Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 01:14:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door saskia
Vandaag om 01:01:43
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Fleischmania Nostalgia door ArjanB
15 July 2025, 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
15 July 2025, 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
15 July 2025, 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
15 July 2025, 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
15 July 2025, 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
15 July 2025, 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
15 July 2025, 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
15 July 2025, 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
15 July 2025, 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
15 July 2025, 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
15 July 2025, 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
15 July 2025, 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
15 July 2025, 10:06:19
  

Auteur Topic: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)  (gelezen 11184 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #30 Gepost op: 20 April 2021, 22:05:25 »

Een laatste Frans rijtuig wat nog wel eens op Nederlandse bodem kwam was het DEV Inox Barrijtuig (Jouef HJ4020).




Jij bent dus ook in het bezit van het "nodige" ;D.
Fraai.

Ken die Jouef een beetje met LS meekomen?
En wat is de REV ervan?
Is best wel een hebbedingetje.

En dan de VRu.
Was deze zelfvoorzienend met generator?
Zo ja, waar zat de wagen meestal in de trein?
« Laatst bewerkt op: 20 April 2021, 22:13:23 door Arnold van Heyst »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #31 Gepost op: 20 April 2021, 23:46:23 »
Ik had een paar jaar geleden de kans om deze Jouef 4020 z.g.a.n. (uit de privé collectie van de eigenaar) te kopen bij Les Cheminots in Parijs. Heb er een hele tijd mee in handen gestaan. Wist toen nog niet dat het ding regelmatig in Nederland kwam, bijvoorbeeld met de Zonexpress. Heb hem uiteindelijk laten staan omdat ik toch een keer op moest houden met verzamelen van restauratierijtuigen.... Heb er nu wel spijt van.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #32 Gepost op: 21 April 2021, 14:23:57 »
Die revisiedatum zal ik nog even nakijken, kom ik op terug. Ik weet wel dat het rijtuig diverse malen in Nederland is geweest, waaronder in 1983:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57662.0

Het model zelf is erg netjes. Qua uiterlijk valt het in ieder geval niet op tussen Roco of LS Models. dat komt ook omdat het sowieso al een beetje afwijkend is.


Of de Vru zelfvoorzienend waren weet ik niet maar ik heb tot nu toe geen plattegrond gezien met een "generatorruimte" of zoiets. De plek van een restauratie kan variëren. In sommige TEE treinen was de plaats streng voorgeschreven. Bijvoorbeeld tussen de eerste en tweede klas in, zodat de eerste klas passagiers niet werden gestoord door het tweedeklas "gepeupel" ;) Maar soms zat ook aan beide zijden van de restauratie gelijk een eerste klas rijtuig zodat deze passagiers niet te ver hoefden te lopen. Soms was de restauratie ook gelijk de scheiding tussen twee treindelen die elk een andere bestemming hadden. Bij het station waar de trein dan gesplitst werd, ging de restauratie met een deel mee of bleef daar achter. In de treinen Parijs-Amsterdam zaten de restauraties ook vaak aan de kop van de trein, soms met een extra rijtuig erbij als het erg druk was. Dan werd de restauratie (+ het extra rijtuig) bij de grens afgekoppeld en moest men het vanaf daar zonder extra voer doen. De trein Hoek van Holland - Chiasso, de "Loreley Express" is daar ook een voorbeeld van. Deze bestond in de jaren '80 uit SBB rijtuigen maar tot aan de grens werd er soms een Plan E restauratie aan gekoppeld:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,5591614,5591614#msg-5591614



Dit is tenminste wat ik hier en op andere fora heb gelezen hoor. Wellicht hebben anderen nog betere aanvullingen  :)


IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #33 Gepost op: 21 April 2021, 17:00:21 »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #34 Gepost op: 21 April 2021, 17:04:29 »
Ik had een paar jaar geleden de kans om deze Jouef 4020 z.g.a.n. (uit de privé collectie van de eigenaar) te kopen bij Les Cheminots in Parijs. Heb er een hele tijd mee in handen gestaan. Wist toen nog niet dat het ding regelmatig in Nederland kwam, bijvoorbeeld met de Zonexpress. Heb hem uiteindelijk laten staan omdat ik toch een keer op moest houden met verzamelen van restauratierijtuigen.... Heb er nu wel spijt van.

De laatste uitgave is uit 2013.
Als iemand voor mij het baknummer daarvan weet ga ik er gelijk op jagen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #35 Gepost op: 21 April 2021, 17:19:28 »
Het wagennummer van die van mij is 50 87 89-70 503-7.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #36 Gepost op: 21 April 2021, 18:10:21 »
... . In sommige TEE treinen was de plaats streng voorgeschreven. Bijvoorbeeld tussen de eerste en tweede klas in, zodat de eerste klas passagiers niet werden gestoord door het tweedeklas "gepeupel" ;) Maar soms zat ook aan beide zijden van de restauratie gelijk een eerste klas rijtuig zodat deze passagiers niet te ver hoefden te lopen. ...

TEE treinen waren uitsluitend 1e klas. Dus een TEE trein met restauratierijtuig tussen 1e en 2e klas is een soort contradictio in terminis.  :)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #37 Gepost op: 21 April 2021, 18:30:53 »
TEE treinen waren uitsluitend 1e klas. Dus een TEE trein met restauratierijtuig tussen 1e en 2e klas is een soort contradictio in terminis.  :)

Als ik het goed heb kregen de TEE's vanaf 1983 ook B's erbij.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22491
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #38 Gepost op: 21 April 2021, 18:57:24 »
Volgens mij was dat een paar jaar later en ging het toen Eurocity heten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #39 Gepost op: 21 April 2021, 19:02:46 »
Ja klopt, foutje inderdaad. Bijvoorbeeld de TEE Edelweiss (enkel 1e klas) werd in 1979 de IC Edelweiss (1e en 2e klas). Later werd het weer EC, EuroCity.

IC Edelweiss Brüssel-Basel-Zürich uit de jaren '82-'85 (naar een foto uit Nicolas Collection TEE Eurocity deel 2, bladz. 44/45), hier met een rood/betongrijze SNCF Vru ertussen:

(Klik op de foto's voor een iets grotere afbeelding)







« Laatst bewerkt op: 21 April 2021, 19:04:56 door Rondje_HO »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #40 Gepost op: 21 April 2021, 19:22:13 »
Ook fraai.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2021, 21:16:31 door Arnold van Heyst »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #41 Gepost op: 06 January 2024, 21:52:50 »
Even een rotschop met een vraagje voor de experts hier.

Eerder werd gesproken over het NMBS rijtuig:
 
Het betreft het type "Pistoiesi" (hier is volgens mij nog geen model van in de NMBS versie)


nu las ik vandaag in de Jouef catalogus dat zij een oranje resto bak aankondigen.
nu ben ik geen expert op dit gebied maar betreft die nieuwe aankondiging een Pistoiesi? als ik het goed begrijp is het geen breda...
het gaat om dit ding:






bron: eerder genoemde catalogus
« Laatst bewerkt op: 06 January 2024, 21:55:13 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #42 Gepost op: 06 January 2024, 22:52:24 »
Volgens mij is dit inderdaad een Pistoiesi want deze heeft deuren aan beide uiteinden. De Breda heeft aan één zijde van die ronde hoeken ipv. deuren.


Edit: inderdaad een Pistoiesi, in de 3e regel in de omschrijving staat het ook. Zie blz. 50.

Overigens heeft ACME inmiddels ook een Pistoiesi uitgebracht en/of aangekondigd (en ook in NMBS versie dacht ik) maar niet in het C1 livrei.


Edit 2: inderdaad naast een FS versie ook een NMBS versie, art.nr. 51077    ( https://www.isaccoitreni.com/negozio/carrozze/acme-51077/ )





« Laatst bewerkt op: 06 January 2024, 23:09:04 door Rondje_HO »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1207
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #43 Gepost op: 06 January 2024, 23:44:16 »
In de begintijd van LSModels is er al eens een model verschenen op basis van een Jouef.
Weliswaar op de juiste lengte, maar verder vrij grof gedetailleerd. maar zo'n 30 jaar geleden was men blij dat er zoiets verkrijgbaar was...


Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #44 Gepost op: 07 January 2024, 00:57:26 »
@ Martijn

dank voor het snelle antwoord! ik dacht het al naar aanleiding van je eerdere posts mbt dit onderwerp, fijn dat je uitsluitsel geeft.

Edit: inderdaad een Pistoiesi, in de 3e regel in de omschrijving staat het ook. Zie blz. 50.

en stom van me dat ik daar over heen gelezen heb. dacht eerst dat het een breda was en die term kwam niet voor,
daarna niet terug gegaan om te kijken of Pistoiesi er wel in voor kwam. zo zie je maar, alle talen lezen  ;D
Ik heb hem in de C1 liverei besteld. kan die leuk bij mijn corail en eurofima's.
of het helemaal klopt weet ik niet maar ik vind het leuk en daar gaat het om  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 January 2024, 00:59:44 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop