Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Bartje81
Vandaag om 12:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:23
Uit en Thuis, de bouw door Huup
Vandaag om 12:34:38
PB speculaas... door Bartje81
Vandaag om 12:33:16
Soundfile ESU door RobbertJan
Vandaag om 12:29:47
Welke 3D-printer voor figuren door Boompje
Vandaag om 12:26:04
H0 Rangeerbaanplan: Groezel door tothebeach
Vandaag om 12:24:07
Loconet noodstop, knop of schakeling die geschikt is? door Duikeend
Vandaag om 12:20:37
Ik loop vast door Sikko
Vandaag om 12:19:31
Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken door EricS84
Vandaag om 12:06:30
Wim Vink kalender 2023 door Wim Vink
Vandaag om 12:04:13
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:49:35
Artitec zandwagens door KNed
Vandaag om 11:46:10
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:41:47
Fotowedstrijd Waar rook is kan stoom te zijn, waar vuur is krijg je rook,1:1 door Dave.......
Vandaag om 11:35:30
8-pins decoder voor Athearn Genesis H0-G22527 door Lokführer Bas
Vandaag om 11:31:11
Snelheid van locs bij automatisch rijden door rjr
Vandaag om 11:23:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:05:14
ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda door Rick
Vandaag om 10:55:25
Digitaal rijden naar nieuw niveau door VulcanRaven
Vandaag om 10:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:44:01
Bouw RhB station Langwies in H0m 200x47cm door MOB3004
Vandaag om 09:59:33
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door DJV
Vandaag om 09:56:33
Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol door Sven
Vandaag om 09:51:35
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door tothebeach
Vandaag om 09:27:40
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 09:24:38
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 09:13:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Harold34
Vandaag om 08:18:55
slepers voor wagonverlichting door Eric B
Vandaag om 07:59:12
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door RudyB
04 december 2022, 23:19:20
  

Auteur Topic: Nieuwe generatie spoorseinen NL  (gelezen 15681 keer)

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #75 Gepost op: 11 augustus 2021, 14:38:41 »
Beste Sander, helaas hou ik geen dagboek bij en weet ik niet meer waar dat was.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #76 Gepost op: 11 augustus 2021, 14:44:35 »
....jammer  geen frequente wandelstek dus. (Zo had ik het geïnterpreteerd) Anders hadden we het "mysterie" mogelijk meteen weten te ontrafelen.  (y)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #77 Gepost op: 11 augustus 2021, 17:44:13 »

Ziet er wel grappig uit inderdaad.
Dit alleen maar omdat de voorseinen geen rood kunnen tonen en geen aspect zou betekenen storing... dan maar geel dus.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3685
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #78 Gepost op: 11 augustus 2021, 18:08:38 »
Nou, nog simpeler, omdat voorseinen gekoppeld zijn aan het hoofdsein achter, en het voorsein dus altijd geel toont als het hoofdsein rood toont ;)

Er begint, seintechnisch gezien, bij het voorsein ook geen nieuw blok dus wanneer een trein een voorsein passeert in normale richting veranderd er ook nergens een sein van kleur.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2021, 18:12:38 door Thom »

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #79 Gepost op: 11 augustus 2021, 18:44:04 »
Anders gezegd, een voorsein zegt niets over spoorbezetting

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #80 Gepost op: 11 augustus 2021, 19:13:17 »
Dat lijkt me juist wel, maar niet over de bezetting tussen voorsein en bijbehorend hoofdsein.
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein.
Maar de belangrijkste functie van een voorsein is natuurlijk op een baanvak waar geen seinen staan over langere afstand, tot wel 15 km en meer, te zorgen voor een remweg naar een stoptonend (of geel of groenvariant) hoofdsein.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #81 Gepost op: 11 augustus 2021, 23:07:40 »
Dat lijkt me juist wel, maar niet over de bezetting tussen voorsein en bijbehorend hoofdsein.
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein..

Ik gooi het over een andere boeg; kun je bovenstaand toelichten, want ik begrijp het niet helemaal denk ik?

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #82 Gepost op: 12 augustus 2021, 03:59:01 »
Ik begrijp hem ook niet...

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1719
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #83 Gepost op: 12 augustus 2021, 07:56:30 »
Ik heb me best ver verdiept in de seinstelsels die NL heeft (gehad), en volgens mij kun je een voorsein vrij kort samenvatten:
Een voorsein:
- staat op remwegafstand van het eerstvolgende hoofdsein
- zegt iets over de stand van het eerstvolgende hoofdsein
- kan geen rood tonen

Dus:
Citaat
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein.
zou ik helemaal weglaten, aangezien het kan, maar niet hoeft. Maakt het allemaal onnodig ingewikkeld :)
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2021, 08:17:59 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3685
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #84 Gepost op: 12 augustus 2021, 10:56:07 »
Dat lijkt me juist wel, maar niet over de bezetting tussen voorsein en bijbehorend hoofdsein.
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein.
Maar de belangrijkste functie van een voorsein is natuurlijk op een baanvak waar geen seinen staan over langere afstand, tot wel 15 km en meer, te zorgen voor een remweg naar een stoptonend (of geel of groenvariant) hoofdsein.
Als het hoofdsein niet bediend is, dan toont het ook rood en heeft dat niets met spoorbezetting te maken, er is gewoon geen rijweg ingesteld.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #85 Gepost op: 12 augustus 2021, 11:14:16 »
Maakt het allemaal onnodig ingewikkeld

Het maakt het juist niet ingewikkeld, maar duidelijker als een machinist aanvullende informatie krijgt. Vandaar dat er ook hoe langer hoe meer cijferbakken bij voorsein komen, dat geeft meer info aan een machinist, waarop deze kan anticiperen.

En dan komen we op wat ik al eerder aangaf, een voorsein kan veel vertellen over het seinbeeld van het hoofdsein en de rijweg achter het hoofdsein.
Over de verschillende en opvolgende seinbeelden kan je zo een leuk overzichtje maken.......

@Serve, in je lijstje "voorsein" zou ik dan ook nog zeker opnemen dat een voorsein geen geel-knipper, of groen-met cijfer kan tonen, en ook hoe je een voorsein herkend: Achtergrondscherm met minimaal 1 haakse hoek en een V voor het seinnummer, of een losse V op de seinpaal.
En tot slot, er staan altijd 3 witte bakens voor een voorsein.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #86 Gepost op: 12 augustus 2021, 11:28:10 »
..... en heeft dat niets met spoorbezetting te maken,......
Daar heb je gelijk in Thom, dat was een "beetje dom" geschreven van mij. Bedankt voor de correctie.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #87 Gepost op: 13 augustus 2021, 18:05:28 »
Het maakt het juist niet ingewikkeld, maar duidelijker als een machinist aanvullende informatie krijgt. Vandaar dat er ook hoe langer hoe meer cijferbakken bij voorsein komen, dat geeft meer info aan een machinist, waarop deze kan anticiperen.

En dan komen we op wat ik al eerder aangaf, een voorsein kan veel vertellen over het seinbeeld van het hoofdsein en de rijweg achter het hoofdsein.
Over de verschillende en opvolgende seinbeelden kan je zo een leuk overzichtje maken.......

Ik begrijp nog steeds niet waar je nu precies heen wilt en wat je bedoelt. Als machinist voor mij levert een voorsein (of hoofdsein, eigenlijk maakt dat bar weinig uit) voornamelijk een opdracht of toestemming op. Een voorsein vertelt mij in feite alleen dat als hij groen is, dat het volgende hoofdsein geen rood is, en dat als hij geel is, ik er rekening mee moet houden dat het volgende hoofdsein stoptonend kan zijn. Geel variant in een voorsein is gewoon een opdracht "snelheid begrenzen tot de door het getal aangegeven snelheid". Het daaropvolgende hoofdsein kan vervolgens een groen knipper variant oplevert, of geel of geel met een ander getal. Er zijn meerdere opties, en dat maakt het dat het niet relevant is. Een cijferbak bij een voorsein geeft geen info aan een machinist, hij draagt bij aan de opdracht die het sein mij geeft. En die opdracht moet bij het volgende sein bereikt zijn (tenzij het getal knippert bij geel). Maar dat zegt niets over de volgende opdracht of toestemming die het volgende hoofdsein mij geeft.

Ik probeer echt te begrijpen wat je bedoelt, maar seingeving is als je het heel beknopt samenvat in feite niet meer dan aan mij als machinist een opdracht geven of toestemming verlenen door middel van kleuren en getallen. En dat is zo ingericht dat je van sein naar sein dat volgt, waarbij nergens staat dat een bepaald seinbeeld jou informatie geeft over de situatie achter het daaropvolgende sein dat je passeert. Ik probeer je echt te begrijpen maar het lukt me helaas niet.

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2021, 18:08:11 door AlfaArjen »

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3008
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #88 Gepost op: 13 augustus 2021, 19:32:39 »
Heel simpel te beantwoorden.
Hoe lager het getal, hoe dichter de seinen op elkaar staan en dus je remweg tot het stoptonende sein korter is.

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #89 Gepost op: 13 augustus 2021, 23:07:24 »
Nee, die toonde vast geel als voorsein van het hoofdsein wat erop volgde en wat dus een dwergje was wat altijd max 40 km/u afdwingt.
Dat voorsein heeft nummer V750. Het volgende sein is geen dwergje maar een hoog sein: 1058. Daaraan voorafgaand staat een snelheidsbord: 40 km/h. Zie sporenplan.nl
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.