Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Beslissingen hoe (1) aan digitaal te beginnen en (2) automatisch rijden?  (gelezen 17592 keer)

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #15 Gepost op: 15 april 2021, 19:30:15 »
Beste Jan-Peter,

het contact met de sleper is dan wel gewoon een "aanwezigheids" detectie maar als je detectie ook samenhangt met het schakelen van een wissel kan je dus beter zeker zijn dat je een sleper hebt op je laatste wagon ofwel werken met massadetectie.
Dus in die zin is massadetectie wat simpeler omdat je niet op elke trein ervoor moet zorgen dat er een 2de sleper op zit.
Natuurlijk heeft in principe elke trein een sluitsein dus ja dan zorg je er automatisch voor dat er een 2de sleper bij zit. Dat noemen ze dan de vraag zelf beantwoorden zeker? ;-)
« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 19:35:21 door dirk_de_coninck »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #16 Gepost op: 15 april 2021, 20:17:19 »
Maar die bruine draad gaat dan gewoon naar de rail toch?
Ja, naar allebei.
Wie niet slim is moet .. euhm andere slimmerikken aanspreken? ;-)
Iets niet weten maakt iemand niet minder intelligent hoor. Bovendien ben je wel slim bezig. Soms is het beter iets zelf te googelen, soms is het handiger om op fora dingen te vragen.

Is die S88 dan die "diodeschakeling"?
Nee het zit zo. Dit zijn 2 verschillende dingen. De s88 kan je zien als een beschrijving waarin staat beschreven op welke manier de data van terugmeld modules naar centrale geschiedt. We noemen dit ook wel een protocol (hoewel ik betwijfel of ik een schuifregister zo mag noemen op technisch vlak?)

De diodeschakeling heeft betrekking met stroomdetectie. Bij de meeste bare mininum simpele manier om stroom te detecteren, creeert men een spanningsval van 1.4V dit doen we met een gelijkrichter. Over deze gelijkrichter plaatst men dan een optocoupler. Dit ding heeft zelf een spanningsval van ~1.2V. Dus zodra er stroom loopt over de gelijkrichting is er een 1.4V drop, en door dit spanningsverschil geleidt de opto coupler waardoor uiteindelijk centrale treinen gaat zien.

De stukken die niet gedetecteerd zijn, hebben niet standaard deze spanningsdrop. Die kan je toevoegen met een gelijkrichter dit is de diodeschakeling. Een plotse spanningsdrop van 1.4V maakt voor een digitale trein niet uit, bij een analoge trein zou je een snelheidssprongetje zien. Waarschijnlijk zie je wel de lichtsterkte van je koplampen door deze drop.

Bij 2-rail is het belangrijk dat je de diodeschakeling toepast omdat je vooral bij treinstellen met meer stroomafnemers het probleem kan krijgen dat het treinstel pas wordt gedetecteerd wanneer alle stroomafnemende wielen op het teruggemelde stuk staat en dit kan te laat zijn. Dit fenomeen komt doordat de diodes van de gelijkrichter worden kortgesloten door de treinwielen. Als het niet gedetecteerde stuk ook dezelfde drop heeft, dan worden de diodes niet kortgesloten waardoor de optocoupler eerder in werking treedt wanneer een treinstel er over rijdt. Misschien een beetje ingewikkeld verhaal maar ik kan het niet simpeler uitleggen.

Nu rij jij 3 rail dus tenzij jij slepers heb voor en achter de trein die elektrisch in de trein worden doorverbonden, heb jij dit hele probleem niet. Je hoeft dus geen diodeschakeling toe te passen. Maar wie weet stoor je je straks aan die varierende lichtsterkte in je rijtuigen verlichting? Diodes en gelijkrichters zijn geen dure dingen dus... might as well.

Citaat
Is het argument van een losgekomen wagon een valabel argument om de ongedecteerde secties te vermijden?
Klaas noemde dit punt op en in post #6 benoemde ik het ook al. Ja het is natuurlijk een voordeel, maar meer omdat het geen kwaad kan. Het is een nice-to-have die je 'toevallig' heb bij massadetectie.

Maar bedenk nu het volgende: Als je wagonnen verliest, moet je dan er voor zorgen dat je het kan detecteren? Of moet je er voor zorgen dat je simpelweg geen wagonnen meer verliest in de eerste plaats? Lijkt mij toch logisch dat het verliezen van je waggels niet eens voor kan komen toch? Waarom zou je dan moeite steken in het detecteren er van? + een s88 kost 40+ euro voor 16 bezetmelders. Als je nou nog bezetmelders overhoudt, zou je het kunnen overwegen maar heb je het echt nodig? nee totaal niet  ;D

Is de stopsectie in een blok altijd de laatste (+/-) 40 cm? Of kan het ook langer of stopt de trein dan veel te vroeg op de baan?
mowa 30-40 cm volstaat wel zo'n beetje. Voor marklin pakt met men vaak 2 standaard rails en dat is 36cm.

Citaat
Sorry de vragen blijven maar komen hoe meer ik lees in de encyclopedie.
Keep 'em comming  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #17 Gepost op: 16 april 2021, 00:30:45 »
Maar bedenk nu het volgende: Als je wagonnen verliest, moet je dan er voor zorgen dat je het kan detecteren? Of moet je er voor zorgen dat je simpelweg geen wagonnen meer verliest in de eerste plaats? Lijkt mij toch logisch dat het verliezen van je waggels niet eens voor kan komen toch? Waarom zou je dan moeite steken in het detecteren er van? + een s88 kost 40+ euro voor 16 bezetmelders. Als je nou nog bezetmelders overhoudt, zou je het kunnen overwegen maar heb je het echt nodig? nee totaal niet  ;D
[/quote]

oeps dat ging niet helemaal goed ...
Maar dus bij dat citaat uit de reactie van Bas ...
Je zou toch liever hebben dat net door het detecteren van losgeraakte wagons, bv een hele mooie reeks zoals de Reingold, er een wissel niet geschakeld wordt waardoor er een andere trein ertegenaan rijdt en er stukken van komen ... en dan vroeg ik dat van die lengte van die inrij- en stopsectie want stel dat ik een blok netjes in 2 verdeel dan is toch dat hele blok gedetecteerd en wordt dan die ene wissel ervoor niet geschakeld als er een wagonnetje blijft staan .... denk ik dan zo maar even ...
En Bas jij bedoelde dus neem die ongedecteerde secties er nu maar gewoon bij dat komt wel in orde ;-)
« Laatst bewerkt op: 16 april 2021, 00:38:15 door dirk_de_coninck »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #18 Gepost op: 16 april 2021, 15:14:22 »
Ik zoek geen pure technische uitleg die zoek ik nog wel op maar het forum staat zo propvol met vragen en antwoorden  .... u weet wel dat van dat bos en die bomen!
Voor 1 briefje van 1000,- koop je net zoveel als voor 100 briefjes van € 10,-.
Honderd briefjes zijn als 100 bomen. Je mist de lijn, je mist oorzaak en gevolg, je mist samenhang.
Die staat wel in de encyclopedie, ook niet volmaakt, maar alle beetjes helpen.

Wat jij wilt, wil ik niet (ik rij analoog), maar als je dat wilt, dan is de snelste weg doen wat de meeste andere doen, testen op een proefbaantje tot het werkt, en dan dat werkende geheel uitrollen over de hele baan.

De snelle weg houdt in dat je alle vragen naar afwegingen over slaat.
Je stelt ze jezelf niet, en gaat voor een systeem dat bewezen heeft te functioneren.

Er zijn nogal wat wensen en aannames (dat zijn de bomen in het bos), zoals de aanname dat je een baan zo kunt leggen dat er nooit iets ontspoort, of de aanname dat je nooit gaat lukken om een baan storingvrij te houden, en de aanname dat staartdetectie toereikend is om onderweg verloren rijtuigen te detecteren. Zo bestaat er ook de aanname dat detectie niet 100% dekkend hoeft te zijn (en bij 2-rail ook niet zou kunnen). En vaak deugen die aannames niet, in elk geval niet 100%.

Er zijn talloze van zulke aannames (wensen).  Daar kom je achter door zaken in vragen anders te verwoorden: Waarom moet je alles willen detecteren? Waardoor wordt een wisselstand omgeschakeld (terwijl er zich nog een trein boven op dat wissel bevindt, hoe kan dat überhaupt?). Waarom mag een trein niet uitsteken over de achterkant van een blok? Of, als dat wel mag, hoe voorkom je dan een staartbotsing (moet je die voorkomen, of kan die staartbotsing helemaal niet?).

Dus, zonder technisch te worden, en zonder heel diep te gaan,
hebben sommige mensen al hoofdpijn van het nadenken hierover.

Bij 3-rail is massadetectie (S88) in combinatie met een PC-programma de bewezen aanpak.
En als die PC een Apple is, dan heb je relatief meer pech (lees minder mogelijkheden).

Daarna kun je dan voor specifieke situaties toeters en bellen toevoegen, en daar kom je pas
achter als die situaties zich voor doen. Om er een paar te noemen: loc-wissel en loc-omloop, en de rol van stroomvoerende koppelingen bij geduwde treinen.
Dat soort zaken: lekker uitstellen, niet aan denken, tot het je overkomt (dat is de juiste komt tijd, komt raad mentaliteit). Het systeem kan het, nu jij nog, maar niet eerder dan dat het zich voordoet.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #19 Gepost op: 16 april 2021, 15:29:42 »
Ik heb wel eens voor een spoorliefhebber van een vaste treinsamenstelling een dunne visdraad onderlangs aangebracht.
Vanaf de achterste tot de wagon bij de loc (kan deze er nog afgehaald worden).
Tussen carrosserie en over de assen aangebracht. Was even frummelen, maar ging best. In rechtstand de draad op lengte gebracht. Wel strak maar niet te strak.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #20 Gepost op: 16 april 2021, 17:57:38 »

De snelle weg houdt in dat je alle vragen naar afwegingen over slaat.
Je stelt ze jezelf niet, en gaat voor een systeem dat bewezen heeft te functioneren.


Dus, zonder technisch te worden, en zonder heel diep te gaan,
hebben sommige mensen al hoofdpijn van het nadenken hierover.


Bij 3-rail is massadetectie (S88) in combinatie met een PC-programma de bewezen aanpak.
En als die PC een Apple is, dan heb je relatief meer pech (lees minder mogelijkheden).

Daarna kun je dan voor specifieke situaties toeters en bellen toevoegen, en daar kom je pas
achter als die situaties zich voor doen. Om er een paar te noemen: loc-wissel en loc-omloop, en de rol van stroomvoerende koppelingen bij geduwde treinen.
Dat soort zaken: lekker uitstellen, niet aan denken, tot het je overkomt (dat is de juiste komt tijd, komt raad mentaliteit). Het systeem kan het, nu jij nog, maar niet eerder dan dat het zich voordoet.


Ja die snelle weg is zeker de gemakkelijkste. Niet iedereen is even sterk in techniek en als die dan toch ook willen genieten van een leuk resultaat moeten ze toch op de meest aangewezen manier, de voor hen eenvoudigste, tot dat resultaat zien te komen. Sommige meer technisch onderlegde mensen vinden dat dan misschien vervelend dat wij op hun kennis dan willen teren ... jammer maar als die dan hun kennis niet willen delen moeten zij dat dan ook maar niet doen. Ik betrapt mezelf er anders wel op dat de antwoord op de ene vraag bij mij direct een hoopje kritische extra vragen oplevert, "waarom dit dan wel zo en dat dan weer niet", waarmee ik dan weer op het forum kom.

Hoofdpijn heb ik sowieso als ik techniek probeer te begrijpen ;-) maar uiteindelijk kom ik er meestal wel.

Ik ben er nog niet uit of ik massa of stroomdetectie ga gebruiken .. langs ene kant gaan die doorgezaagde rails waarschijnlijk niet echt storen (voor mij hoeft het ook niet 100% waarheidsgetrouwe baan zijn) en ok die diodeschakelingen zijn niet prijzig maar het is wel extra gefoefel en daar kan altijd iets mislopen en dat zou ik dan weer moeten gaan uitzoeken en met mijn beperkte technische kennis zou dat dan wel weer eens ontmoedigend kunnen werken.
Dus eigenlijk heb ik het al wel beslist: massadetectie.

En het is inderdaad zoals met alles: eerst leren stappen en dan beginnen lopen. Maar ik ben altijd liever ingelicht over eventuele horden die, als ik dan ga beginnen lopen, mij zouden kunnen doen struikelen dus vandaar dat ik op zoek ga naar grondige info.

Maar bedankt voor de "food for thought" Te 2/2!
« Laatst bewerkt op: 16 april 2021, 17:59:37 door dirk_de_coninck »

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #21 Gepost op: 16 april 2021, 18:00:27 »
Bedankt Ronald, is natuurlijk een mogelijkheid.

mvg

Dirk

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #22 Gepost op: 16 april 2021, 18:03:31 »
Beste iedereen ,

Als ik wil gaan beginnen experimenteren met het maken van blokken en schakelen van wissels dmw detectie van het één of ander enzo ... moet ik daar dan ook direct zo een Centrale voor hebben? Ik vermoed van wel maar ik vraag het toch maar even want zo een centrale dat is ook niet echt goedkoop he.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #23 Gepost op: 16 april 2021, 19:29:53 »
Als je digitaal rijdt heb je hoe dan ook al een centrale. Maar in centrales zijn er veel variaties. Bij de heel uitgebreide kun je inderdaad op grond van detecties wissels en andere dingen schakelen. Om te weten wat een centrale allemaal kan is er maar één mogelijkheid: de handleiding doorspitten. Maar zeker als je een beginner bent zal het je al gauw gaan duizelen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #24 Gepost op: 16 april 2021, 19:34:35 »
Citaat
moet ik daar dan ook direct zo een Centrale voor hebben
Yep. De centrale is het geen wat alles met elkaar verbindt. Je moet een centrale zien als een doorgeefluik tussen computer en de rest op je baan. Op de centrale sluit je bezetmelders aan, je kan een multimaus aansluiten zodat je met de hand kan rijden en je sluit je baanspanning (de DCC bus) er op aan.

De centrale kan met een computer programma praten via Wifi, LAN (eigenlijk hetzelfde maar dan bekabeld met een ethernet kabel) of USB. De centrale stuurt alle bezetmeldinformatie op naar de computer. De computer kan daar dan iets mee doen zoals je gehele treindienst voor je regelen en de computer stuurt dan informatie terug naar de centrale waarin staat hoe hard elke trein moet rijden en welke wissels er geschakeld moeten worden etc

De goedkoopste centrale met s88 aansluiting is volgens mij de digikeijs DR5000. Ik heb hem zelf niet, sommigen vinden hem ingewikkeld anderen zweren er bij. Van wat ik zie, is het de beste centrale die je kan kopen prijs technisch gezien. Het ding heeft zo'n beetje alles: S88 (<-- alleen bezetmelders), loconet (<-- bezetmelders, schakelartikelen, loconet mausen, alles zo'n beetje) en Xpressnet (<-- multimaus en ook lenz handregelaars).

Deze centrale kost op de digikeijs rond de 189 euro maar er zit nog geen handregelaar bij. Als je met de hand wilt rijden, heb je nog iets van een handregelaar nodig.  Ik heb zelf een oude lokmaus 2 voor 22 euro kunnen scoren op marktplaats. Je kan een van de computer programma's gebruiken om ook een trein handmatig te sturen.

De witte z21 is ook een leuk ding en ca 100 euro goedkoper maar deze heeft geen s88 aansluiting. Dan moet je of speciale R-bus terugmelders kopen die ca 50% duurder zijn dan de S88 of je moet even googelen naar de S88 Xpressnet link van ene Wim Ros (zit hier ook ergens op dit forum). Maar aangezien dit de moeilijke manier van doen is, raad ik dus de Dr5000 aan.

Citaat
Om te weten wat een centrale allemaal kan is er maar één mogelijkheid: de handleiding doorspitten
Of je vraagt het aan anderen op ons geweldige forum  :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #25 Gepost op: 16 april 2021, 19:38:06 »
Of je vraagt het aan anderen op ons geweldige forum  :police:
Dat kan natuurlijk ook. Maar dan heb je kans dat je iets mist want er zijn nog steeds mensen die er trots op zijn dat ze nooit handleidingen lezen. 8)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #26 Gepost op: 16 april 2021, 19:44:56 »
Dirk,

In je beginpost zeg je dat je een Märklin MS2 hebt. Nu ben ik niet zo erg thuis in Märklin apparaten maar voor zover ik kan zien is dat samen met een Gleisbox voldoende om een digitale baan aan te sturen, zowel de locs als de wissels. Dit apparaat is dan je centrale en je "wisseltableau" niet letterlijk natuurlijk want je moet een wisseladres selecteren om hem te kunnen omzetten. Je moet dus dan wel ergens een plaatje hebben van welke wissel nu precies waar ligt. Ga je met een computerprogramma werken dan heb je dat plaatje daarin zitten.
Kun je misschien nog eens exact opsommen wat je aan spul precies hebt?

Groeten,
Bert

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #27 Gepost op: 16 april 2021, 20:38:49 »
Ik moets iets cruciaals toevoegen aan mijn vorige advies. De DR5000 spreekt blijkbaar geen motorola protocol en kent alleen DCC. Dit is echt ontzettend stom. Ik had het ook totaal niet verwacht. Als marklin's S88 bus op een centrale zit, dan verwacht je toch zeker ook dat in deze tijd van multiprotocol centrales dat zeker de machtige DR5000 toch ook het MM2 protocol kent  >:(? En helaas snappen oude marklin treinen geen DCC. Alsof die bedrijven elkaar niet liggen ofzo  :P

Behalve dat de witte z21 geen s88 bus heeft, heeft de grote zwarte Z21 dat ook niet. Roco heeft dus blijkbaar ook de pest aan marklin  ;D ;D ;D

Dus tenzij al je treinen op DCC kunnen rijden geef ik een nieuw advies... Central station 2/3 is natuurlijk geen optie om meer dan 1 reden (waaronder iets met 750~800 euro aanschafkosten). Koop daarom een witte Roco z21 met multimaus (die zitten samen in een setje van ~189,- euro)

En bekijk deze webpagina. Met dat apparaatje kan je, zoals ik eerder heb uitgelegd, s88 toevoegen aan d'n z21. En dan moet je computer kunnen rijden.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #28 Gepost op: 16 april 2021, 21:08:55 »
KLaas,

Ik heb wel een mobile station van Märklin maar daar kan je dus wel wissels mee schakelen maar niks automatiseren natuurlijk.
En dat van die handleiding ... euhm ik probeer het meestal ook eerst zonder ze te raadplagen ;-)

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #29 Gepost op: 16 april 2021, 21:12:40 »
Bedankt Bas!

Ik begon al te vrezen dat ik weer tussen de 600 en de 800 eurootjes zou kwijt zijn aan dat centraal ding. Maar blijkbaar dus niet.
En idd ik hou wel van de Märklin die ik nu al heb en zou ze niet graag van de hand doen, met verlies uiteraard, om dan de zelfde modellen bij Andere producenten te moeten gaan zoeken waar ze ondertussen ook al niet meer te bestellen zijn.
Ik ga het ff uitzoeken en dan komen mijn volgende vragen weer op jullie bord!

Alvast iedereen heel erg bedankt om mij al een eind op weg te helpen!

groeten

Dirk