Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Nieuwe generatie spoorseinen NL  (gelezen 21530 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #105 Gepost op: 28 oktober 2022, 23:19:48 »
Er zijn nu al een aantal “ gewone “ seinen maar dan met LED’s
Het valt me op dat bij deze al een hoop LED’s defect zijn,
Grote kans dat dat niet persé slecht is, maar daar op ontworpen is. Gloeilampen verouderden, dus ik vermoed dat er in testrapporten voor de lichtstroom en lampstroom marges gehanteerd werden (in mijn werk, in de luchtvaart, met vergelijkbare veiligheids-eisen is dat in ieder geval heel normaal). Als je een LEDlamp slim ontwerpt, is een aantal defecte LEDs niet meteen een zodanig probleem dat de lamp afgekeurd wordt.

En vergis je niet in de harde omstandigheden waarin ze moeten werken: enorm veel trillingen (zowel van treinen als wind) extreme temperatuurwisselingen, vocht... en dat dag in dag uit.

De luchtvaart is extreem conservatief en houdt voor de verlichting van heel veel instrumenten nog altijd vast aan gloeilampjes. Het is in ieder geval echt een nieuwtje als we een instrument openen en LEDs zien zitten.

Ik vermoed dat dergelijke overwegingen bij de spoorwegen ook spelen, met als enige verschil dat een trein niet neer kan storten.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #106 Gepost op: 29 oktober 2022, 11:02:37 »
Voor gedoofde seinen zijn er regels die de veilige kant op werken, dus een echt probleem kan het niet snel opleveren.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #107 Gepost op: 29 oktober 2022, 15:43:29 »
Leuke ontwikkeling. Een aantal jaren geleden werd voorspeld dat fysieke seinen helemaal zouden verdwijnen, die voorspelling komt dus niet uit.
Groeten,
Richard

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #108 Gepost op: 31 oktober 2022, 13:51:11 »
Nou sterker nog, de HSL en Betuweroute zijn al zonder seinen ;)

Dat kan echter pas met ETCS, en het loopt inmiddels wel maar voordat de rest van de Nederland omgebouwd is zijn we wel tientallen jaren verder.

Het is wel handig als er tot die tijd het huidige systeem onderhouden kan worden ;)

Raicho

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Shupattsu Shinkou!
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #109 Gepost op: 09 november 2022, 13:12:37 »
Het heeft natuurlijk ook te maken met wat toelveranciers aanbieden. In Engeland zijn dit type seinen al in gebruik, b.v. op e Great Western route in de omgeveng van Reading, die recentelijk geëlektrificeerd is. (met 25 kV bovenleiding) Daarbij zijn ook stations en beveiliging aangepakt. Voor de het dubbel-geel seinbeeld is er een extra unit in het sein geplaatst. Die nieuwe seinen in het VK zijn overigens heel compact gebouwd.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #110 Gepost op: 09 november 2022, 14:27:25 »
Voor gedoofde seinen zijn er regels die de veilige kant op werken, dus een echt probleem kan het niet snel opleveren.
En dan heb je ook nog het zgn. onduidelijk seinbeeld.
Niet te hopen dat door een defect bijv. rood en groen tegelijk kunnen oplichten.
Grtz. Frits

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #111 Gepost op: 09 november 2022, 15:06:32 »
Ook daar zijn regels voor  ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #112 Gepost op: 09 november 2022, 18:05:56 »
Leuke ontwikkeling. Een aantal jaren geleden werd voorspeld dat fysieke seinen helemaal zouden verdwijnen, die voorspelling komt dus niet uit.
Ik denk dat dat komt omdat ETCS 'ietsje' vertraging opgelopen heeft ;)
Niet te hopen dat door een defect bijv. rood en groen tegelijk kunnen oplichten.
Naast de regels vermoed ik dat dat (de spoorwegen kennende) afgevangen wordt door elektronica: een conflicterend seinbeeld zal dan leiden tot een storing en (waarschijnlijk) het sein af laten vallen naar stop.

Vóór er allerhande halfgeleiders waren, werden kruisingen met verkeerslichten voor het gewone wegverkeer al zodanig bedraad dat een plakkend relais (wat de situatie kon doen ontstaan dat twee conflicterende richtingen tegelijk groen kregen) de zekering door zou blazen of in ieder geval een beveiliging aan zou spreken, waarna de hele kruising op buiten dienst (oranje knipperen) zou springen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #113 Gepost op: 09 november 2022, 19:23:22 »
Een plakkend relais in een verkeersregelinstallatie zorgde er voor dat het groenrelais voor de conflictrichting geen spanning kreeg en dus niet kon opkomen.
Later kwamen er installaties waarbij de lampen met thyristors werden geschakeld. Die konden niet zo eenvoudig op elkaar vergrendeld worden. Daarom zaten er controleschakelingen achter. Als twee conflictrichtingen tegelijk groen gaven, dan ging de hele installatie op geel knipperen.

NS-Daniël

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #114 Gepost op: 09 november 2022, 20:03:37 »
Is het sein getest bij snelheden rond 140km/h en omgevingslicht?

Ik zag een filmpje op Instagram (https://www.instagram.com/stories/spoormiempjes/2967751348250025175/) van dit sein bij de aansluiting Meteren, gefilmd vanuit de cabine in het donker. De lichtproductie en grootte van het sein vallen daar behoorlijk weg bij de andere seinen. Ben benieuwd of dat vertekend is, of daadwerkelijk een probleem is/wordt...

Screenshot (altijd verminderde kwaliteit)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #115 Gepost op: 09 november 2022, 20:47:07 »
Het lastige van filmpjes is dat de meeste mensen 0 technische kennis van hun toestel hebben en dus niet weten dat je in dit soort gevallen de belichting handmatig moet regelen en vooral moet onderbelichten om nog een beetje een realistisch beeld over te houden. Omdat de rest van het beeld geheel donker is, wordt sluitertijd, iris of beeldsnelheid aangepast zodat je nog wat ziet. Gevolg is dat heldere zaken zoals LEDs en lampen, overbelicht worden. Dat maakt vergelijken erg moeilijk.

@ Klaas, ik zat er dus een beetje naast ;) Ik vermoed dat zoiets bij de spoorwegen ook wel bestaat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #116 Gepost op: 09 november 2022, 23:10:55 »
Menno, ik weet niet hoe ze dat nu bij de spoorwegen doen. Maar lang geleden heb ik eens uitleg gehad van een spoorwegman over de relais die ze gebruiken. Dat waren toen Amerikaanse relais die in het kader van het Marshallplan geleverd werden door de General Railway Signalling Company. Daarin zitten contacten waarvan de ene kant van platina is en de andere van grafiet. Daarvan hadden ze vastgesteld dat die combinatie nooit kleeft, zelfs als je probeert om dat moedwillig voor elkaar te krijgen.
Als ik onzin vertel moet Peter Kleton maar corrigeren.
De verplichtingen uit het Marshallplan zijn in de jaren '90 verlopen, dus het kan zijn dat ze nu relais van een ander fabrikaat gebruiken.

Seinwezen

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #117 Gepost op: 10 november 2022, 08:20:54 »
De twee linker seinen zijn van het type VLA. Deze branden sowieso altijd al feller dan de standaard LED units(VIRLU) die normaal in een sein zitten.

Daarnaast worden ze komende zaterdagnacht ook uitgewisseld naar het NG sein type.
Dus wordt het beeld een stuk beter qua helderheid.

Groeten Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #118 Gepost op: 10 november 2022, 10:24:13 »
Kan het zijn dat de NG seinen 's nachts gedimd worden? Bij verkeersregelinstallaties wordt dat vaak gedaan omdat ze anders veel te fel zijn.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #119 Gepost op: 10 november 2022, 11:40:27 »
Klaas en de anderen:
Ik zie dat je mijn naam hier noemt, (Geen probleem )  ;)
Wat ik er van weet is dat het in het begin (Jaren 50 ,Marshall Plan ) dat die relais  van G.R.S. waren.
Als ik het goed heb ,zijn die later door Phililips Telecommunicatie , later de Spoorweg Sein Industrie in Hilversum  in licentie   gemaakt.
Het zijn de z.g.n.  B relais, "bakken "van ca 7 bij 15 bij 20 cm.
 De kontakten waren van kool met zilver tegen inbranden .
 Dit weet ik nog uit mijn hoofd,maar mss zijn hier mensen die wat korter geleden bij het Seinwezen werkten ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.