Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Ronald Halma
Vandaag om 00:11:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:08:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 oktober 2021, 23:54:14
Raadplaatje door HenkWinsum
20 oktober 2021, 23:32:10
Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N door Ramon_Braker_986
20 oktober 2021, 23:29:15
Roco 78749, BR218, Zimo decoder, max. Snelheid aanpassen? door d.vanaalst
20 oktober 2021, 23:27:18
Märklin BR80 versleten tandwielen door nite
20 oktober 2021, 23:13:33
Bedrading bevestigen aan onderkant blad. door Bert van Gelder
20 oktober 2021, 23:11:04
Nieuw snufje op Eindhoven Centraal: een ‘afteller’ op het infobord door mDDM
20 oktober 2021, 22:59:49
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
20 oktober 2021, 22:46:28
Labbern in Rotzbach door André 1976
20 oktober 2021, 22:24:35
Fleischmann flexrails buigen, hoe voorkom je rechte uiteinden? door Reinier Z.
20 oktober 2021, 22:21:00
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
20 oktober 2021, 22:14:05
Preview modelbanen 01TREFF, 23&24 oktober door arnout
20 oktober 2021, 21:57:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
20 oktober 2021, 21:49:34
Trein 2242 Hildesheim - Hengelo door Ronald69
20 oktober 2021, 21:25:46
Z21 app gebruikt veel stroom, instelling verkeerd? door bmwpiet
20 oktober 2021, 20:46:04
Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
20 oktober 2021, 20:37:05
Rondom Charlois door Alewijn
20 oktober 2021, 20:23:48
Fleischmann Pendolino renoveren (N). door NS264
20 oktober 2021, 19:56:13
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door puntenglijder
20 oktober 2021, 19:15:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
20 oktober 2021, 18:14:54
Kolentrein 1e helft jaren vijftig door Jeff
20 oktober 2021, 18:05:54
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door sneek
20 oktober 2021, 17:49:48
Gezocht: LGB onderstel voor stoomtram Walcheren door MC
20 oktober 2021, 16:39:05
(12V/18V) verdeelblok gezocht door bask185
20 oktober 2021, 16:34:49
Onvolledig DCC-signaal? door bask185
20 oktober 2021, 16:07:15
SSN 41 105 door Hans Reints
20 oktober 2021, 15:44:09
Diorama Faller, Zwarte Woud, boerderij door Anton Maris
20 oktober 2021, 15:11:36
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
20 oktober 2021, 13:56:30
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 7556 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #135 Gepost op: 18 augustus 2021, 12:45:50 »
Zie zo snel niet hoe het contactvlak wiel-rail is gemodelleerd.. Denk overigens dat ze hiervoor bestaande geometrie hebben gebruikt en dat de vraag niet zozeer was: hoe moet die geometrie er dan uit zien?
De groeten! Vincent

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #136 Gepost op: 18 augustus 2021, 12:48:06 »
Dit is wel interessant: "Conventional and unconventional wheelset were used into the research investigated by Jawahar et al. [4] in which nonlinear mathematical model used to evaluate the wheel-rail contact forces. In addition the results showed that unconventional system improves the dynamic features positively than the conventional system but at the same time the unconventional system shows a tendency for a constant lateral displacement of a wheelset from the centre. "

Bron: HUNTING PHENOMENON STUDY OF RAILWAY CONVENTIONAL TRUCK ON TANGENT TRACKS DUE TO CHANGE IN RAIL WHEEL GEOMETRY, KARIM H. ALI ABOOD*, R. A. KHAN  ;D
De groeten! Vincent

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #137 Gepost op: 22 augustus 2021, 08:07:14 »
Ook leuk: vergelijk profielen...  Hier Nederlands en US materieel. Kan mij voorstellen dat je met 100+ wagons door Tehachapi Loop wat meer tegen je flenzen gaat lopen.. ;D En de onderlinge flenzen op het US draaistel lijken ook verschillend; slijt of verschillende profielen..?


Bron: Nico Spilt


Pinterest, saved by Michael Sharratt

De groeten! Vincent

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1674
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #138 Gepost op: 22 augustus 2021, 10:48:54 »
Vaak in een "hondekop" gezeten . Reden rustig totdat die vertrokken uit Amersfoort naar Utrecht . Dan was het gedaan met het rustig rijden . Totaal ander type spoor daar en dat veroorzaakte het onrustig rijden .

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3128
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #139 Gepost op: 22 augustus 2021, 11:14:40 »
Lang,lang geleden  (1961) reed ik in een Mat 24  in een militaire trein nog wel eens Amf uit ,in de richting Baarn /Hilversum.
Waardoor het kwam weet ik niet ,maar over een afstand van een paar honderd meter klonk er  toen veel geraas ,ongeveer over de lengte van het emplacement.

Wiel profielen :
Een flinke tijd geleden heeft de Engelse stoomlok van de Flying Scottsman in de USA gereden. Het wiel profiel moest worden aangepast.
Mss niet veel ,maar er waren verschillen ,zeker ook met het Engelse wielprofiel.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9829
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #140 Gepost op: 22 augustus 2021, 11:18:58 »
Ook leuk: vergelijk profielen...  Hier Nederlands en US materieel. Kan mij voorstellen dat je met 100+ wagons door Tehachapi Loop wat meer tegen je flenzen gaat lopen.. ;D En de onderlinge flenzen op het US draaistel lijken ook verschillend; slijt of verschillende profielen..?
Ik neem aan dat je het onderste draaistel als Amerikaans benoemt? Het oogde voor mij al smapsporig en als ik hem door Google afbeeldingen haal kom ik bij de FFestiniog in Wales uit (597mm spoorwijdte).
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #141 Gepost op: 22 augustus 2021, 12:36:03 »
Nu je het zegt... inderdaad: FFESTINIOG & WELSH HIGHLAND RAILWAYS

Dan is mijn conclusie over de proporties van de flens vermoedelijk ook voorbarig...  ;D Dank!
De groeten! Vincent

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #142 Gepost op: 22 augustus 2021, 12:37:42 »
Plots valt ook de gereedschaptrolley op.. alles is in Amerika groter, maar dat wordt belachelijk :D
De groeten! Vincent

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4293
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #143 Gepost op: 22 augustus 2021, 12:53:04 »
Vincent,

Je kunt ook je bericht later nog aanpassen . Het is niet prettig als je elke keer een nieuw bericht start, binnen enkele minuten na elkaar.

Gr, Bert
Team moderatoren

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1674
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #144 Gepost op: 23 augustus 2021, 10:06:52 »
Rustig rijden . Profiel doet me ook aan iets denken . In het verleden met de Nord-west expres naar Kopenhagen gereden . In de coupe waren alle plaatsen bezet waaronder 1 amerikaan . Hele gesprekken gehad onderling . De amerikaan vond dat het onrustig en met relatief veel lawaai reed . Deugde dat wel ? Ik vertelde dat we in een duits rijtuig zaten op nederlands grondgebied . De rail in Nederland waren NP profiel en in Duitsland UIC . Daar zat verschil in . Straks is het een stuk rustiger rijden in het duitse rijtuig . En dat ging zomaar van het ene op het ander moment gebeuren . We waren in Duitsland aangekomen . Verbazing bij de amerikaan dat dat zo was . Dat zou heden geen "probleem" meer moeten zijn .

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #145 Gepost op: 23 augustus 2021, 11:59:08 »
Leuk verhaal.

Kort googlen leverde dit op: "In het Nederlandse spoornet worden verschillen typen spoorstaven gebruikt. De meest voorkomende zijn 46 E3 (oud NP46), 54 E1 (oud UIC 54) en 60 E1 (oud UIC 60). De naamgeving van deze typen spoorstaven bestaat uit een afkorting + het nominale gewicht per meter spoorstaaf in kilogram.

De NP46 komt vooral nog voor op emplacementen en op een aantal regionale spoorlijnen. De 54 E1 (in het verleden met UIC 54 aangeduid) ligt op de meeste spoorlijnen van het kernnet. De 60 E1 (oud UIC 60) vinden we op een aantal proefstukken, o.a. bij Deurne op de lijn Eindhoven – Venlo, de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) en het A15 tracé (Betuweroute).

Buiten Nederland is de 60 E1 spoorstaaf waarschijnlijk de meest toegepaste spoorstaaf."

Bron: https://www.infrasite.nl/glossary/railprofiel/?gdpr=accept

Komt ook overeen met wat Railpro verkoopt: https://www.railpro.online/nl_NL/spoorstaven/4/


De groeten! Vincent

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #146 Gepost op: 13 september 2021, 21:05:14 »
Werd in de Cite du Train herinnerd aan een leuk 'zijspoor' ivm coniciteit en flenzen; in het verleden zijn er ook pogingen gedaan treinen uit te rusten met rubber banden..  Niet conisch overigens;D Overigens zijn er nog steeds een aantal metro's die dit gebruiken, maar die gebruiken volgens mij in sommige gevallen ook dwangrollen om de trein horizontaal te geleiden; wellicht ook flenzen. Hier heb je wel te maken met lagere asdrukken, dus vermoedelijk ook lagere krachten op de flenzen.


 
De groeten! Vincent


spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 503
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #148 Gepost op: 14 september 2021, 16:02:14 »
Om even op de flenzen bij het smalspoormaterieel terug te komen. Bij mijn weten zijn de boogstralen en de kwaliteit van de ligging van het spoor dermate dat grotere wielflenzen nodig zijn om het geheel in het spoor te houden. Vetergang is, gezien de lagere snelheden en de vele kronkels, daar een minder probleem, hoewel de wielen wel conisch zijn bedacht/gemaakt. Na vele jaren van gebruik is daar veel minder van over weet ik uit ervaring. Soms is er zelfs sprake van dubbele flenzen door de slijtage  ;D

Overigens is er aan de TU Delft een hele afdeling die zich bezig houdt met spoorwegen. Van een der docenten is destijds ook een boek verschenen wat in het veld (bv Railpro) ook werd gebruikt. Helaas is de naam mij ontschoten, maar Vetergang stond er uitgebreid in beschreven.

Groeten,
Rogier
« Laatst bewerkt op: 14 september 2021, 16:10:08 door spoorijzer »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3128
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #149 Gepost op: 14 september 2021, 18:45:44 »
 Ik denk dat het Prof.dr.ir. C. Esveld is van de Tu ,Delft
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075