Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Al mijn goede ideeën... door MOVisser
Vandaag om 08:13:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 17362 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #90 Gepost op: 06 augustus 2021, 12:42:58 »
En dit heeft niets meer met vetergang te maken, dus ik laat het rusten ..  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #91 Gepost op: 06 augustus 2021, 12:47:58 »
Er wordt hier een paar keer spoorbreedte genoemd. Maar de maat die bedoeld wordt is de spoorwijdte.
Spoorbreedte bestaat ook, dat is de afstand hart-op-hart van de railkoppen.

http://www.nmld.nl/nl/artikel/4
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2021, 13:26:29 door Klaas Zondervan. Reden: link toegevoegd »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #92 Gepost op: 06 augustus 2021, 13:51:08 »
Excuus; maat in mijn tekening verplaatst, maar bijschrift niet; stond eerst hoh.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #93 Gepost op: 06 augustus 2021, 13:55:46 »
1:20 is bijna 3 graden; 2,9 om precies te zijn.
Ja, foutje, idd ca. 3°.

Citaat
... Ik zie niet waarom de flenzen dan verder uit elkaar moeten..?
Die moeten ook niet verder uit elkaar, maar als je de spoorstaven 3° naar binnen kantelt bij gelijke spoorwijdte (afstand tussen de koppen), dan komen de flenzen vanzelf verder uit elkaar dan bij verticale spoorstaven.

De spoorbreedte bovenkant (hoh koppen) is kleiner dan spoorbreedte onderkant (hoh flenzen). Teken in je plaatje de hele rail maar eens in, incl lijf, onderflens en Y-as.

« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2021, 13:58:17 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #94 Gepost op: 06 augustus 2021, 13:58:38 »
aha, je bedoelt de flenzen van de spoorstaven. Dat wordt normaal de railvoet genoemd, om verwarring met de wielflens te voorkomen.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #95 Gepost op: 06 augustus 2021, 14:01:29 »
Ja, die... net als van een H of I balk, die hebben een boven- en onderflens en een lijf.  ;)
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #96 Gepost op: 06 augustus 2021, 14:12:03 »
Ok, je bedoelt de railvoet. Dank, Klaas!
Maar dna nog: wat is het probleem dat die iets verder uit elkaar moeten?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #97 Gepost op: 06 augustus 2021, 14:18:06 »
Dat is ook helemaal geen probleem. Bij werk op locatie zetten ze eerst de railstoelen aan de spoorstaven. Dan de spoorwijdtemal tussen de railkoppen en vervolgens de gaten voor de kraagschroeven boren.
In de werkplaats doen ze dat waarschijnlijk met een boormal of met een meerspillige boormachine. Kwestie van 1 keer instellen en dan seriewerk maken.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #98 Gepost op: 06 augustus 2021, 14:48:51 »
Ik zeg ook niet dat het een probleem is: 72sonett noemt het.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #99 Gepost op: 06 augustus 2021, 15:18:46 »
.. Bij werk op locatie zetten ze eerst de railstoelen aan de spoorstaven. Dan de spoorwijdtemal tussen de railkoppen en vervolgens de gaten voor de kraagschroeven boren.
....
Dat was vroeger zo met houten dwarsliggers. Op het moment wordt echter alleen maar beton gebruikt (o.a. NS90 dwarsliggers) en daar wordt niet meer ingeboord want alles is al voorbereid.
Hout wordt alleen nog in bijzondere situaties gebruikt of bij levensduurverlenging wissels op emplacementen.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #100 Gepost op: 06 augustus 2021, 15:41:12 »
Een paginalange spraakverwarring had dus voorkomen kunnen worden als men in plaats van "flens" (van de rail) "voet" (van de rail) had genoemd.
Bij flens denkt iedereen aan het wiel, lijkt me logisch.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #101 Gepost op: 06 augustus 2021, 15:43:54 »
Dat 72sonett of uberhaupt iemand niet de juiste nomenclature kent, vergeef ik hem...   :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #102 Gepost op: 06 augustus 2021, 16:08:41 »
Ik zeg ook niet dat het een probleem is: 72sonett noemt het.
Ja, omdat het in rechter deel van dit plaatje lijkt alsof de rail om de railvoet naar binnen is gekanteld en daarmee zou zowel de spoorbreedte als de spoorwijdte kleiner worden. Dat is dus niet zo omdat de rail om de railkop 3° naar binnen is gekanteld.


Citaat
Dat 72sonett ... niet de juiste nomenclature kent, vergeef ik hem...

Het verschil tussen spoorbreedte en spoorwijdte was jou blijkbaar ook nog niet duidelijk,

Spoorbreedte ...  is de afstand hart-op-hart van de railkoppen.
Citaat

maar ik vergeef het je...   :)
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2021, 16:10:21 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #103 Gepost op: 06 augustus 2021, 16:43:39 »
Ja, omdat het in rechter deel van dit plaatje lijkt alsof de rail om de railvoet naar binnen is gekanteld en daarmee zou zowel de spoorbreedte als de spoorwijdte kleiner worden. Dat is dus niet zo omdat de rail om de railkop 3° naar binnen is gekanteld.

Zoals ik al zei: plaatje is alleen om aan te geven dat het voor de vetergang (binnen grenzen) geen ruk uit maakt!

Het verschil tussen spoorbreedte en spoorwijdte was jou blijkbaar ook nog niet duidelijk,

Zie mijn opmerking om 13:81:08.

Het ging mij om vetergang; ik kap ermee...  :angel:

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #104 Gepost op: 06 augustus 2021, 16:47:49 »
Overigens lees ik op wiki ook het volgende: "Spoorwijdte is de afstand tussen de beide binnenkanten van de koppen van de spoorstaven van een spoorweg.[1] De soms ook wel gebruikte term 'spoorbreedte' is onjuist voor railvoertuigen en heeft alleen betrekking op voertuigen voor het wegverkeer.[2]"

Dus ik beheers ook niet de juiste nomenclature  :laugh: maar voor een discussie is dat niet relevant, als je het maar over hetzelfde hebt! haha (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn