Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Beslissingen hoe (1) aan digitaal te beginnen en (2) automatisch rijden?  (gelezen 17527 keer)

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Beste iedereen,

Na vele vele jaren dromen, een startsetje gekocht te hebben, een loc hier een wagonnetje daar, zou het zomaar kunnen dat ik er uiteindelijk echt aan kan beginnen om een treinbaan in mekaar te knutselen.
Ik ben een leek op vlak van baanbesturing en decoders enzo maar heb hier op het forum en in de encyclopedie al een heleboel info gevonden die ik nog wel een paar keer zal moeten herlezen. Maar dat gaat wel lukken om daar wijs uit te raken

Maar nu vraag ik mij af of al die dingen (centrales en decoders en besturingsprogramma's) wel zomaar uitwisselbaar zijn.
Of is de ene component onlosmakelijk verbonden met de andere?

Ik bezit toch al een leuke collectie Märklin collectie en dito C-rail. Die C-rail daar ben ik al uit die ga ik enkel in het onzichtbare deel gebruiken omwille van de vlotte connecties ook met decoders en aansturing (zou ik dan zo denken ;-) ) In het zichtbare deel K-rail omwille van de flex en dus vd zachtere bochten.

Ik ben niet iemand die uren kan zitten rangeren, ik geniet, voorlopig, meer van het toekijken hoe de treinen door het landschap rijden en mekaar kruisen en passeren. Graag maakte ik dat allemaal automatisch en dus, als ik het goed begrijp, is een Koploper of Rocrail nodig. Massadetectie is mij ondertussen ook al bekend en blijkbaar heel betrouwbaar. Blokken maken op de baan ook ok. En dat als je digitaal rijdt en dus via Koploper ofzo je eigenlijk geen schakeltableau nodig hebt als je het allemaal automatisch wilt laten verlopen maar dat je desnoods nog wel handmatig kan ingrijpen. Of heb je dan wel een tableau nodig?

Maar wat moet ik nu eerst beslissen? Welk besturingssysteem ik wil gebruiken? Blijkbaar wordt Koploper niet meer bijgewerkt dus dacht ik om voor Rocrail te kiezen. Maar toen zag ik iets over DCC of DCC++, hoe zit het daarmee? Wat is er allemaal te combineren met de MM van Märklin? Ik heb ook een Märklin MS2, dus hou ik die en moet ik daar rekening mee houden of kan ik dat ding in de lade leggen als ik Rocrail zou toepassen?
En kan ik dan gewoon eender welke wissel- en seindecoder gebruiken om alles te regelen of zijn er die beter werken in combo met dees of gene besturingssysteem?
Ik zoek geen pure technische uitleg die zoek ik nog wel op maar het forum staat zo propvol met vragen en antwoorden  .... u weet wel dat van dat bos en die bomen!

Ja sorry een hoop vragen en ik hoop stilletjes dat het antwoord heel simpel is; doe maar lekker op het komt wel in orde! ;-)
Maar dat gaat dan nog keuzestress met zich meebrengen dus ik luister graag naar jullie kennis en ervaring over hoe ik het hele systeem het best kan opbouwen. 

Alvast bedankt!

Dirk
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2021, 20:13:05 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2021, 23:43:18 »
Over het besturingssysteem hoef je je nog geen zorgen te maken. Je kunt beginnen met handbesturing. Je moet alleen zorgen dat je een centrale hebt waarop je ook een computer met besturingsprogramma kunt aansluiten. Eigenlijk kunnen alle centrales dat, hoewel ik van de MS niet helemaal zeker ben.
De keuze voor een besturingsprogramma kun je dan uitstellen.

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2021, 23:44:12 »
Nog ergens gelezen:

"je kunt volledige detectie hebben over je baan door 1 rail staaf als detectie rail te gebruiken" en dat gaat over de K rail ... hoe zit dat dan???

Dirk

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2021, 23:48:58 »
Beste Klaas,

Nee idd dat besturingssysteem is nog niet voor direct Maar als daar iets anders onlosmakelijk meer verbonden is is het wel handig om dat op voorhand te weten ... maar blijkt dus van niet.
En over die centrale ... ik heb nu wel een MS2 maar dat kan ook nog veranderen als dat nodig is ik ben geen diehard Märklin fan.
Alle mogelijke info blijft dus welkom!

Dirk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2021, 09:32:40 »
Lees even het stukje over massadetectie in de encyclopedie: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Terugmelding_en/of_bezetmelding
Bij het 3-rali systeem is massadetectie de meest voor de hand liggende methode.

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2021, 11:29:18 »
Beste Klaas,

Had ik al gedaan en voor de zekerheid ook afgedrukt ;-) kan ik nog aantekningen maken.
Maar ik ben echt wel op zoek naar waar ik het best mee begin om te hele ketting van centrale en decoders enzo uit te zetten.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2021, 12:38:44 »
Hoewel Massa detectie idd goede voordelen heeft, makkelijk, goedkoop en je kan wagonnen detecteren, je moet wel in je rails zagen. Dat is natuurlijk geen probleem maar..

Stel nu dat je stroomdetectie toepast. Dan hoef je alleen maar aan de onderkant van je rails de doorverbindinkjes doorslijpen en een draadje te solderen en dan hoef je niet extra in je rails te gaan zagen. Ik denk als ik mijn K-rail baan opnieuw zou opzetten dan zou ik het zo doen.

Verder maakt het niet bijzonder veel uit natuurlijk. Je zou vooral een iets ander digikeijs nummertje op je terugmeld module krijgen  :P

Dirk, voor de besturing ben je erg goed af met een witte roco z21 start en een multimaus. Hiermee kan je gewoon rijden en ook nog digitale wissels schakelen + het ding is makkelijk te gebruiken en ligt ergonomisch in de hand. Dan heb je geen extra schakelpaneel nodig. Je kan ze nog uitbreiden met Wifi ook. Voor marklin treinen die geen DCC snappen, moet je de z21 eerst configureren met de z21 tool. DCC treinen rijden out of the box op dit systeem.

Deze kan je ook aan een computer hangen en je kan bezetmelders aansluiten. Je kan speciale roco terugmelders kopen voor hun R-bus systeem maar die zijn aan de prijs. Gelukkig heeft men een omzetter gemaakt die de beruchte marklin's eigen s88 bus naar Xpressnet omzet (dit is dezelfde bus als waar je multimaus op zit). Met dat apparaatje kan je dus ook de goedkopere s88 modules gebruiken.

Je kan verder ook nog denken aan de duurdere zwarte Z21 (let op hoofdletter) en de DR5000. Ik zou marklin mobile stations en central stations onder geen beding kopen. Ze doen onder aan de rest terwijl ze ook nog het duurste zijn. Als je met marklin apparatuur wilt rijden, moet je een central station kopen. Die zijn rond de ~750 of 800 euro. En dan kan je geen koploper gebruiken. Voor zover ik weet draaien deze alleen op iTrain als ik het me goed herinner  ??? en iTrain kost ook tenminste 119 euro. Plus deze apparaten zijn niet ergonomisch of gebruikersvriendelijk m.i. Het is niet  all bad  ze hebben ook wat goede eigenschappen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2021, 12:56:35 »
Ik rijd op Märklin-rails, C-rails in het schaduwstation en K-rails in het zicht. Ik heb ervoor gekozen centrale en toebehoren van ESU te gebruiken. De ECoS2-centrale is erg fijn, ook als je in eerste instantie handmatig wilt rijden. Later kun je 'm aan een PC koppelen. Zover ben ik inmiddels, met Rocrail, en dat werkt. Massadetectie heb ik ook, met Detektor Standard van ESU en ESU Switchpilots als wisseldecoders.
Ik denk dat het verstandig is zoveel mogelijk van één fabrikant gebruik te maken. Iedere overgang naar een ander merk kan weer tot verrassingen leiden, dus daarmee heb ik geprobeerd het simpel te houden.
Mijn ups en downs kun je hier en hier lezen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2021, 12:59:19 »
Stel nu dat je stroomdetectie toepast. Dan hoef je alleen maar aan de onderkant van je rails de doorverbindinkjes doorslijpen en een draadje te solderen en dan hoef je niet extra in je rails te gaan zagen.
Dit zie ik niet. Kun je dat met een plaatje verduidelijken?

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2021, 14:28:39 »
Bedankt "1200blauw"!

Handig dat jij in dezelfde situatie zit als ik dan kan ik lekker ideeën van jouw pikken ;-)
Ik ga jouw draadje zeker uitpluizen naar nuttige info!
Ik hou ook niet zo van zoeken en zoeken of de ene component wel met de andere te combineren is dus alles van éénzelfde fabrikant gebruiken lijkt mij niet onverstandig. Tenzij jullie mij hier kunnen overtuigen natuurlijk.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2021, 14:49:37 »
Dit zie ik niet. Kun je dat met een plaatje verduidelijken?

Bij stroomdetectie, hoef je alleen het rode draadje naar je puko's toe via een bezetmelder te laten lopen. Als je dat principe kiest dan hoef je deze lipjes als enige door de te slijpen en er een draadje aan het midden stukje te soldereren


Je kan ook op andere plaatsen die zwarte geleiders doorslijpen bij bijvoorbeeld een flexrail. Dat zwarte spul kan je er van af schapen om er draden aan te solderen, zodat je halverwege flex rails ook gedetecteerde stukken kan maken zonder dat je je dremel in de railstaven hoeft te zetten.


Citaat
Ik hou ook niet zo van zoeken en zoeken of de ene component wel met de andere te combineren
Het is eigenlijk zo simpel om 'gewoon' een centrale uit te kiezen en al het andere van digikeijs te kopen. Zij hebben loconet terugmelders, s88 terugmelders met massa detectie, s88 terugmelders met stroomdetectie, R-bus terugmelders, terugmelders met railcom, DCC accesoire decoders etc etc

Bas
« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 14:52:31 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2021, 16:18:28 »
Bas, ik snap nu wat je bedoelt. Ik zat te veel te denken aan stroomdetectie via de spoorstaven, maar het gaat om stroomdetectie op de puko's.
Je hebt dan alleen detectie op de sleper. Het voordeel van massadetectie is dat je de hele trein detecteert en dat mis je bij stroomdetectie.

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2021, 19:09:33 »
Maar is dat dan minder handig dat je enkel de sleper detecteert? Moet je in je blokken sowieso geen rekening houden met je langste loco/wagon combinatie?

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
  • Bnlx treinendokter.
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2021, 19:11:11 »
Bijna Klaas,  ;) ;D

De detectie is (in het tijd domein) zo lang aanwezig, als de sleper in de sectie aanwezig is die aan de stroomdetectie (terugmelder) is aangesloten.
Het maakt voor een terugmelder niet uit of de sleper in het begin van de sectie zit (blok onderdeel) of aan het eind: er loopt een stroom dus is er een verbruiker (trein) aanwezig.
De detectie is dus langer (in het afstandsdomein) dan de lengte van de sleper van 4 cm. Een sleper voor (sluit)licht helpt dus, en kan er geschakeld worden bij het vrijkomen van de bezetmelding.

@Dirk

In het algemeen moeten de blokken zolang zijn als je langste trein. Daar zijn echter wel uitzonderingen op te bedenken, daar gaan de besturingsprogramma's verschillend mee om.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 19:18:05 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2021, 19:24:03 »
Bedankt Bas voor de foto, maakt idd wat duidelijker. Maar die bruine draad gaat dan gewoon naar de rail toch?
En goed dat je zegt dat ik bv bij Digikeijs gewoon alles kan bestellen .... sorry ik ben niet vanalles op de hoogte en zeker niet van techniek. Om geen tijd te verliezen met alle uit te zoeken en alles proberen te begrijpen vraag ik het liever aan jullie. Wie niet slim is moet .. euhm andere slimmerikken aanspreken? ;-)
In elk geval heb jij in één keer nog één van mijn vragen opgelost want uit het artikel in de encyclopedie over terug- en bezetmelders kon ik niet 100% zeker zijn dat je zowel bij massa- als stroomdetectie een S88 nodig zou hebben. Wel dus.
Is die S88 dan die "diodeschakeling"?

En dan over die blokken. Met of zonder "ongedecteerde sectie"? Als je zonder doet weet altijd waar ze uithangen. Is het argument van een losgekomen wagon een valabel argument om de ongedecteerde secties te vermijden? Volgens het artikel kan Koploper "ermee overweg" maar is het dan ook een noodzaak voor Koploper of functioneert die ook zonder die secties.
Is de stopsectie in een blok altijd de laatste (+/-) 40 cm? Of kan het ook langer of stopt de trein dan veel te vroeg op de baan?

Sorry de vragen blijven maar komen hoe meer ik lees in de encyclopedie.

Alvast bedankt !
« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 19:34:45 door dirk_de_coninck »