Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven. door denobis
Vandaag om 08:30:26
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door nighttrain1
Vandaag om 08:24:34
Inspiration? Quiberon… ! door Benelux795
Vandaag om 08:01:29
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Pascal77
Vandaag om 07:15:46
Stuklijst in Roco Line door Frank 123
Vandaag om 06:54:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 06:32:18
2021-09-26 Amtrak Empire Builder ontsporing door Niekleair
Vandaag om 04:30:58
Gezocht: wie kan Sketchup-bestand kan omzetten naar STL voor printen. door Biesje
Vandaag om 01:51:32
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 01:45:33
Rails schoonhouden met kurk. door clickmaniac
Vandaag om 00:39:50
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Pietervde
Vandaag om 00:03:31
Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing. door Edsko Hekman
26 september 2021, 23:24:19
Rondom Charlois door Benelux795
26 september 2021, 22:52:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
26 september 2021, 22:47:47
Update: baan in de tropen door phdirk
26 september 2021, 22:32:44
RailPro Regs Ballastbakken door Maarten.T
26 september 2021, 22:29:02
TT-dec draaischijfdecoder, problemen met programmeren. door Jeroen Rood
26 september 2021, 22:27:24
Molenkamp modeltreinwinkel, Haarlem. Contactgegevens gezocht. door naoorlogsNS
26 september 2021, 22:24:32
IGRA onderdelen, waar verkrijgbaar? door MOVisser
26 september 2021, 22:03:07
Märklin K-rails, wanneer is het op de markt gekomen? door Bahn-AG
26 september 2021, 21:40:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 september 2021, 21:37:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Carel Ruysink
26 september 2021, 21:29:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Carel Ruysink
26 september 2021, 21:23:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door martijnhaman
26 september 2021, 21:19:38
(BNLS Modulebaan) bij de NMD in Rijswijk 24 - 26 september 2021 door Martin Welberg
26 september 2021, 21:19:08
Oneindige Overslag 0e RC door Tjalling
26 september 2021, 21:16:50
Dg spoor 0 door 1795
26 september 2021, 21:11:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
26 september 2021, 20:58:57
Baanbouw Bosje77 door bosje77
26 september 2021, 20:17:23
Sgmmns Ballastbak H0 (IN ONTWIKKELING) door Arjen-V
26 september 2021, 19:33:09
  

Auteur Topic: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021  (gelezen 8942 keer)

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #75 Gepost op: 22 juni 2021, 19:07:56 »
Op zich natuurlijk ook een bizar idee om een loc van ruim 60 oud commercieel te gaan gebruiken. De opleiding zal niet het moeilijkste zijn, daar stond vroeger geloof ik een paar uurtjes voor en dat is voor zo'n eenvoudige analoge loc meer dan voldoende.. 

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 889
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #76 Gepost op: 22 juni 2021, 19:32:59 »
Ik heb geen rijdende 1501 foto's, maar in september 2008 was er een event in Blerick en de 1501 stond binnen in de hal met een paal ervoor :(...



Zijkant



Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #77 Gepost op: 22 juni 2021, 20:03:55 »
Een 1500 heeft volgens mij meer vermogen dan een 1100 (2185 KW vs 2000 KW) en scheelt weinig met een 1200 (2200 KW).

Op Wikipedia zie ik nu inderdaad 2185 kW staan, maar ik vraag me erg af of dat wel klopt!
Nooit anders geweten dan 2400 pk (1765 kW), staat zo ook in de oude boekjes van G.J. Nieuwenhuis, wat ik altijd als een betrouwbare bron heb beschouwd.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19978
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #78 Gepost op: 22 juni 2021, 20:17:05 »
Ik heb hier een NS-folder uit 1977 onder de welluidende titel 'Onze treinen en lokomotieven'. Daarin heeft NS het over 1932 kw continu vermogen. Die zullen het toch wel hebben geweten.  ;D

Nico Spilt heeft de folder op zijn website staan.
https://www.nicospilt.com/index_Treinen1977.htm
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7000
  • Spoor N
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #79 Gepost op: 22 juni 2021, 20:21:12 »
Dan heb je een ander boekje van Gerrit Nieuwenhuis, in de mijne staat 1932 kW voor de 1500 (en 1896 kW voor een 1100, 2208 kW voor een 1200). De loc scheelt dan nauwelijks met een 1100 en die reden ook geen zware goederentreinen.

Ik vermoed meer dat de locs ivm een beperkt inzetgebied (Den Haag - Venlo) weinig goederentreinen reden?
Ik vermoed dat ze die vooral in de nacht reden en dus minder vaak op de foto zijn gezet, Kijfhoek ligt immers om de hoek en daar is nog redelijk wat goederenvervoer. En als de locs reizigerstreinen tussen Den Haag en Venlo rijden heb je met zo'n kleine serie al snel alle locs in gebruik.

Wellicht omdat ze materieel hebben waar je nog wel wat mee kan?
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden?
Die mP is wel goed inzetbaar?  :P

Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
En je kan er de BR niet mee op of het buitenland in. Misschien dat de afvoertrein vanuit het noorden naar Kijfhoek wat is, die trein is meestal vrij kort.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19978
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #80 Gepost op: 22 juni 2021, 20:27:41 »
In een eerdere versie van 'Onze treinen en locomotieven' heeft NS het dan weer over 2400 pk.  ;D

https://www.nicospilt.com/index_Treinen1977.htm
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #81 Gepost op: 22 juni 2021, 20:35:06 »
Die 1932 kW ben ik ook tegengekomen op een Railwiki site van Somda, onder "Technische gegevens".
https://www.railwiki.nl/index.php/1500_-_Elektrische_locomotieven_serie_1500#Technische_gegevens
Dat zal dan wel kloppen, al vind ik "kW (pk)" niet bepaald accuraat overkomen. Alsof dat hetzelfde is.
Tussen PK en kW zit nog altijd een verhouding van 0,7355  :)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6101
  • Spaar ze allemaal.
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #82 Gepost op: 22 juni 2021, 20:51:42 »
Op Wikipedia zie ik nu inderdaad 2185 kW staan, maar ik vraag me erg af of dat wel klopt!
Nooit anders geweten dan 2400 pk (1765 kW), staat zo ook in de oude boekjes van G.J. Nieuwenhuis, wat ik altijd als een betrouwbare bron heb beschouwd.

Ook even gekeken in het boek "Elektrische locomotieven in Nederland" en daarin staat dat ze een uurvermogen van 2185 kW en een continu vermogen van 1932 kW hebben. Dus jullie hebben allemaal gelijk  ;D.

Maar is de 1501 nu eigendom van het spoorwegmuseum? Want dan klopt de Wikipedia pagina sowieso niet meer en dat terwijl er twee dagen geleden nog een hele lap tekst is toegevoegd.

Maargoed eenieder kan dat dan aanpassen.

Stephan.


Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #83 Gepost op: 22 juni 2021, 21:12:53 »
Maar waarom was een trein met een NS 1100 en bv 6x ICR dan veel sneller dan éénzelfde trein met een NS 1500 ervoor, daar zat boven de 70 kmh geen vut meer in....  ?
Tenminste, zo is mijn herinnering.

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #84 Gepost op: 22 juni 2021, 21:21:11 »
Misschien denk ik te technisch, maar dat zou met de eigenschappen van de motoren te maken kunnen hebben. Want het zou kunnen zijn dat 2 types motor met een vergelijkbaar vermogen op hetzelfde toerental een compleet ander beschikbaar koppel hebben en dus sneller of minder snel kunnen versnellen.

Groetjes, Tim/damngrazy

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7000
  • Spoor N
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #85 Gepost op: 22 juni 2021, 21:22:12 »
"kW (pk)" niet bepaald accuraat overkomen. Alsof dat hetzelfde is.
Tussen PK en kW zit nog altijd een verhouding van 0,7355  :)
Dat is niet wat er staat; er staat ( pk). De spatie geeft aan dat het vermogen in pk nog moet worden ingevuld, op andere pagina's zie je dat ook als er gegevens niet bekend zijn (iets verder bij de draaistelcodes ook trouwens).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #86 Gepost op: 22 juni 2021, 21:32:53 »
Maar waarom was een trein met een NS 1100 en bv 6x ICR dan veel sneller dan éénzelfde trein met een NS 1500 ervoor, daar zat boven de 70 kmh geen vut meer in....  ?
Tenminste, zo is mijn herinnering.

Wieldiameter misschien? Geen idee of hier verschil was tussen een 1100 en 1500.
Of tandwielverhouding motor-wielas zal ook meespelen? 1100: 3.7 : 1 volgens boek NS serie 1100 van Drs. W.H. van den Dool

René
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2021, 21:39:35 door René 4312. Reden: tandwielverhouding toegevoegd »

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #87 Gepost op: 22 juni 2021, 22:06:57 »
Een NS 1500 heeft inderdaad een relatief kleine wieldoorsnede, bijna gelijk aan een NS 6400. Met enig uitdraaiwerk aan de binnenkant waren die wielbanden ook voor een NS 1500 geschikt.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2021, 22:50:32 door Dwergsein »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #88 Gepost op: 22 juni 2021, 23:11:35 »
Op zich natuurlijk ook een bizar idee om een loc van ruim 60 oud commercieel te gaan gebruiken. De opleiding zal niet het moeilijkste zijn, daar stond vroeger geloof ik een paar uurtjes voor en dat is voor zo'n eenvoudige analoge loc meer dan voldoende..
Opleiding is natuurlijk nu wel wat anders dan vroeger ;)

Je bent een machinist er zo een dag aan kwijt, een stukje theorie, een stukje praktijk en examen. Plus daarnaast nog wat administratief gebeuren voor backofficie.
Een dag dat die machinist eigenlijk dus geen cent opbrengt en vervolgens kan ie die kennis maar op één lokomotief toepassen.

Een opleiding voor de moderne regulier gebruikte lokken als Traxx'en en Vectrons is veel interessanter omdat er daar veel meer van zijn.

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #89 Gepost op: 23 juni 2021, 09:27:48 »
Opleiding is natuurlijk nu wel wat anders dan vroeger

Dat lijkt me toch wel een interessante stellingname, wat is het verschil tussen een opleiding NS 1500 in pakweg 1980 en anno 2021 ?