Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
07 September 2025, 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
07 September 2025, 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
07 September 2025, 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 22271 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #60 Gepost op: 05 August 2021, 08:13:21 »
Inderdaad; gaaf. 'ns Kijken of mijn Duits goed genoeg is.. :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #61 Gepost op: 05 August 2021, 10:53:30 »
Danke schon ,lieber Bart !  ;)
 
Gruss ,Peter.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #62 Gepost op: 05 August 2021, 12:23:14 »
Onder het Wikipedia artikel dat hierboven door Rondje_HO wordt aangehaald staat een link naar een aardig filmpje: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=SRsm7mv0Oh8

Het is van Richard Hammond, ook bekend van TopGear. Het gaat niet heel diep maar het is wel heel aardig om te zien. Het laat zien waarom cilindrische wielen geen goed idee zijn, maar dat te sterk conische wielen ook weer niet goed zijn. Er moet een soort van ideaal compromis worden gevonden, maar hoe conisch een wiel moet zijn, hangt vooral af van hoe snel de trein moet gaan rijden. Hoe langzamer, hoe conischer en andersom. De Shinkansen heeft wielen die heel weinig conisch zijn, maar wel met een sterke veerdemping van de zijdelingse krachten.

Ik meen trouwens dat in het NS 1300-boek van Henk Bouman ook een heel goede uitleg staat van het begrip vetergang, met tekeningen en al. Of was het in het 1100-boek van Van den Dool? Ik heb helaas geen van beide boeken in huis. Nou ja, beide locseries hadden last van een onrustige loop, dus misschien wel in allebei.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #63 Gepost op: 05 August 2021, 12:40:49 »
Dat filmpje had ik ook gelinkt, maar dat is niet meegenomen toen dit topic afgesplitst werd. Na ja,  staat het er nu bij.
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #64 Gepost op: 05 August 2021, 12:50:48 »
Zoals ik ook al zei: formule van Klingel.  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #65 Gepost op: 05 August 2021, 13:09:47 »
Hier nog een filmpje met een leuke demonstratie: https://www.youtube.com/watch?v=vkzgcJGdUnA
Met beide soorten wielen: vlak met flens en conisch

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #66 Gepost op: 05 August 2021, 15:42:02 »
Wat ik volgens mij nog mis is de invloed van de scheefstand van de spoorstaven. Deze staan een beetje naar binnen en vormen daarmee een samenspel met de coniciteit van de wielen. Of heb ik dat over het hoofd gezien?
Met vriendelijke groeten, altijd.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #67 Gepost op: 05 August 2021, 15:54:40 »
Duvel, het heeft er mee te maken. Er zijn in het begin klachten geweest over een bepaald baanvak waar de "schuine" railstaven geplaatst waren. Materieel 1954, niet het lichtste materieel, gedroeg zich daar onherkenbaar. Na het aanpassen van de holslijtage norm waren de problemen grotendeels over.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #68 Gepost op: 05 August 2021, 16:11:41 »
In reactie # 63 schreef Vislijn over twee boeken .
Ik heb even gezocht in mijn boeken.

In het boek van de 1100 ,hoofdstuk 8 ,bldz.  102 staat wat en in het boek Electrische Treinen in Ned, deel 2 staat wat op bldz 117.
In het boek van de 1300 heb ik nog niet gekeken.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #69 Gepost op: 05 August 2021, 16:12:37 »
Wat ik volgens mij nog mis is de invloed van de scheefstand van de spoorstaven. Deze staan een beetje naar binnen en vormen daarmee een samenspel met de coniciteit van de wielen. Of heb ik dat over het hoofd gezien?

Maar scheefstand an sich kan geen invloed hebben..? Het contactvlak 'weet' niet of rails zelf scheef staat.
kan mij wel voorstellen dat door scheefstand rails, de positie van het contactvlak wijzigt.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #70 Gepost op: 05 August 2021, 16:26:36 »
Ik kan de rails onder het wiel scheef zetten wat ik wil; als contactvlak niet verandert, merk wiel hier niets van, zie schets. Al is het wel zo dat vetergang wel anders wordt omdat contour van de bovenzijde rails niet gelijk blijft als je spoorstaaf kantelt... 

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1502

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #72 Gepost op: 05 August 2021, 16:47:46 »
Leuk plaatje, maar het zou nog leuker zijn als de maatvoering wat beter klopte.
Een treinwiel is in totaal 150 mm breed, dat is ongeveer 2 keer zo veel als de breedte van de rail kop.
En je hebt het wiel veel conischer getekend dan het in werkelijkheid is.
Verder is de straal van de afronding tussen loopvlak en flens groter dan van de railkop.

Door de scheefstand van de spoorstaaf komt de wielband op het vlakkere middendeel van de railkop waardoor het contactvlak groter wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
« Laatst bewerkt op: 05 August 2021, 20:51:30 door Jeronimos »
Jeroen

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #74 Gepost op: 05 August 2021, 21:05:15 »
Leuk deze theoretische tekening, alleen is de praktijk anders.
Er wordt maar van één spoorstaaf dee situatie gegeven, over de tegenoverliggende spoorstaaf heb je het niet. Maar toch is de afstand tussen de contactvlakken kleiner geworden. Theoretisch geen probleem. Maar een wielas met een uithollng van het loopvlak opgelopen op "1435 mm" spoor kan dan geen goede balans meer vinden op "1433 mm" spoor. Theoretisch klopt het verhaal en de tekening de praktijk is echter anders.
« Laatst bewerkt op: 05 August 2021, 21:08:11 door Henk Boshuyzen »