Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan Bellingeweer (werktitel) door jan_pieter
Vandaag om 08:08:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 08:05:27
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
Vandaag om 07:46:03
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door Jeronimos
Vandaag om 07:11:39
Harzwald Hafen Bahn door g-j
Vandaag om 06:54:03
Welke CV is uitrijtijd van nieuwe roco sik? door bmwpiet
Vandaag om 06:31:02
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 05:31:15
Dg spoor 0 door roadster36
Vandaag om 02:38:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
26 juli 2021, 23:10:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Marcel112
26 juli 2021, 22:59:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
26 juli 2021, 22:58:47
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Biesje
26 juli 2021, 22:14:46
Baan in Los Angeles door AndrevdG
26 juli 2021, 22:03:10
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Peter Kleton
26 juli 2021, 21:29:45
H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door wob
26 juli 2021, 21:19:56
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
26 juli 2021, 20:48:47
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door NS 1100
26 juli 2021, 20:15:04
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Weerd
26 juli 2021, 20:12:01
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door VvKan
26 juli 2021, 19:24:07
Raadplaatje door Benelux795
26 juli 2021, 18:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
26 juli 2021, 17:34:39
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
26 juli 2021, 17:25:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
26 juli 2021, 17:14:07
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door 1200blauw
26 juli 2021, 16:02:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
26 juli 2021, 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
26 juli 2021, 13:23:48
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door VvKan
26 juli 2021, 11:55:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
26 juli 2021, 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
26 juli 2021, 11:42:41
25 jaar geleden door lrrw
26 juli 2021, 10:12:35
  

Auteur Topic: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)  (gelezen 2682 keer)

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #30 Gepost op: 20 april 2021, 22:05:25 »

Een laatste Frans rijtuig wat nog wel eens op Nederlandse bodem kwam was het DEV Inox Barrijtuig (Jouef HJ4020).




Jij bent dus ook in het bezit van het "nodige" ;D.
Fraai.

Ken die Jouef een beetje met LS meekomen?
En wat is de REV ervan?
Is best wel een hebbedingetje.

En dan de VRu.
Was deze zelfvoorzienend met generator?
Zo ja, waar zat de wagen meestal in de trein?
« Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 22:13:23 door Arnold van Heyst »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #31 Gepost op: 20 april 2021, 23:46:23 »
Ik had een paar jaar geleden de kans om deze Jouef 4020 z.g.a.n. (uit de privé collectie van de eigenaar) te kopen bij Les Cheminots in Parijs. Heb er een hele tijd mee in handen gestaan. Wist toen nog niet dat het ding regelmatig in Nederland kwam, bijvoorbeeld met de Zonexpress. Heb hem uiteindelijk laten staan omdat ik toch een keer op moest houden met verzamelen van restauratierijtuigen.... Heb er nu wel spijt van.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7398
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #32 Gepost op: 21 april 2021, 14:23:57 »
Die revisiedatum zal ik nog even nakijken, kom ik op terug. Ik weet wel dat het rijtuig diverse malen in Nederland is geweest, waaronder in 1983:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57662.0

Het model zelf is erg netjes. Qua uiterlijk valt het in ieder geval niet op tussen Roco of LS Models. dat komt ook omdat het sowieso al een beetje afwijkend is.


Of de Vru zelfvoorzienend waren weet ik niet maar ik heb tot nu toe geen plattegrond gezien met een "generatorruimte" of zoiets. De plek van een restauratie kan variëren. In sommige TEE treinen was de plaats streng voorgeschreven. Bijvoorbeeld tussen de eerste en tweede klas in, zodat de eerste klas passagiers niet werden gestoord door het tweedeklas "gepeupel" ;) Maar soms zat ook aan beide zijden van de restauratie gelijk een eerste klas rijtuig zodat deze passagiers niet te ver hoefden te lopen. Soms was de restauratie ook gelijk de scheiding tussen twee treindelen die elk een andere bestemming hadden. Bij het station waar de trein dan gesplitst werd, ging de restauratie met een deel mee of bleef daar achter. In de treinen Parijs-Amsterdam zaten de restauraties ook vaak aan de kop van de trein, soms met een extra rijtuig erbij als het erg druk was. Dan werd de restauratie (+ het extra rijtuig) bij de grens afgekoppeld en moest men het vanaf daar zonder extra voer doen. De trein Hoek van Holland - Chiasso, de "Loreley Express" is daar ook een voorbeeld van. Deze bestond in de jaren '80 uit SBB rijtuigen maar tot aan de grens werd er soms een Plan E restauratie aan gekoppeld:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,5591614,5591614#msg-5591614



Dit is tenminste wat ik hier en op andere fora heb gelezen hoor. Wellicht hebben anderen nog betere aanvullingen  :)


Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #33 Gepost op: 21 april 2021, 17:00:21 »

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #34 Gepost op: 21 april 2021, 17:04:29 »
Ik had een paar jaar geleden de kans om deze Jouef 4020 z.g.a.n. (uit de privé collectie van de eigenaar) te kopen bij Les Cheminots in Parijs. Heb er een hele tijd mee in handen gestaan. Wist toen nog niet dat het ding regelmatig in Nederland kwam, bijvoorbeeld met de Zonexpress. Heb hem uiteindelijk laten staan omdat ik toch een keer op moest houden met verzamelen van restauratierijtuigen.... Heb er nu wel spijt van.

De laatste uitgave is uit 2013.
Als iemand voor mij het baknummer daarvan weet ga ik er gelijk op jagen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7398
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #35 Gepost op: 21 april 2021, 17:19:28 »
Het wagennummer van die van mij is 50 87 89-70 503-7.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #36 Gepost op: 21 april 2021, 18:10:21 »
... . In sommige TEE treinen was de plaats streng voorgeschreven. Bijvoorbeeld tussen de eerste en tweede klas in, zodat de eerste klas passagiers niet werden gestoord door het tweedeklas "gepeupel" ;) Maar soms zat ook aan beide zijden van de restauratie gelijk een eerste klas rijtuig zodat deze passagiers niet te ver hoefden te lopen. ...

TEE treinen waren uitsluitend 1e klas. Dus een TEE trein met restauratierijtuig tussen 1e en 2e klas is een soort contradictio in terminis.  :)

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #37 Gepost op: 21 april 2021, 18:30:53 »
TEE treinen waren uitsluitend 1e klas. Dus een TEE trein met restauratierijtuig tussen 1e en 2e klas is een soort contradictio in terminis.  :)

Als ik het goed heb kregen de TEE's vanaf 1983 ook B's erbij.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19841
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #38 Gepost op: 21 april 2021, 18:57:24 »
Volgens mij was dat een paar jaar later en ging het toen Eurocity heten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7398
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #39 Gepost op: 21 april 2021, 19:02:46 »
Ja klopt, foutje inderdaad. Bijvoorbeeld de TEE Edelweiss (enkel 1e klas) werd in 1979 de IC Edelweiss (1e en 2e klas). Later werd het weer EC, EuroCity.

IC Edelweiss Brüssel-Basel-Zürich uit de jaren '82-'85 (naar een foto uit Nicolas Collection TEE Eurocity deel 2, bladz. 44/45), hier met een rood/betongrijze SNCF Vru ertussen:

(Klik op de foto's voor een iets grotere afbeelding)







« Laatst bewerkt op: 21 april 2021, 19:04:56 door Rondje_HO »

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #40 Gepost op: 21 april 2021, 19:22:13 »
Ook fraai.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2021, 21:16:31 door Arnold van Heyst »