Gelukkig was maar met de helft van de gecontroleerde vrachtwagens iets mis, dus dat viel mee: https://www.transport-online.nl/site/126652/duitse-politie-haalt-rijdende-tijdbom-uit-het-verkeer-tijdens-transportcontrole-fotos/?fbclid=IwAR0Rmze4-d3VfUxych86QMMJkwhp6A7qHDjzQ5-mGM4ux9UlUtDoou7lXug66 gecontroleerd33 daarvan gebreken13 dusdanig dat er niet verder gereden mocht worden (afgerond 20%)Het feit dat er überhaupt wordt gecontroleerd is positief. Het zal niet meer dan 0,nogwat procent van het aantal zijn wat dagelijks door Duitsland toert, men controleert in ieder geval.Dat dit het nieuws heeft gehaald is denk ik al bijzonder en zal vermoed ik alleen komen door die oplegger met heftrucks. Was met de helft van 66 goederentreinen iets mis zou dat in ons land al genoeg reden zijn voor kamervragen, en als er 13 treinen dusdanige gebreken vertoonden het innemen van rij-vergunning (a la HSL) en een trein vergelijkbaar met die opleggers zou in ons land vermoedelijk het einde van het spoorgoederenvervoer betekenen voor minstens een jaar, zo niet langer.Speculaas? Tuurlijk. Maar dat er bij goederentreinen anders gereageerd wordt dan bij vrachtwagens is een feit.
Gezien de uiterlijke staat van de gemiddelde goederenwagen zou dat dus kunnen verklaren waarom de argeloze burger "bang" is voor railgoederenvervoer
Waar het mij om gaat is dat er met grote hoeveelheden er een kans bestaat om een ramp van enorme omvang, die je met kleinere hoeveelheden niet hebt.Wat die kans is, weet ik niet, en of die kans opweegt tegen alle kleinere incidenten weet ik ook niet.
De kans op een ramp, klein of groot, is bij een vrachtwagen nu eenmaal groter.
Wat je nu volgens mij probeert is een substantieel kleinere kans op een "grote" ramp (trein) weg te zetten tegen een grotere kans op een "kleine" ramp (vrachtwagen). De kans op een ramp, klein of groot, is bij een vrachtwagen nu eenmaal groter. Heb je die filmpjes bekeken waar ik op pagina 1 naar linkte? Het is ook niet zo dat bij een trein met 40 ketelwagens met brandbare stof (33 1202 oid) ze bij een ongeluk allemaal tegelijk uitfikken.
Waarom? Omdat er meer bewegingen zijn? Denk dat dat wel meevalt.
En in dat geval is het best interessant om eens te kijken wat de schade kan zijn in geval van 1 vrachtwagen, vergeleken met 2 wagons.