Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 14:29:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 14:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 14:22:33
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
  

Auteur Topic: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021  (gelezen 14804 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #60 Gepost op: 21 juni 2021, 14:02:24 »
Schiet me opeens zomaar een liedje in het hoofd, als ik dat lees:

https://www.youtube.com/watch?v=-0kcet4aPpQ

Rob quaedvlieg

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
    • Grootspoor foto's
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #61 Gepost op: 21 juni 2021, 14:51:39 »
Wellicht omdat ze materieel hebben waar je nog wel wat mee kan?
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden? Volgens mij zijn 1304 en 1315 rijvaardig en is daar ook geen werk voor. 1501 nu rijvaardig opknappen is gewoon zonde van de investering.
Klopt inderdaad 1304 en 1315 zijn rijvaardig, alleen is de 1304 uit de keuringen gehaald omdat het telkens geld kost en ze amper ingezet worden.

https://www.youtube.com/watch?v=YsNQTZOg4B0 hier nog een filmpje van de 1501 in de tijd dat de lok zwart was.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #62 Gepost op: 21 juni 2021, 15:33:51 »
O vreselijk, hoop dat het een historisch foute grap was.
Engelse kleuren met Nederlandse stroomafnemers, zandbakken en frontseinen.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #63 Gepost op: 21 juni 2021, 16:10:58 »

Nou toen de bak zwart was vroeg iedereen zich af waar je nou bleef, je zou het front nog fixen met juiste ramen enzo, en de stroomafnemers lagen klaar, maar jij kwam maar niet met je kraan om ze even te wisselen. Die zandbakken was niet nodig, het weer was goed genoeg ......
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2021, 16:20:12 door Bert van Gelder »
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #64 Gepost op: 21 juni 2021, 16:20:43 »
Wat erg is? Grijs met geel! :laugh:
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #65 Gepost op: 21 juni 2021, 16:29:55 »
Nou toen de bak zwart was vroeg iedereen zich af waar je nou bleef

Echt, ik geloof er niets van  :)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #66 Gepost op: 21 juni 2021, 18:55:31 »
Op verzoek een 1500, hier de 1503, voor twee ABüm (die de Plan K vervangen voor de twee Plan N). Best, 12 april 1980

Bedankt voor de foto, Frank!
In 1980 en 1981 heb ik geen treinreizen gemaakt dus daar staat mij dan inderdaad niets van bij natuurlijk  :P
Wel grappig dat ze voor elke Plan K een ABm (de ü verdween al in 1976) nemen. Dat is heel wat eerste klas op die manier  ;)

Groet, Victor

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #67 Gepost op: 21 juni 2021, 19:02:08 »
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden?

Een 1500 heeft wat weinig vermogen (2400 pk), maar qua gewicht doet hij niet onder voor de andere 6-assers. De zwaarste treinen kan hij probleemloos in beweging krijgen... zoals wat ik gezien heb in 1978 de Rhein Express gecombineerd met een andere D-trein naar Hoek van Holland, totaal 16 rijtuigen  8)
Met oplopende vertraging, dat wel. 135 km/uur zit er dan niet meer in.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #68 Gepost op: 21 juni 2021, 20:24:18 »
Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
Vergeet niet dat toen de NS 1500 nog gewoon reed, de meeste treinen treinserie 1900 slechts 4 tot 6 rijtuigjes waren.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #69 Gepost op: 22 juni 2021, 10:08:22 »
Toch reden ze wel degelijk ook goederentreinen: Dordrecht 310879. En dit was best een lange trein. Maar direct eens met Chris; een commerciële inzet nu is niet denkbaar.


Groet, Frank

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #70 Gepost op: 22 juni 2021, 11:06:24 »
Een 1500 heeft volgens mij meer vermogen dan een 1100 (2185 KW vs 2000 KW) en scheelt weinig met een 1200 (2200 KW). Dus vermogen zal de reden niet zijn (immers, 1100en waren ook volop in de goederendienst te vinden). Ook de aslast was vergelijkbaar met een 1200.

Ik vermoed meer dat de locs ivm een beperkt inzetgebied (Den Haag - Venlo) weinig goederentreinen reden?

Groeten,
Rogier

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #71 Gepost op: 22 juni 2021, 11:48:37 »
Nog een plaatje van de 1501 toen er nog ovale engelse buffers op zaten.

740000 Rtd CS by Gerard van Vliet, on Flickr

Lok 1501 met trein uit Keulen
Rotterdam
1974

En nog één in kleur;
750419 Rotterdam CS by Gerard van Vliet, on Flickr

1501 met trein uit Keulen,
Rotterdam CS,
19 april 1975.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2021, 11:55:19 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #72 Gepost op: 22 juni 2021, 12:01:58 »
Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
Vergeet niet dat toen de NS 1500 nog gewoon reed, de meeste treinen treinserie 1900 slechts 4 tot 6 rijtuigjes waren.
Buiten dat, volgens mij is de lok destijds overgedragen met een voorwaarde dat de lok niet commercieel ingezet mocht worden.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #73 Gepost op: 22 juni 2021, 17:01:41 »
.....En dit was best een lange trein...

De lengte van een goederentrein zegt weinig over het treingewicht. En bij een lage dienstregelingsnelheid, toen heel gebruikelijk, trekt ook een 1500 heel wat.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #74 Gepost op: 22 juni 2021, 18:25:09 »
Hedentendage zit in het goederenvervoer ook niemand te wachten op een eenling waar je al je personeel apart voor moet opleiden en dan ook nog  allerlei inzetbeperkingen voor gelden.

Dat en het overschot aan lokken maakt ook dat men de 1304 en 1315 niet echt verhuurd krijgt, en er zelfs 16/1700 aan de kant staan die makkelijker in te zetten zouden zijn.