTINIOG & WELSH HIGHLAND RAILWAYS

Dan is mijn conclusie over de proporties van de flens vermoedelijk ook voorbarig...  ;D Dank!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #142 Gepost op: 22 augustus 2021, 12:37:42 »
Plots valt ook de gereedschaptrolley op.. alles is in Amerika groter, maar dat wordt belachelijk :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4315
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #143 Gepost op: 22 augustus 2021, 12:53:04 »
Vincent,

Je kunt ook je bericht later nog aanpassen . Het is niet prettig als je elke keer een nieuw bericht start, binnen enkele minuten na elkaar.

Gr, Bert
Team moderatoren

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #144 Gepost op: 23 augustus 2021, 10:06:52 »
Rustig rijden . Profiel doet me ook aan iets denken . In het verleden met de Nord-west expres naar Kopenhagen gereden . In de coupe waren alle plaatsen bezet waaronder 1 amerikaan . Hele gesprekken gehad onderling . De amerikaan vond dat het onrustig en met relatief veel lawaai reed . Deugde dat wel ? Ik vertelde dat we in een duits rijtuig zaten op nederlands grondgebied . De rail in Nederland waren NP profiel en in Duitsland UIC . Daar zat verschil in . Straks is het een stuk rustiger rijden in het duitse rijtuig . En dat ging zomaar van het ene op het ander moment gebeuren . We waren in Duitsland aangekomen . Verbazing bij de amerikaan dat dat zo was . Dat zou heden geen "probleem" meer moeten zijn .

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #145 Gepost op: 23 augustus 2021, 11:59:08 »
Leuk verhaal.

Kort googlen leverde dit op: "In het Nederlandse spoornet worden verschillen typen spoorstaven gebruikt. De meest voorkomende zijn 46 E3 (oud NP46), 54 E1 (oud UIC 54) en 60 E1 (oud UIC 60). De naamgeving van deze typen spoorstaven bestaat uit een afkorting + het nominale gewicht per meter spoorstaaf in kilogram.

De NP46 komt vooral nog voor op emplacementen en op een aantal regionale spoorlijnen. De 54 E1 (in het verleden met UIC 54 aangeduid) ligt op de meeste spoorlijnen van het kernnet. De 60 E1 (oud UIC 60) vinden we op een aantal proefstukken, o.a. bij Deurne op de lijn Eindhoven – Venlo, de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) en het A15 tracé (Betuweroute).

Buiten Nederland is de 60 E1 spoorstaaf waarschijnlijk de meest toegepaste spoorstaaf."

Bron: https://www.infrasite.nl/glossary/railprofiel/?gdpr=accept

Komt ook overeen met wat Railpro verkoopt: https://www.railpro.online/nl_NL/spoorstaven/4/


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #146 Gepost op: 13 september 2021, 21:05:14 »
Werd in de Cite du Train herinnerd aan een leuk 'zijspoor' ivm coniciteit en flenzen; in het verleden zijn er ook pogingen gedaan treinen uit te rusten met rubber banden..  Niet conisch overigens;D Overigens zijn er nog steeds een aantal metro's die dit gebruiken, maar die gebruiken volgens mij in sommige gevallen ook dwangrollen om de trein horizontaal te geleiden; wellicht ook flenzen. Hier heb je wel te maken met lagere asdrukken, dus vermoedelijk ook lagere krachten op de flenzen.


 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?


spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #148 Gepost op: 14 september 2021, 16:02:14 »
Om even op de flenzen bij het smalspoormaterieel terug te komen. Bij mijn weten zijn de boogstralen en de kwaliteit van de ligging van het spoor dermate dat grotere wielflenzen nodig zijn om het geheel in het spoor te houden. Vetergang is, gezien de lagere snelheden en de vele kronkels, daar een minder probleem, hoewel de wielen wel conisch zijn bedacht/gemaakt. Na vele jaren van gebruik is daar veel minder van over weet ik uit ervaring. Soms is er zelfs sprake van dubbele flenzen door de slijtage  ;D

Overigens is er aan de TU Delft een hele afdeling die zich bezig houdt met spoorwegen. Van een der docenten is destijds ook een boek verschenen wat in het veld (bv Railpro) ook werd gebruikt. Helaas is de naam mij ontschoten, maar Vetergang stond er uitgebreid in beschreven.

Groeten,
Rogier
« Laatst bewerkt op: 14 september 2021, 16:10:08 door spoorijzer »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3170
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #149 Gepost op: 14 september 2021, 18:45:44 »
 Ik denk dat het Prof.dr.ir. C. Esveld is van de Tu ,Delft
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.