Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: Speelbaan voor onze kleinkinderen  (gelezen 4608 keer)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Gepost op: 22 oktober 2017, 17:55:41 »
In dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74942.0.html schreef ik al eerder dat ik voor onze kleinkinderen een speelbaantje wil maken.
Op Markplaats vond ik voor weinig twee Fleischmann 1306 industrielokjes en vier zandwagens en een partijtje oude, holle Piko rails.  Gisteren vond ik bij mijn modelbouwwinkel nog twee mooie, simpele donderbussen en daarmee is de "vloot" voorlopig wel compleet.
Ik bouw zelf aan een N-baan, maar dat is voor mannetjes van "bijna vijf" en "bijna d(r)ie" wat te klein en te kwetsbaar. Ik houd ze nog even van de zolder weg. H0 moest het dus worden, maar waar laat je je zo'n baan als de zolder al ruimschoots is bezet?
De oplossing bleek simpel: een opvouwbare baan, die onder het kinderbed in de logeerkamer past. Dat beperkt de lengte tot 160cm en de breedte tot 120cm (uitgeklapt).
Voor de onderbouw van mijn N-baan had ik destijds een aantal bedbakken verzameld, waar de segmenten op rusten en ik had nog een bijna complete lattenbodem in de schuur staan.
Vandaag heb ik van de latten twee frames gemaakt, waar een multiplex plaat op komt, die ik nog moet halen.

Hier het frame:


En zo als het is ingeklapt:


Van tevoren had ik in SCARM een simpel sporenplan getekend met twee ovaaltjes die niet aan elkaar zijn gekoppeld:


In SCARM kreeg ik de sporen op een paar plaatsen niet aansluitend, dus zal ik een paar rechte stukken moeten inkorten. Maar dat komt wel goed.
Nu eerst een plaat multiplex, drie scharnieren en een paar wieltjes kopen en dan kan de zaak in elkaar.

De baan wordt aangekleed met twee Lego stationnetjes, twee houten hijskranen met magneetjes, waarmee "kisten" kunnen worden gelost en geladen, een diesel tankstation en een weg voor autootjes en twee overwegen.

Vooral de jongste van de twee is sinds kort helemaal dol van "teinen", vooral die waar "rook uit komt". Ik zie nog wel eens twee stoomlokjes komen.................................... ;D ;D

Ben
 
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2017, 18:33:27 »
Hoi,

Leuk plan  ;D Ben benieuwd hoe ze het gaan vinden. Hoe ga je dat doen met het dichtklappen? De rails komt dan volgens mij wel in de weg te zitten. Ik heb het destijds opgelost door een verhoogde rand (ongeveer 5cm hoog) te gebruiken: De neefjes en nichtjes baan

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:12:53 »
Ronald,

Ik heb ook zo'n soort oplossing. Langs de naad komen houten blokken waarop de scharnieren worden bevestigd. Die blokken kunnen later worden gecamoufleerd als huis, benzinestation o.i.d. Op de hoeken en langs de randen komen klosjes als afstandhouders.  Als je de baan dichtklapt blijft er ca. 3 - 4 cm ruimte tussen beide delen, zodat bijv. de wisselhandels niet worden geplet.   Net als bij jouw baan dus. De rails kunnen daardoor niet klem komen te zitten bij het open en dichtklappen.

Ben
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 20:19:42 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2017, 13:18:12 »
Weer een stapje verder. Een multiplex plaat op maat laten zagen en op de frames gemonteerd.

Ik heb de rails er eerst los opgelegd en wat proefrondjes gereden. Het oude Piko railmateriaal moet hier en daar nog wat worden bijgebogen, maar de treinen rijden soepel.





Inmiddels zijn de beide delen d.m.v. scharnieren aan elkaar gekoppeld. Gelukkig kan ik ze heel eenvoudig loskoppelen, want de totale baan is wat te zwaar voor één persoon.
Maar daardoor is hij wel heel stabiel.

De volgende fase is het uitrichten en vastlijmen van de rails en het aanbrengen van de bedrading.
Daarna moeten beide lokjes van vrolijke kleurtjes worden voorzien en maak ik nog wat aankleding (stationnetje, portaalkraan, goederenopslag, tankstation, overwegen, wegen e.d.)

Als de zaak rijdt, plaats ik wel een filmpje.

Ben
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2017, 14:05:03 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2017, 14:52:36 »
Goed bezig!  (y) Mooie vorderingen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2017, 18:28:25 »
Op 4 kapjes ter bescherming van de fragiele wisselstellers tegen enthousiaste kinderhandjes en een valbescherming langs de kanten na is de speelbaan zover klaar dat onze kleinkinderen er deze Kerstmis op los kunnen gaan. Uiteraard wordt de baan nog wat verder aangekleed, maar daar mogen de beide mannen de komende tijd uiteraard aan meehelpen.


De binnen- en buitenbaan worden ieder door een eigen trafo gevoed:

 
Alleen rondjes rijden is misschien wat saai, dus heb ik er vier kinderhandjesbestendige ( 8)) seinpaaltjes aan toegevoegd.  Ieder ovaaltje heeft twee seinpaaltjes. De jongens kunnen het sein op hun eigen baan met een schakelaar op rood of groen zetten, maar ook het sein langs het spoor van de ander, in de tegenovergestelde richting.


De seinpalen zijn koppelstukjes voor electriciteitsbuizen. Ze hebben precies de goede hoogte. Als de baan is samengeklapt passen ze er nog precies tussen. Ik heb ze voorzien van 5mm leds. Er komen nog rood/witte strepen en een nummer op. De paaltjes zijn met industrielijm in een 18mm gat gelijmd. Ze zitten muurvast.

Eerst was ik van plan de rails op de scheiding door te zagen, maar daarvan heb ik afgezien. De oude Piko rails is nogal kwetsbaar en ik ben bang voor beschadigingen en vervormingen. De rails is hol, dus lastiger stevig op de ondergrond te bevestigen bij de overgang dan massief railmateriaal.

Om de baan dubbel te klappen verwijder ik eerst de beide scharnierpennen, druk de beide delen 2cm uit elkaar en verwijder de 4 rechte railstukken die over de scheiding lopen. Dat gaat erg goed. Er komt alleen nog een U-profiel over de kopse kanten om te voorkomen dat ik de baan probeer samen te klappen terwijl er nog rails op de scheiding liggen. Want op een dag..... :P :P

De baan ligt op 4 schragen. Die leg ik op hun zij, zodat vooral de jongste van de twee overal goed bij kan. Als ze wat groter zijn, kunnen de schragen rechtop staan.   

En tenslotte nog wat bewegend beeld..............
https://youtu.be/hDBNwfcTRZ4

Ben





 
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2017, 20:07:13 »
Goed werk! Staat er nou elk een trafo op twee hoeken van de baan?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2017, 20:46:06 »
Hoi Sven,

Ja, op 2 tegenover elkaar liggende hoeken. De trafo's staan tussen latjes geklemd, zodat ze niet makkelijk van de baan kunnen vallen, maar wel afneembaar zijn. Voordat de baan kan worden ingeklapt moeten de trafo's namelijk worden verwijderd.
Het was nog wel even opletten met het monteren van de PTT contactdozen en schakelpaneeltjes, want die moesten t.o.v. elkaar verspringend worden gemonteerd, anders kon de baan niet goed worden dichtgeklapt.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2017, 09:32:25 »
Leuk hoor. Ik heb ook ooit zoiets gedaan, met wat H0e materiaal. Ik vond een set met houten huisjes, torens en boompjes heel goedkoop in een winkel (on-line hier bijvoorbeeld te verkrijgen). Daar een klein baantje voor gemaakt.  Zo kan het kind het snel steeds weer anders opbouwen. De schakelaar is om de wissel om te zetten met een eenvoudig Peco relais. Helaas zijn de ouders van dit kind niet geïnteresseerd in het onderhoud van de baan, dus ligt het volgens mij meer op de kast om er maar geen vragen over te krijgen.



Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2017, 09:35:44 »
En dat kind op de foto is niet het kind voor wie het was. Dit neefje nam het rijden vanaf het begin over en wilde de knop niet meer loslaten en moest letterlijk weggesleept worden.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2017, 09:51:59 »
Leuk zeg! En de seinen zijn zeer fraai!

Groet, Sicco Jan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2017, 10:19:19 »
Hoi,

Dat zijn mooie vorderingen. De baan is in ieder geval rijklaar voor de kerstdagen.  (y)

De seinpalen zijn koppelstukjes voor electriciteitsbuizen. Ze hebben precies de goede hoogte. Als de baan is samengeklapt passen ze er nog precies tussen. Ik heb ze voorzien van 5mm leds. Er komen nog rood/witte strepen en een nummer op. De paaltjes zijn met industrielijm in een 18mm gat gelijmd. Ze zitten muurvast.

Leuk! een mooi idee zo die seinpalen.  (y)

Eerst was ik van plan de rails op de scheiding door te zagen, maar daarvan heb ik afgezien. De oude Piko rails is nogal kwetsbaar en ik ben bang voor beschadigingen en vervormingen. De rails is hol, dus lastiger stevig op de ondergrond te bevestigen bij de overgang dan massief railmateriaal.

Is het niet een mogelijkheid om naast de rails eerst aan de buitenzijde van de baan naast de scheidingen twee schroeven te plaatsen en deze aan de rails te solderen. Daarna de rails op de scheiding door te zagen? De schroeven zorgen voor wat meer stevigheid van de rails.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2017, 10:30:37 »
Wat zullen je kleinkinderen hier blij mee zijn  (y)

Mijn opa's hadden helaas niks met treintjes. Niet heel erg want ik heb de schade wel aardig ingehaald.

Blijf het volgen hoor.

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

bink79

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2017, 14:53:20 »
wat super leuk zo voor je kleinkinderen ziet er mooi uit zo heel veel bouw plezier veder ga zo door  (y)

ik blijf het volgen veder  (y)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Speelbaan voor onze kleinkinderen
« Reactie #14 Gepost op: 17 december 2017, 23:20:15 »
@ Ronald,

De rails aan schroeven solderen heb ik op mijn N-baan wel gedaan, maar de oude Piko rails is een omgekeerde, blikken "U" en vrij slap. Het blijft m.i. dan een kwetsbaar punt. En de huidige werkwijze kost iets meer tijd, maar is wel bedrijfszeker en de rails blijft één geheel.
Maar ik heb er wel over nagedacht. Omdat de rails hol is heb ik wel overwogen om een staafje messing van 1x 2mm in de spoorstaaf te solderen en dat op een plaatje Pertinax te solderen en dan de rails inclusief de messing staaf door te zagen. Dat vult de holle rails dan op en zorgt voor meer stevigheid.
Als de jongens daadwerkelijk enthousiast zijn van de baan, zal ik waarschijnlijk die aanpassing doen. 

@ Wim, Sicco Jan en Sven,
Ik laat na de Kerstdagen wel weten of de baan een succes is en wat we met de aankleding gaan doen.
Wordt vervolgd dus.....

Ik wens tevens iedereen Prettige Kerstdagen. De mijne kunnen in ieder geval niet meer stuk...... ;D ;D
Ben
« Laatst bewerkt op: 17 december 2017, 23:24:18 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.