Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 08:25:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 08:22:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 08:20:58
Dieselstadt door V200-G2000
Vandaag om 08:14:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:44:41
Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door henk
Vandaag om 07:36:44
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door henk
Vandaag om 07:29:46
25 jaar geleden door Lolke Bijlsma
Vandaag om 07:06:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:38:02
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 01:35:39
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:14:15
Keuze soldeerstation, advies gevraagd. door Silvolde
18 juni 2021, 23:39:02
Goed adres voor waterslide transfers gezocht door Hendrik Jan
18 juni 2021, 23:05:08
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door R v/d Hoven
18 juni 2021, 22:39:10
Raadplaatje door GerardvV
18 juni 2021, 22:32:46
Hoe bekabeling onder de baan mooi leggen door Daan Neijenhuis
18 juni 2021, 20:54:47
H-brug booster ivm digikeijs DR5052 door Bert_Apd
18 juni 2021, 20:22:27
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
18 juni 2021, 20:22:13
Fleischmann Pendolino renoveren (N). door NS264
18 juni 2021, 19:38:59
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door 1795
18 juni 2021, 19:35:25
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door GD
18 juni 2021, 19:20:19
VERPLAATST: Inpakmateriaal door Bert van Gelder
18 juni 2021, 19:13:37
N-spoorbaan Uit de Losse Pols door NS264
18 juni 2021, 18:59:32
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door NS264
18 juni 2021, 18:42:55
NS 1600-1700-1800 fotodraadje door Thom
18 juni 2021, 18:24:50
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Haradigi
18 juni 2021, 18:21:48
Welk merk rails aanschaffen? HO. door HuubvG
18 juni 2021, 18:21:28
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
18 juni 2021, 18:06:40
NS 1600-1700-1800 infodraadje. door Thom
18 juni 2021, 18:01:18
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
18 juni 2021, 17:19:49
  

Auteur Topic: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)  (gelezen 2430 keer)

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #30 Gepost op: 20 april 2021, 22:05:25 »

Een laatste Frans rijtuig wat nog wel eens op Nederlandse bodem kwam was het DEV Inox Barrijtuig (Jouef HJ4020).




Jij bent dus ook in het bezit van het "nodige" ;D.
Fraai.

Ken die Jouef een beetje met LS meekomen?
En wat is de REV ervan?
Is best wel een hebbedingetje.

En dan de VRu.
Was deze zelfvoorzienend met generator?
Zo ja, waar zat de wagen meestal in de trein?
« Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 22:13:23 door Arnold van Heyst »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #31 Gepost op: 20 april 2021, 23:46:23 »
Ik had een paar jaar geleden de kans om deze Jouef 4020 z.g.a.n. (uit de privé collectie van de eigenaar) te kopen bij Les Cheminots in Parijs. Heb er een hele tijd mee in handen gestaan. Wist toen nog niet dat het ding regelmatig in Nederland kwam, bijvoorbeeld met de Zonexpress. Heb hem uiteindelijk laten staan omdat ik toch een keer op moest houden met verzamelen van restauratierijtuigen.... Heb er nu wel spijt van.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7288
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #32 Gepost op: 21 april 2021, 14:23:57 »
Die revisiedatum zal ik nog even nakijken, kom ik op terug. Ik weet wel dat het rijtuig diverse malen in Nederland is geweest, waaronder in 1983:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57662.0

Het model zelf is erg netjes. Qua uiterlijk valt het in ieder geval niet op tussen Roco of LS Models. dat komt ook omdat het sowieso al een beetje afwijkend is.


Of de Vru zelfvoorzienend waren weet ik niet maar ik heb tot nu toe geen plattegrond gezien met een "generatorruimte" of zoiets. De plek van een restauratie kan variëren. In sommige TEE treinen was de plaats streng voorgeschreven. Bijvoorbeeld tussen de eerste en tweede klas in, zodat de eerste klas passagiers niet werden gestoord door het tweedeklas "gepeupel" ;) Maar soms zat ook aan beide zijden van de restauratie gelijk een eerste klas rijtuig zodat deze passagiers niet te ver hoefden te lopen. Soms was de restauratie ook gelijk de scheiding tussen twee treindelen die elk een andere bestemming hadden. Bij het station waar de trein dan gesplitst werd, ging de restauratie met een deel mee of bleef daar achter. In de treinen Parijs-Amsterdam zaten de restauraties ook vaak aan de kop van de trein, soms met een extra rijtuig erbij als het erg druk was. Dan werd de restauratie (+ het extra rijtuig) bij de grens afgekoppeld en moest men het vanaf daar zonder extra voer doen. De trein Hoek van Holland - Chiasso, de "Loreley Express" is daar ook een voorbeeld van. Deze bestond in de jaren '80 uit SBB rijtuigen maar tot aan de grens werd er soms een Plan E restauratie aan gekoppeld:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,5591614,5591614#msg-5591614



Dit is tenminste wat ik hier en op andere fora heb gelezen hoor. Wellicht hebben anderen nog betere aanvullingen  :)


Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #33 Gepost op: 21 april 2021, 17:00:21 »

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #34 Gepost op: 21 april 2021, 17:04:29 »
Ik had een paar jaar geleden de kans om deze Jouef 4020 z.g.a.n. (uit de privé collectie van de eigenaar) te kopen bij Les Cheminots in Parijs. Heb er een hele tijd mee in handen gestaan. Wist toen nog niet dat het ding regelmatig in Nederland kwam, bijvoorbeeld met de Zonexpress. Heb hem uiteindelijk laten staan omdat ik toch een keer op moest houden met verzamelen van restauratierijtuigen.... Heb er nu wel spijt van.

De laatste uitgave is uit 2013.
Als iemand voor mij het baknummer daarvan weet ga ik er gelijk op jagen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7288
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #35 Gepost op: 21 april 2021, 17:19:28 »
Het wagennummer van die van mij is 50 87 89-70 503-7.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #36 Gepost op: 21 april 2021, 18:10:21 »
... . In sommige TEE treinen was de plaats streng voorgeschreven. Bijvoorbeeld tussen de eerste en tweede klas in, zodat de eerste klas passagiers niet werden gestoord door het tweedeklas "gepeupel" ;) Maar soms zat ook aan beide zijden van de restauratie gelijk een eerste klas rijtuig zodat deze passagiers niet te ver hoefden te lopen. ...

TEE treinen waren uitsluitend 1e klas. Dus een TEE trein met restauratierijtuig tussen 1e en 2e klas is een soort contradictio in terminis.  :)

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #37 Gepost op: 21 april 2021, 18:30:53 »
TEE treinen waren uitsluitend 1e klas. Dus een TEE trein met restauratierijtuig tussen 1e en 2e klas is een soort contradictio in terminis.  :)

Als ik het goed heb kregen de TEE's vanaf 1983 ook B's erbij.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19791
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #38 Gepost op: 21 april 2021, 18:57:24 »
Volgens mij was dat een paar jaar later en ging het toen Eurocity heten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7288
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #39 Gepost op: 21 april 2021, 19:02:46 »
Ja klopt, foutje inderdaad. Bijvoorbeeld de TEE Edelweiss (enkel 1e klas) werd in 1979 de IC Edelweiss (1e en 2e klas). Later werd het weer EC, EuroCity.

IC Edelweiss Brüssel-Basel-Zürich uit de jaren '82-'85 (naar een foto uit Nicolas Collection TEE Eurocity deel 2, bladz. 44/45), hier met een rood/betongrijze SNCF Vru ertussen:

(Klik op de foto's voor een iets grotere afbeelding)







« Laatst bewerkt op: 21 april 2021, 19:04:56 door Rondje_HO »

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #40 Gepost op: 21 april 2021, 19:22:13 »
Ook fraai.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2021, 21:16:31 door Arnold van Heyst »