Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
  

Auteur Topic: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)  (gelezen 11924 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
  • Take It Or Leave It
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #30 Gepost op: 20 April 2021, 22:05:25 »

Een laatste Frans rijtuig wat nog wel eens op Nederlandse bodem kwam was het DEV Inox Barrijtuig (Jouef HJ4020).




Jij bent dus ook in het bezit van het "nodige" ;D.
Fraai.

Ken die Jouef een beetje met LS meekomen?
En wat is de REV ervan?
Is best wel een hebbedingetje.

En dan de VRu.
Was deze zelfvoorzienend met generator?
Zo ja, waar zat de wagen meestal in de trein?
« Laatst bewerkt op: 20 April 2021, 22:13:23 door Arnold van Heyst »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #31 Gepost op: 20 April 2021, 23:46:23 »
Ik had een paar jaar geleden de kans om deze Jouef 4020 z.g.a.n. (uit de privé collectie van de eigenaar) te kopen bij Les Cheminots in Parijs. Heb er een hele tijd mee in handen gestaan. Wist toen nog niet dat het ding regelmatig in Nederland kwam, bijvoorbeeld met de Zonexpress. Heb hem uiteindelijk laten staan omdat ik toch een keer op moest houden met verzamelen van restauratierijtuigen.... Heb er nu wel spijt van.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #32 Gepost op: 21 April 2021, 14:23:57 »
Die revisiedatum zal ik nog even nakijken, kom ik op terug. Ik weet wel dat het rijtuig diverse malen in Nederland is geweest, waaronder in 1983:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57662.0

Het model zelf is erg netjes. Qua uiterlijk valt het in ieder geval niet op tussen Roco of LS Models. dat komt ook omdat het sowieso al een beetje afwijkend is.


Of de Vru zelfvoorzienend waren weet ik niet maar ik heb tot nu toe geen plattegrond gezien met een "generatorruimte" of zoiets. De plek van een restauratie kan variëren. In sommige TEE treinen was de plaats streng voorgeschreven. Bijvoorbeeld tussen de eerste en tweede klas in, zodat de eerste klas passagiers niet werden gestoord door het tweedeklas "gepeupel" ;) Maar soms zat ook aan beide zijden van de restauratie gelijk een eerste klas rijtuig zodat deze passagiers niet te ver hoefden te lopen. Soms was de restauratie ook gelijk de scheiding tussen twee treindelen die elk een andere bestemming hadden. Bij het station waar de trein dan gesplitst werd, ging de restauratie met een deel mee of bleef daar achter. In de treinen Parijs-Amsterdam zaten de restauraties ook vaak aan de kop van de trein, soms met een extra rijtuig erbij als het erg druk was. Dan werd de restauratie (+ het extra rijtuig) bij de grens afgekoppeld en moest men het vanaf daar zonder extra voer doen. De trein Hoek van Holland - Chiasso, de "Loreley Express" is daar ook een voorbeeld van. Deze bestond in de jaren '80 uit SBB rijtuigen maar tot aan de grens werd er soms een Plan E restauratie aan gekoppeld:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,5591614,5591614#msg-5591614



Dit is tenminste wat ik hier en op andere fora heb gelezen hoor. Wellicht hebben anderen nog betere aanvullingen  :)


IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
  • Take It Or Leave It
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #33 Gepost op: 21 April 2021, 17:00:21 »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
  • Take It Or Leave It
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #34 Gepost op: 21 April 2021, 17:04:29 »
Ik had een paar jaar geleden de kans om deze Jouef 4020 z.g.a.n. (uit de privé collectie van de eigenaar) te kopen bij Les Cheminots in Parijs. Heb er een hele tijd mee in handen gestaan. Wist toen nog niet dat het ding regelmatig in Nederland kwam, bijvoorbeeld met de Zonexpress. Heb hem uiteindelijk laten staan omdat ik toch een keer op moest houden met verzamelen van restauratierijtuigen.... Heb er nu wel spijt van.

De laatste uitgave is uit 2013.
Als iemand voor mij het baknummer daarvan weet ga ik er gelijk op jagen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #35 Gepost op: 21 April 2021, 17:19:28 »
Het wagennummer van die van mij is 50 87 89-70 503-7.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #36 Gepost op: 21 April 2021, 18:10:21 »
... . In sommige TEE treinen was de plaats streng voorgeschreven. Bijvoorbeeld tussen de eerste en tweede klas in, zodat de eerste klas passagiers niet werden gestoord door het tweedeklas "gepeupel" ;) Maar soms zat ook aan beide zijden van de restauratie gelijk een eerste klas rijtuig zodat deze passagiers niet te ver hoefden te lopen. ...

TEE treinen waren uitsluitend 1e klas. Dus een TEE trein met restauratierijtuig tussen 1e en 2e klas is een soort contradictio in terminis.  :)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
  • Take It Or Leave It
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #37 Gepost op: 21 April 2021, 18:30:53 »
TEE treinen waren uitsluitend 1e klas. Dus een TEE trein met restauratierijtuig tussen 1e en 2e klas is een soort contradictio in terminis.  :)

Als ik het goed heb kregen de TEE's vanaf 1983 ook B's erbij.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22641
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #38 Gepost op: 21 April 2021, 18:57:24 »
Volgens mij was dat een paar jaar later en ging het toen Eurocity heten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #39 Gepost op: 21 April 2021, 19:02:46 »
Ja klopt, foutje inderdaad. Bijvoorbeeld de TEE Edelweiss (enkel 1e klas) werd in 1979 de IC Edelweiss (1e en 2e klas). Later werd het weer EC, EuroCity.

IC Edelweiss Brüssel-Basel-Zürich uit de jaren '82-'85 (naar een foto uit Nicolas Collection TEE Eurocity deel 2, bladz. 44/45), hier met een rood/betongrijze SNCF Vru ertussen:

(Klik op de foto's voor een iets grotere afbeelding)







« Laatst bewerkt op: 21 April 2021, 19:04:56 door Rondje_HO »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
  • Take It Or Leave It
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #40 Gepost op: 21 April 2021, 19:22:13 »
Ook fraai.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2021, 21:16:31 door Arnold van Heyst »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #41 Gepost op: 06 January 2024, 21:52:50 »
Even een rotschop met een vraagje voor de experts hier.

Eerder werd gesproken over het NMBS rijtuig:
 
Het betreft het type "Pistoiesi" (hier is volgens mij nog geen model van in de NMBS versie)


nu las ik vandaag in de Jouef catalogus dat zij een oranje resto bak aankondigen.
nu ben ik geen expert op dit gebied maar betreft die nieuwe aankondiging een Pistoiesi? als ik het goed begrijp is het geen breda...
het gaat om dit ding:






bron: eerder genoemde catalogus
« Laatst bewerkt op: 06 January 2024, 21:55:13 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #42 Gepost op: 06 January 2024, 22:52:24 »
Volgens mij is dit inderdaad een Pistoiesi want deze heeft deuren aan beide uiteinden. De Breda heeft aan één zijde van die ronde hoeken ipv. deuren.


Edit: inderdaad een Pistoiesi, in de 3e regel in de omschrijving staat het ook. Zie blz. 50.

Overigens heeft ACME inmiddels ook een Pistoiesi uitgebracht en/of aangekondigd (en ook in NMBS versie dacht ik) maar niet in het C1 livrei.


Edit 2: inderdaad naast een FS versie ook een NMBS versie, art.nr. 51077    ( https://www.isaccoitreni.com/negozio/carrozze/acme-51077/ )





« Laatst bewerkt op: 06 January 2024, 23:09:04 door Rondje_HO »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #43 Gepost op: 06 January 2024, 23:44:16 »
In de begintijd van LSModels is er al eens een model verschenen op basis van een Jouef.
Weliswaar op de juiste lengte, maar verder vrij grof gedetailleerd. maar zo'n 30 jaar geleden was men blij dat er zoiets verkrijgbaar was...


Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #44 Gepost op: 07 January 2024, 00:57:26 »
@ Martijn

dank voor het snelle antwoord! ik dacht het al naar aanleiding van je eerdere posts mbt dit onderwerp, fijn dat je uitsluitsel geeft.

Edit: inderdaad een Pistoiesi, in de 3e regel in de omschrijving staat het ook. Zie blz. 50.

en stom van me dat ik daar over heen gelezen heb. dacht eerst dat het een breda was en die term kwam niet voor,
daarna niet terug gegaan om te kijken of Pistoiesi er wel in voor kwam. zo zie je maar, alle talen lezen  ;D
Ik heb hem in de C1 liverei besteld. kan die leuk bij mijn corail en eurofima's.
of het helemaal klopt weet ik niet maar ik vind het leuk en daar gaat het om  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 January 2024, 00:59:44 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop