BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Museumspoor => Topic gestart door: martijnhaman op 18 juni 2021, 18:02:58

Titel: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: martijnhaman op 18 juni 2021, 18:02:58
De collectie van het Spoorwegmuseum  is per 1 juni uitgebreid  met de 1501.
https://www.transport-online.nl/site/128160/e-loc-1501-diana-definitief-naar-spoorwegmuseum/

Martijn
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: ir op 18 juni 2021, 18:05:00
Ben toevallig afgelopen dinsdag in het spoorweg museum geweest en kan je vertellen dat hij er inderdaad staat.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: Thom op 18 juni 2021, 18:09:04
Hij stond er al een tijdje als bruikleen :)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: ir op 18 juni 2021, 18:20:19
kan kloppen we waren daar toevallig omdat we een afspraak hadden met de conservatrice.
we hebben inmiddels 2 items aangeleverd aan het museum vandaar.
We kregen daar ook nog het zeer schokkende nieuws dat de vroegere conservator die wij als zeer enthousiast en positief persoon ervaren hebben na een ziekbed is overleden.
Daar waren we echt even van ondersteboven.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: Erik_ op 18 juni 2021, 18:28:24
Tijden zijn veranderd. En dan te bedenken dat het Spoorwegmuseum rond 1986 absoluut geen NS 1500 wilde bewaren. Historisch compleet niet interessant, een kleine relatief onbekende serie en zonder Nederlandse achtergrond waarbij er van de 6 locs toch al twee (in Engeland) werden bewaard. Dat de NS 1502 voor veel geld en moeite uit Engeland terug kwam in 1989 is kenmerkend voor die periode.....
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: Freek Heite op 18 juni 2021, 19:19:18
We kregen daar ook nog het zeer schokkende nieuws dat de vroeger conservator die wij als zeer enthousiast en positief persoon ervaren hebben na een ziekbed is overleden.
Bedoel je Jos Zijlstra? Da's al een tijd geleden, maar blijft erg jammer, zijn enthousiasme was ongekend.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: ir op 18 juni 2021, 19:23:41
ja Jos was een heel sympathiek en enthousiast persoon.
We hebben hem persoonlijk mogen ontmoeten en dat was heel gezellig was voor ons een grote schok dat te horen.
ook de huidige conservatrice (opgeleid door Jos) is een positief en vriendelijk ingesteld mens.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: Matthijs vd Schoor op 18 juni 2021, 19:29:25
Prachtige machine. Gelukkig dat deze weer te bewonderen is, aangezien na 2007 de 1501 weinig tot niet meer gezien kon worden. Stille hoop hem ooit is rijdend te zien, maar ik denk dat dat dromen blijven.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: prutser op 18 juni 2021, 19:31:43
Hola, vorige week nog geweest maar heb hem gemist, ik kijk ook niet in alle hoeken maar kom eigenlijk alleen maar voor de 8baan en de 1200.
Die 8baan is trouwens wat aangepast en gaat volgens mij nu langzamer langs de 6300 zodat je die zelfs een beetje kan zien.

Stephan.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: ir op 18 juni 2021, 19:40:59
Denk inderdaad dat die 1501 niet meer zal gaan rijden.
De stichting spoorwegmuseum heeft niet veel middelen meer.
en zeker na de revisie van de blauwe engel die ze weer rijklaar gemaakt hebben.
( de diesel motor en tandwielkasten zijn totaal gereviseerd heb de monteurs daar over mogen spreken)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: Erik_ op 18 juni 2021, 19:50:26
en zeker na de revisie van de de2 die ze weer rijklaar gemaakt hebben.

Alleen heeft het Spoorwegmuseum geen DE2.......
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: ir op 18 juni 2021, 19:51:12
sorry bedoelde de blauwe engel
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: Erik_ op 18 juni 2021, 21:08:47
Denk inderdaad dat die 1501 niet meer zal gaan rijden.
De stichting spoorwegmuseum heeft niet veel middelen meer.

Geld is één, maar vaak spelen er heel andere zaken, waarom een loc/treinstel enz niet meer rijvaardig gemaakt wordt.....
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: ir op 18 juni 2021, 21:11:29
In dit geval is het geld het probleem daarom is ie ook overhandigd aan het spoorweg museum , er waren hele dure reparaties nodig om hem weer rijklaar te maken.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: Modellbahnwagen op 18 juni 2021, 21:21:40
Wat heeft de overdracht aan het Spoorwegmuseum dan voor zin als zij ook geen geld hebben voor een revisie ???
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: ir op 18 juni 2021, 21:22:38
kan ie er mooi staan te wezen verder niet
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: Modellbahnwagen op 18 juni 2021, 21:24:48
Wat een dom argument....
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: ir op 18 juni 2021, 21:34:22
Er zijn wel meer locs en treinstellen die nooit meer zullen of kunnen rijden op eigen kracht bv de ss13 (de bril) daar is het een museum voor he om het erfgoed te showen en te behouden al dan niet rijdend.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: Bert van Gelder op 18 juni 2021, 21:37:40
Wat een dom argument....

Wat een vreemd antwoord.... Ik denk dat 80% van de voertuigen daar staat, maar niet om te rijden....

Gr, Bert
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: ir op 18 juni 2021, 21:40:55
klopt Bert maar er vroeg zich er een af waarom die 1501 daar staat als ie toch niet rijklaar gemaakt word
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: Rick op 18 juni 2021, 21:59:00
Wat een vreemd antwoord.... Ik denk dat 80% van de voertuigen daar staat, maar niet om te rijden....
Het enige vreemde antwoord komt van de persoon die zegt dat de de 1501 naar het NSM is gegaan vanwege geldgebrek en vervolgens zegt dat het NSM ook geldgebrek heeft om de loc rijvaardig te maken. Thom zal ons wel een beter antwoord kunnen geven hoe het zit.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: Modellbahnwagen op 18 juni 2021, 22:00:48
Wat een vreemd antwoord.... Ik denk dat 80% van de voertuigen daar staat, maar niet om te rijden....

Gr, Bert
Vreemd?? nee hoor.
Eerst is het dat de loc wordt overgedragen omdat er geen geld voor reparaties enzo, en vervolgens komt de loc alleen maar naar het NSM om daar mooi staan te wezen. Denk toch wel dat er wat meer beleidsplan achter zit dan 'm zomaar in een hoekje neer te zetten.
Maar bei de wee, mocht de loc wel rijvaardig worden, dan heb je nog niks fatsoenlijks om er achter te hangen...
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: Blausee-Mitholz op 18 juni 2021, 22:03:32
Maar bei de wee, mocht de loc wel rijvaardig worden, dan heb je nog niks fatsoenlijks om er achter te hangen...

1500 heeft toch ook goederen gereden daar is vast wel iets naar waarheid samen te stellen lijkt mij.

Mvg, Johan
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: ir op 18 juni 2021, 22:06:15
Richard ik heb van de conservatrice vernomen dat het gewoon een veel te kostbaar project zou worden om die 1501 weer rijvaardig te maken.
Heb haar afgelopen dinsdag gesproken.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Modellbahnwagen op 18 juni 2021, 22:07:06
Ja, das waar. Zo heb ik de 1500 ook nog wel gezien destijds. Wachtend met een gemengde trein op Kijfhoek. Maar voor een typisch verschijningsbeeld zou een stel Plan K of ICR rijtuigen het beter doen.

@treinengup, daar ligt de uiteindelijke beslissing idd.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: henk op 18 juni 2021, 22:11:36
Waar stond de loc eerst dan?
In het museum kan de goegemeente hem zo nu en dan bekijken. Dat is al een heel verschil.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Marcel112 op 18 juni 2021, 22:15:50
Loc stond bijna een jaar al in Utrecht.
Daarvoor in de loods in Blerick. Niet in de NSM loods overigens. Wel op hetzelfde terrein, alwaar de Venlose MSG al een paar keer hun events heeft gehouden.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: ir op 18 juni 2021, 22:21:30
Klopt helemaal Marcel.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum
Bericht door: Erik_ op 18 juni 2021, 22:56:30
..... er waren hele dure reparaties nodig om hem weer rijklaar te maken......

In de '90 jaren geheel asbest vrij gemaakt, een zeer uitgebreide bakrevisie gehad in (dacht ik Wpl Amersfoort), en een zeer uitgebreide draaistelrevisie in Tilburg, compleet met nieuwe wielbanden.
Daarna nog amper gereden.......  Die loc is nu vele malen beter dan toen de loc nog gewoon reed half jaren '80.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: AB 7216 op 18 juni 2021, 23:11:59
Wat zeker niet zal helpen met rijvaardig maken van de 1501, is dat de stichting 1501 de reserve tractiemotoren en andere onderdelen heeft verkocht aan een Engelse club.
zie; https://lms10000.co.uk/news/f/traction-motors
De LMS 10000 - The Ivatt Diesel Re-creation Society wil op de draaistellen van de ex 1503 en het frame van een class 58, een Engelse hoofdlijndiesel uit 1947 herbouwen.

Groeten Arjen 
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 18 juni 2021, 23:26:30
En zo zijn er helaas wel meer fouten gemaakt.
In de tijd dat de NS 1501 de enige loc was ging daar alle aandacht naar toe, en had de werkgroep ongekende privileges binnen NS als club bestaande uit zuiver NS personeel.
Later werd alles anders, er kwamen meerdere locs (1100, 1200, 1300), leden van buiten NS en de aandacht verslapte van het hoofdonderwerp: de rijvaardige NS 1501 welke net een complete revisie had gehad en in zeer goede staat verkeerde. Jaren gingen "verloren" aan schuurwerk aan de 1201, terwijl er geen inkomsten tegenover stonden.... Ondertussen stond de NS 1501 te verstoffen.
Fouten waar de club nooit meer overheen is gekomen, geen van alle locs heeft later nog gereden voor de Werkgroep, welke ondertussen was omgedoopt tot KLOK en alle binding met NS verloor.....
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: henk op 19 juni 2021, 07:29:46
De 1201 is toch die fraaie turkooise loc? Zeer de moeite waard geweest wat mij betreft.
En de 1500 staat nu een stuk zichtbaarder in het museum. Dat vind ik ook een verbetering. Van mij hoeft niet alles te kunnen rijden.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Henk Boshuyzen op 19 juni 2021, 08:50:43
Gedane.zaken nemen geen keer. In de tijd dat het Spoorwegmuseum een erkenning kreeg om  hun eigen materieel te mogen onderhouden zijn er gesprekken geweest met de werkgroep 1501 om de loc in te passen bij de werkgroep van het museum waardoor de 1501 ook onder die erkenning zou vallen. Dat bleek vloeken in de kerk te zijn want de werkgroep 1501 wilde zelf de boel blijven bepalen. Achteraf gesproken...... Ach, gedane zaken nemen geen keer. De 1501 staat nu in ieder geval schoon en droog mooi te wezen.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Thom op 19 juni 2021, 10:53:29
Laten we wel even eerlijk blijven in het verhaal en niet elkaar beschuldigen.

De WGL1501 heeft jaren met de machine gereden en is daarna ook jaren een goed huisvader geweest voor de machine.
Dat is wel de reden dat die machine er überhaupt dus nu nog is, zonder hun had de machine nooit bewaard geweest.

Hier boven werd al ergens gevraagd waarom de machine over gekomen is, en dat is primair gewoon om de machine een beter onderdak te kunnen geven op een plek waar ie zichtbaar is voor bezoekers en geïnteresseerden, in tegenstelling tot de laatste jaren waar de machine achter slot en grendel opgesloten stond in Blerick en weinig mogelijk was.
Daarnaast maakt die nu een collectie E-lokken in Nederland geheel compleet, van 1000, tot 1700 :)

Of de machine nog rijvaardig word zal de toekomst brengen, nu zijn daar geen concrete plannen voor en is in deze tijd het financieel klimaat er ook niet voor.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: ir op 19 juni 2021, 10:57:04
Thom ik heb afgelopen dinsdag de conservatrice gesproken en die vertelde dat de stichting spoorwegmuseum heel slecht in de financiële middelen zit en dat er zeker geen plannen zijn om de 1501 rijvaardig te maken.
Tuurlijk hebben ze een gigantische dreun gekregen door de lockdowns.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: DelticPower op 19 juni 2021, 11:12:05
Fijn dat de 1501 nu in het spoorwegmuseum staat. Nu is hij voor iedere bezoeker zichtbaar. Toch een stukje spoorweg geschiedenis. Heb goede herinneringen aan deze lok zowel in de reizigers als goederen dienst.

Groeten Jan.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 19 juni 2021, 12:28:22
Laten we wel even eerlijk blijven in het verhaal

Een klein stukje geschiedenis lijkt me een eerlijk verhaal. Immers de Werkgroep 1501 was in die tijd, half jaren '80 een zeer uniek iets. Voor het eerst werd er een constructie bedacht waarbij eigen personeel met liefde voor het toen rijdende materieel het voor elkaar kregen een locomotief van hun werkgever over te nemen. Natuurlijk was het toen een heel andere tijd in de museumwereld, waarbij ongelofelijk veel kon.
Ondanks de kleine groep leden kreeg de Werkgroep ongelofelijk veel voor elkaar, denk maar aan de cascorevisie en draaistelrevisie, waarbij ik uit betrouwbare bron vernam dat dit in ruil voor een grote taart gebeurde.
In de "leegloopuren" werden de draaistellen geheel ontleed, de tractie motoren gereviseerd, het complete remwerk gereviseerd en de laatste nog aanwezige 12 nieuwe wielbanden geplaatst.
Om onverklaarbare redenen zakte later de belangstelling voor de lok in, en keek men naar andere locomotieven, verloor de club zijn band met NS en was KLOK eigenlijk niets anders dan alle andere clubs in het land.
Maar het is inderdaad de verdienste aan twee NSers uit Rotterdam en Den Haag dat de loc überhaupt nog bestaat.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: tijgernootje op 19 juni 2021, 14:55:58
Ik heb zelfs bewijs van een rijdende 1501,loc in kwestie onderweg naar Roosendaal voor het evenment: Roosendaal Spoort
(https://live.staticflickr.com/8289/7894554000_00df42774c_c.jpg)
Een overbrenging van diverse locs naar Roosendaal spoort,in volgorde 1501,1122,1251,189-047

En dat is niet m'n enigste foto met een rijdende 1501 in NL  ;)

Wat betreft de "discussie" wees blij dat de loc bewaard blijft en droog blijft staan.
Wellicht word het geld wat gemoeid is met het verhuizen van van de 1501 ri spoorwegmuseum en de verkoop van onderdelen voor de 1501 wellicht ingezet om een andere loc uit hun collectie (WG1501) gebruikt.
Dat zou een reden kunnen zijn dat ze hebben besloten de 1501 af te staan.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 19 juni 2021, 20:41:39
En dat is niet m'n enigste foto met een rijdende 1501 in NL  ;)

Ik zou zeggen, laat maar komen die foto's
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: timtrein op 19 juni 2021, 22:54:29
Dat de belangstelling voor de 1501 inzakte is natuurlijk niet zo gek, de groep hobbyïsten die de 1500'n nog heeft zien rijden en de groep NS-personeel die er nog mee heeft gereden is in de loop der jaren natuurlijk drastisch teruggelopen.
En in deze harde spoorwereld waarin alles om regels en geld gaat, is het best lastig geworden om nog met materieel te rijden; onder de vleugels van het logge en bureaucratische NS helemaal. En er is geen markt waarmee je nog eens wat inkomsten kunt genereren: kijk naar de locs van Fairtrains, alle 1200'n en zelfs de locs van het Spoorwegmuseum doen alleen nog maar wat eigen overbrengingen.
Dus de 1501 heeft volgens mij een hele mooie publieksplek gekregen. De 1201 trouwens idem.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Biesje op 19 juni 2021, 23:57:16
Het lijkt mij ook leukerder om de 1501 in het NSM te kunnen zien. Anders staat het apparaat maar ergens in een loods, of erger: buiten met diverse 'kunstwerken' er op geklodderd :( .

Het zou mooi zijn als een super rijke treinliefhebber eens wat miljarden overmaakt naar alle spoormusea om alles rijvaardig te houden, maar helaas.

Op een modelbaan kunnen we natuurlijk wel ons best doen om alles wat we mooi vinden te laten rijden (y) .

Mvg,

Robert
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Miniature Holland op 20 juni 2021, 06:03:25
Vorig jaar de miniatuur versie van de 1501 meegenomen toen deze lok al in het museum stond en gisteren nog een foto binnen in de hal gemaakt.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/152B49A3-A386-4BE1-BB3F-BA578562C87F-60cebdd56baa1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/152B49A3-A386-4BE1-BB3F-BA578562C87F-60cebdd56baa1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/434DB410-92FA-47AA-994C-21CA16920390-60cebdd590ff3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/434DB410-92FA-47AA-994C-21CA16920390-60cebdd590ff3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18427F83-F133-4FFA-87CB-EECA585DEA56-60cebdd6eea47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18427F83-F133-4FFA-87CB-EECA585DEA56-60cebdd6eea47.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/80E2A1B7-58BD-4D8F-91DC-FEA6395D965A-60cebdd736f78.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/80E2A1B7-58BD-4D8F-91DC-FEA6395D965A-60cebdd736f78.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7E1B7DC3-BA96-4178-8152-14A4D7D5BE6D-60cebdd78b05d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7E1B7DC3-BA96-4178-8152-14A4D7D5BE6D-60cebdd78b05d.jpg)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Dpc Fo op 20 juni 2021, 09:32:22
Ik zou zeggen, laat maar komen die foto's

U vraagt, wij draaien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2006-10-15-09-58-38-result-60ceed9542fbd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2006-10-15-09-58-38-result-60ceed9542fbd.jpg)

75 jaar NVBS, 15 oktober 2006 in het oude station Arnhem. Volgens mij de laatste keer dat ik de 1501 'live' heb gezien. Opvallend hoe dit 'pijpelaatje' door het nauwere Britse omgrenzingsprofiel zoveel van de kopwand van de ICR in het zicht laat.

Fraaie foto BTW, die mini 1500 op die zandbak  (y)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Thom op 20 juni 2021, 11:11:50
Thom ik heb afgelopen dinsdag de conservatrice gesproken en die vertelde dat de stichting spoorwegmuseum heel slecht in de financiële middelen zit en dat er zeker geen plannen zijn om de 1501 rijvaardig te maken.
Tuurlijk hebben ze een gigantische dreun gekregen door de lockdowns.
Detail, ik loop ook nog weleens met regelmaat rond in dat museum ;)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Modellbahnwagen op 20 juni 2021, 11:58:41
Het zou leuk zijn als het spoorwegmuseum met een of andere promotieactie een re-run van het model van Elotrains kan regelen.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Indian Askin op 20 juni 2021, 12:05:26
Door het model wat duurder te maken zodat de meeropbrengst ten goede kan komen aan het weer rijvaardig maken van de echte?
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: spoorzeven op 20 juni 2021, 12:37:09
Als appetizer drie plaatjes van de 1501 in actieve dienst van de NS:

Barendrecht 220783

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Barendrecht-1501-220783-60cf19718f366.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Barendrecht-1501-220783-60cf19718f366.jpg)

Boxtel 120480 (met mooie, oude touringcar rechts)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1501-120480-Bak-12-nr-561-60cf19882ca56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1501-120480-Bak-12-nr-561-60cf19882ca56.jpg)

Bij de halte Liempde 170580

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liempde-1501-170580-Bak-15-nr-701-60cf19a440e04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liempde-1501-170580-Bak-15-nr-701-60cf19a440e04.jpg)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: tijgernootje op 20 juni 2021, 13:09:59
Ik zou zeggen, laat maar komen die foto's
Zodra ik meer tijd heb zal ik is in m'n archieven duiken,aangezien de meeste plaatjes die ik van de 1501 heb, analoog zullen zijn,moet dat dan na opzoeken 1st worden in gescand.
Dat gaat dus wel even duren voor ik daar tijd voor heb,zal in de 1ste instantie maar is zien of de plaatjes die ik heb de moeite waard zijn  :angel:
U hoort nog hierover.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: André82 op 20 juni 2021, 13:48:58
Het zou leuk zijn als het spoorwegmuseum met een of andere promotieactie een re-run van het model van Elotrains kan regelen.
Alleen bestaat EloTrains niet meer....
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Modellbahnwagen op 20 juni 2021, 18:36:14
Alleen bestaat EloTrains niet meer....

Daar heb ik wat gemist :P jammer.

Als appetizer drie plaatjes van de 1501 in actieve dienst van de NS:

Barendrecht 220783

Dat zijn de tofste plaatjes, toen ze nog in het wild voorkwamen. Foto's in actieve museumsdienst zijn ook gaaf maar met rijtuigstammen erachter blijft het mooist!
Frank, zijn er destijds nog 1500-en met DB rijtuigen voor je cameralens langs gekomen? Duitse rijtuigstammen reden zo'n beetje om-en om met plan K en N stammen in die dienst.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: VictorPM op 20 juni 2021, 18:46:17
Mooi nostalgische plaatjes komen voorbij  :)

Duitse rijtuigstammen reden zo'n beetje om-en om met plan K en N stammen in die dienst.

Daar staat mij niets van bij. Ik weet niet beter dan dat de ICR rijtuigen vanaf 1981 de Plan K+N aflosten.
Duitse rijtuigen zaten in de verder doorgaande D-treinen zoals de Rhein Express.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Rob Ellerman op 20 juni 2021, 19:23:43
Alleen bestaat EloTrains niet meer....

Klopt, de eigenaar wil zich niet meer in de modeltreinenbusiness begeven. Dat is ook de reden waarom de mallen van de Plan K rijtuigen aan LS Models zijn aangeboden en die gaan er, in de loop van dit jaar (deo volente) , nieuwe en optisch opgewaardeerde modellen van op de markt brengen. Ik weet niet of de mallen van de 1500 van Elotrains zijn aangeboden aan deze of gene. Om daar een echt goed model van te maken moet zowel technisch als optisch ook wel het een en ander gebeuren. Voor zover ik weet zijn er door Elotrains 2000 (het kunnen er ook 2500 zijn) modellen van 1500 in de markt gezet. Derhalve denk ik dat die markt, samen met de modellen van Philotrain en Kleinspoor, behoorlijk voorzien is. Of er moet iemand met een forse zak met duiten een poging wagen...

Rob
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 20 juni 2021, 20:16:05
Het eerste optreden van de Werkgroep 1501 op de NS Open Dag in 1987. Toen werd er met de loc over spoor 15b heen en weer werd gereden.
Uit het raam hangend als machinist van dienst, volgens mij de Haagse oprichter van de Werkgroep 1501.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-WGL-60cf84d98bf38.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-WGL-60cf84d98bf38.jpg)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Modellbahnwagen op 20 juni 2021, 22:28:41
Mooi nostalgische plaatjes komen voorbij  :)

Daar staat mij niets van bij. Ik weet niet beter dan dat de ICR rijtuigen vanaf 1981 de Plan K+N aflosten.
Duitse rijtuigen zaten in de verder doorgaande D-treinen zoals de Rhein Express.

Ik meen dat het tekort aan NS rijtuigen (plan D was in 1976-78 buiten dienst gegaan) in de treinserie 1900/2500 de reden was dat ook Duitse stammen werden ingezet. Heb dat zelf rond 1980 vaak gezien, op zondag reden ook setjes van 3 rijtuigen, Büm-ABüm-Büm. De volgende trein in die serie bestond dan bijvoorbeeld weer uit blauwe NS rijtuigen. Deze treinen werden overigens ook door 11 en 1200-en gereden. Helaas heb ik daar geen foto's van gemaakt destijds, was nog erg jong en deed alleen kijken.  :'(
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: spoorzeven op 21 juni 2021, 10:00:41
Op verzoek een 1500, hier de 1503, voor twee ABüm (die de Plan K vervangen voor de twee Plan N). Best, 12 april 1980

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Best-1503-120480-Bak-12-nr-567-60d0470495bd2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Best-1503-120480-Bak-12-nr-567-60d0470495bd2.jpg)


Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Chris Westerduin op 21 juni 2021, 11:13:43
Het is jammer dat de 1501 niet meer rijvaardig is. Maar het wordt ook steeds lastiger om locs in rijvaardige staat te houden. En wat ga je doen als de loc voor veel geld rijvaardig is geworden?
Ben het niet eens met lid Dwergsein dat de Werkgroep de 1501 heeft laten versloffen. Na de draaistelrevisie in 1990 hebben we 17 jaar kunnen genieten van een rijvaardige museum 1501. Bijna net zo lang als ie bij NS dienst heeft gedaan.
Helaas is het spoorklimaat na 2007 even wat anders geworden. Ideeën in 2007 over de museumvloot van de werkgroep waren toen even wat anders. Gelukkig kunnen de 1201 en 1501 nu bezocht worden.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Modellbahnwagen op 21 juni 2021, 11:45:03
Fraaie foto Frank. Dank voor het delen.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 21 juni 2021, 12:56:47
....Ideeën in 2007 over de museumvloot van de werkgroep waren toen even wat anders. Gelukkig kunnen de 1201 en 1501 nu bezocht worden......

Bedoel dan ook de periode na 2007, toen de aandacht hoe langer hoe meer naar ander materieel ging.
Dat daardoor de fraaie 1201 in het museum staat is natuurlijk een mooie prestatie, maar een rijvaardige 1501 was toch het primaire doel van de Werkgroep 1501.
Vraag is dan ook, waarom lukt het bv de Crew2454 wel, en de al veel langer bestaande WGL1501 niet om iets rijvaardig te maken.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Chris Westerduin op 21 juni 2021, 13:26:12
Wellicht omdat ze materieel hebben waar je nog wel wat mee kan?
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden? Volgens mij zijn 1304 en 1315 rijvaardig en is daar ook geen werk voor. 1501 nu rijvaardig opknappen is gewoon zonde van de investering.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: V200-G2000 op 21 juni 2021, 13:57:17
Het wordt tijd dat we een museumlijn krijgen met een draad erboven en een flinke loods er bij.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Eelco Storm op 21 juni 2021, 14:02:24
Schiet me opeens zomaar een liedje in het hoofd, als ik dat lees:

https://www.youtube.com/watch?v=-0kcet4aPpQ
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Rob quaedvlieg op 21 juni 2021, 14:51:39
Wellicht omdat ze materieel hebben waar je nog wel wat mee kan?
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden? Volgens mij zijn 1304 en 1315 rijvaardig en is daar ook geen werk voor. 1501 nu rijvaardig opknappen is gewoon zonde van de investering.
Klopt inderdaad 1304 en 1315 zijn rijvaardig, alleen is de 1304 uit de keuringen gehaald omdat het telkens geld kost en ze amper ingezet worden.

https://www.youtube.com/watch?v=YsNQTZOg4B0 hier nog een filmpje van de 1501 in de tijd dat de lok zwart was.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 21 juni 2021, 15:33:51
O vreselijk, hoop dat het een historisch foute grap was.
Engelse kleuren met Nederlandse stroomafnemers, zandbakken en frontseinen.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: marco op 21 juni 2021, 16:10:58

Nou toen de bak zwart was vroeg iedereen zich af waar je nou bleef, je zou het front nog fixen met juiste ramen enzo, en de stroomafnemers lagen klaar, maar jij kwam maar niet met je kraan om ze even te wisselen. Die zandbakken was niet nodig, het weer was goed genoeg ......
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Karben op 21 juni 2021, 16:20:43
Wat erg is? Grijs met geel! :laugh:
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 21 juni 2021, 16:29:55
Nou toen de bak zwart was vroeg iedereen zich af waar je nou bleef

Echt, ik geloof er niets van  :)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: VictorPM op 21 juni 2021, 18:55:31
Op verzoek een 1500, hier de 1503, voor twee ABüm (die de Plan K vervangen voor de twee Plan N). Best, 12 april 1980

Bedankt voor de foto, Frank!
In 1980 en 1981 heb ik geen treinreizen gemaakt dus daar staat mij dan inderdaad niets van bij natuurlijk  :P
Wel grappig dat ze voor elke Plan K een ABm (de ü verdween al in 1976) nemen. Dat is heel wat eerste klas op die manier  ;)

Groet, Victor
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: VictorPM op 21 juni 2021, 19:02:08
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden?

Een 1500 heeft wat weinig vermogen (2400 pk), maar qua gewicht doet hij niet onder voor de andere 6-assers. De zwaarste treinen kan hij probleemloos in beweging krijgen... zoals wat ik gezien heb in 1978 de Rhein Express gecombineerd met een andere D-trein naar Hoek van Holland, totaal 16 rijtuigen  8)
Met oplopende vertraging, dat wel. 135 km/uur zit er dan niet meer in.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 21 juni 2021, 20:24:18
Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
Vergeet niet dat toen de NS 1500 nog gewoon reed, de meeste treinen treinserie 1900 slechts 4 tot 6 rijtuigjes waren.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: spoorzeven op 22 juni 2021, 10:08:22
Toch reden ze wel degelijk ook goederentreinen: Dordrecht 310879. En dit was best een lange trein. Maar direct eens met Chris; een commerciële inzet nu is niet denkbaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dordrecht-1505-310879-Bak-03-nr-132-60d19a1049c94.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dordrecht-1505-310879-Bak-03-nr-132-60d19a1049c94.jpg)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: spoorijzer op 22 juni 2021, 11:06:24
Een 1500 heeft volgens mij meer vermogen dan een 1100 (2185 KW vs 2000 KW) en scheelt weinig met een 1200 (2200 KW). Dus vermogen zal de reden niet zijn (immers, 1100en waren ook volop in de goederendienst te vinden). Ook de aslast was vergelijkbaar met een 1200.

Ik vermoed meer dat de locs ivm een beperkt inzetgebied (Den Haag - Venlo) weinig goederentreinen reden?

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: GerardvV op 22 juni 2021, 11:48:37
Nog een plaatje van de 1501 toen er nog ovale engelse buffers op zaten.

(https://live.staticflickr.com/1300/749170435_61f4e910a5_b.jpg) (https://flic.kr/p/29cGgD)740000 Rtd CS (https://flic.kr/p/29cGgD) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr

Lok 1501 met trein uit Keulen
Rotterdam
1974

En nog één in kleur;
(https://live.staticflickr.com/3594/3445051373_973a8e51db_b.jpg) (https://flic.kr/p/6fqMKt)750419 Rotterdam CS (https://flic.kr/p/6fqMKt) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr

1501 met trein uit Keulen,
Rotterdam CS,
19 april 1975.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Thom op 22 juni 2021, 12:01:58
Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
Vergeet niet dat toen de NS 1500 nog gewoon reed, de meeste treinen treinserie 1900 slechts 4 tot 6 rijtuigjes waren.
Buiten dat, volgens mij is de lok destijds overgedragen met een voorwaarde dat de lok niet commercieel ingezet mocht worden.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 22 juni 2021, 17:01:41
.....En dit was best een lange trein...

De lengte van een goederentrein zegt weinig over het treingewicht. En bij een lage dienstregelingsnelheid, toen heel gebruikelijk, trekt ook een 1500 heel wat.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Thom op 22 juni 2021, 18:25:09
Hedentendage zit in het goederenvervoer ook niemand te wachten op een eenling waar je al je personeel apart voor moet opleiden en dan ook nog  allerlei inzetbeperkingen voor gelden.

Dat en het overschot aan lokken maakt ook dat men de 1304 en 1315 niet echt verhuurd krijgt, en er zelfs 16/1700 aan de kant staan die makkelijker in te zetten zouden zijn.

Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 22 juni 2021, 19:07:56
Op zich natuurlijk ook een bizar idee om een loc van ruim 60 oud commercieel te gaan gebruiken. De opleiding zal niet het moeilijkste zijn, daar stond vroeger geloof ik een paar uurtjes voor en dat is voor zo'n eenvoudige analoge loc meer dan voldoende.. 
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Robert E op 22 juni 2021, 19:32:59
Ik heb geen rijdende 1501 foto's, maar in september 2008 was er een event in Blerick en de 1501 stond binnen in de hal met een paal ervoor :(...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-60d21e2fa3792.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-60d21e2fa3792.jpg)

Zijkant

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/012-60d21e5be0613.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/012-60d21e5be0613.jpg)

Mvg

Robert
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: VictorPM op 22 juni 2021, 20:03:55
Een 1500 heeft volgens mij meer vermogen dan een 1100 (2185 KW vs 2000 KW) en scheelt weinig met een 1200 (2200 KW).

Op Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1500_(elektrische_locomotief)) zie ik nu inderdaad 2185 kW staan, maar ik vraag me erg af of dat wel klopt!
Nooit anders geweten dan 2400 pk (1765 kW), staat zo ook in de oude boekjes van G.J. Nieuwenhuis, wat ik altijd als een betrouwbare bron heb beschouwd.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: henk op 22 juni 2021, 20:17:05
Ik heb hier een NS-folder uit 1977 onder de welluidende titel 'Onze treinen en lokomotieven'. Daarin heeft NS het over 1932 kw continu vermogen. Die zullen het toch wel hebben geweten.  ;D

Nico Spilt heeft de folder op zijn website staan.
https://www.nicospilt.com/index_Treinen1977.htm (https://www.nicospilt.com/index_Treinen1977.htm)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Rick op 22 juni 2021, 20:21:12
Dan heb je een ander boekje van Gerrit Nieuwenhuis, in de mijne staat 1932 kW voor de 1500 (en 1896 kW voor een 1100, 2208 kW voor een 1200). De loc scheelt dan nauwelijks met een 1100 en die reden ook geen zware goederentreinen.

Ik vermoed meer dat de locs ivm een beperkt inzetgebied (Den Haag - Venlo) weinig goederentreinen reden?
Ik vermoed dat ze die vooral in de nacht reden en dus minder vaak op de foto zijn gezet, Kijfhoek ligt immers om de hoek en daar is nog redelijk wat goederenvervoer. En als de locs reizigerstreinen tussen Den Haag en Venlo rijden heb je met zo'n kleine serie al snel alle locs in gebruik.

Wellicht omdat ze materieel hebben waar je nog wel wat mee kan?
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden?
Die mP is wel goed inzetbaar?  :P

Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
En je kan er de BR niet mee op of het buitenland in. Misschien dat de afvoertrein vanuit het noorden naar Kijfhoek wat is, die trein is meestal vrij kort.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: henk op 22 juni 2021, 20:27:41
In een eerdere versie van 'Onze treinen en locomotieven' heeft NS het dan weer over 2400 pk.  ;D

https://www.nicospilt.com/index_Treinen1977.htm (https://www.nicospilt.com/index_Treinen1977.htm)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: VictorPM op 22 juni 2021, 20:35:06
Die 1932 kW ben ik ook tegengekomen op een Railwiki site van Somda, onder "Technische gegevens".
https://www.railwiki.nl/index.php/1500_-_Elektrische_locomotieven_serie_1500#Technische_gegevens
Dat zal dan wel kloppen, al vind ik "kW (pk)" niet bepaald accuraat overkomen. Alsof dat hetzelfde is.
Tussen PK en kW zit nog altijd een verhouding van 0,7355  :)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: prutser op 22 juni 2021, 20:51:42
Op Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1500_(elektrische_locomotief)) zie ik nu inderdaad 2185 kW staan, maar ik vraag me erg af of dat wel klopt!
Nooit anders geweten dan 2400 pk (1765 kW), staat zo ook in de oude boekjes van G.J. Nieuwenhuis, wat ik altijd als een betrouwbare bron heb beschouwd.

Ook even gekeken in het boek "Elektrische locomotieven in Nederland" en daarin staat dat ze een uurvermogen van 2185 kW en een continu vermogen van 1932 kW hebben. Dus jullie hebben allemaal gelijk  ;D.

Maar is de 1501 nu eigendom van het spoorwegmuseum? Want dan klopt de Wikipedia pagina sowieso niet meer en dat terwijl er twee dagen geleden nog een hele lap tekst is toegevoegd.

Maargoed eenieder kan dat dan aanpassen.

Stephan.

Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 22 juni 2021, 21:12:53
Maar waarom was een trein met een NS 1100 en bv 6x ICR dan veel sneller dan éénzelfde trein met een NS 1500 ervoor, daar zat boven de 70 kmh geen vut meer in....  ?
Tenminste, zo is mijn herinnering.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: damngrazy op 22 juni 2021, 21:21:11
Misschien denk ik te technisch, maar dat zou met de eigenschappen van de motoren te maken kunnen hebben. Want het zou kunnen zijn dat 2 types motor met een vergelijkbaar vermogen op hetzelfde toerental een compleet ander beschikbaar koppel hebben en dus sneller of minder snel kunnen versnellen.

Groetjes, Tim/damngrazy
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Rick op 22 juni 2021, 21:22:12
"kW (pk)" niet bepaald accuraat overkomen. Alsof dat hetzelfde is.
Tussen PK en kW zit nog altijd een verhouding van 0,7355  :)
Dat is niet wat er staat; er staat ( pk). De spatie geeft aan dat het vermogen in pk nog moet worden ingevuld, op andere pagina's zie je dat ook als er gegevens niet bekend zijn (iets verder bij de draaistelcodes ook trouwens).
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: René 4312 op 22 juni 2021, 21:32:53
Maar waarom was een trein met een NS 1100 en bv 6x ICR dan veel sneller dan éénzelfde trein met een NS 1500 ervoor, daar zat boven de 70 kmh geen vut meer in....  ?
Tenminste, zo is mijn herinnering.

Wieldiameter misschien? Geen idee of hier verschil was tussen een 1100 en 1500.
Of tandwielverhouding motor-wielas zal ook meespelen? 1100: 3.7 : 1 volgens boek NS serie 1100 van Drs. W.H. van den Dool

René
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 22 juni 2021, 22:06:57
Een NS 1500 heeft inderdaad een relatief kleine wieldoorsnede, bijna gelijk aan een NS 6400. Met enig uitdraaiwerk aan de binnenkant waren die wielbanden ook voor een NS 1500 geschikt.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Thom op 22 juni 2021, 23:11:35
Op zich natuurlijk ook een bizar idee om een loc van ruim 60 oud commercieel te gaan gebruiken. De opleiding zal niet het moeilijkste zijn, daar stond vroeger geloof ik een paar uurtjes voor en dat is voor zo'n eenvoudige analoge loc meer dan voldoende..
Opleiding is natuurlijk nu wel wat anders dan vroeger ;)

Je bent een machinist er zo een dag aan kwijt, een stukje theorie, een stukje praktijk en examen. Plus daarnaast nog wat administratief gebeuren voor backofficie.
Een dag dat die machinist eigenlijk dus geen cent opbrengt en vervolgens kan ie die kennis maar op één lokomotief toepassen.

Een opleiding voor de moderne regulier gebruikte lokken als Traxx'en en Vectrons is veel interessanter omdat er daar veel meer van zijn.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 23 juni 2021, 09:27:48
Opleiding is natuurlijk nu wel wat anders dan vroeger

Dat lijkt me toch wel een interessante stellingname, wat is het verschil tussen een opleiding NS 1500 in pakweg 1980 en anno 2021 ?
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Chris Westerduin op 23 juni 2021, 09:50:29
Qua locinstructie merk ik weinig verschil tussen vroegâh en nu... En doe het kunstje nu ook al bijna 30 jaar.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Thom op 23 juni 2021, 12:38:36
Het verschil zit hem niet in de inhoud van de opleiding mbt tot de lok zelf uiteraard, maar de hele manier van opleiden en examineren in het algemeen die veranderd is.

Het oude jongens krenten brood wandelingetje om een lok heen maken en een krabbeltje zetten is het niet meer.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 23 juni 2021, 12:59:50
Het oude jongens krenten brood wandelingetje om een lok heen maken en een krabbeltje zetten is het niet meer.

Inderdaad lopen ze nu ook binnendoor, en het aftekenen gebeurt digitaal.
Zoals Chris al aangeeft, er lijkt weinig veranderd te zijn de laatste 10 tallen jaren.
Maar on topic, wie is er anno nu nog bevoegd om een opleiding NS 1500 (of Kameel, Mat 46 of 54) überhaupt te geven 😀 De papieren tijger wordt hoe langer hoe groter, in de praktijk zou het zo eenvoudig kunnen zijn....
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Thom op 23 juni 2021, 16:15:54
Daar zijn gewoon mensen voor bevoegd hoor, anders zou dat materieel ook niet meer kunnen rijden ;)

En oa juist dat soort mensen hun bevoegdheden daartoe kost wat meer moeite dan vroeger, die moet onder andere VVRV examinator zijn bijvoorbeeld.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: ex-DR V100 op 23 juni 2021, 18:57:01
Van het Spoorwegmuseum: https://www.youtube.com/watch?v=jykzllE9NMA

Marc
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: spoorijzer op 24 juni 2021, 09:09:17
Leuk filmpje. Geeft ook iets meer van de reden aan. Niet alleen het bewaren, maar ook het zichtbaar maken van de loc. En dat lukt in het museum inderdaad beter dan in een loods.

En wie weet wat de toekomst brengt voor deze loc. Het SpM heeft laten zien dat ze prima in staat zijn om divers materieel de baan op te krijgen. Het zal vast wel goedkomen.  (y)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 24 juni 2021, 09:35:24
En oa juist dat soort mensen hun bevoegdheden daartoe kost wat meer moeite dan vroeger, die moet onder andere VVRV examinator zijn bijvoorbeeld.
Nog eerder dan verwacht komt de papier tijger al voorbij....
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Karben op 24 juni 2021, 11:01:13
Een informatief filmpje. En inderdaad, zichtbaar maken en niet in een stoffige loods. Nu de 6317 nog. ;D
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 24 juni 2021, 12:13:32
En inderdaad met de huidige veiligheidsnormen ook niet meer mee rijden.
Deze locs hadden geen enkele versteviging, de gehele lockast bestond uit enkele millimeters dik plaatstaal, welke geklonken en geschroefd was met een minimale sterkte.
Gelukkig zijn er nooit echte forse aanrijdingen geweest, dit was zeker noodlottig afgelopen voor het personeel.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Thom op 24 juni 2021, 12:25:06
Materieel hoeft niet met terug werkende kracht aan veiligheidsnormen te voldoen, en die 1501 zou niet de enige zijn die een constructie van dien aard heeft. Dat heeft praktisch al het materieel tot ergens in de jaren 70.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: spoorijzer op 24 juni 2021, 12:27:34
@ Thom: wel aan sommige normen toch? Zo is ATB (-VV?) toch wel een vereiste? Of is daarvoor nog een uitzondering mogelijk via ATB-E (ben er niet zo in thuis  ;D).
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Thom op 24 juni 2021, 12:33:19
Ja, wel aan de eisen van beveiligingssystemen inderdaad, maar de lokomotief kwa constructie word alleen gekeurd bij de bouw naar de op dat moment geldende normen.

De inbouw van ATB is verplicht, en dat mag ATB-EG, ATB-NG of ATB-E zijn.
ATB-Vv is overigens niet verplicht om te hebben, al heeft al het materieel bij het Spoorwegmuseum dat wel.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Besselspoor op 24 juni 2021, 12:52:04
En inderdaad met de huidige veiligheidsnormen ook niet meer mee rijden.
Deze locs hadden geen enkele versteviging, de gehele lockast bestond uit enkele millimeters dik plaatstaal, welke geklonken en geschroefd was met een minimale sterkte.
Gelukkig zijn er nooit echte forse aanrijdingen geweest, dit was zeker noodlottig afgelopen voor het personeel.
Het is natuurlijk onzinnig om hedendaagse constructievoorschriften op oud materieel te leggen. Je hoeft je VW kever uit 1970 ook niet voorzien van ABS, airbags, koplampen met electronisch gecontroleerde hoogteregeling, katalysator en tenminste 4 hoofsteunen. Maar APK keuring is wel verplicht voor gebruik van de openbare weg.
Zo is voor treinmaterieel de staat van onderhoud en aanwezigheid van ATB vereiste.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Thom op 24 juni 2021, 12:55:00
Mooie vergelijking :)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: spoorijzer op 24 juni 2021, 13:17:49
Dank voor de uitleg!
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 24 juni 2021, 14:18:00
Maar was het nu niet zo dat juist bij de NS 1125, na de grote onderhoudsbeurt en het weer rijvaardig maken in de Zaanstraat Amsterdam, de veiligheid van een botsneusloze 1100 een discussiepuntje werd, waardoor de loc nog steeds niet rijdt......
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Thom op 24 juni 2021, 15:31:20
In het geheel niet, anders zou daar ook niet aan begonnen zijn want dat bedenk je wel vooraf je ergens een hoop werk insteekt :)

Lok is inmiddels ook opnieuw toegelaten (vanwege wat wijzigingen) en staat op de nominatie om mee verder te gaan als er weer wat handjes beschikbaar zijn.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 24 juni 2021, 22:02:44
....als er weer wat handjes beschikbaar zijn......

Kan ik nog solliciteren. Van analoge technieken heb ik wel iets verstand  :)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: André82 op 24 juni 2021, 22:26:46
Vaak zijn mensen die enkel al willen helpen al welkom bij verenigingen en stichtingen. Het leuke is, je leert er ook weer wat van  :D :D
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Chris Westerduin op 25 juni 2021, 02:53:48
Over de stevigheid van de 1501... Ik zou liever met die loc wat tegenkomen op een overweg dan met zo'n modern stuk plastic. Weet je nog dat ongeluk tussen een Class 66 en een DM'90 in Roermond? Boven het stoot en trekwerk van de 66 zit qua opbouw minder staal dan in de cabine van een 1500. Het is juist dat stoot en trekwerk van een loc die wel even wat weg kan duwen. En die Class 66 rijdt nog steeds...
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Taigagaai op 29 juni 2021, 11:08:23
Dat is niet wat er staat; er staat ( pk). De spatie geeft aan dat het vermogen in pk nog moet worden ingevuld, op andere pagina's zie je dat ook als er gegevens niet bekend zijn (iets verder bij de draaistelcodes ook trouwens).
Ik schrijf inderdaad vaker op deze manier om ontbrekende gegevens later in te vullen. Dus mocht iemand de draaistelcode van de 1500 en hun nummers hebben, dan hou ik mijn aanbevolen, al dan niet via pm.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Thom op 29 juni 2021, 11:55:11
9390, ELMe 131-144 :)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Ronald Halma op 29 juni 2021, 14:04:59
Speciaal voor jullie, gisteren genomen :) :

(https://live.staticflickr.com/65535/51277723522_6ed4569174_c.jpg) (https://flic.kr/p/2m8eJHq)20210628_093057 (https://flic.kr/p/2m8eJHq) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr

Heb er verder niets mee maar was toch wel een aparte verschijning ;)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: MartinH0 op 29 juni 2021, 14:10:18
Super  (y) ik heb hem net besteld bij Kleinspoor om te bouwen.

Ik moet ook maar eens naar het museum. Ook voor het andere NS materieel.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: NS1220 op 29 juni 2021, 14:40:53
Toen vond ik hem heel modern. Nu komt hij wat archaïsch op mij over.
Mooi dat zoiets bewaard wordt.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Taigagaai op 29 juni 2021, 15:59:51
9390, ELMe 131-144 :)
Bedankt  (y)
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: bask185 op 29 juni 2021, 16:45:13
Ik ga zondag heen!  :angel:
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Remunj op 29 juni 2021, 17:07:04
Ik hoop het niet voor je  ;D
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: spoorzeven op 29 juni 2021, 17:57:40
Nee zeker niet ;D
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Erik_ op 29 juni 2021, 18:30:35
Mooi dat zoiets bewaard wordt.

Toch wel uniek te noemen inderdaad dat de Haagse en Rotterdamse machinisten destijds in 1986 dit voor elkaar hebben gekregen......
Want daarmee is het destijds wel allemaal begonnen.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: prutser op 29 juni 2021, 21:30:06
Toen vond ik hem heel modern. Nu komt hij wat archaïsch op mij over.
Mooi dat zoiets bewaard wordt.

Ik heb altijd al een lelijk en ouderwets ogend ding gevonden, cabine, romp en draaistellen lijken totaal niet bij elkaar te horen.
Wel goed dat er één bewaard wordt net als de 1000, ook lelijk en lijkt op een duivenhok met fietswielen maar toch een van mijn favorieten.

Stephan.
Titel: Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
Bericht door: Reinout van Rees op 29 juni 2021, 22:17:51
:) Dat "duivenhok met fietswielen" ga ik onthouden als ik 'em weer eens zie in het spoorwegmuseum.

Reinout