Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:58:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Sander Fondse
Vandaag om 10:57:00
Modeltreinenbeurzen door RhB-Mikey
Vandaag om 10:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 10:43:22
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:30:33
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
West-Brabantse modelspoordagen door spoorijzer
Vandaag om 08:49:19
NL-baan in Canada door mass am see
Vandaag om 08:42:00
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door Besselspoor
Vandaag om 08:23:52
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door marco
Vandaag om 08:10:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 07:59:36
Märklin 2025 door Eric B
Vandaag om 07:41:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 111023 keer)

Sofie

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #540 Gepost op: 19 October 2025, 17:12:51 »
Ziet er netjes uit hans!

Het enige dat nog ontbreekt, is de digitale keuze schakelaar voor DC/DCC.

Ook dat zal binnenkort als het goed is opgelost zijn, zowel de hardware als de software voor deze schakeling af, het is alleen nog een kwestie van installeren wanneer Hans de schakeling heeft.
Dat zal over een klein maandje zijn bij Spoorgroep Zuid.

Groetjes Sofie

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #541 Gepost op: 20 October 2025, 08:46:32 »
Het heeft even wat tijd gekost. Alle draadjes zitten vast onder mijn BMB Modulebak. En alles werkt zoals bedoeld. Het enige dat nog ontbreekt, is de digitale keuze schakelaar voor DC/DCC.





De besturing gaat via de YaMoRC YD7001 en een Fleischmann trafo. De wissels en rijwegen worden ingesteld via mijn iPad; de locs via de Roco muis. Beide mbv de Z21 App.

Gr, Hans

Hahahahahaha

En ik denk dan aan de wervende teksten die werden gebruikt bij de introductie van digitaal: Meer mogelijkheden, slechts 2 draadjes.......
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Online Online
  • Berichten: 1180
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #542 Gepost op: 20 October 2025, 14:29:02 »
Martijn,

Het kan ook met WiFi (bijvoorbeeld met PicoW)  i.p.v. zoveel "lange" draadjes ....

En als je DCC-signalen aftakt van de rails kunnen het ook korte draadjes naar de DCC-decoders voor wissels, seinen e.d. zijn ....

Maar verstandiger lijkt het (zoals Hans heeft gedaan) aparte DCC-circuits te hebben om verstoringen te isoleren en dan worden het wat meer draden.

En de voordelen van digitaal rijden/sturen zit vooral in de enorme reeks mogelijkheden om de objecten parallel op de modelbaan te besturen ....

Maar dat wist je natuurlijk allemaal wel. ;D ;D

Eric


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #543 Gepost op: 20 October 2025, 14:59:48 »
De reden van de hoeveelheid draden komt door de gekozen decoders en motoren. Een 2e dcc bus heeft er niet zoveel mee te maken. Als je hier bijvoorbeeld die dure wisselmotoren zou toepassen met geintegreerde DCC decoder en geintegreerde punstuk polarisiatie, zouden er maar 2 draden gaan naar elke wissel toe. Alleen je hele bak zou dus 5x duurder zijn.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Online Online
  • Berichten: 1180
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #544 Gepost op: 20 October 2025, 17:47:05 »
Weer wat geleerd.  ;D

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6577
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #545 Gepost op: 20 October 2025, 19:22:16 »
@Eric,

Wat Bas zegt, klopt wel degelijk. De componenten die ik heb gebruikt zijn allemaal low budget. De DCCnext decoders met het Mardec protocol kosten inderdaad niet veel. Het tweetal heeft samen een capaciteit van 32 poorten. Daarvan heb ik er dertig gebruikt. De wissels worden aangedreven door een negental eenvoudige servo’s, en verder heb ik twee relaisblokken en een paar losse relais gebruikt. Verder twee buckconverters, diverse stekkers en een paar spanning verdelers. En tenslotte heel veel kroonstenen, draad en draadeinden hulzen. De kleine klemmetjes heb ik zelf geprint.

Het belangrijkste argument om het zo te doen, was niet de kostenbesparing. Op deze manier begreep ik namelijk precies wat ik aan het doen was. En daar heb ik heel veel van geleerd.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6577
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #546 Gepost op: Vandaag om 08:35:29 »
Als je hier bijvoorbeeld die dure wisselmotoren zou toepassen met geintegreerde DCC decoder en geintegreerde punstuk polarisiatie, zouden er maar 2 draden gaan naar elke wissel toe. Alleen je hele bak zou dus 5x duurder zijn.

@Bas,



Dat klopt niet helemaal. Een MTB motor kost € 18,- en een servo € 3,25 per stuk. Dus inderdaad 5 tot 6 keer duurder. Maar de reductie van het aantal draden is toch beperkter; hooguit wat korter. Er zijn nog steeds zes draden per wissel nodig.

Gr, Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #547 Gepost op: Vandaag om 09:13:03 »
Die je laat zien, heeft helemaal geen geintegreerde decoder. Je moet kijken naar Dp4 of Dp10

Ik heb dit plaatje uit de handleiding gepakt en aangepast, er moeten idd 5 draden in, maar die DCC draden kan je doorlussen bij de motor zelf. Dus dat telt als 3, 2 DCC draden en 1 frog draad. Hierbij komt dat de motor onder de wissel zit. De Frog draad hoeft dus niet naar een relais toe op de andere kant van de module. En de DCC draden kan je in principe direct aftappen van de wissel. Dus de drie draden die je nodig heb, zijn ook niet langer dan 5cm. Ik zou dit bijna draadloos noemen.


https://www.modelrailroadcontrolsystems.com/content/DP%20Quick%20Start%20Guide.pdf



Maar als je de wissel aanstuurt met met een andere DCC centrale, dan wordt het iets anders. Er gaan 2 draden in en 3 uit. Maar die 3 die er uit gaan, die kan je dus direct op de wissel aansluiten en zullen dus niet een kabelgoot in moeten oid.


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #548 Gepost op: Vandaag om 09:28:21 »


Het belangrijkste argument om het zo te doen, was niet de kostenbesparing. Op deze manier begreep ik namelijk precies wat ik aan het doen was. En daar heb ik heel veel van geleerd.

Gr, Hans
En dat precies weten wat je aan het doen bent is het belangrijkst. Daarom rij ik digitaal en stuur ik de wissels analoog via tortoises. Of zelfs helemaal met de hand.
Maak ik het ingewikkelder (sic), dan verlies ik het inzicht en worden storingen nachtmerries.

Groet
Huibert
'

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #549 Gepost op: Vandaag om 09:42:43 »
De tablet helpt ook enorm bij het reduceren van bedrading. Al die schakelaars die je niet gebruikt  ::)

Ik moet maar eens verder met mijn wissel motor af te maken  :angel: Dan hebben we een dp4 achting ding die maar ~€5 kost
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)