BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: IJmc op 17 april 2021, 19:25:41

Titel: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 17 april 2021, 19:25:41
Hoi wederom.
Ik ben op zoek naar een CIWL restauratie rijtuig van rond 1986 a la LS Models.
Hebben ze zo'n versie al eens uitgebracht, en zo ja, welk LS nummer?
Of zijn er nog goeie alternatieven?
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie 1986
Bericht door: Rondje_HO op 17 april 2021, 20:31:07
Als ik het goed heb zou je dan in ieder geval (eind) tijdperk IV moeten hebben en met een UIC nummer. Ik zal eens kijken of ik iets van nummers heb.


Edit:  ik weet niet of hij perse in Nederland moet hebben gereden maar aan het tijdperk bezien:

49193 - WR56, Monogram, Ep IV    http://www.reisezugwagen.eu/?p=22484

49194 - WR56, Schlieren, Monogram, Ep IV    http://www.reisezugwagen.eu/?p=20802

49198 - WR52 Breda (FS), Monogram, Ep IV    http://www.reisezugwagen.eu/?p=36213



Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie 1986
Bericht door: IJmc op 17 april 2021, 21:50:35
M'n oog was ook al gevallen op de 49194.

https://www.eisenbahnjahre.de/l-s-models-speisewagen-mit-56-sitzplaetzen-ciwl-1973-h0

Te vroeg dus.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie 1986
Bericht door: Rondje_HO op 17 april 2021, 23:52:47
Hoe bedoel je, "te vroeg" ?   :)
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie 1986
Bericht door: IJmc op 18 april 2021, 08:15:33
IK wil 'm gebruiken in een inter. tussen Frankrijk en Nederland rond 1986.
Dan lijkt 1973 mij te vroeg.
Maar voor elke mening sta ik open.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Rondje_HO op 18 april 2021, 14:17:33
Is dan een blauwe CIWL restauratie misschien sowieso niet meer van toepassing? Ik ben er tot nu toe weinig tegengekomen in treinen na de jaren '70.

Hier eventueel nog enkele topics met andere jaartallen:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42977.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64730.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=84083.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91889.msg3222118488#msg3222118488

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65326.0
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 18 april 2021, 14:55:06
Is dan een blauwe CIWL restauratie misschien sowieso niet meer van toepassing?

Dat idee kreeg ik na verloop van tijd ook al.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 18 april 2021, 18:41:42
Ik denk dat LS Models 40341 een betere keus is.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Dwergsein op 18 april 2021, 19:41:07
Dacht dat de forensentrein Limburg <> Den Haag begin jaren 80 nog met een kolengestookte CIWL reed, ingeklemd tussen toen nieuwe SNCF Corail rijtuigen.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 18 april 2021, 19:46:56
Als je die ambtenarentrein bedoeld dan is die versie niet in model te verkrijgen, die CIWL zoek ik niet.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Falkenberg op 18 april 2021, 20:43:33
In 86 reed er geen CIWL mee in de D-treinen naar Parijs. Daarin zaten de NS WR ex-Apfelpfeil of als vervanging een WR van de SNCF Type VRu. Die heb je van LS Models. De NS WR alleen als ombouw.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 18 april 2021, 20:49:18
Zoals deze?:

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Reiswagon/Restauratiewagon/LS+Models-40341/nl/modell_186075.html
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Falkenberg op 18 april 2021, 22:26:14
In Corail ken ik geen foto, wel in rood/grijs. Zegt echter niet dat t niet voorkwam
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 18 april 2021, 22:39:21
Als wij een foto mogen zien, graag.
Maar deze van LS:

http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/LS_40346_Detail2.jpg

is 1974, ook te vroeg.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Rondje_HO op 19 april 2021, 00:17:30
Ik heb wel een foto in mijn gedownload-van-internet-archief van een D284 Amsterdam - Parijs, in Rotterdam CS met een Belgische i2R in C1 kleur (oranje met witte band) op volgens de info bij de foto 07-03-1981.


Edit:  En ook een trein Amsterdam - Parijs maar gefotografeerd op Brussel-Zuid op 09-09-1985, met een SNCF Vru in rood/betongrijs. Zou het misschien ook kunnen dat de restauraties soms enkel tot in Belgié reden en niet helemaal door naar Amsterdam?



Edit 2:  Oh, en toch ook een trein trein D282 Amsterdam - Parijs met een SNCF Vru in corail uitvoering, op 16-02-1984 ergens in Frankrijk.



Edit 3:  Ik heb je een downloadlink gestuurd met mijn archieffoto's. Dat is makkelijker  8)




Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: MathieuN op 19 april 2021, 00:31:46
Was puur toevallig het boekje "Benelux Rail 1" 1979 aan het doorlezen vanmiddag en kwam get volgende tegen. Leuk om dit oude rijtuig tussen de toen moderne corail rijtuigen te zien. Het bijschrift vermeld ook dat deze in 1926 in Italie gebouwde rijtuigen tot in 1979 meereden in de Intercity plus tussen Maastricht - Amsterdam vv en Heerlen - Den Haag vv. Dus niet meer in de jaren 80.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image-10-607cb323af270.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image-10-607cb323af270.jpg)
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 19 april 2021, 17:09:53
Mooi bedankt  :D
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Rob Ellerman op 19 april 2021, 19:44:23
Maar goed, jij bent de PD op je eigen baan, dus je kunt je trein samenstellen zoals jij het wilt en mooi vindt ;)

Rob
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 19 april 2021, 20:29:00
In 86 reed er geen CIWL mee in de D-treinen naar Parijs. Daarin zaten de NS WR ex-Apfelpfeil of als vervanging een WR van de SNCF Type VRu. Die heb je van LS Models. De NS WR alleen als ombouw.

En welke uitvoering VRu zat er in?
De rode lijkt me uitgesloten.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Rondje_HO op 20 april 2021, 10:59:24
Als ik het goed heb zou de rood/betongrijze kunnen qua jaartal. De rood/inoxgrijze is volgens mij te oud en de helemaal rode is nog van daarvoor. Je kunt eventueel ook voor de Corail gaan. Als je voor verkrijgbaarheid gaat dan zou de Roco 74535 (zie onder) misschien ook wel passen. Die is nog gewoon te bestellen in de winkel.

Ik heb overigens wel gehoord van een Belgische kennis (die was vroeger machinist bij de NMBS, nu Lineas) dat de treinen Parijs-Amsterdam vv echt elke dag weer een andere samenstelling hadden en dat zo'n beetje elk type en kleur rijtuig wel een keer voorbij is gekomen in die treinen. Je zou in principe dus nooit fout kunnen zitten. Ik heb zelf echter ook wel dat ik het liefst een foto wil zien als "bewijs" voor een juiste samenstelling.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco-74535-voiture-voyageurs-corail-bar-sncf-607e93bda4a99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco-74535-voiture-voyageurs-corail-bar-sncf-607e93bda4a99.jpg)

Bron:  https://www.univers-train.com/
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Falkenberg op 20 april 2021, 11:34:41
Een Bar Corail is niet zo waarschijnlijk. Ik kom op basis van de foto's die ik heb gezien uit op 3 kandidaten:
- NS Buffet (krokettenkar), meest voorkomend in de D284/285 en de 1181/1182 naar Ventimiglia (tot aan Brussel)
- NMBS I2R in de 284/285 (idem tot aan Brussel)
- VRu in rood/grijs of Corail. Ook in de 284/285, maar eerder ter vervanging van een van de bovenstaande.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Rondje_HO op 20 april 2021, 12:30:08
Nee klopt, die Corail Bar is meer omdat die zo in de winkel te krijgen is. Al zal hij best wel een keer meegekomen zijn. Die krokettenkar is in ieder geval wel juist qua jaartal en trein, alleen die is niet zo heel makkelijk te krijgen. Hoewel ik pas  ergens in een ander topic las dat er weer nieuwe exemplaren zouden worden gemaakt.


Vanavond weer eens wat dia's afgestoft en ik kwam nog wat buffet-wagens tegen; voor de liefhebbers:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/buffet01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/buffet01.jpg)
Buffetwagen 005 achter 1631 in trnr D284 Asd-Parijs in Rotterdam CS  8-8-1986

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/buffet02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/buffet02.jpg)
004 in havendagtrein Rdc-Maasvlakte op de Mvt  27-9-1986



Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: spoorzeven op 20 april 2021, 12:40:35
Dat klopt, de krokettenkarren worden gemaakt door Wim Rosbender (Wullem NS) en Chris Rompelberg (Chris2412). Ik heb de mijne inmiddels binnen, ziet er goed uit. Op mijn verzoek speciaal met een nummer waarvan ik eens een statieportret had gemaakt.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Rondje_HO op 20 april 2021, 13:11:32
Oh, als het mogelijk is zou ik daar best graag een fotootje van willen zien  :D
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Hans Reints op 20 april 2021, 13:26:11


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5597-607eba251d180.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5597-607eba251d180.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5666-607eba2573853.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5666-607eba2573853.jpg)

Oude Station Roosendaal!
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Rondje_HO op 20 april 2021, 14:00:14
Die ziet er ook mooi uit  (y)
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: NSTim2008 op 20 april 2021, 14:34:39
Zit er mooi uit! Alleen jammer dat de deuren niet kloppen, de Buffet rijtuigen hadden geen vouwdeuren...
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Hans Reints op 20 april 2021, 15:20:22
Ja dat vond ik ook, had al zo'n moeite met instappen.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 20 april 2021, 17:05:19
Een Bar Corail is niet zo waarschijnlijk. Ik kom op basis van de foto's die ik heb gezien uit op 3 kandidaten:
- NS Buffet (krokettenkar), meest voorkomend in de D284/285 en de 1181/1182 naar Ventimiglia (tot aan Brussel)
- NMBS I2R in de 284/285 (idem tot aan Brussel)
- VRu in rood/grijs of Corail. Ook in de 284/285, maar eerder ter vervanging van een van de bovenstaande.

De Corail is een zgn "Club 34".

Ik ben voor LS Models 40347 gegaan.
Een zaak in Frankrijk had 'm nog ;D.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Rondje_HO op 20 april 2021, 21:50:33
Goeie keus! Is meerdere keren in Nederland geweest. Toch nog even een overzichtje dan maar?   ;D

Disclaimer: onderstaande artikelnummers zijn de modellen van de foto. Veel van deze rijtuigen zijn ook onder andere artikelnummers uitgebracht. Mochten er ergens foutjes in de tekst staan dan hoor ik het graag  :)


De rood/inox is deze (LS Models 40346) en is in Nederland geweest.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181206-607eff054b8bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181206-607eff054b8bf.jpg)



Die lijkt heel veel op deze, de rood/beton (LS Models 40347) ook in Nederland geweest.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181325-607eff3a8f5da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181325-607eff3a8f5da.jpg)



De voorganger hiervan was de rode variant (Roco 74358) en is ook in Nederland geweest.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181222-607eff7d88f9d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181222-607eff7d88f9d.jpg)



Welke dan weer op deze lijkt, de rode met brede witte streep zoals hij ook meereed in de Capitole treinen (verschillende nummers uitgebracht, o.a. REE Modèles VB-207 = LS Models 90349 (foto onder) of REE Modèles VB-208 = LS Models ? ? ? ).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181123-607effbe9a8c0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181123-607effbe9a8c0.jpg)


Bovenstaande rijtuigen zijn zowel door LS Models als door Roco uitgebracht.



Verder heb je de Gril Express rijtuigen in Corail kleur (LS Models 40129-3).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181308-607effe72a7cb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181308-607effe72a7cb.jpg)



En die is er ook in de zogenaamde rode Corail uitvoering (LS Models 40153). Foto's van dit rijtuig in het echt zijn vrij zeldzaam.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181243-607f004c9cf8a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181243-607f004c9cf8a.jpg)


Dit zijn dus Gril Express rijtuigen. Van de Club 34 rijtuigen van de SNCF (zelfde basis, andere indeling) zijn er een aantal op een gegeven moment overgenomen door de NMBS. Eerst in de gewone Corail schildering met alleen een (B) sticker erop, later zijn ze overgeschilderd in onderstaande Resto uitvoering (LS Models 42031).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181042-607f00d2295b9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181042-607f00d2295b9.jpg)



Deze waren o.a. ter vervanging van de Belgische i2R rijtuigen (LS Models/Models World set MW1602) die ook al een behoorlijke tijd meegingen en eigenlijk niet meer aan de norm voldeden. De i2R's kwamen al in de oude groene kleur voor en de latere oranje C1 kleurstelling (soms livrei genoemd in het Belgisch) in Nederland.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-184838-607f1edc57ae6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-184838-607f1edc57ae6.jpg)



Naast de oude i2R rijtuigen had de NMBS ook voormalige CIWL rijtuigen in dienst. Die werden kort na het in gebruik nemen in de oranje C1 kleurstelling geschilderd. Het betreft het type "Pistoiesi" (hier is volgens mij nog geen model van in de NMBS versie) en het type "Breda" (met de karakteristieke ronding zonder deuren aan één kant). Onderstaand de Breda uit Models World set MW1908.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-184814-607f21131e86c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-184814-607f21131e86c.jpg)




De Franse Gril Express rijtuigen zijn ook de basis van de NS Buffet rijtuigen (LS Models 44031 zonder gele streep (zie foto onder) en 44030 met gele streep). En die kwamen niet alleen met de NS in internationale treinen voor (ook naar Parijs!), maar zijn o.a. ook weer gehuurd door de NMBS voor hun internationale trein de EuroCity EC 90/91 "Vauban" Brussel-Milaan vv. Dit omdat zij in 1998 problemen kregen met hun Resto rijtuigen van hetzelfde type. De NS Buffet rijtuigen werden ook verhuurd voor speciale treinen ( https://flic.kr/p/K5GLRi ).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-184752-607f06e48f077.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-184752-607f06e48f077.jpg)



De Gril Express rijtuigen zijn uiteindelijk weer doorgegaan naar de EETC (LS Models set 44098) waar ze bijvoorbeeld tot in Italië kwamen met vakantie- en skitreinen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-184718-607f0767ef8ed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-184718-607f0767ef8ed.jpg)



Een laatste Frans rijtuig wat nog wel eens op Nederlandse bodem kwam was het DEV Inox Barrijtuig (Jouef HJ4020).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181100-607f2ba35d8b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181100-607f2ba35d8b2.jpg)



 
Voor wat betreft de Nederlandse restauratie-inbreng in de Parijs-Amsterdam treinen zijn er de Plan D restauratie rijtuigen. In het gevraagde jaartal waren deze volgens mij blauw met een NS vignet erop (Roco 44297).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181021-607f222a87416.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181021-607f222a87416.jpg)



Dit waren de vroegere turquoise Plan D restauraties zoals deze aan het begin van de elektrificatie van het Nederlandse spoorwegnet op de baan verschenen (Roco 45762). Een aantal van de Plan D restauratie rijtuigen is later nog tot Benelux stuurstand verbouwd, maar daarover is online genoeg te vinden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-184910-607f22a44c606.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-184910-607f22a44c606.jpg)



Bent u daar nog? Mooi, gefeliciteerd, u heeft het einde van deze post bereikt!  ;D   

Met vr. groet, Martijn  :)


Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 20 april 2021, 22:05:25

Een laatste Frans rijtuig wat nog wel eens op Nederlandse bodem kwam was het DEV Inox Barrijtuig (Jouef HJ4020).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181100-607f2ba35d8b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210420-181100-607f2ba35d8b2.jpg)


Jij bent dus ook in het bezit van het "nodige" ;D.
Fraai.

Ken die Jouef een beetje met LS meekomen?
En wat is de REV ervan?
Is best wel een hebbedingetje.

En dan de VRu.
Was deze zelfvoorzienend met generator?
Zo ja, waar zat de wagen meestal in de trein?
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: mDDM op 20 april 2021, 23:46:23
Ik had een paar jaar geleden de kans om deze Jouef 4020 z.g.a.n. (uit de privé collectie van de eigenaar) te kopen bij Les Cheminots in Parijs. Heb er een hele tijd mee in handen gestaan. Wist toen nog niet dat het ding regelmatig in Nederland kwam, bijvoorbeeld met de Zonexpress. Heb hem uiteindelijk laten staan omdat ik toch een keer op moest houden met verzamelen van restauratierijtuigen.... Heb er nu wel spijt van.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Rondje_HO op 21 april 2021, 14:23:57
Die revisiedatum zal ik nog even nakijken, kom ik op terug. Ik weet wel dat het rijtuig diverse malen in Nederland is geweest, waaronder in 1983:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57662.0

Het model zelf is erg netjes. Qua uiterlijk valt het in ieder geval niet op tussen Roco of LS Models. dat komt ook omdat het sowieso al een beetje afwijkend is.


Of de Vru zelfvoorzienend waren weet ik niet maar ik heb tot nu toe geen plattegrond gezien met een "generatorruimte" of zoiets. De plek van een restauratie kan variëren. In sommige TEE treinen was de plaats streng voorgeschreven. Bijvoorbeeld tussen de eerste en tweede klas in, zodat de eerste klas passagiers niet werden gestoord door het tweedeklas "gepeupel" ;) Maar soms zat ook aan beide zijden van de restauratie gelijk een eerste klas rijtuig zodat deze passagiers niet te ver hoefden te lopen. Soms was de restauratie ook gelijk de scheiding tussen twee treindelen die elk een andere bestemming hadden. Bij het station waar de trein dan gesplitst werd, ging de restauratie met een deel mee of bleef daar achter. In de treinen Parijs-Amsterdam zaten de restauraties ook vaak aan de kop van de trein, soms met een extra rijtuig erbij als het erg druk was. Dan werd de restauratie (+ het extra rijtuig) bij de grens afgekoppeld en moest men het vanaf daar zonder extra voer doen. De trein Hoek van Holland - Chiasso, de "Loreley Express" is daar ook een voorbeeld van. Deze bestond in de jaren '80 uit SBB rijtuigen maar tot aan de grens werd er soms een Plan E restauratie aan gekoppeld:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,5591614,5591614#msg-5591614



Dit is tenminste wat ik hier en op andere fora heb gelezen hoor. Wellicht hebben anderen nog betere aanvullingen  :)

Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 21 april 2021, 17:00:21

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,5591614,5591614#msg-5591614


Deze set was ik door omstandigheden misgelopen.
Maar top info, bedankt.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 21 april 2021, 17:04:29
Ik had een paar jaar geleden de kans om deze Jouef 4020 z.g.a.n. (uit de privé collectie van de eigenaar) te kopen bij Les Cheminots in Parijs. Heb er een hele tijd mee in handen gestaan. Wist toen nog niet dat het ding regelmatig in Nederland kwam, bijvoorbeeld met de Zonexpress. Heb hem uiteindelijk laten staan omdat ik toch een keer op moest houden met verzamelen van restauratierijtuigen.... Heb er nu wel spijt van.

De laatste uitgave is uit 2013.
Als iemand voor mij het baknummer daarvan weet ga ik er gelijk op jagen.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Rondje_HO op 21 april 2021, 17:19:28
Het wagennummer van die van mij is 50 87 89-70 503-7.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: mDDM op 21 april 2021, 18:10:21
... . In sommige TEE treinen was de plaats streng voorgeschreven. Bijvoorbeeld tussen de eerste en tweede klas in, zodat de eerste klas passagiers niet werden gestoord door het tweedeklas "gepeupel" ;) Maar soms zat ook aan beide zijden van de restauratie gelijk een eerste klas rijtuig zodat deze passagiers niet te ver hoefden te lopen. ...

TEE treinen waren uitsluitend 1e klas. Dus een TEE trein met restauratierijtuig tussen 1e en 2e klas is een soort contradictio in terminis.  :)
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 21 april 2021, 18:30:53
TEE treinen waren uitsluitend 1e klas. Dus een TEE trein met restauratierijtuig tussen 1e en 2e klas is een soort contradictio in terminis.  :)

Als ik het goed heb kregen de TEE's vanaf 1983 ook B's erbij.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: henk op 21 april 2021, 18:57:24
Volgens mij was dat een paar jaar later en ging het toen Eurocity heten.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Rondje_HO op 21 april 2021, 19:02:46
Ja klopt, foutje inderdaad. Bijvoorbeeld de TEE Edelweiss (enkel 1e klas) werd in 1979 de IC Edelweiss (1e en 2e klas). Later werd het weer EC, EuroCity.

IC Edelweiss Brüssel-Basel-Zürich uit de jaren '82-'85 (naar een foto uit Nicolas Collection TEE Eurocity deel 2, bladz. 44/45), hier met een rood/betongrijze SNCF Vru ertussen:

(Klik op de foto's voor een iets grotere afbeelding)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190808-201634-60805b1d46b93.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190808-201634-60805b1d46b93.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190808-202118-60805b223acfd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190808-202118-60805b223acfd.jpg)


Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: IJmc op 21 april 2021, 19:22:13
Ook fraai.
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Duikeend op 06 januari 2024, 21:52:50
Even een rotschop met een vraagje voor de experts hier.

Eerder werd gesproken over het NMBS rijtuig:
 
Het betreft het type "Pistoiesi" (hier is volgens mij nog geen model van in de NMBS versie)


nu las ik vandaag in de Jouef catalogus  (https://d63oxfkn1m8sf.cloudfront.net/9817/0436/6499/Catalogo_2024_Jouef-Electrotren-Rivarossi-Lima_WEB.pdf)dat zij een oranje resto bak aankondigen.
nu ben ik geen expert op dit gebied maar betreft die nieuwe aankondiging een Pistoiesi? als ik het goed begrijp is het geen breda...
het gaat om dit ding:



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/nmbs-resto-6599bdf2e1238.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/nmbs-resto-6599bdf2e1238.jpg)


bron: eerder genoemde catalogus
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Rondje_HO op 06 januari 2024, 22:52:24
Volgens mij is dit inderdaad een Pistoiesi want deze heeft deuren aan beide uiteinden. De Breda heeft aan één zijde van die ronde hoeken ipv. deuren.


Edit: inderdaad een Pistoiesi, in de 3e regel in de omschrijving staat het ook. Zie blz. 50.

Overigens heeft ACME inmiddels ook een Pistoiesi uitgebracht en/of aangekondigd (en ook in NMBS versie dacht ik) maar niet in het C1 livrei.


Edit 2: inderdaad naast een FS versie ook een NMBS versie, art.nr. 51077    ( https://www.isaccoitreni.com/negozio/carrozze/acme-51077/ )





Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: grossraumwagen op 06 januari 2024, 23:44:16
In de begintijd van LSModels is er al eens een model verschenen op basis van een Jouef.
Weliswaar op de juiste lengte, maar verder vrij grof gedetailleerd. maar zo'n 30 jaar geleden was men blij dat er zoiets verkrijgbaar was...

Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Duikeend op 07 januari 2024, 00:57:26
@ Martijn

dank voor het snelle antwoord! ik dacht het al naar aanleiding van je eerdere posts mbt dit onderwerp, fijn dat je uitsluitsel geeft.

Edit: inderdaad een Pistoiesi, in de 3e regel in de omschrijving staat het ook. Zie blz. 50.

en stom van me dat ik daar over heen gelezen heb. dacht eerst dat het een breda was en die term kwam niet voor,
daarna niet terug gegaan om te kijken of Pistoiesi er wel in voor kwam. zo zie je maar, alle talen lezen  ;D
Ik heb hem in de C1 liverei besteld. kan die leuk bij mijn corail en eurofima's.
of het helemaal klopt weet ik niet maar ik vind het leuk en daar gaat het om  ;D
Titel: Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
Bericht door: Rondje_HO op 07 januari 2024, 13:29:57
Ik had het ook niet gelijk gezien hoor  :)


Voorbeeld van een Pistoiesi:  https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=22264.15  (bericht #20)

En een Breda:  https://flic.kr/p/2gieots


Om overigens een Nederlandse Intercity Plus WR te maken zou de ACME 51071 een aardige keuze zijn. De opschriften kloppen niet helemaal maar de raamindeling wel aardig volgens mij:

Ene zijde:  https://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/develeensmaarse_foto08_tn2.jpg  =   https://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/ACME_51071_WL_Seite2.jpg

Andere zijde:  https://flic.kr/p/7jbu4H  =  https://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/ACME_51071_WL_Seite1.jpg