Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jeronimos
Vandaag om 15:56:35
Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:46
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 15:26:26
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
  

Auteur Topic: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021  (gelezen 14759 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #60 Gepost op: 21 juni 2021, 14:02:24 »
Schiet me opeens zomaar een liedje in het hoofd, als ik dat lees:

https://www.youtube.com/watch?v=-0kcet4aPpQ

Rob quaedvlieg

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
    • Grootspoor foto's
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #61 Gepost op: 21 juni 2021, 14:51:39 »
Wellicht omdat ze materieel hebben waar je nog wel wat mee kan?
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden? Volgens mij zijn 1304 en 1315 rijvaardig en is daar ook geen werk voor. 1501 nu rijvaardig opknappen is gewoon zonde van de investering.
Klopt inderdaad 1304 en 1315 zijn rijvaardig, alleen is de 1304 uit de keuringen gehaald omdat het telkens geld kost en ze amper ingezet worden.

https://www.youtube.com/watch?v=YsNQTZOg4B0 hier nog een filmpje van de 1501 in de tijd dat de lok zwart was.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #62 Gepost op: 21 juni 2021, 15:33:51 »
O vreselijk, hoop dat het een historisch foute grap was.
Engelse kleuren met Nederlandse stroomafnemers, zandbakken en frontseinen.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #63 Gepost op: 21 juni 2021, 16:10:58 »

Nou toen de bak zwart was vroeg iedereen zich af waar je nou bleef, je zou het front nog fixen met juiste ramen enzo, en de stroomafnemers lagen klaar, maar jij kwam maar niet met je kraan om ze even te wisselen. Die zandbakken was niet nodig, het weer was goed genoeg ......
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2021, 16:20:12 door Bert van Gelder »
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #64 Gepost op: 21 juni 2021, 16:20:43 »
Wat erg is? Grijs met geel! :laugh:
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #65 Gepost op: 21 juni 2021, 16:29:55 »
Nou toen de bak zwart was vroeg iedereen zich af waar je nou bleef

Echt, ik geloof er niets van  :)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #66 Gepost op: 21 juni 2021, 18:55:31 »
Op verzoek een 1500, hier de 1503, voor twee ABüm (die de Plan K vervangen voor de twee Plan N). Best, 12 april 1980

Bedankt voor de foto, Frank!
In 1980 en 1981 heb ik geen treinreizen gemaakt dus daar staat mij dan inderdaad niets van bij natuurlijk  :P
Wel grappig dat ze voor elke Plan K een ABm (de ü verdween al in 1976) nemen. Dat is heel wat eerste klas op die manier  ;)

Groet, Victor

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #67 Gepost op: 21 juni 2021, 19:02:08 »
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden?

Een 1500 heeft wat weinig vermogen (2400 pk), maar qua gewicht doet hij niet onder voor de andere 6-assers. De zwaarste treinen kan hij probleemloos in beweging krijgen... zoals wat ik gezien heb in 1978 de Rhein Express gecombineerd met een andere D-trein naar Hoek van Holland, totaal 16 rijtuigen  8)
Met oplopende vertraging, dat wel. 135 km/uur zit er dan niet meer in.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #68 Gepost op: 21 juni 2021, 20:24:18 »
Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
Vergeet niet dat toen de NS 1500 nog gewoon reed, de meeste treinen treinserie 1900 slechts 4 tot 6 rijtuigjes waren.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #69 Gepost op: 22 juni 2021, 10:08:22 »
Toch reden ze wel degelijk ook goederentreinen: Dordrecht 310879. En dit was best een lange trein. Maar direct eens met Chris; een commerciële inzet nu is niet denkbaar.


Groet, Frank

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #70 Gepost op: 22 juni 2021, 11:06:24 »
Een 1500 heeft volgens mij meer vermogen dan een 1100 (2185 KW vs 2000 KW) en scheelt weinig met een 1200 (2200 KW). Dus vermogen zal de reden niet zijn (immers, 1100en waren ook volop in de goederendienst te vinden). Ook de aslast was vergelijkbaar met een 1200.

Ik vermoed meer dat de locs ivm een beperkt inzetgebied (Den Haag - Venlo) weinig goederentreinen reden?

Groeten,
Rogier

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #71 Gepost op: 22 juni 2021, 11:48:37 »
Nog een plaatje van de 1501 toen er nog ovale engelse buffers op zaten.

740000 Rtd CS by Gerard van Vliet, on Flickr

Lok 1501 met trein uit Keulen
Rotterdam
1974

En nog één in kleur;
750419 Rotterdam CS by Gerard van Vliet, on Flickr

1501 met trein uit Keulen,
Rotterdam CS,
19 april 1975.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2021, 11:55:19 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #72 Gepost op: 22 juni 2021, 12:01:58 »
Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
Vergeet niet dat toen de NS 1500 nog gewoon reed, de meeste treinen treinserie 1900 slechts 4 tot 6 rijtuigjes waren.
Buiten dat, volgens mij is de lok destijds overgedragen met een voorwaarde dat de lok niet commercieel ingezet mocht worden.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #73 Gepost op: 22 juni 2021, 17:01:41 »
.....En dit was best een lange trein...

De lengte van een goederentrein zegt weinig over het treingewicht. En bij een lage dienstregelingsnelheid, toen heel gebruikelijk, trekt ook een 1500 heel wat.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #74 Gepost op: 22 juni 2021, 18:25:09 »
Hedentendage zit in het goederenvervoer ook niemand te wachten op een eenling waar je al je personeel apart voor moet opleiden en dan ook nog  allerlei inzetbeperkingen voor gelden.

Dat en het overschot aan lokken maakt ook dat men de 1304 en 1315 niet echt verhuurd krijgt, en er zelfs 16/1700 aan de kant staan die makkelijker in te zetten zouden zijn.