Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronaldk
Vandaag om 07:35:23
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Beslissingen hoe (1) aan digitaal te beginnen en (2) automatisch rijden?  (gelezen 17540 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8632
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #90 Gepost op: 23 april 2021, 21:17:59 »
hoi,

ik rij 3rail dus AC.... moet ik dan de booster ook AC voeden? Of kan ik hem DC voeden en er dan AC voor terugkrijgen ;-)

Nee, dat maakt niet uit. De interne versterker maakt er digitale (blok)spanning met een digitaal signaal. Daar rijden je lokjes en stuur je wissels mee aan.

Want ik heb natuurlijk, was ik vergeten, mijn oude Märklin trafo liggen die 16v AC kan geven of ik heb hier een oude laptopvoeding die 18.5 DC kan geven. Allebei zouden ze dus kunnen werken.

Ja, allebeide kunnen werken. De 16 volt Wisselspanning (AC) trafo kan je 19 volt op de baan zetten. Bij de 18,5 volt laptopvoeding kan je maar 15 volt op de baan zetten. Daar heb je minimaal een gelijkstroom voeding van 21 - 22 volt nodig. Dit alles volgens Tams. Hoe veel ampère vermogen heeft de 16 volt wisselstroom? Een uitgangsvermogen van 3,50 tot 4,0A geeft genoeg ruimte om een trein of 6 - 7 te laten rijden.

Die uitgangsspanning kan je blijkbaar kiezen op de REDBOX maar jij adviseerdt dus om het bij 16V te houden.

Instellen op 19 volt zou ik doen en niet 15 volt. 15 volt is meer voor N-spoor.  Dit heeft ook te maken met het MFX-protocol (bij Tams wordt dat het M3-protocol genoemd). Het MFX-protocol werkt beter met een spanning 19 volt. Dat is vanwege de terugmelding naar de centrale vanuit de decoder.  De handleiding geeft aan dat je bij

Ik was niet helemaal mee met het feit dat de trein ook op die digitale spanning reed. Ik zat met mijn hoofd bij de analoge manier van rijden en dacht dus dat er nog altijd op "netspanning" werd gereden. Ik was gewoon in de war dus  ;D

Neem ook eens een kijkje in de Encyclopedie: Uitleg digitaal

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #91 Gepost op: 23 april 2021, 22:13:42 »
Bedankt Ronald voor dat duidelijke antwoord.
Nu weet ik ook ineens dat het aantal ampère er ook toe doet!  (y)

Dirk

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #92 Gepost op: 24 april 2021, 00:25:25 »
Ik gebruik zelf Mg90s.
Die hebben metalen tandwielen. De goedkopere hebben nijlon/plastic tandwielen. En gaan nogal eens kapot. Gisteren heb ik 5x MG90s besteld om hier en daar een goedkoper exemplaar te vervangen. Daarnaast is de MG90s digitaal en de goedkopere analoog.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #93 Gepost op: 24 april 2021, 00:35:13 »
Stel dat ik met mijn multiprotocol centrale decoders aanstuur van zeg maar digikeijs.
Wat bedoel je met digikeijs:
a) 'mijn multiprotocol centrale'?
b) 'decoders'?

ad a) Is de centrale van Digikeijs multiprotocol?
ad b) Heeft Digikeijs decoders in het programma?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #94 Gepost op: 24 april 2021, 00:41:18 »
bedankt voor de reactie Martin maar dat is eigenlijk al uitgeklaard ;)
Digikeijs heeft geen multiprotocol centrale en jawel ze hebben decoders.
Momenteel zit ik te prutsen om mijn Tams Redbox geïnstalleerd te krijgen. Ik heb hem al via de usb2 "poort" gekoppeld aan de laptop maar ik weet nu niet zeker of het wel in orde is ... :(

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #95 Gepost op: 25 april 2021, 11:19:57 »
Momenteel heb ik de beslissing al genomen om 3rail te rijden met een Tams REDBOX als centrale. Alleen moet ik dat ding nu nog geïnstalleerd krijgen en dat is heel even een probleem.
En wat is dan het probleem. Zonder info kunnen we je niet echt helpen.
Gr.
Eric

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #96 Gepost op: 25 april 2021, 12:13:27 »
Zie dit draadje:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98291.0

Gr, Bert
Team moderatoren.

PS, de discussie over AC/DC/DCC/2-rail/3-rail er maar uit gefilterd....

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #97 Gepost op: 25 april 2021, 12:19:38 »
Zag het net Bert.
Niet echt handig om dan in twee draadjes hierover verder te gaan.  ::)
Gr.
Eric

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #98 Gepost op: 25 april 2021, 13:51:04 »
Ik vond zelf dat dit draadje wat teveel van vanalles werd en daarom heb ik zelf een nieuw draadje begonnen om het voor mezelf duidelijk te houden. ik denk dat dat toch het belangrijkste is dat ik het kan blijven volgen. En idd ik gaf niet veel info omdat ik het eerst nog zelf probeerde uit te zoeken, het was gewoon even een mededeling en geen vraag. Waarom er een probleem van maken als het er niet is?

Maar toch bedankt om mij te willen verder helpen!

Dirk

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissen hoe er aan te beginnen ...
« Reactie #99 Gepost op: 25 april 2021, 13:52:45 »
Bedankt Bert,
het droeg niet echt bij aan mijn originele vraagstelling over hoe er aan te beginnen omdat dat initieel meer over de technische kant ging en de gevolgen van de eventuele genomen beslissingen.

Dirk

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #100 Gepost op: 02 mei 2021, 00:38:29 »
Dag iedereen,

Het is eventjes stil geworden want ik heb jammer genoeg nog andere dingen te doen dan mijn treintjes. Helaas ...
Bij het verder uitzoeken hoe en wat met terugmelders en wisseldecoders en wisselaandrijvingen las ik bij een wisseldecoder van Tams dat wisseldecoders, in het algemeen of enkel die van Tams in het bijzonder, eigenlijk zijn ingesteld op wissels met spoelen. En dat er iets extra nodig is om bv een wissel dan met een elektromotor te schakelen. Ze hebben er daar bij Tams natuurlijk speciale wisseldecoder voor uitgedokterd ;-) Maar dus mijn eerste vraag .... is dat inderdaad zo dat een wisseldecoder eigenlijk in de eerste plaats met een wissel met spoelen rekening houdt? Ik vind dat zo raar  ... gaat toch alleen maar over een elektrische impuls?

En dan ook het volgende.
Ik heb hier op het forum al een paar keer gelezen en zelf ook al de tip gekregen om een MTB MP1 electromotor te gebruiken voor de wissel maar ik vind die nogal luidruchtig als ik die bezig zie in een filmpje.
Dus is er nog een andere kandidaat? Servo's blijken programmeergewijs ingewikkeld .... of ook al niet meer ondertussen?

En dan nog iets ... die arcomoro ... dat is toch blijkbaar ook nog een valabele piste met mijn Tams REDBOX multiprotocolcentrale. Of zie ik dat verkeerd?
Als ik het goed begrijp is de 'Mardec' daar dan de wisseldecoder en 'Arloco' een goed alternatief voor de S88.
En die Arloco dan in combinatie met de 'Okkie' om met massadetectie te werken?

Alvast bedankt om mij weer een stapje verder te helpen!

Ddirk

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21623
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #101 Gepost op: 02 mei 2021, 08:49:31 »
Hallo Dirk, ik zie dit draadje voor het eerst. Je omschrijft jezelf als een beginner die niet altijd even handig is. Zal wel meevallen.  :) Je hebt al digitale treinen laten rijden met een Mobile. Kennelijk heb je besloten dat je wilt automatiseren met terugmelders en wisseldecoders en zo. Daartoe de Redbox gekocht.

Je bent druk bezig met digitale spullen en het verzamelen van informatie. Dat is goed, maar op den duur wordt het niet duidelijker meer.

Wat betreft de wisseldecoders. Het begint met wissels en bij die wissels kies je een aandrijving. Daarbij kies je dan de juiste wisseldecoders, niet andersom.
De meest gebruikte wisselaandrijving is nog altijd de spoelenaandrijving. Die hebben een schakelpuls nodig, dus de wisseldecoder moet die puls kunnen leveren. Oudere ‘wisseldecoders’ kunnen ook alleen dat, een puls leveren.
Maar er zijn ook motoraandrijvingen. Die hebben een andere aansturing nodig. Daartoe bestaan aanvullingen op de oudere pulsdecoders.
En je hebt servo’s die sowieso stuurelektronica nodig hebben en daarin zit de decoder dan verwerkt.
Modernere decoders kunnen alles: pulsen, aan-uit, motoraansturing, seinbesturing en nog veel meer. Moet je wel instellen en dat kan dan weer gedoe zijn.

Mijn advies, maak een oefenbaantje. Een ovaal met twee wisseltjes en een inhaalspoor, misschien nog een kopspoor. En ga oefenen. Bedenk waar de terugmeldpunten moeten zitten en leg dat desnoods hier voor. Bedenk welke wisselaandrijving je wilt gebruiken en kies dan de juiste decoder en probeer het. Zo kom je verder.

En dat Mardec, Okkie en zo is allemaal erg leuk, maar zou ik nog even laten zitten. Net als alle zijstraten die enthousiaste mensen je in willen sturen. Hou het bij massadetectie op je drierailbaan en concentreer je nog even op Motorola en MFX.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2021, 09:32:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #102 Gepost op: 02 mei 2021, 10:21:57 »
Beste Henk,

Bedankt voor je antwoord.

Ik ben niet helemaal onhandig, allen soms net niet handig genoeg en soms zelfs net ietsje te onhandig ;-)
En inderdaad op den duur wordt het er niet duidelijker op als je al die info opzoekt op het net en bij de verschillende producenten.
En dat zoek ik nu net bij jullie. Uiteraard moet ik eerst even een oefenbaantje maken met melders en wisseldecoders. Maar al die producenten verkopen wel wisselaandrijvingen en decoders maar zetten er niet bij hoe en wat je moet doen en waarmee om het te doen werken. Dus hoop ik wat ervaringen van jullie te horen en dan weer mijn gedacht daar van te maken.

Zijn er nog andere producenten van elektromotoren? Via Ali-express? Zijn die stiller dan de MTB MP1?
Eigenlijk heb ik al beslist om elektromotoren te gebruiken omdat die servo's toch blijkbaar wat ingewikkelder zijn.
En ik heb geen zin in 'te' ingewikkeld  ;)

En dan die Mardec en Okkie en Arcomoro ... als ik anderen op het forum en de producent zelf mag geloven valt dat allemaal wel mee want die dingen zijn voorgeprogrammeerd en moeten enkel nog 'ingesteld' worden.
Ook daarover zoek ik jullie ervaringen of dat wel zo is.

Massadetectie is ook al beslist.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21623
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #103 Gepost op: 02 mei 2021, 11:16:16 »
Een populaire motoraandrijving is/was altijd de Tortoise. Zoek maar even op de site.
Maakt ook wel geluid, maar erg stil is naar mijn mening geen enkele motor- of servo-aandrijving.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #104 Gepost op: 02 mei 2021, 11:47:15 »
De Tortoise is inderdaad de stilste motoraandrijving.

Het verschil tussen spoelenaandrijving en motoraandrijving: een spoelenaandrijving heeft 2 spoelen, de decoder stuurt de ene of de andere. De polariteit van de spanning maakt dan niet uit.
Een motoraandrijving moet omgepoold worden om de andere kant uit te kunnen. Dat vereist een andere aansturing.

Een decoder die beide kan is de LS150 van Lenz. Die geeft wisselspanning op de uitgangen. Daarmee kun je een spoelenaandrijving rechtstreeks sturen.
Voor een motoraandrijving hoeven er alleen maar 2 diodes tussen. De aansluitdetails vind je in de handleiding.
 https://lenz-elektronik.de/src/pdf/b_11150.pdf

Bij veel decoders moet er nog een schakeling tussen om een motor te kunnen aansturen. Die schakeling levert de fabrikant soms, b.v. Digikeijs. Maar is ook vrij eenvoudig zelf in elkaar te solderen. Staat in de Encyclopedie beschreven.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hulpschakeling_motorische_wisselaandrijvingen
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2021, 11:53:19 door Klaas Zondervan. Reden: link toegevoegd »