Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Tussendoortje: project N & N-baan  (gelezen 12496 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Tussendoortje: project N & N-baan
« Gepost op: 01 september 2014, 23:05:47 »
Wat de titel al aangeeft  ;D Een tussendoortje. Een tussendoorbaantje. We krijgen met enig regelmaat Neefjes en Nichtjes over de vloer. En vaak staan ze voordat je het weet boven aan de trap te roepen "Ik wil naar de treintjes". Heel erg leuk allemaal en ze willen altijd wat rijden. Nu gaat dat niet echt lekker op mijn rangeer-L. Dat is voor hun eigenlijk niet leuk. Daarom het plan maar opgevat om een baan voor de neefjes en nichtjes te bouwen  :)  (y) We gaan weer bouwen!

Het moet wel een baantje zijn wat zo op te ruimen is en niet in de weg staat. Dus even naar het tekenprogramma en dit fantastische ontwerp gemaakt.



De bedoeling is dat de twee 2 zijkanten naar binnen klappen. Zo hou je een bak over van 1,00 bij 1,10 meter en 10cm dik. Dat moet toch wel kunnen? Al eerder aangegeven in de nieuwe aanwinsten, rails en een digital-set van Piko gekocht. Een leuk rondje met 2 wissels en een inhaalspoor. Leuk om mee te rijden :) Het lijkt allemaal zo mooi dat het maar uitgevoerd moet worden :D




Op naar de houtboer om wat hout te laten zagen:



Goed, aan de slag met wat hout en strookjes. Bij het bouwen loop je tegen kleine dingetjes aan.... De afmetingen zijn ook te groot. De plaat van 1,00x1,10m is net iets te groot. Het trapgat is net iets te klein om lekker door te gaan. Daarop besloten om de plank een keer door het midden te zagen. Daardoor krijg je nu 4 delen van 50x110cm. Dat gaat makkelijker de trap op en af :D Na een middagje zagen, lijmen, enzovoort kom je tot dit resultaat:



Daarna even de verfkwast ter hand genomen om de binnenzijde in ieder geval in de grondverf te zetten. Door het vouwen van de bakken kan je gemakkelijk schilderen:



Nu is het rails leggen en testen :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #1 Gepost op: 04 september 2014, 15:37:22 »
Ronald, je bent vast de favoriete oom.  ;)

Ik ga er vanuit dat een gedegen klantonderzoek aan de basis ligt van dit ontwerp. N&N willen echt alleen maar rijden en hebben geen geduld voor rangeren?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #2 Gepost op: 04 september 2014, 16:35:21 »
Hahahaha, je bent al hun suiker oompje  (y)
Mvh Steef

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #3 Gepost op: 04 september 2014, 21:10:03 »
Zoiets zou ik eigenlijk ook eens voor mezelf moeten gaan bouwen, zodat het materiaal ook eens wat kan rollen.

Je maakt het wel erg proper!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2014, 18:54:36 »
Dank allemaal voor de reacties!  (y)

Ze komen graag bij oom en tante. :) Ze lopen / kruipen meteen de trap op voor het speelgoed en de treintjes.... Ik ben gek met ze, het is altijd wel een feest als ze er zijn.  (y) Ze mogen natuurlijk iets meer hier dan als ze thuis zijn.

Ik ga er vanuit dat een gedegen klantonderzoek aan de basis ligt van dit ontwerp. N&N willen echt alleen maar rijden en hebben geen geduld voor rangeren?

Meer geen geduld voor het heen en weer rijden... Het moet gewoon lekker rijden :D

Zoiets zou ik eigenlijk ook eens voor mezelf moeten gaan bouwen, zodat het materiaal ook eens wat kan rollen.

Het kan ook meteen als testbaan fungeren  ;)  ;)  ;D

Je maakt het wel erg proper!

Het moet ook wel. Je kan beter wat meer tijd insteken dat het netjes wordt daar heb je later zoveel plezier van. Ik zal eens wat foto's bijplaatsen. Ben inmiddels wat verder met het geheel.  ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2014, 19:26:08 »
Heb je al een idee bij de scenery?  ;) Thema oid? :P
Ik voel een Formule 1 achtige baan met minimalistische aankleding....  8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #6 Gepost op: 05 september 2014, 19:35:10 »
Hmm.. scenery... ik zou denk ik vooral het speelelement in het oog houden. Veel straten en wegen, voor met autootjes spelen. Bebouwing laag houden of afneembaar.  :P

Ik ben benieuwd hoe je dat doet met de rails op de scharnierpunten.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #7 Gepost op: 05 september 2014, 20:32:00 »
Over de scenery heb ik al een discussie gehad met "tante".... Wat moet er gebeuren? We gaan inderdaad voor wegen en huisjes. Deze worden afneembaar. Ik wil nog een tunnel en/of een viaduct over de rand maken zodat de autotjes uit de bak kunnen.

Op de schanierpunten is gemakkelijk: Gewoon koud tegen elkaar aan :D Dat kan je wel zien op de fotos:



Dus als eerste de twee bogen gelegd. Dan kan je gemakkelijker de rechte stukken er tussen fabriceren. De rechte stukken even met de dremel op maat zagen.



De eerste uitleg van het plan. Daardoor kan je bepalen of het goed gaat komen. Even de grote tafel in gebruik genomen :) Wat makkelijker dan op de grond ;)



Zo het leggen van de rails is klaar. Alle rails is vastgeschroefd. We moeten nog even wat draadjes solderen en met elkaar verbinden. Dat is voor het weekend.

Groet Ronald.


Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #8 Gepost op: 05 september 2014, 20:51:08 »
Bekende tafel...  ;)
Mvh Steef

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #9 Gepost op: 08 september 2014, 20:42:54 »
@Steef: Voor mij ook  ;D

Van het weekend maar eens de rails compleet vast gemaakt: Met schroefjes, op maat zagen van de rails en bevestigen van de bedrading aan de rails. Dan is het testrijden :) Met een trafotje en de "gold old" 2200....



En ja het gaat nu helemaal goed. Alle sporen worden goed bereden en alle wissels worden ook goed bereden. Het valt mij niets tegen.

En dan nu het vouwen, Stap 1:



Stap 2:



En stap 3, nog een keer door de midden vouwen:



Dan heb je dus een pakketje van 110x50x18cm over. Deze kan je mooi wegzetten:



Nu nog aan de gang met de wegen, huisjes en boompjes.... :)  (y) Dat is het volgende onderdeel. Nu is in ieder geval de tafel weer leeg.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2014, 21:14:34 »
Zo ook maar weer een update van de neefjes en nichtjes baan. Voor het eerst is hij in de praktijk getest. En hij is helemaal in orde bevonden door de neefjes! Op zaterdag kwam één van de Neefjes een nachtje logeren bij oom en tante. 



Mijn oude Lima-treinen van zolder gehaald. Daarnaast nog wat rijtuigen, bomen en een heuse tunnel gevonden! Hoppa, allemaal mooi op de baan zetten en weer een tevreden neefje!  ;D

Hij kon lekker ongestoord en zonder problemen mee rijden.  Hij vind het leuk om de trein harder en zachter te laten rijden met de trafo. Gewoon lekker draaien aan de knop!.  ;D  (y)



De volgende dag kwam een ander neefje gezellig op de koffie om ook eens te kijken naar de treinbaan van oom Ronald. Ook hij vond het heel mooi! Nu is het voor mij om nog wat "tweaks" te doen aan de baan. Ik zag nog wel wat dingen die ik aan wil passen. Nu nog huisjes e.d. gaan maken. Altijd leuk!  ;D

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2014, 23:05:28 »
 (y) Tot nu toe leg ik de rails op de grond. Mijn neefje van 4 snapt niet dat ik mijn baan nu even af kan maken zodat die kan rijden. Maar als dan de Märklinbaan op de grond komt is het zeker prima (gekozen voor M om zo ook mijn oude 50-er jaren M te kunnen laten rijden ;)). Maar dit door jou ontworpen systeem nodigt uit tot Copy-Paste gedrag :D

Groet,
Michel

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2014, 08:02:49 »
Ha Michel,

Maar dit door jou ontworpen systeem nodigt uit tot Copy-Paste gedrag :D

Gewoon doen ;D Ik heb gemerkt dat je het binnen 5 minuten opzet. Ze vinden de baan op zolder wel mooi maar ze willen rijden.... Dus dit is perfect :) Halverwege de ochtend vonden de heren de auto's toch interessanter en dan is het binnen 5 minuten opgeruimd. Handig! :D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

raymond erdtsieck

  • Online Online
  • Berichten: 3560
  • N Spoor Freak
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2014, 20:46:37 »
Hoi Ronald,

Mooi om te zien dat ze de N & N baan leuk vinden (y)

Hopelijk gaan ze het langer leuk vinden dan mijn zoontje Ricardo, die heeft even genoeg van de treinen helaas :(
Maar ja ik kan het niet dwingen he, hij vind op dit moment Lego leuker, is ook leuk natuurlijk :)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Tussendoortje: project N & N-baan
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2014, 12:06:34 »
Kom via een ander draadje hier terecht maar dit is een mooie oplossing. Voor onze dochter (4) Thomas treinen gekocht. Maar dit is een hele mooie oplossing die ook weer opgeruimd kan worden.