Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door Gerrit H
Vandaag om 15:25:49
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 15:25:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:23:12
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 15:21:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:17:14
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 15:10:44
Bf Kibronn door Erik_omBC
Vandaag om 15:09:13
Ervaring 187-prestigemodels door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:39:00
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 14:24:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 14:20:07
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door 44er
Vandaag om 14:08:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:28
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
  

Auteur Topic: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021  (gelezen 19302 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11739
    • Mijn fotoarchief
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #60 Gepost op: 21 June 2021, 14:02:24 »
Schiet me opeens zomaar een liedje in het hoofd, als ik dat lees:

https://www.youtube.com/watch?v=-0kcet4aPpQ

Rob quaedvlieg

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
    • Grootspoor foto's
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #61 Gepost op: 21 June 2021, 14:51:39 »
Wellicht omdat ze materieel hebben waar je nog wel wat mee kan?
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden? Volgens mij zijn 1304 en 1315 rijvaardig en is daar ook geen werk voor. 1501 nu rijvaardig opknappen is gewoon zonde van de investering.
Klopt inderdaad 1304 en 1315 zijn rijvaardig, alleen is de 1304 uit de keuringen gehaald omdat het telkens geld kost en ze amper ingezet worden.

https://www.youtube.com/watch?v=YsNQTZOg4B0 hier nog een filmpje van de 1501 in de tijd dat de lok zwart was.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #62 Gepost op: 21 June 2021, 15:33:51 »
O vreselijk, hoop dat het een historisch foute grap was.
Engelse kleuren met Nederlandse stroomafnemers, zandbakken en frontseinen.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #63 Gepost op: 21 June 2021, 16:10:58 »

Nou toen de bak zwart was vroeg iedereen zich af waar je nou bleef, je zou het front nog fixen met juiste ramen enzo, en de stroomafnemers lagen klaar, maar jij kwam maar niet met je kraan om ze even te wisselen. Die zandbakken was niet nodig, het weer was goed genoeg ......
« Laatst bewerkt op: 21 June 2021, 16:20:12 door Bert van Gelder »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Karben

  • Online Online
  • Berichten: 1443
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #64 Gepost op: 21 June 2021, 16:20:43 »
Wat erg is? Grijs met geel! :laugh:
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #65 Gepost op: 21 June 2021, 16:29:55 »
Nou toen de bak zwart was vroeg iedereen zich af waar je nou bleef

Echt, ik geloof er niets van  :)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #66 Gepost op: 21 June 2021, 18:55:31 »
Op verzoek een 1500, hier de 1503, voor twee ABüm (die de Plan K vervangen voor de twee Plan N). Best, 12 april 1980

Bedankt voor de foto, Frank!
In 1980 en 1981 heb ik geen treinreizen gemaakt dus daar staat mij dan inderdaad niets van bij natuurlijk  :P
Wel grappig dat ze voor elke Plan K een ABm (de ü verdween al in 1976) nemen. Dat is heel wat eerste klas op die manier  ;)

Groet, Victor

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #67 Gepost op: 21 June 2021, 19:02:08 »
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden?

Een 1500 heeft wat weinig vermogen (2400 pk), maar qua gewicht doet hij niet onder voor de andere 6-assers. De zwaarste treinen kan hij probleemloos in beweging krijgen... zoals wat ik gezien heb in 1978 de Rhein Express gecombineerd met een andere D-trein naar Hoek van Holland, totaal 16 rijtuigen  8)
Met oplopende vertraging, dat wel. 135 km/uur zit er dan niet meer in.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #68 Gepost op: 21 June 2021, 20:24:18 »
Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
Vergeet niet dat toen de NS 1500 nog gewoon reed, de meeste treinen treinserie 1900 slechts 4 tot 6 rijtuigjes waren.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5644
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #69 Gepost op: 22 June 2021, 10:08:22 »
Toch reden ze wel degelijk ook goederentreinen: Dordrecht 310879. En dit was best een lange trein. Maar direct eens met Chris; een commerciële inzet nu is niet denkbaar.


Groet, Frank

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 3099
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #70 Gepost op: 22 June 2021, 11:06:24 »
Een 1500 heeft volgens mij meer vermogen dan een 1100 (2185 KW vs 2000 KW) en scheelt weinig met een 1200 (2200 KW). Dus vermogen zal de reden niet zijn (immers, 1100en waren ook volop in de goederendienst te vinden). Ook de aslast was vergelijkbaar met een 1200.

Ik vermoed meer dat de locs ivm een beperkt inzetgebied (Den Haag - Venlo) weinig goederentreinen reden?

Groeten,
Rogier

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #71 Gepost op: 22 June 2021, 11:48:37 »
Nog een plaatje van de 1501 toen er nog ovale engelse buffers op zaten.

740000 Rtd CS by Gerard van Vliet, on Flickr

Lok 1501 met trein uit Keulen
Rotterdam
1974

En nog één in kleur;
750419 Rotterdam CS by Gerard van Vliet, on Flickr

1501 met trein uit Keulen,
Rotterdam CS,
19 april 1975.
« Laatst bewerkt op: 22 June 2021, 11:55:19 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4076
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #72 Gepost op: 22 June 2021, 12:01:58 »
Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
Vergeet niet dat toen de NS 1500 nog gewoon reed, de meeste treinen treinserie 1900 slechts 4 tot 6 rijtuigjes waren.
Buiten dat, volgens mij is de lok destijds overgedragen met een voorwaarde dat de lok niet commercieel ingezet mocht worden.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #73 Gepost op: 22 June 2021, 17:01:41 »
.....En dit was best een lange trein...

De lengte van een goederentrein zegt weinig over het treingewicht. En bij een lage dienstregelingsnelheid, toen heel gebruikelijk, trekt ook een 1500 heel wat.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4076
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #74 Gepost op: 22 June 2021, 18:25:09 »
Hedentendage zit in het goederenvervoer ook niemand te wachten op een eenling waar je al je personeel apart voor moet opleiden en dan ook nog  allerlei inzetbeperkingen voor gelden.

Dat en het overschot aan lokken maakt ook dat men de 1304 en 1315 niet echt verhuurd krijgt, en er zelfs 16/1700 aan de kant staan die makkelijker in te zetten zouden zijn.