Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door ArjanB
Vandaag om 00:38:35
m'n gras, m'n gras! door Scratchbuilt
Vandaag om 00:31:25
Rondom Charlois door Alewijn
12 augustus 2022, 23:45:52
€2 Rommelmarkt Pola Station B655 opknappen. door Hendrik Jan
12 augustus 2022, 23:45:42
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
12 augustus 2022, 23:44:23
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
12 augustus 2022, 23:43:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
12 augustus 2022, 22:55:13
Proeflocomotieven Nederlandse spoorwegen door mDDM
12 augustus 2022, 22:51:49
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
12 augustus 2022, 22:49:07
Uitgebleekte 2200en door raymond erdtsieck
12 augustus 2022, 22:41:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
12 augustus 2022, 22:25:40
ACME set 55080 met NS restauratierijtuig materieel bespreking door GerardvV
12 augustus 2022, 21:58:08
Modelspoorbeurs Houten 27 augustus. De voor- en nabeschouwing door GerardvV
12 augustus 2022, 21:29:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marco1044
12 augustus 2022, 21:22:51
Twinwoods & Bedford door RudyB
12 augustus 2022, 21:15:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jeroenproj
12 augustus 2022, 20:04:27
Verbinding Z21 maintentance tool met Z21 door Sven
12 augustus 2022, 19:23:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
12 augustus 2022, 18:37:30
Baanbouw Bosje77 door GORILLUS
12 augustus 2022, 18:25:55
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
12 augustus 2022, 18:18:20
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door tijgernootje
12 augustus 2022, 18:00:36
Ik vind naam+iban gevaarlijk door Tramfan
12 augustus 2022, 17:54:22
Gouda in H0 door fissy
12 augustus 2022, 17:52:07
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door dh3201
12 augustus 2022, 17:48:57
OntraXS! 2022, 23-25 september, Spoorwegmuseum door Bor de Wolf
12 augustus 2022, 17:04:16
De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces door DBCargo
12 augustus 2022, 16:36:56
Tussen Vlaamse velden... door hervé
12 augustus 2022, 16:35:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R v/d Hoven
12 augustus 2022, 16:26:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
12 augustus 2022, 16:25:39
Uhlenbrock Power 3 probleem door janvanbemmel
12 augustus 2022, 16:20:55
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 40241 keer)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2021, 23:00:29 »
Hoi Pascal,
Je vraagt om suggesties voor het koppelen van de modules. Zelf gebruik ik een combinatie van snel-klemmen (verkrijgbaar bij Hornbach) en aluminium pengat verbindingen (6 resp. 8 mm doorsnede). De modules zijn daardoor binnen seconden met elkaar te koppelen.
Groet, Anton


« Laatst bewerkt op: 13 juni 2021, 13:13:06 door AntonM »

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #16 Gepost op: 13 juni 2021, 11:55:42 »
hoi Anton
Goede tip.
dat is inderdaad makkelijker dan met rampamoeren, omdat ik daar bij het bovenste deel weer moeilijker bij kan.
Bedankt
Mvg Pascal

Nederdam

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #17 Gepost op: 13 juni 2021, 17:31:02 »
Hallo Pascal,

Voor mijn modulebaan (vier hoekbakken) en de uitneembare brug in de vaste baan gebruik ik houten deuvels van 8 mm. Ik pas de delen vast op elkaar en zet ze tijdelijk vast met lijmklemmen. Dan boor ik vier gaten. In twee gaan de deuvels, die in één van de delen worden vastgelijmd. Door de andere twee gaten gaan M6 bouten met ringen en moer om de zaak vast te zetten. Op zich werkt dat prima.

De uitneembare brug heeft natuurlijk alleen deuvels en geen bouten, maar dan wel weer aan beide kanten twee bananenstekers voor de elektrische verbindingen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #18 Gepost op: 13 juni 2021, 18:57:28 »
Hoi Pascal,
Nog even een foto van de aluminium pengat verbinding. De pennen kunnen eruit zodat er geen uitstekels aan de bak zitten bij het opslaan. Ik heb eerst alle gaten in de betreffende latten van alle modules voorgeboord (op elkaar geklemd en onder de boorkolom). Daardoor zitten van alle modules de pen gat verbindingen exact op dezelfde plek. Daarna de modules in elkaar gezet. Ik zie dat jij de modules al gereed hebt. Het is dan raadzaam om van latjes een soort mal te maken waarin de gaten zijn voorgeboord en met een aluminium hulsje zijn versterkt. Die mal kan je dan op de module klemmen waarna je steeds precies op dezelfde positie de gaten kan boren in de modules.
Groet, Anton



jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #19 Gepost op: 13 juni 2021, 20:21:14 »
Hallo,

Dat bedoel ik inderdaad. Je zou de wisselverbinding dan nog wat naar het zuiden kunnen leggen waardoor het stationsspoor behouden blijft.
Je omloopspoor wordt dan wel wat korter maar dat kan interessante rangeerpuzzels opleveren bij wat meer vervoer.

succes jandcargo

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2877
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2021, 04:04:23 »
Het ligt er ook aan hoe vaak alles in en uit elkaar moet.
Ik vind die snelklemmen een goed idee
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #21 Gepost op: 24 juni 2021, 20:21:11 »
Hoi Pascal,
Nog even een foto van de aluminium pengat verbinding. De pennen kunnen eruit zodat er geen uitstekels aan de bak zitten bij het opslaan. Ik heb eerst alle gaten in de betreffende latten van alle modules voorgeboord (op elkaar geklemd en onder de boorkolom). Daardoor zitten van alle modules de pen gat verbindingen exact op dezelfde plek. Daarna de modules in elkaar gezet. Ik zie dat jij de modules al gereed hebt. Het is dan raadzaam om van latjes een soort mal te maken waarin de gaten zijn voorgeboord en met een aluminium hulsje zijn versterkt. Die mal kan je dan op de module klemmen waarna je steeds precies op dezelfde positie de gaten kan boren in de modules.
Groet, Anton



Mijn goede vriend Ali vond het ook een goed idee Anton.



Van het weekend maar eens klussen.
Door de twee niveaus moet ik het iets anders doen maar komt goed.
Ik zal tzt de bedachte oplossing wel laten zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2021, 21:21:22 »
Het is dan raadzaam om van latjes een soort mal te maken waarin de gaten zijn voorgeboord en met een aluminium hulsje zijn versterkt. Die mal kan je dan op de module klemmen waarna je steeds precies op dezelfde positie de gaten kan boren in de modules.
Groet, Anton

Vandaag een mal op het werk gemaakt.


Iets anders dan je beschreef maar werking is hetzelfde.
Straks maar eens kijken of het werkt zoals gedacht.
De gaten zitten redelijk ver in het midden, maar dit is bewust. Er zijn twee delen van de bovenste modules waar ik een deel van de onderlat weg moet halen om voldoende vrije ruimte om te rijden te creëren. Deze maat is daarop afgestemd, en dan blijf ik overal wel nogsteeds  dezelfde afstand van gaten en pennen houden.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2021, 22:26:46 door Pascal77. Reden: Typo »
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #23 Gepost op: 29 juni 2021, 22:59:42 »
Langzaam maar zeker begint het ook buiten m’n hoofd vorm te krijgen.
Viel me nog niet me om een manier te bedenken om alles demontabel, maar met twee niveaus, toch stabiel te krijgen.
Maar het begint er op te lijken.
Ik wil proberen het hout constructie deel deze week af te krijgen. Dan lig ik er even uit qua beschikbare tijd ivm vakantie en drukte.
Ziet er naar uit dat dat goed gaat komen.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mvg Pascal

Nederdam

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3122
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #24 Gepost op: 30 juni 2021, 09:54:03 »
Zo te zien een degelijke constructie. Tijdens de vakantiedrukte de boel weer meenemen in je hoofd en daarna weer eruit en verder bouwen.  :) (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #25 Gepost op: 30 juni 2021, 13:21:27 »
Waarom maak je een kopstation?

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #26 Gepost op: 30 juni 2021, 14:48:59 »
Hoi. Niet bewust een keuze, maar dit baanplan is uiteindelijk door een mede forumlid getekend, en hier had ik wel een klik mee.
De nadruk ligt uiteindelijk op scenery dus dit ligt me goed.
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #27 Gepost op: 30 juni 2021, 21:58:29 »
Dat ging vlotter dan verwacht.
Alles staat netjes gedemonteerd klaar.



Grootste deel van de werkplaats opgeruimd, na de vakantie alles naar boven en dan kan het echte werk beginnen.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2021, 23:21:35 door Pascal77. Reden: Onbedoeld gequote »
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #28 Gepost op: 23 juli 2021, 22:11:54 »
Twee en halve week vakantie doet je toch over dingen nadenken. Zo ook over het sporenplan wat ik in gedachten had.
in eerste instantie was er 1 kopstation en diverse goederen aansluitingen. aangezien ik en deel automatisch wil laten besturen is het toch wel leuker om wat meer variatie in het verhaal te brengen, dus wil ik naast het originele kopstation(wat nu een doorrijd station is geworden) links onder nog een kopstation toevoegen.
Daarnaast heb ik geprobeerd het goederendeel wat meer te centraliseren, om zo een meer samenhangende bebouwing te kunnen maken.
Ik ben niet zo heel handig met anyrail en kan max 50 stuks gebruiken, dus ik heb het in stukken op moeten knippen maar ik hoop et toch duidelijk te kunnen maken
-Het schaduwstation is ongewijzigd, en ligt in het verlengde van het spoor met cijfer 1.(via moduledeel 3, hier geen spoor ingetekend)
-Direct hierboven komt het VAM station.
-Het dubbele spoor op module 2 word het uithaalspoor voor het vam station en tevens doorgangsstation.
-Linksboven in de hoek op module 5 komt een machinefabriek, boven het blauwe haven deel een betonfabriek
-Links onder op module 6 bij het dubbele spoor en kopstation.
ik ga proberen hiervoor nog 40 centimeter ruimte te winnen, maar dan moet ik eerst een andere plaats vinden voor de kast die nu hier staat.

Ik heb om de een of andere reden nog een beetje het speelgoedbaan idee bij het plan (wellicht door de rechte lijnen) , maar dat kan aan mij liggen.
Tips en opmerkingen zijn zeer welkom!! Ik ben benieuwd naar de suggesties



Mvg Pascal

Nederdam

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #29 Gepost op: 24 juli 2021, 08:41:57 »
Hoi Pascal, je kan het aantal railstukken van 50 als het ware vergroten door langere rechte stukken, die bestaande uit meerdere rails, te vervangen door flexibele rails. De lengte daarvan is maximaal 80 cm maar kan worden opgerekt  ;) tot veel langer (kleurt dan wel rood). Is dan wel belangrijk voor de juiste positie dat eerst een traject wordt uitgelegd en dan pas tussen twee rails aan weerszijden van het rechte traject de tussenliggende rails worden vervangen door de flexibele rail.