Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 19:14:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 23260 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #90 Gepost op: 06 August 2021, 12:42:58 »
En dit heeft niets meer met vetergang te maken, dus ik laat het rusten ..  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26871
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #91 Gepost op: 06 August 2021, 12:47:58 »
Er wordt hier een paar keer spoorbreedte genoemd. Maar de maat die bedoeld wordt is de spoorwijdte.
Spoorbreedte bestaat ook, dat is de afstand hart-op-hart van de railkoppen.

http://www.nmld.nl/nl/artikel/4
« Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 13:26:29 door Klaas Zondervan. Reden: link toegevoegd »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #92 Gepost op: 06 August 2021, 13:51:08 »
Excuus; maat in mijn tekening verplaatst, maar bijschrift niet; stond eerst hoh.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #93 Gepost op: 06 August 2021, 13:55:46 »
1:20 is bijna 3 graden; 2,9 om precies te zijn.
Ja, foutje, idd ca. 3°.

Citaat
... Ik zie niet waarom de flenzen dan verder uit elkaar moeten..?
Die moeten ook niet verder uit elkaar, maar als je de spoorstaven 3° naar binnen kantelt bij gelijke spoorwijdte (afstand tussen de koppen), dan komen de flenzen vanzelf verder uit elkaar dan bij verticale spoorstaven.

De spoorbreedte bovenkant (hoh koppen) is kleiner dan spoorbreedte onderkant (hoh flenzen). Teken in je plaatje de hele rail maar eens in, incl lijf, onderflens en Y-as.

« Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 13:58:17 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26871
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #94 Gepost op: 06 August 2021, 13:58:38 »
aha, je bedoelt de flenzen van de spoorstaven. Dat wordt normaal de railvoet genoemd, om verwarring met de wielflens te voorkomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #95 Gepost op: 06 August 2021, 14:01:29 »
Ja, die... net als van een H of I balk, die hebben een boven- en onderflens en een lijf.  ;)
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #96 Gepost op: 06 August 2021, 14:12:03 »
Ok, je bedoelt de railvoet. Dank, Klaas!
Maar dna nog: wat is het probleem dat die iets verder uit elkaar moeten?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26871
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #97 Gepost op: 06 August 2021, 14:18:06 »
Dat is ook helemaal geen probleem. Bij werk op locatie zetten ze eerst de railstoelen aan de spoorstaven. Dan de spoorwijdtemal tussen de railkoppen en vervolgens de gaten voor de kraagschroeven boren.
In de werkplaats doen ze dat waarschijnlijk met een boormal of met een meerspillige boormachine. Kwestie van 1 keer instellen en dan seriewerk maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #98 Gepost op: 06 August 2021, 14:48:51 »
Ik zeg ook niet dat het een probleem is: 72sonett noemt het.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #99 Gepost op: 06 August 2021, 15:18:46 »
.. Bij werk op locatie zetten ze eerst de railstoelen aan de spoorstaven. Dan de spoorwijdtemal tussen de railkoppen en vervolgens de gaten voor de kraagschroeven boren.
....
Dat was vroeger zo met houten dwarsliggers. Op het moment wordt echter alleen maar beton gebruikt (o.a. NS90 dwarsliggers) en daar wordt niet meer ingeboord want alles is al voorbereid.
Hout wordt alleen nog in bijzondere situaties gebruikt of bij levensduurverlenging wissels op emplacementen.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #100 Gepost op: 06 August 2021, 15:41:12 »
Een paginalange spraakverwarring had dus voorkomen kunnen worden als men in plaats van "flens" (van de rail) "voet" (van de rail) had genoemd.
Bij flens denkt iedereen aan het wiel, lijkt me logisch.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #101 Gepost op: 06 August 2021, 15:43:54 »
Dat 72sonett of uberhaupt iemand niet de juiste nomenclature kent, vergeef ik hem...   :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #102 Gepost op: 06 August 2021, 16:08:41 »
Ik zeg ook niet dat het een probleem is: 72sonett noemt het.
Ja, omdat het in rechter deel van dit plaatje lijkt alsof de rail om de railvoet naar binnen is gekanteld en daarmee zou zowel de spoorbreedte als de spoorwijdte kleiner worden. Dat is dus niet zo omdat de rail om de railkop 3° naar binnen is gekanteld.


Citaat
Dat 72sonett ... niet de juiste nomenclature kent, vergeef ik hem...

Het verschil tussen spoorbreedte en spoorwijdte was jou blijkbaar ook nog niet duidelijk,

Spoorbreedte ...  is de afstand hart-op-hart van de railkoppen.
Citaat

maar ik vergeef het je...   :)
« Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 16:10:21 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #103 Gepost op: 06 August 2021, 16:43:39 »
Ja, omdat het in rechter deel van dit plaatje lijkt alsof de rail om de railvoet naar binnen is gekanteld en daarmee zou zowel de spoorbreedte als de spoorwijdte kleiner worden. Dat is dus niet zo omdat de rail om de railkop 3° naar binnen is gekanteld.

Zoals ik al zei: plaatje is alleen om aan te geven dat het voor de vetergang (binnen grenzen) geen ruk uit maakt!

Het verschil tussen spoorbreedte en spoorwijdte was jou blijkbaar ook nog niet duidelijk,

Zie mijn opmerking om 13:81:08.

Het ging mij om vetergang; ik kap ermee...  :angel:

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #104 Gepost op: 06 August 2021, 16:47:49 »
Overigens lees ik op wiki ook het volgende: "Spoorwijdte is de afstand tussen de beide binnenkanten van de koppen van de spoorstaven van een spoorweg.[1] De soms ook wel gebruikte term 'spoorbreedte' is onjuist voor railvoertuigen en heeft alleen betrekking op voertuigen voor het wegverkeer.[2]"

Dus ik beheers ook niet de juiste nomenclature  :laugh: maar voor een discussie is dat niet relevant, als je het maar over hetzelfde hebt! haha (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn