Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:07:54
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 14:05:47
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:04:14
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 14:03:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:03:24
Roco 10797 keerlusmodule door Hansw
Vandaag om 14:01:47
Rondom Charlois door hrp
Vandaag om 13:57:54
NS Wadloper in model, vraag aan Piko? door Seinhuis
Vandaag om 13:54:11
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 13:52:31
Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting? door Martin Domburg
Vandaag om 13:39:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Dion
Vandaag om 13:32:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 13:26:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sven
Vandaag om 13:25:58
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:13:45
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw door Bahn-AG
Vandaag om 13:04:30
Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload? door Hansw
Vandaag om 13:04:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Zoedelaar
Vandaag om 12:55:01
Ecos2, Digikeijs, Peco , techniek en keuzes. door Remunj
Vandaag om 12:51:51
Rivarossi - DC as met tandwiel voor V 300 door Hasenwald
Vandaag om 12:39:17
DJH NS 5000, de grote verbouwing door MathynK
Vandaag om 12:08:47
Philotrain NS 4600, de grote verbouwing door Tomasso
Vandaag om 10:54:31
Modelbouwtekeningen NS stoomlocomotieven H0 door orientexpress
Vandaag om 10:34:55
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:22:00
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Wijbe
Vandaag om 09:54:42
Nieuw in de winkel! door RodeDuivel
Vandaag om 09:38:11
Modelbouwwedstrijd op TV, 'Klein maar fijn' seizoen twee door Marc tramt
Vandaag om 09:26:41
Roco 43673 NS 2246 digitaalstekker door Luc2000
Vandaag om 09:20:37
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 08:10:36
Lichtset voor de NS 6400 van Rocky-Rail | Rangeersein door Martijn193
Vandaag om 07:15:56
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:38:18
  

Auteur Topic: Nieuwe generatie spoorseinen NL  (gelezen 8027 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3514
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #30 Gepost op: 03 augustus 2021, 21:31:40 »
Een voorsein is een ander sein dan een hoofdsein en kan dus in bepaalde situaties en bij hetzelfde seinbeeld een andere opdracht geven, of juist niet.
Kun je daar eens een voorbeeld van geven dan, van zo'n verschil waarin dat anders is?

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3174
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #31 Gepost op: 03 augustus 2021, 21:46:44 »
Ja ,dat zou ik ook wel eens willen weten. ;)
Dus graag een situatie !
Het grote verschil tussen hoofd- en voorseinen is natuurlijk dat  de laatsten  geen rood kunnen  tonen.
Maar kunnen wel  een cijferbak  hebben . Mss wel altijd.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #32 Gepost op: 03 augustus 2021, 22:38:11 »


Voorseinen kunnen een cijferbak hebben, maar deze zijn duidelijk in de minderheid. De meeste hebben er geen.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 23:38:55 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig! »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3174
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #33 Gepost op: 03 augustus 2021, 22:44:45 »
Hoi Dwergsein,
Ik betwijfel het ook, maar bij Warmond staan voor de treinen die op het linker spoor rijden vanuit Shl en Hlm voorseinen voor de voorsrinen van de inrijseinen in Leiden Ze branden natuurlijk  niet ,want er komen  vrijwel nooit treinen in die situatie  daar voorbij.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #34 Gepost op: 03 augustus 2021, 23:30:52 »
...Ze branden natuurlijk niet....
De cijferbakken branden niet, neem ik aan. Een cijferbak van een voorsein kan alleen branden als het bijbehorende Hoofdsein uit de stand stop is.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2021, 09:23:43 door Dwergsein »

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #35 Gepost op: 05 augustus 2021, 00:45:02 »
Zwart-wit is nog uit de tijd dat je ook rood-witte palen had. Daarbij had een rood-witte paal een andere betekenis dan een zwart-witte.
Dat klopt. Maar dat was ook de tijd dat elke maatschappij zijn eigen seinstelsel had. De witte banden op de huidige seinen gaven oorspronkelijk aan dat het sein zowel voor trein- als rangeerbewegingen gold. Seinen die alleen voor rangeer bewegingen golden hadden deze witte banden niet.

Verder heeft het niet veel nut om zo te discuseren Zaandam-Zuid, als ik het heb over een seinbeeld met cijfer wat dan één geheel is (zie seinenboek) begin jij over seinstoringen / onjuiste seinbeelden waarbij de seinkleur en/of het cijfer ontbreekt / gedoofd is. Dat is een compleet andere situatie, waar we het hier helemaal niet over hadden.
Jij je zin. Ik gaf alleen aan dat bij het ontwerp van het seinstelsel rekening is gehouden met het ten onrechte niet branden van een lichtbak. Het sein houdt dan een betekenis. Bij het uitvallen van het kleuraspect en alleen nog branden van de lichtbak, heeft het sein geen betekenis. Gedoofd kleuraspect betekent altijd stoptonend sein.

Verder denk je dat het "waarschijnlijk" was dat men in 1953 ook al het cijfer boven de lamp had willen plaatsen. Heb je daar dan ook een bron voor ?
Dat heb ik niet gezegd. Bij het ontwerp van het nieuwe seinstelsel was het idee om twee lichtbakken te plaatsen. Een rechthoekige boven het sein met de passeersnelheid en een driehoekige onder met de doelsnelheid. Die bovenste is in het ontwerp gesneuveld, want voegt weinig toe - de passeersnelheid was immers in het voorgaande sein al als doelsnelheid aangegeven. De doelsnelheid is wel gebleven, al is de bak niet driehoekig geworden.  Zie verder het boek "Voorgeschiedenis, Ontstaan en Evolutie van het NS-Lichtseinstelsel" van Peter Middelraad, pagina 20.

Tot slot, het achtergrondscherm is niet conform regelgeving dus mag zolang de regelgeving niet gewijzigd is niet zo toegepast worden.
Ik verwacht dat de regels daarop aangepast gaan worden. De witte rand zorgt voor een verbeterde waarneembaarheid. Zie ook de moderne verkeersborden, die zijn voorzien van een heel klein wit randje en vallen daardoor veel beter op.

Voorseinen kunnen een cijferbak hebben, maar deze zijn duidelijk in de minderheid. De meeste hebben er geen.
Ik het ze niet geteld, maar ik denk dat er meer voorseinen met een cijferbak zijn dan jij vermoedt. Of een voorsein een cijferbak heeft, is afhankelijk van de rijwegen die achter het inrijdsein mogelijk zijn. Als daar rijwegen tussen zitten waarbij krom door wissels met een kleine boogstraal gereden wordt, dan zal het inrijdsein een lagere snelheid toestaan en wordt geel met het bij die snelheid behorende cijfer getoond. In het verleden liet men echter voor snelheden van 40 km/h (krom door een wissel 1:9) vaak die lichtbak uit zuinigheid achterwege. Het seinbeeld geel zegt naast rekenen op stoptonend volgend sein immers ook afremmen tot 40 km/h. Tegenwoordig wordt in die situatie altijd geel + 4 getoond om aan de machinist duidelijk te maken dat het volgende sein voorbijrijden toestaat. Brandt het voorsein geel, dan is het inrijdsein gedoofd. Bestaande situaties zijn daar echter niet altijd op aangepast.

Groeten,
Peter
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 01:04:56 door Zaandam-Zuid »

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #36 Gepost op: 05 augustus 2021, 10:18:13 »
Helaas ben ik het niet helemaal met je eens.. 

-Niet de witte maar juist de rode of zwarte band aan een seinpaal gaf aan waarvoor het betreffende sein gold. Een makkelijk ezelsbruggetje was dan ook, een overwegbomen is rood-wit, gaat dicht voor trein- en rangeerbewegingen
-Een gedoofd sein betekend niet een stoptonend sein, maar is gewoon een gedoofd sein, met bijbehorende regelgeving. Voor een stoptonend sein moet een machinist altijd stoppen, bij een gedoofd sein hoeft of kan (!) dat niet altijd.
Een gedoofd kleuraspect waarbij de cijfer bak wel brand, is geen stoptonend sein, maar een onjuist seinbeeldbeeld. Iets compleet anders.
-Brand het cijfer onder een voorsein niet, dan is het volgende sein niet gedoofd, maar stoptonend of geel-knipper.
-Een voorsein staat niet altijd voor een "inrijsein", maar wel altijd voor een hoofdsein. Een voorsein kan zelfs gewoon tussen hoofdseinen in staan.

Gebruik verder, slechts als tip, gangbare termen uit de regelgeving, kleuraspect en inrijsein komen daar niet in voor. Dwergsein overigens ook niet  :)
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2021, 18:19:45 door Dwergsein »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3514
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #37 Gepost op: 05 augustus 2021, 11:55:13 »
Dat benamingen niet in de regelgeving opgenomen zijn die bedoeld is voor de uitvoering, wil nog niet zeggen dat in de praktijk van bv de aannemer dingen als zodanig een naam hebben.

Trouwens al een voorbeeld gevonden van een seinbeeld wat bij een voorsein wat anders betekend dan een gelijk seinbeeld van een hoofdsein?

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #38 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:58:20 »
Nou noem je ook wel wat, de spooraannemerij.
Die zien zelfs kans borden te plaatsen langs het spoor welke niet zo in het Seinenboek staan.

In ja, een voorbeeld tussen éénzelfde seinbeeld en verschil in de opdracht voor de machinist weet ik al, maar heeft het enig nut om het te vermelden.
Alles wat ik hier schrijf wordt toch overruhled door jullie onbeperkte kennis.....

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1301
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #39 Gepost op: 05 augustus 2021, 15:23:56 »
In ja, een voorbeeld tussen éénzelfde seinbeeld en verschil in de opdracht voor de machinist weet ik al, maar heeft het enig nut om het te vermelden.
Alles wat ik hier schrijf wordt toch overruhled door jullie onbeperkte kennis.....
Dat heeft zeker nut. Want dan kan ik er op mijn modelbaan rekening mee houden.

Iemand met een onbeperkte kennis moet ik hier nog tegenkomen. Dus zo'n vaart zal dat niet lopen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1301
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #40 Gepost op: 05 augustus 2021, 15:25:35 »
Of snelheid verhogen, het is maar net hoe de seinopvolging is.
Bovenstaand antwoord is naar aanleiding van deze opmerking:
... geel = afremmen ...
Is er een voorbeeld van snelheid verhogen bij geel?
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 15:31:47 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7147
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #41 Gepost op: 05 augustus 2021, 16:17:30 »
Alles wat ik hier schrijf wordt toch overruhled door jullie onbeperkte kennis.....
En waarom zouden we jou dan wel moeten geloven  ???
Zonder meer info over jou zijn we allemaal gebruikers hier op het forum en kunnen / mogen we allemaal dezelfde zin of onzin schrijven.

Je doet wel of jij alle wijsheid in pacht hebt maar ik zou niet weten waarom we jou dan meer zouden moeten geloven dan de schrijvers van andere berichten.  :angel:
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21767
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #42 Gepost op: 05 augustus 2021, 16:19:08 »
.....maar heeft het enig nut om het te vermelden.
Jazeker wel. Ik heb gezocht naar een verschil maar kan het niet vinden. Hoewel ik niet nieuwsgierig ben wil ik het toch graag weten.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1348
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #43 Gepost op: 05 augustus 2021, 17:05:35 »
Ik weet er niets van, maar als het sein op rood staat en wanneer je dan bijna stilstaat en het sein springt op geel, kun je versnellen naar 40 km/h. (denk ik...)

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #44 Gepost op: 05 augustus 2021, 18:38:49 »
Inderdaad....
Even een Jip en Janneke voorbeeld:

Bij een stilstaande trein wordt het volgende sein geel, er wordt niet geremd maar snelheid gemaakt, max. 40 kmh. Het volgende seinbeeld is geelvariant geel6, na passeren mag de machinist 60 kmh gaan rijden, volgende sein geelvariant geel8, de machinist mag 80 kmh gaan rijden.

En nog een uit de oude tijd, een trein rijdt met ROZ, vroeger maximaal 30 kmh. Na een geel sein (en geen strijdige zaken) hield het ROZ op en kon na het gele sein met 40 kmh gereden worden.

Dus ook al staat er veelal "snelheid begrenzen" in het Seinenboek bij geel of geelvariant, snelheid verhogen kan dus soms ook.....

En nu nog het verschil tussen bv groen in een voorsein en groen in een hoofdsein, en het verschil voor een machinist in bepaalde situaties.....
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 22:12:50 door Dwergsein »