......vandaar mijn bescheiden uitleg
Inderdaad Dave, maar hier werd gestel "geel = remmen", dat is veel te kort door de bocht, vandaar mijn bescheiden uitleg
Inderdaad....Even een Jip en Janneke voorbeeld:Bij een stilstaande trein wordt het volgende sein geel, er wordt niet geremd maar snelheid gemaakt, max. 40 kmh. Het volgende seinbeeld is geelvariant geel6, na passeren mag de machinist 60 kmh gaan rijden, volgende sein geelvariant geel8, de machinist mag 80 kmh gaan rijden.En nog een uit de oude tijd, een trein rijdt met ROZ, vroeger maximaal 30 kmh. Na een geel sein (en geen strijdige zaken) hield het ROZ op en kon na het gele sein met 40 kmh gereden worden.Dus ook al staat er veelal "snelheid begrenzen" in het Seinenboek bij geel of geelvariant, snelheid verhogen kan dus soms ook.....En nu nog het verschil tussen bv groen in een voorsein en groen in een hoofdsein, en het verschil voor een machinist in bepaalde situaties.....
De witte rand zorgt voor een verbeterde waarneembaarheid. Zie ook de moderne verkeersborden, die zijn voorzien van een heel klein wit randje en vallen daardoor veel beter op.
Voor treingebruik vraag ik me af of het witte randje ook maar iets verschil maakt. De snelheid kan erg hoog liggen en het sein wordt vaak tegen de hemel aankijkend waargenomen. Dan is dat witte randje vooral nutteloos denk ik, want de hemel is over het algemeen erg helder gekleurd.Dat witte randje bij verkeersborden is er vooral gekomen voor kleurenblinden, die het bord op die manier niet alleen beter kunnen onderscheiden van de achtergrond, maar ook sommige borden dan juist wél kunnen lezen (verbod stilstaan/parkeren bijvoorbeeld, heeft tussen rood en blauw een witte scheiding zitten, zonder is het voor kleurenblinden met blindheid voor die kleuren, een egaal gekleurd bord).@ Falkenberg: volgens mij, ik weet het niet zeker, is Dwergsein zelf mcn...
Op de Maliebaan stond vroeger altijd een voorsein wat louter geel kon tonen, en derhalve ook maar uit 1 lamp bestond en een vierkant achtergrond scherm, ik vind het altijd een bijzonder ding