Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 19:23:45
roco maus 2 door Quinzeedied
Vandaag om 19:22:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:29:37
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 18:11:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:09:06
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 22409 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #120 Gepost op: 16 August 2021, 10:22:16 »
Ook interessant: Bij tramrails, vooral in steden, moeten vaak zeer krappe bogen met kleine straal (soms minder dan 20 meter) worden toegepast. Ook is verkanting, vanwege de ligging in het wegdek, soms niet mogelijk. Hoogstens kan een kleine verkanting worden toegepast. Op plaatsen buiten Nederland wordt soms in scherpe bogen de groef vaak ondiep uitgevoerd, waardoor het wiel in de buitenbocht tijdelijk op de flens, in plaats van op de wielband, rijdt. Hierdoor wordt de wieldiameter vergroot en de bocht gemakkelijk genomen. In zeer extreme gevallen is het zelfs zo dat alleen in de binnenbocht nog een groef zit, de buitenbocht bestaat uit niet meer dan een ijzeren plaat.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trambaan

« Laatst bewerkt op: 16 August 2021, 10:41:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #121 Gepost op: 16 August 2021, 10:33:33 »
Ook interessant:

Bron van tekst: Wikipedia

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #122 Gepost op: 16 August 2021, 10:41:18 »
@Dwergsein; dank, bronvermelding in de gauwigheid vergeten.  Toegevoegd (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #123 Gepost op: 16 August 2021, 14:27:00 »
Nog een gedachte: voor de vetergang is een zo klein mogelijke coniciteit wenselijk; echter voor bochten is in sommige gevallen een grotere coniciteit noodzakelijk. 

Sommetje: als ik met 980mm wiel een boog van 500m wil maken, is er tussen de 2 wielen een diameterverschil nodig van ca 2.8mm. Met 1:20 is een verplaatsing nodig van ca 14mm horizontaal. Dit lijkt mij al best veel op een 1435 spoorwijdte (:)). Echter, het zuiver conische deel van het wiel is relatief kort; richting de flens gaat dit al snel over op een afronding, waardoor de diametertoename aanzienlijk meer is (zie plaatje). Hoe kleiner de coniciteit hoe langer de slingerbeweging, hoe langer de slingerbeweging; hoe langer de slinger, hoe lager de snelheid haaks op het spoor en hoe minder hard de trein eventueel met flens de rails raakt. Door die afronding is er mijns inziens ook niet echt sprake van botsen van flens tegen rails, maar eerder een abrupte toename van diameter, wat de as in een scherpe bocht dwingt, of afschuiven van wiel langs rail als deze te ver tegen de rails wil opkruipen, met slijtage tot gevolg.

Lijkt mij best lastig hier een goeie afweging in te maken :) Ben benieuwd wat hierin maatgevend is. Iemand ideeen?

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #124 Gepost op: 16 August 2021, 14:51:22 »
Misschien heeft deze engelstalige pagina de nodige formules daarvoor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hunting_oscillation
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #125 Gepost op: 16 August 2021, 15:02:18 »
Niet echt.. Die noemt oa ook Klingel, en leidt enkele karakteristieke waarden af met de aanname van een conisch wiel; maar dat is in werkelijkheid maar een (klein) deel van het verhaal.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #126 Gepost op: 16 August 2021, 15:07:30 »
De ophanging van assen en lager is ook zo gemaakt dat ze enige mate van beweging (translatie voor/achter en naar zijden) toe laten; dus waarom zou je dan nog de moeite nemen om bijv reizigersmaterieel 1:80 en goederenwagons 1:20 wielen te geven? En als 1:80 bijvoorbeeld een rustigere loop geeft, waarom niet alles 1:80? Kan mij niet voorstellen dat het prijskaartje voor afdraaien van wielbanden per coniciteit verandert..   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #127 Gepost op: 16 August 2021, 18:23:58 »
Ook leuk, tijdje terug in Trouw:

Trouw artikel

Kan mij herinneren dat dit inderdaad nog aandacht had in Delft, midden '90; stond ook ergens een zwaar model van een draaistel op rollen, om loopvlakgedrag te testen.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2021, 23:03:57 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #128 Gepost op: 16 August 2021, 22:53:14 »
Op plaatsen buiten Nederland wordt soms in scherpe bogen de groef vaak ondiep uitgevoerd, waardoor het wiel in de buitenbocht tijdelijk op de flens, in plaats van op de wielband, rijdt.

Hallo

Dat is een zogenaamde “Deutschlandkurve” (vernoemd naar de desbetreffende fabriek, niet het land  ;D) Vooral in gebruik bij industrieaansluitingen in havens e.d.

http://www.lokodex.de/or/doks/o_dok0001.htm

Bart


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #129 Gepost op: 17 August 2021, 07:33:09 »
Leuke link!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #130 Gepost op: 17 August 2021, 15:24:12 »
Daar hoef je met een beetje lok dus echt niet proberen over te rijden,dan ligt het hele ding gelijk van de rails af  ;D
2-3 assige klein lokje zou wellicht gaan,maar grotere loks en wagons lijken me ongeschikt.
En in hoeverre je dan nog last kan hebben van slingeren ivm vetergang,dat lijkt me ook nagenoeg 0%
Lage snelheden zijn op zulk soort trajecten wel een eis lijkt me,met 30 of meer daar over rijden,lijkt me erg onverstandig  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #131 Gepost op: 17 August 2021, 15:35:15 »
Nog niet helemaal gelezen, maar krijg de indruk dat dit voor regelspoor wagons, dus vermoedelijk ook geladen. Aangezien max asdruk voor zowel loks als wagons gelijk is, lijkt mij, moet een lok (constructieve beperkingen om krappe bogen te nemen daar gelaten) hier ook overheen kunnen. Dan zal de binnenflens 'm op het spoor houden. Moet je denk ik alleen niet te lang doen; lijkt mij dat de buitenflens of -rail gaat uitwalsen.
Goeie vraag: kan een conventionele lok op z'n flenzen rijden..? Staat mij bij dat ik dat wel eens gezien heb.

En vetergang heb je niet meer; geen dubbele conus. Denk wel veel piepen en knarsen..  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 August 2021, 15:38:53 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #132 Gepost op: 18 August 2021, 12:02:43 »
De wielflens is hetzelfde staal al de rest van het wiel, of wielband, en da's niet bepaald pisbakken staal dus ik denk dat dat nog wel mee zal vallen :)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #133 Gepost op: 18 August 2021, 12:17:41 »
Denk het ook, al heeft je contactvlak wel een kleinere radius (dwars op profiel); vinden Hertze spanningen vaak niet leuk...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #134 Gepost op: 18 August 2021, 12:39:10 »
Hoe is dit dan?

Titel HUNTING PHENOMENON STUDY OF RAILWAY CONVENTIONAL TRUCK ON TANGENT TRACKS DUE TO CHANGE IN RAIL WHEEL GEOMETRY KARIM H. ALI ABOOD*, R. A. KHAN

https://core.ac.uk/download/pdf/26858051.pdf

Veel wiskundige formules.
Jeroen