Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door prutser
Vandaag om 01:06:27
Spoor op industrieterrein Lage Weide door hmmglaser
14 September 2025, 23:32:48
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
14 September 2025, 23:18:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 September 2025, 23:12:30
Aachenau West door Wim Vink
14 September 2025, 22:53:10
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
14 September 2025, 22:40:46
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Robkop
14 September 2025, 22:32:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
14 September 2025, 22:27:46
loconet adres door Dirk
14 September 2025, 22:21:07
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
14 September 2025, 22:20:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
14 September 2025, 22:11:07
D236 Nord-West-Expres door Falkenberg
14 September 2025, 22:00:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 September 2025, 21:59:40
Jouef Thalys tussenrijtuigen door nico99
14 September 2025, 21:59:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
14 September 2025, 21:43:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door moonlicht
14 September 2025, 21:32:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
14 September 2025, 21:14:43
Halling aandrijvingen door Scratchbuilt
14 September 2025, 20:01:29
Raadplaatje door grossraumwagen
14 September 2025, 19:51:59
Veevervoer ss/ ns door klusser
14 September 2025, 19:16:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
14 September 2025, 19:03:54
Piko 2025 door Spoor010
14 September 2025, 19:02:01
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
14 September 2025, 18:38:33
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
14 September 2025, 18:21:43
Da's Daz 2 door Huup
14 September 2025, 18:05:19
Frans loodsje et cetera door DJV
14 September 2025, 17:07:34
Au bord de la Cèze door Paulus
14 September 2025, 16:55:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 September 2025, 15:56:02
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
14 September 2025, 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
14 September 2025, 15:48:07

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 104263 keer)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #525 Gepost op: 27 August 2025, 16:37:18 »
@Ronald,

Inderdaad, ogenschijnlijk ingewikkeld. Maar dat valt eigenlijk best wel mee. Zes wissels die elk zes draden vragen (drie voor de servo, twee voor de voeding en één voor het puntstuk). Twee DAPOL seinen die vier draden vragen; en verder ledlicht (2 draden) en drie spoorsecties met ieder twee draden. De rest is voor verbindingen tussen decoder en relais, met 6 aderige ringleiding en met de aanpalende modules.

En dan te bedenken dat toen men met digitaal rijden begon, gezegd werd dat twee draadjes voldoende was. 😀

De bak die je hier ziet heeft de standaard maten. Je ziet het linker deel van mijn (dubbele) module. Links een BB (300 x 600mm) en linkerbak (900 x 560mm).

Gr, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #526 Gepost op: 31 August 2025, 14:12:54 »
Het maken van de schakelborden gaat me steeds beter af. Hier het schakelbord voor mijn rechtermodule. Alle poortjes zijn gestest. Een poort wordt gebruikt om de schakeling van DC naar DCC toe te kunnen passen als de module deel uitmaakt van mijn thuisbaan. S1 en S2 zijn nu geschakeld voor lichtseinen. Maar wanneer deze vervangen worden door DAPOL semaphoren, kan de  bedrading eenvoudig worden aangepast.

Gr, Hans

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #527 Gepost op: 31 August 2025, 16:50:16 »
Je noemt  het schakelen tussen DC en DCC. Sofie had daar een schakeling voor bedacht, waar verder niemand op gereageerd heeft. Ga je daar nog iets mee doen?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #528 Gepost op: 31 August 2025, 16:55:02 »
@Ferdinand Bogman,

Jazeker wel. Sofie heeft overleg gehad met Karst Drenth. Er wordt toch gekozen voor speciale relais. Sofie wacht op de onderdelen om eea te kunnen monteren.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #529 Gepost op: 31 August 2025, 20:20:10 »
Eerder schreef ik dat ik weer wat meer van mijn locs naar het grote voorbeeld op Corfe Castle kan inzetten. Vandaag kreeg ik wat foto’s van de Swanage Railway, die dat mooi onderstrepen.

Hier zien we de SR S15 Class 4-6-0. Rechts daarvan staat een BR Class 08 British Railway Green (Wasp Stripes) 0-6-0.

Hier het grote voorbeeld van mijn SR V Class “Schools” 4-4-0 in Southern Green.

Hier een SR Battle of Britain Class in Brunswick Green 4-6-2. Hier heb ik een versie van met sounddecoder.

En dit is de loc waarvoor mijn stoel in de hal staat. Hij zou dit najaar geleverd worden: De LSWR T3 Class nr. 563 in Drummond Green 4-4-0.

En tenslotte het grote voorbeeld van mijn tweede BR Battle of Britain Class “Manston” in Brunswick Green 4-6-2.

Gr, Hans

Sofie

• Offline Offline
« Reactie #530 Gepost op: 02 September 2025, 16:01:51 »
@Ferdinand Bogman,

Sofie had daar een schakeling voor bedacht

Excuses voor de late reactie, het projectje loopt inderdaad nog zoals Hans al aangaf.
Ik had alle onderdelen voor de eerder getekende constructie besteld, en toen kwam ik erachter dat de IR2184 drivers niet geschikt zijn voor voortdurende aandrijving. Iets wat in deze constructie uiteraard wel nodig is.
Dus lijkt een optie met DPDT relais dan toch iets simpler te zijn, die heb ik nu besteld. Wanneer ik die ontvangen heb en een definitieve schakeling klaar heb zal ik nogmaals een schema en wat foto’s plaatsen.

Groetjes Sofie

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #531 Gepost op: 14 September 2025, 20:10:47 »
Denk je dat je “klaar” bent met de elektronische schakelingen onder je modulebakken, doet zich een verrassend probleem voor. Ik had servo’s gemonteerd op de wisselomzetters die ooit ontwikkeld werden door de EMV. Hierbij draait een rond wiel, aangedreven door een servo in een vork die daarbij een slag maakt naar links of rechts.

Bij gebruik van een “gewone” Arduino werkt deze constructie naar behoren. Dus dacht ik dat alles zou werken. Helaas, dat bleek niet het geval.

Als je Mardec van Arcomora gebruikt, kun je in het Putty configuratie programma de poorten instellen voor een Servo. Standaard kun je dan door op 9 te klikken bij het testen de servo precies in het midden zetten. Door wisselend op T te klikken beweegt de servo naar links of rechts. Daarbij wordt standaard een wisselhoek gekozen. Deze kun je door op + of - te klikken fine tunen.

En daar zit nu het probleem. De standaard hoek die Putty genereert is veel te krap. En het aantal keren dat je op + kunt drukken om de hoek groter te maken, is beperkt. Het lukt dus niet om de wisselhoek groot genoeg te krijgen om de wissels om te zetten met de EMV omzetter.

Dan rest er niets anders dan het gebruik van een meer klassieke DIY oplossing voor een servo. Links op het plaatje de EMV omzetter, rechts de vervanger. De servo is daarbij in een U buis geplaatst. Een rechtgebogen en afgeknipte paperclip fungeert als hefboom. De servo wordt ingeklemd door de zwarte boutjes. Het geheel kan onder de wissel gemonteerd worden. Om de wissel om te zetten, volstaat nu wel de standaard wisselhoek die Putty instelt.

Gr, Hans

Sofie

• Offline Offline
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station
« Reactie #532 Gepost op: 14 September 2025, 21:04:42 »
En het aantal keren dat je op + kunt drukken om de hoek groter te maken, is beperkt.

Ik ben zeer zeker geen expert in dit topic maar toch vind ik deze beperking vreemd.
Na even snel in de documentatie van de Mardec gekeken te hebben zie ik ook hier niets over dit limiet.

Helaas heb ik de source code van de Mardec niet kunnen vinden. Maar vanuit mijn achtergrond in het programmeren kan ik mij voorstellen dat er perongelijk (of expres) gebruik is gemaakt van een gelimiteerd aantal bits voor het aanpassen van de hoek. Wat dit limiet zou kunnen verklaren, indien dit het geval is denk ik dat er ook een omweg zou kunnen zijn.

Wat is het limiet waar jij tegen aan loopt?
En wat gebeurt er wanneer je het limiet probeert te overschrijden?

Groetjes Sofie

bask185

• Offline Offline
« Reactie #533 Gepost op: 14 September 2025, 21:05:48 »
We kunnen ook de source code aanpassen van het mardec programma. Dat is 5m werk ofzo.

Die source code staat er wel. Je moet ergens onder downloads zoeken naar Mac/Linux dan kom je hem tegen.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

• Offline Offline
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station
« Reactie #534 Gepost op: 14 September 2025, 21:27:25 »
Wat is het limiet waar jij tegen aan loopt?
En wat gebeurt er wanneer je het limiet probeert te overschrijden?

@Sofie,

Ik heb niet precies geteld. Maar na een keer of zes/zeven op + te drukken, loopt Putty vast. Er verschijnt dan een melding dat je de grenswaarde bereikt hebt. Je moet Putty dan opnieuw opstarten.

@Bas,

Ik weet dat zoiets kan. Heet dat niet “tweaken”? Maar dat is natuurlijk niet echt de bedoeling.

Gr, Hans

Sofie

• Offline Offline
« Reactie #535 Gepost op: 14 September 2025, 21:41:44 »
@Bas Dankje die link had ik even over het hoofd gezien.

@Hans, 7 klinkt inderdaad redelijk logisch mocht mijn theorie juist zijn, Mardec maakt gebruik van het EEPROM om de instellingen op te slaan, en om een lang verhaal kort te houden; hier zit een limiet op van het aantal keer dat je deze kunt aanpassen.

Ik heb nu niet genoeg tijd om in detail naar de code te gaan kijken. Maar ik verwacht dat de Mardec zelf dus bijhoud met hoeveel graden de hoek aangepast moet worden in een klein datatype. Totdat je voor opslaan kiest, wanneer die het daadwerkelijk naar het EEPROM wegschrijft.

E.v.t. Kan ik morgenavond in wat meer detail kijken of mijn theorie juist is.
Of jij zou kunnen proberen wat er gebeurt als je de servo bijvoorbeeld 5 graden bijsteld, dan opslaan, de arduino/dcc next opnieuw verbinden met de pc, en vervolgens nogmaals proberen bij te stellen met 5 graden.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #536 Gepost op: 14 September 2025, 21:52:21 »
Hans, een goede oplossing, die vervanging.
Jammer dat het nodig is, misschien toch tweaken.

Sofie en Bas komen wel met een andere oplossing, denk ik.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #537 Gepost op: 14 September 2025, 22:40:46 »
@Roland,

Ik ben best tevreden over de alternatieve aandrijving. Ze blijken ook erg stil t.o.v. de EMV omstellers. En gelukkig zijn ze eenvoudig te maken.

Gr, Hans