Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 21810 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #90 Gepost op: 06 August 2021, 12:42:58 »
En dit heeft niets meer met vetergang te maken, dus ik laat het rusten ..  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #91 Gepost op: 06 August 2021, 12:47:58 »
Er wordt hier een paar keer spoorbreedte genoemd. Maar de maat die bedoeld wordt is de spoorwijdte.
Spoorbreedte bestaat ook, dat is de afstand hart-op-hart van de railkoppen.

http://www.nmld.nl/nl/artikel/4
« Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 13:26:29 door Klaas Zondervan. Reden: link toegevoegd »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #92 Gepost op: 06 August 2021, 13:51:08 »
Excuus; maat in mijn tekening verplaatst, maar bijschrift niet; stond eerst hoh.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #93 Gepost op: 06 August 2021, 13:55:46 »
1:20 is bijna 3 graden; 2,9 om precies te zijn.
Ja, foutje, idd ca. 3°.

Citaat
... Ik zie niet waarom de flenzen dan verder uit elkaar moeten..?
Die moeten ook niet verder uit elkaar, maar als je de spoorstaven 3° naar binnen kantelt bij gelijke spoorwijdte (afstand tussen de koppen), dan komen de flenzen vanzelf verder uit elkaar dan bij verticale spoorstaven.

De spoorbreedte bovenkant (hoh koppen) is kleiner dan spoorbreedte onderkant (hoh flenzen). Teken in je plaatje de hele rail maar eens in, incl lijf, onderflens en Y-as.

« Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 13:58:17 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #94 Gepost op: 06 August 2021, 13:58:38 »
aha, je bedoelt de flenzen van de spoorstaven. Dat wordt normaal de railvoet genoemd, om verwarring met de wielflens te voorkomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #95 Gepost op: 06 August 2021, 14:01:29 »
Ja, die... net als van een H of I balk, die hebben een boven- en onderflens en een lijf.  ;)
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #96 Gepost op: 06 August 2021, 14:12:03 »
Ok, je bedoelt de railvoet. Dank, Klaas!
Maar dna nog: wat is het probleem dat die iets verder uit elkaar moeten?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #97 Gepost op: 06 August 2021, 14:18:06 »
Dat is ook helemaal geen probleem. Bij werk op locatie zetten ze eerst de railstoelen aan de spoorstaven. Dan de spoorwijdtemal tussen de railkoppen en vervolgens de gaten voor de kraagschroeven boren.
In de werkplaats doen ze dat waarschijnlijk met een boormal of met een meerspillige boormachine. Kwestie van 1 keer instellen en dan seriewerk maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #98 Gepost op: 06 August 2021, 14:48:51 »
Ik zeg ook niet dat het een probleem is: 72sonett noemt het.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #99 Gepost op: 06 August 2021, 15:18:46 »
.. Bij werk op locatie zetten ze eerst de railstoelen aan de spoorstaven. Dan de spoorwijdtemal tussen de railkoppen en vervolgens de gaten voor de kraagschroeven boren.
....
Dat was vroeger zo met houten dwarsliggers. Op het moment wordt echter alleen maar beton gebruikt (o.a. NS90 dwarsliggers) en daar wordt niet meer ingeboord want alles is al voorbereid.
Hout wordt alleen nog in bijzondere situaties gebruikt of bij levensduurverlenging wissels op emplacementen.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #100 Gepost op: 06 August 2021, 15:41:12 »
Een paginalange spraakverwarring had dus voorkomen kunnen worden als men in plaats van "flens" (van de rail) "voet" (van de rail) had genoemd.
Bij flens denkt iedereen aan het wiel, lijkt me logisch.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #101 Gepost op: 06 August 2021, 15:43:54 »
Dat 72sonett of uberhaupt iemand niet de juiste nomenclature kent, vergeef ik hem...   :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #102 Gepost op: 06 August 2021, 16:08:41 »
Ik zeg ook niet dat het een probleem is: 72sonett noemt het.
Ja, omdat het in rechter deel van dit plaatje lijkt alsof de rail om de railvoet naar binnen is gekanteld en daarmee zou zowel de spoorbreedte als de spoorwijdte kleiner worden. Dat is dus niet zo omdat de rail om de railkop 3° naar binnen is gekanteld.


Citaat
Dat 72sonett ... niet de juiste nomenclature kent, vergeef ik hem...

Het verschil tussen spoorbreedte en spoorwijdte was jou blijkbaar ook nog niet duidelijk,

Spoorbreedte ...  is de afstand hart-op-hart van de railkoppen.
Citaat

maar ik vergeef het je...   :)
« Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 16:10:21 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #103 Gepost op: 06 August 2021, 16:43:39 »
Ja, omdat het in rechter deel van dit plaatje lijkt alsof de rail om de railvoet naar binnen is gekanteld en daarmee zou zowel de spoorbreedte als de spoorwijdte kleiner worden. Dat is dus niet zo omdat de rail om de railkop 3° naar binnen is gekanteld.

Zoals ik al zei: plaatje is alleen om aan te geven dat het voor de vetergang (binnen grenzen) geen ruk uit maakt!

Het verschil tussen spoorbreedte en spoorwijdte was jou blijkbaar ook nog niet duidelijk,

Zie mijn opmerking om 13:81:08.

Het ging mij om vetergang; ik kap ermee...  :angel:

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #104 Gepost op: 06 August 2021, 16:47:49 »
Overigens lees ik op wiki ook het volgende: "Spoorwijdte is de afstand tussen de beide binnenkanten van de koppen van de spoorstaven van een spoorweg.[1] De soms ook wel gebruikte term 'spoorbreedte' is onjuist voor railvoertuigen en heeft alleen betrekking op voertuigen voor het wegverkeer.[2]"

Dus ik beheers ook niet de juiste nomenclature  :laugh: maar voor een discussie is dat niet relevant, als je het maar over hetzelfde hebt! haha (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn