Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)  (gelezen 7157 keer)

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #15 Gepost op: 19 april 2021, 00:31:46 »
Was puur toevallig het boekje "Benelux Rail 1" 1979 aan het doorlezen vanmiddag en kwam get volgende tegen. Leuk om dit oude rijtuig tussen de toen moderne corail rijtuigen te zien. Het bijschrift vermeld ook dat deze in 1926 in Italie gebouwde rijtuigen tot in 1979 meereden in de Intercity plus tussen Maastricht - Amsterdam vv en Heerlen - Den Haag vv. Dus niet meer in de jaren 80.

« Laatst bewerkt op: 19 april 2021, 00:39:21 door MathieuN »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #16 Gepost op: 19 april 2021, 17:09:53 »
Mooi bedankt  :D

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #17 Gepost op: 19 april 2021, 19:44:23 »
Maar goed, jij bent de PD op je eigen baan, dus je kunt je trein samenstellen zoals jij het wilt en mooi vindt ;)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #18 Gepost op: 19 april 2021, 20:29:00 »
In 86 reed er geen CIWL mee in de D-treinen naar Parijs. Daarin zaten de NS WR ex-Apfelpfeil of als vervanging een WR van de SNCF Type VRu. Die heb je van LS Models. De NS WR alleen als ombouw.

En welke uitvoering VRu zat er in?
De rode lijkt me uitgesloten.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #19 Gepost op: 20 april 2021, 10:59:24 »
Als ik het goed heb zou de rood/betongrijze kunnen qua jaartal. De rood/inoxgrijze is volgens mij te oud en de helemaal rode is nog van daarvoor. Je kunt eventueel ook voor de Corail gaan. Als je voor verkrijgbaarheid gaat dan zou de Roco 74535 (zie onder) misschien ook wel passen. Die is nog gewoon te bestellen in de winkel.

Ik heb overigens wel gehoord van een Belgische kennis (die was vroeger machinist bij de NMBS, nu Lineas) dat de treinen Parijs-Amsterdam vv echt elke dag weer een andere samenstelling hadden en dat zo'n beetje elk type en kleur rijtuig wel een keer voorbij is gekomen in die treinen. Je zou in principe dus nooit fout kunnen zitten. Ik heb zelf echter ook wel dat ik het liefst een foto wil zien als "bewijs" voor een juiste samenstelling.





Bron:  https://www.univers-train.com/

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3801
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #20 Gepost op: 20 april 2021, 11:34:41 »
Een Bar Corail is niet zo waarschijnlijk. Ik kom op basis van de foto's die ik heb gezien uit op 3 kandidaten:
- NS Buffet (krokettenkar), meest voorkomend in de D284/285 en de 1181/1182 naar Ventimiglia (tot aan Brussel)
- NMBS I2R in de 284/285 (idem tot aan Brussel)
- VRu in rood/grijs of Corail. Ook in de 284/285, maar eerder ter vervanging van een van de bovenstaande.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #21 Gepost op: 20 april 2021, 12:30:08 »
Nee klopt, die Corail Bar is meer omdat die zo in de winkel te krijgen is. Al zal hij best wel een keer meegekomen zijn. Die krokettenkar is in ieder geval wel juist qua jaartal en trein, alleen die is niet zo heel makkelijk te krijgen. Hoewel ik pas  ergens in een ander topic las dat er weer nieuwe exemplaren zouden worden gemaakt.


Vanavond weer eens wat dia's afgestoft en ik kwam nog wat buffet-wagens tegen; voor de liefhebbers:


Buffetwagen 005 achter 1631 in trnr D284 Asd-Parijs in Rotterdam CS  8-8-1986


004 in havendagtrein Rdc-Maasvlakte op de Mvt  27-9-1986




spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #22 Gepost op: 20 april 2021, 12:40:35 »
Dat klopt, de krokettenkarren worden gemaakt door Wim Rosbender (Wullem NS) en Chris Rompelberg (Chris2412). Ik heb de mijne inmiddels binnen, ziet er goed uit. Op mijn verzoek speciaal met een nummer waarvan ik eens een statieportret had gemaakt.
Groet, Frank

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #23 Gepost op: 20 april 2021, 13:11:32 »
Oh, als het mogelijk is zou ik daar best graag een fotootje van willen zien  :D

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #24 Gepost op: 20 april 2021, 13:26:11 »






Oude Station Roosendaal!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #25 Gepost op: 20 april 2021, 14:00:14 »
Die ziet er ook mooi uit  (y)

NSTim2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #26 Gepost op: 20 april 2021, 14:34:39 »
Zit er mooi uit! Alleen jammer dat de deuren niet kloppen, de Buffet rijtuigen hadden geen vouwdeuren...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #27 Gepost op: 20 april 2021, 15:20:22 »
Ja dat vond ik ook, had al zo'n moeite met instappen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #28 Gepost op: 20 april 2021, 17:05:19 »
Een Bar Corail is niet zo waarschijnlijk. Ik kom op basis van de foto's die ik heb gezien uit op 3 kandidaten:
- NS Buffet (krokettenkar), meest voorkomend in de D284/285 en de 1181/1182 naar Ventimiglia (tot aan Brussel)
- NMBS I2R in de 284/285 (idem tot aan Brussel)
- VRu in rood/grijs of Corail. Ook in de 284/285, maar eerder ter vervanging van een van de bovenstaande.

De Corail is een zgn "Club 34".

Ik ben voor LS Models 40347 gegaan.
Een zaak in Frankrijk had 'm nog ;D.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 21:36:34 door Arnold van Heyst »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #29 Gepost op: 20 april 2021, 21:50:33 »
Goeie keus! Is meerdere keren in Nederland geweest. Toch nog even een overzichtje dan maar?   ;D

Disclaimer: onderstaande artikelnummers zijn de modellen van de foto. Veel van deze rijtuigen zijn ook onder andere artikelnummers uitgebracht. Mochten er ergens foutjes in de tekst staan dan hoor ik het graag  :)


De rood/inox is deze (LS Models 40346) en is in Nederland geweest.





Die lijkt heel veel op deze, de rood/beton (LS Models 40347) ook in Nederland geweest.





De voorganger hiervan was de rode variant (Roco 74358) en is ook in Nederland geweest.





Welke dan weer op deze lijkt, de rode met brede witte streep zoals hij ook meereed in de Capitole treinen (verschillende nummers uitgebracht, o.a. REE Modèles VB-207 = LS Models 90349 (foto onder) of REE Modèles VB-208 = LS Models ? ? ? ).




Bovenstaande rijtuigen zijn zowel door LS Models als door Roco uitgebracht.



Verder heb je de Gril Express rijtuigen in Corail kleur (LS Models 40129-3).





En die is er ook in de zogenaamde rode Corail uitvoering (LS Models 40153). Foto's van dit rijtuig in het echt zijn vrij zeldzaam.




Dit zijn dus Gril Express rijtuigen. Van de Club 34 rijtuigen van de SNCF (zelfde basis, andere indeling) zijn er een aantal op een gegeven moment overgenomen door de NMBS. Eerst in de gewone Corail schildering met alleen een (B) sticker erop, later zijn ze overgeschilderd in onderstaande Resto uitvoering (LS Models 42031).





Deze waren o.a. ter vervanging van de Belgische i2R rijtuigen (LS Models/Models World set MW1602) die ook al een behoorlijke tijd meegingen en eigenlijk niet meer aan de norm voldeden. De i2R's kwamen al in de oude groene kleur voor en de latere oranje C1 kleurstelling (soms livrei genoemd in het Belgisch) in Nederland.





Naast de oude i2R rijtuigen had de NMBS ook voormalige CIWL rijtuigen in dienst. Die werden kort na het in gebruik nemen in de oranje C1 kleurstelling geschilderd. Het betreft het type "Pistoiesi" (hier is volgens mij nog geen model van in de NMBS versie) en het type "Breda" (met de karakteristieke ronding zonder deuren aan één kant). Onderstaand de Breda uit Models World set MW1908.






De Franse Gril Express rijtuigen zijn ook de basis van de NS Buffet rijtuigen (LS Models 44031 zonder gele streep (zie foto onder) en 44030 met gele streep). En die kwamen niet alleen met de NS in internationale treinen voor (ook naar Parijs!), maar zijn o.a. ook weer gehuurd door de NMBS voor hun internationale trein de EuroCity EC 90/91 "Vauban" Brussel-Milaan vv. Dit omdat zij in 1998 problemen kregen met hun Resto rijtuigen van hetzelfde type. De NS Buffet rijtuigen werden ook verhuurd voor speciale treinen ( https://flic.kr/p/K5GLRi ).





De Gril Express rijtuigen zijn uiteindelijk weer doorgegaan naar de EETC (LS Models set 44098) waar ze bijvoorbeeld tot in Italië kwamen met vakantie- en skitreinen.





Een laatste Frans rijtuig wat nog wel eens op Nederlandse bodem kwam was het DEV Inox Barrijtuig (Jouef HJ4020).





 
Voor wat betreft de Nederlandse restauratie-inbreng in de Parijs-Amsterdam treinen zijn er de Plan D restauratie rijtuigen. In het gevraagde jaartal waren deze volgens mij blauw met een NS vignet erop (Roco 44297).





Dit waren de vroegere turquoise Plan D restauraties zoals deze aan het begin van de elektrificatie van het Nederlandse spoorwegnet op de baan verschenen (Roco 45762). Een aantal van de Plan D restauratie rijtuigen is later nog tot Benelux stuurstand verbouwd, maar daarover is online genoeg te vinden.





Bent u daar nog? Mooi, gefeliciteerd, u heeft het einde van deze post bereikt!  ;D   

Met vr. groet, Martijn  :)