Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 16:15:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
Vandaag om 15:45:21
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door AlbertG
Vandaag om 15:21:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Dave.......
Vandaag om 15:09:09
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 14:41:28
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 13:50:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 13:37:28
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 12:50:29
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 23204 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #60 Gepost op: 05 August 2021, 08:13:21 »
Inderdaad; gaaf. 'ns Kijken of mijn Duits goed genoeg is.. :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #61 Gepost op: 05 August 2021, 10:53:30 »
Danke schon ,lieber Bart !  ;)
 
Gruss ,Peter.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #62 Gepost op: 05 August 2021, 12:23:14 »
Onder het Wikipedia artikel dat hierboven door Rondje_HO wordt aangehaald staat een link naar een aardig filmpje: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=SRsm7mv0Oh8

Het is van Richard Hammond, ook bekend van TopGear. Het gaat niet heel diep maar het is wel heel aardig om te zien. Het laat zien waarom cilindrische wielen geen goed idee zijn, maar dat te sterk conische wielen ook weer niet goed zijn. Er moet een soort van ideaal compromis worden gevonden, maar hoe conisch een wiel moet zijn, hangt vooral af van hoe snel de trein moet gaan rijden. Hoe langzamer, hoe conischer en andersom. De Shinkansen heeft wielen die heel weinig conisch zijn, maar wel met een sterke veerdemping van de zijdelingse krachten.

Ik meen trouwens dat in het NS 1300-boek van Henk Bouman ook een heel goede uitleg staat van het begrip vetergang, met tekeningen en al. Of was het in het 1100-boek van Van den Dool? Ik heb helaas geen van beide boeken in huis. Nou ja, beide locseries hadden last van een onrustige loop, dus misschien wel in allebei.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #63 Gepost op: 05 August 2021, 12:40:49 »
Dat filmpje had ik ook gelinkt, maar dat is niet meegenomen toen dit topic afgesplitst werd. Na ja,  staat het er nu bij.
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #64 Gepost op: 05 August 2021, 12:50:48 »
Zoals ik ook al zei: formule van Klingel.  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #65 Gepost op: 05 August 2021, 13:09:47 »
Hier nog een filmpje met een leuke demonstratie: https://www.youtube.com/watch?v=vkzgcJGdUnA
Met beide soorten wielen: vlak met flens en conisch

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #66 Gepost op: 05 August 2021, 15:42:02 »
Wat ik volgens mij nog mis is de invloed van de scheefstand van de spoorstaven. Deze staan een beetje naar binnen en vormen daarmee een samenspel met de coniciteit van de wielen. Of heb ik dat over het hoofd gezien?
Met vriendelijke groeten, altijd.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #67 Gepost op: 05 August 2021, 15:54:40 »
Duvel, het heeft er mee te maken. Er zijn in het begin klachten geweest over een bepaald baanvak waar de "schuine" railstaven geplaatst waren. Materieel 1954, niet het lichtste materieel, gedroeg zich daar onherkenbaar. Na het aanpassen van de holslijtage norm waren de problemen grotendeels over.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #68 Gepost op: 05 August 2021, 16:11:41 »
In reactie # 63 schreef Vislijn over twee boeken .
Ik heb even gezocht in mijn boeken.

In het boek van de 1100 ,hoofdstuk 8 ,bldz.  102 staat wat en in het boek Electrische Treinen in Ned, deel 2 staat wat op bldz 117.
In het boek van de 1300 heb ik nog niet gekeken.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #69 Gepost op: 05 August 2021, 16:12:37 »
Wat ik volgens mij nog mis is de invloed van de scheefstand van de spoorstaven. Deze staan een beetje naar binnen en vormen daarmee een samenspel met de coniciteit van de wielen. Of heb ik dat over het hoofd gezien?

Maar scheefstand an sich kan geen invloed hebben..? Het contactvlak 'weet' niet of rails zelf scheef staat.
kan mij wel voorstellen dat door scheefstand rails, de positie van het contactvlak wijzigt.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #70 Gepost op: 05 August 2021, 16:26:36 »
Ik kan de rails onder het wiel scheef zetten wat ik wil; als contactvlak niet verandert, merk wiel hier niets van, zie schets. Al is het wel zo dat vetergang wel anders wordt omdat contour van de bovenzijde rails niet gelijk blijft als je spoorstaaf kantelt... 

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #72 Gepost op: 05 August 2021, 16:47:46 »
Leuk plaatje, maar het zou nog leuker zijn als de maatvoering wat beter klopte.
Een treinwiel is in totaal 150 mm breed, dat is ongeveer 2 keer zo veel als de breedte van de rail kop.
En je hebt het wiel veel conischer getekend dan het in werkelijkheid is.
Verder is de straal van de afronding tussen loopvlak en flens groter dan van de railkop.

Door de scheefstand van de spoorstaaf komt de wielband op het vlakkere middendeel van de railkop waardoor het contactvlak groter wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
« Laatst bewerkt op: 05 August 2021, 20:51:30 door Jeronimos »
Jeroen

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #74 Gepost op: 05 August 2021, 21:05:15 »
Leuk deze theoretische tekening, alleen is de praktijk anders.
Er wordt maar van één spoorstaaf dee situatie gegeven, over de tegenoverliggende spoorstaaf heb je het niet. Maar toch is de afstand tussen de contactvlakken kleiner geworden. Theoretisch geen probleem. Maar een wielas met een uithollng van het loopvlak opgelopen op "1435 mm" spoor kan dan geen goede balans meer vinden op "1433 mm" spoor. Theoretisch klopt het verhaal en de tekening de praktijk is echter anders.
« Laatst bewerkt op: 05 August 2021, 21:08:11 door Henk Boshuyzen »