Een 1500 heeft volgens mij meer vermogen dan een 1100 (2185 KW vs 2000 KW) en scheelt weinig met een 1200 (2200 KW).
Ik vermoed meer dat de locs ivm een beperkt inzetgebied (Den Haag - Venlo) weinig goederentreinen reden?
Wellicht omdat ze materieel hebben waar je nog wel wat mee kan?Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden?
Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
Op Wikipedia zie ik nu inderdaad 2185 kW staan, maar ik vraag me erg af of dat wel klopt!Nooit anders geweten dan 2400 pk (1765 kW), staat zo ook in de oude boekjes van G.J. Nieuwenhuis, wat ik altijd als een betrouwbare bron heb beschouwd.
"kW (pk)" niet bepaald accuraat overkomen. Alsof dat hetzelfde is.Tussen PK en kW zit nog altijd een verhouding van 0,7355
Maar waarom was een trein met een NS 1100 en bv 6x ICR dan veel sneller dan éénzelfde trein met een NS 1500 ervoor, daar zat boven de 70 kmh geen vut meer in.... ?Tenminste, zo is mijn herinnering.
Op zich natuurlijk ook een bizar idee om een loc van ruim 60 oud commercieel te gaan gebruiken. De opleiding zal niet het moeilijkste zijn, daar stond vroeger geloof ik een paar uurtjes voor en dat is voor zo'n eenvoudige analoge loc meer dan voldoende..
Opleiding is natuurlijk nu wel wat anders dan vroeger